paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loretteeee

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:26

Ik heb gehoord dat een geit de staart van een paard op eet?? :oo
(anders zou t voor mij ook een goede zijn :+ :+ ik volg dit even goed. :o )

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:27

oow lekker :s
hoop het niet!

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:28

ja maar het lijkt me alsnog vermoeiend :P om altijd te doen.
hoe lang was je van plan met hem te grazen?

niet vervelend bedoeld hoor, en als jij denkt dat het kan moet je het vooral doen! maar het lijkt mij bijna niet vol te houden :S

@ Loretteee: daar heb ik nog nooit van gehoord.. die vriendin van mij zegt er ook nooit wat over. hij eet wel het zaagsel in de stal op, maar dat doen de paarden ook en die nemen meteen de deur mee :P

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:30

Janine1990 schreef:
Ja, dan kan ik ook een paard in m'n tuin zetten. Zullen pa en ma niet blij mee zijn... :+ Maar ik zou ook een stalletje in de garage kunnen maken.

Ik zou het in ieder geval niet doen. Dat stukje gras is zomaar afgegraasd (bovendien zitten er maar weinig voedingsstoffen in de grond in de winter), en ik denk dat je ouders ook nog wel eens in de tuin willen zitten, in de zomer?

Misschien kan je een weiland dichterbij vinden? Of misschien kan je een scooter krijgen, als je zestien bent??

Sowieso is aandacht van paardenvriendjes goed, maar ik denk dat dit niet voldoende is. Een weidemaatje is een stuk belangrijker..

Ik sluit me hier helemaal bij aan, vooral omdat dat stukje echt zo kaal is in combinatie met nat weer, blubber wordt

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:34

nu graas ik ook altijd wel 20min tot een halfuur met haar. en ik denk er inderdaad toch over zand te nemen ipv gras.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:36

Ik zou het niet doen,lekker de ruimte geven is altijd beter.En als het blubberig wordt enzo,lijkt me veel te veel gedoe.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:39

dan hopen dat een geit een goede oplossing zou zijn als weidemaatje ;)

het is idd wel zo, dat een stukje zo kaal is. maar TS zei al dat ze goed zou bijvoeren..
het hangt er trouwens ook een beetje vanaf of het blubber word.
als het echt een soort tapijt is (losse grond ;) ) dan zou het wel snel een modderpoel worden ja.. maar als de grond al een beetje is aangetrapt dan niet zo snel. er zouden wel plassen komen. maar een echte modderpoel...
misschien is het dan handig om stenen of zand oid te leggen ;)
maar zand zou ook dan een modderpoel worden als het niet gedraineerd is. ik heb houtsnippers, en dat werkt echt goed!
het is wel nat, maar plassen ontstaan er niet :)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:43

én houtsnippers zijn makkelijk :o
als je nou takken vind of een boom :+
(en je zou zo'n versnipperaar hebben ;) )
dan zet je die versnipperaar neer, je duwt de takken (of gehele boom :Y) ) er doorheen. en je hebt je snippers :D

bij ons was pas de gemeente langs gekomen. en er moest t een en t ander af van de bomen bij ons voor het huis. dus gelijk een grote stapel met houtsnippers (liggen er nu nogsteeds) en wij gelijk scheppen voor in de uitloop :D

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:44

het weilandje waar ze nu op staat moet ik ook samen met iemand anders onderhouden, en dat is nu ook een hele modderpoel! dus eigenlijk is het bijna hetzelfde alleen ik heb veel meer tijd over ;) ik ben nog even aan het nadenken wat ik nou wil doen.. zand/gras of houtsnippers. ;)
ooh ja houtsnippers zijn wel makkelijk.. alleen kunnen ze daar ook lekker in rollen enzo ?

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:47

natuurlijk, en ze worden niet zó modderig als ze zouden worden met modder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:51

25 x 20 waar ook schuilstal op komt is veeeel te klein, is binnen 2 weken een modderpoel.

Spaar voor een brommertje en laat haar op die wei.

Dan kunnen je buren gaan klagen, vliegen, meststank, dan mesthoop opslag, hooi opslag, waar ga je dat doen? Alle planten, bomen e.d. moeten er dan wel uit, dus je hebt achter je tuin een kaal gegeten stuk aarde in de zomer en modder in de winter. Je kunt er niet rijden, dus je moet toch elders naar toe en als je met je vriendin gaat rijden, dan is dat geen quality time voor je paard, immers je vriendin zit er op en ze lopen alleen maar naast elkaar, is niet genoeg.

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:58

@russel

mijn buren vinden het goed, er woonden hier vroeger ook mensen en die hadden ook 2 shetties in de tuin. het stuk dat ik wil gebruiken is al helemaal kaal. alleen tegels en een schuurtje en 1 boom. en zoals je al op het begin kan lezen hebben wij een openbare bak en daar laat ik haar gewoon lekker spelen met haar vriendjes ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:00

Je zou er dan idd een DROGE paddock van moeten maken.
Houtsnippers kan wel, maar is wel slecht voor je grond (wordt zuur) én je moet er veel hebben voor het werkt tegen de modder. Ook moet je dat regelmatig weer anvullen omdat het verteerd.
Een zandbodem is ook prima, maar moet wel gedraineerd worden (is duur of héél veel werk)
Een gezelschap-shet lijkt me toch wel erg handig, aangezien veel paarden alleen niet gelukkig zijn of zelf de boel bij elkaar hinneken :D

Het voeren moet je dan meerdere keren op een dag doen (Wij doen dat 6 x per dag -3 x hooi en 3 x bix) Daarvoor heb je opslag nodig.
Dán natuurlijk nog de mest. Hangt per gemeente af of dat in de groene container mag.

De buren is natuurlijk ook iets wat heel belangrijk is, zij mogen er geen (stand-vliegen) overlast van krijgen. Sommige buren zijn hier heel gevoelig voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:00

2 shetten is wel wat anders. Die nemen zo weinig ruimte in.

Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen. Paarden hebben veel ruimte nodig en alleen zetten zou ik zeker niet doen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:01

hafje88 schreef:
het weilandje waar ze nu op staat moet ik ook samen met iemand anders onderhouden, en dat is nu ook een hele modderpoel! dus eigenlijk is het bijna hetzelfde alleen ik heb veel meer tijd over ;) ik ben nog even aan het nadenken wat ik nou wil doen.. zand/gras of houtsnippers. ;)
ooh ja houtsnippers zijn wel makkelijk.. alleen kunnen ze daar ook lekker in rollen enzo ?

Ja. ;)
Tenminste, mijn pony doet het wel. :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:04

Waarom willen sommige mensen toch koste wat het kost hun paard bij het huis hebben?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:06

russel schreef:

Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen. Paarden hebben veel ruimte nodig en alleen zetten zou ik zeker niet doen.

Ik denk daar weer anders over. 2 shetten is denk ik bijna het zelfde qua overlast van 1 paard..

Shetten kunnen dan ook wel weinig ruimte in nemen, maar ik denk dat het qua onderhoud nog meer zal zijn dan 1 paard.
of je moet een shet niks gunnen. :\ maar dan ben je wel een triest persoon.

@marleen_usar : Omdat het goedkoper is dan stallen!! :D het scheeld iig veel, en je krijgt een betere band. én voor de TS scheeld het nog tijd ook!
Positiever gaat haast niet :o

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:07

Als je er zand van maakt moet je het zand niet zo over de zode heen gooien. Bovenlaag tot het witte zand afgraven en daar bovenop het vulzand storten. Heb je wel een ruig stukje tuin..

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:08

ja het is inderdaad een stuk goedkoper en het scheelt een hoop tijd wat Loretteeee ook al zegt.
en ik ben het ook eens dat 2shetten bijnaa hetzelfde is qua overlast als 1 paard.
nou ik ga er nog ff overnadenken.. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:09

russel schreef:

is idd zo!

Mijn buren hebben hun pony ook zo in een kleine paddock in de winter. Echter zijn er wel behoorlijk wat kosten gemaakt om dat te realiseren. Zonder dat had het niks geweest! (modder)
Het voeren is echt wel iets wat belangrijk is, want daarvoor moet je wel veel thuis zijn.
Onbeperkt hooi kan ook, maar moet wel droog liggen en niet elk paard kan hier mee om gaan. Die van de buren zou zich letterlijk dood-eten :(:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:11

hafje88 schreef:
ja het is inderdaad een stuk goedkoper en het scheelt een hoop tijd wat Loretteeee ook al zegt.
en ik ben het ook eens dat 2shetten bijnaa hetzelfde is qua overlast als 1 paard.
nou ik ga er nog ff overnadenken.. ;)

Nou ik heb 2 shetjes en 4 paarden. Het verschil in mest is zeer aanzienlijk!
Moet zeggen dat paarden thuis hebben heel veel tijd kost - dat wordt zó vaak onderschat!

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:11

ik ben zowiezo sochtends thuis, in de middagpauze en na schooltijd. dus dat zou ik geen probleem moeten zijn

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:16

@ superwoman: Daar ben ik het mee eens! het word idd wel vaak onderschat, de eerste paar maanden had ik het er maar moeilijk mee. want je MOEST echt iedere dag mest scheppen ect. (toen had ze nog geen stal ;) )

@Hafje88 : Nu is het idd nog geen probleem!! ;) maar later ga je naar de middelbare school, en dan kán je vanaf 8 uur tot 4-5 uur weg zijn.. en dan? :) wie geeft dan je paardje eten??

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:18

ik zit al op de middelbare ;)
en die zit hier in het dorp

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:24

nou als je in de middagpauze ook gewoon thuis kan zijn, dan zou het opzich wel kunnen, als je er een goed zandstuk van maakt en er misschien een geitje of iets bijneemt als gezelschap en je haar gewoon tussen de middag ook wat bij kunt voeren moet het geen probleem kunnen zijn..
De mest mag je idd in een groene emmer doen. Wij doen dat soms ook. Pas wel op dat hij niet te zwaar word van al het natte zand etc dan halen ze hem namelijk niet op!