zand uit (winter) vacht krijgen voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:42

MysticTinker schreef:
Weet je zeker dat het echt zand is wat er aan je zadel hangt na het rijden?? Mijn dekje hangt namelijk altijd onder het huidvet.. lijkt op zand, het is een soort fijne stof die zandkleurig is.. maar dat is gewoon de bescherming tegen regen, en schuurt ook niet.

Die van mij is ook smerig af en toe, maar ik ros even snel met een roskam de opgedroogde modder van de zadelplek af, dan even een harde en zachte borstel er overheen, en dan blijft er eigenlijk geen zand meer achter. Daar doe ik niet langer dan een minuutje over ;)

Ik denk dat het echt zand is, het is geen modder, het is bakzand. Als ik borstel zie ik het al zitten, en na het rijden dus opgehoopt. Ik denk dat het geen huidvet is, dat is toch vettig? Ik zie nu echt korreltjes.

Xanti

Re: zand uit (winter) vacht krijgen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:43

Ik zie het trouwens aan de vacht zitten, niet aan het zadel. (nouja aan het zadel zit huidvet, dat haal ik er na elke keer rijden af)

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:13

bij mijn paard help om heel zachtjes te poetsen zodat je het er niet in poetst. en dan dat je het er een beetje af veegt zeg maar.. en dan haal ik er altijd nog ff een baby doekje overheen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:07

Heeft je paard er last van? Als ik naar mijn eigen paard kijk: zijn vacht is zo dik dat het zand helemaal niet tot op zijn huid komt. Lijkt me stug dat het dan schuurt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:26

Xanti schreef:
Ik denk dat het echt zand is, het is geen modder, het is bakzand. Als ik borstel zie ik het al zitten, en na het rijden dus opgehoopt. Ik denk dat het geen huidvet is, dat is toch vettig? Ik zie nu echt korreltjes.

Huidvet is meestal een soort grove poeder, en kan wel op kleine korreltjes lijken. Als je met je handen even ruw door de vacht wrijft dat krijg je zo'n poederig laagje op je handen, dát is huidvet :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:44

Xanti schreef:
aria_zz; Zou ik er vanuit kunnen gaan dat ze er dan geen last van heeft? Als ik het zadel eraf haal zie ik namelijk dan het zand zich vaak heeft opgehoopt op een bepaalde plekken

Ik denk dat je het meteen zou merken als het pijn doet ;) MMaar als je op je paard klopt komt er ook stof van, dat is het gene dat onder het zadel zit. Zand(stof) heeft de neiging samen te klontern onder druk, vandaar dat je dus een grovere structuur zit. Zand zit er altijd in je paardenhuid, of je het nu ziet of niet, het verplaatst en verdwijnt, het zorgt niet voor problemen tenzij je paard juist rolde en je dan direct het zadel er op legt omdat het dan schuurt.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:51

m_Beau schreef:
bij mijn paard help om heel zachtjes te poetsen zodat je het er niet in poetst. en dan dat je het er een beetje af veegt zeg maar.. en dan haal ik er altijd nog ff een baby doekje overheen!

Dat deed ik voorheen ook, tot mijn paard begon te ''schuimen''!!! :D