Heeft jouw paard ijzers? En waarom (niet)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft jouw paard ijzers?

Ja, ivm wedstrijdrijden
16 (11%)
ja, ivm mennen
4 (2%)
ja, ivm buitenrijden
35 (25%)
ja, ivm slechte hoeven, hoefkatrol etc.
14 (10%)
ja, andere reden (uitleg?)
13 (9%)
nee, is niet nodig
55 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:28

bij mijn 4 verzorg paarden is 1tje helemaal niet geslaan dat is niet nodig
en de andere twee alleen van voor omdat ze daar slecht hoeven hebben

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:28

Mijn paard is rondom beslagen, puur voor de vele kilometers asfalt die we samen verslijten. De ijzers zijn na 2 maanden meestal ook echt op Haha!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:42

Isolda liep voorheen altijd van maart tot september/oktober op ijzers, aangezien ze dan veel voor de wagen liep. In de winter mende ik minder fanatiek en was dat niet nodig.
Nu loopt ze niet meer voor de wagen, dus blijft ze op blote voeten lopen. Zoveel kom ik niet op de straat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:52

Ik heb geen ijzers omdat ik er principieel tegen ben. Helaas heb ik een paard wat vanwege hoefbevangenheid zeer gevoelig loopt en dus moest ik wel 'iets'.
Ik heb haar op schoenen staan. Deze Old Mac's vervangen het ijzer volledig en heeft alle voordelen van een ijzer, terwijl het niet de nadelen heeft.
Mijn paard loopt nu weer pijnloos over verharde wegen en grove kiezels/grindpaden. Ik kan ermee stappen, draven en galopperen. Ook door plassen en modder.
En thuis in de paddock doe ik ze gewoon weer uit. Ze zijn goedkoper dan ijzers en gaan langer mee.
Het is beter voor het hoefmechanisme, dus beter voor de doorbloeding in de hoef. Hierdoor blijft de hele hoef dus gezonder.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:54

Nee, ik rij nooit buiten.
Alleen op het land maar dat is gewoon zand.
Maar als we over ong 7 maanden gaan mennen denk ik dat ze wel ijzertjes krijgen.

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:04

Mijn paard liep ook altijd zonder ijzers, lekker goedkoop.
Ik sta nu op een pensionstal met een buitenbak waar tapijtsnippers in liggen. Geweldig hoor is het hele jaar te rijden, maar funest voor de hoeven. Ze slijten verschikkelijk snel en veel paarden raken zelfs kreupel door dat ze te kort staan. Vandaar dus vierkant op de ijzers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:22

Marlinde schreef:
Ik sta nu op een pensionstal met een buitenbak waar tapijtsnippers in liggen. Geweldig hoor is het hele jaar te rijden, maar funest voor de hoeven. Ze slijten verschikkelijk snel en veel paarden raken zelfs kreupel door dat ze te kort staan. Vandaar dus vierkant op de ijzers.

Mijn paarden hebben in hun paddock ook die snippers liggen en staan daar dus van 7 tot 22 in. Ik merk niks van extra slijtage/kreupel zijn. Verward

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:29

Maar loslopen of rijden is wel een verschil hoor. Wij hebben 12 pensionpaarden en negen van de 10 hebben er last van. Zelfs een aantal fjorden en tinkers die op ijzers moesten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:33

Evita heeft wel ijzers, vanwege het buitenrijden en ook omdat ze in de zomer wat last heeft van brokkelhoeven/scheuren.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:39

Sugarmiss schreef:
Ik heb geen ijzers omdat ik er principieel tegen ben.
[...]
Het is beter voor het hoefmechanisme, dus beter voor de doorbloeding in de hoef. Hierdoor blijft de hele hoef dus gezonder.

Is dit de reden dat je er principieel tegen bent, of zijn er meerdere redenen?

Fleurtje heeft ook geen ijzers. Ze mag hierdoor vaker in de wei dan beslagen paarden en ik kan haar in de rijbak longeren. Het is ook niet echt nodig, ze heeft sterke hoeven. Bovendien scheelt het geld en komt een trap minder hard aan Knipoog

Als we meer buiten gaan rijden of echt serieus gaan dressuren is het misschien wel nodig, dat zien we dan wel. Toch lijkt het me voor een paard toch fijner zonder ijzers, maar dat is puur een gevoel..

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:40

Muuz staat in de winter alleen voor op ijzers en in de zomer vierkant.
Ten eerste voor de wedstrijden (springen en dressuur).
Ten tweede omdat ze haar benen net wat ruimer weg zet en fijner loopt met ijzers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:52

batje"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Ik heb geen ijzers omdat ik er principieel tegen ben.
[...]
Is dit de reden dat je er principieel tegen bent, of zijn er meerdere redenen?
..
[/quote]
Een betere reden zou je ongeveer niet kunnen bedenken, lijkt me.
Veel mensen denken dat een ijzer het enig zaligmalende is wat een paard nodig heeft om goed te lopen en kijken niet verder dan hun neus lang is Haha! c.q. verdiepen zich niet in de materie en eventuele vervangingen.
Laat staan dat men de tijd neemt om eens iets anders te proberen.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:51

Nee, heeft hij niet echt nodig. Ik vind het ook belachelijk duur dus zolang het niet perse nodig is begin ik er niet aan.
Ik stap trouwens veel over de harde weg. In het begint sleten de hoeven best snel maar nu ze het gewend zijn helemaal niet meer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:57

ja, ga allemaal op de site kijken van frans (die staat hier al eerder als link) mijn paard heeft jaren op ijzers gestaan, ook omdat ze zonder ijzers kreupel werd en "op de straal ging lopen". Ik heb haar 7 jaar op ijzers gehad. Toen werd ik lid van de natural paard lijst, en daar ging het over een andere manier van bekappen, en waarom ijzers eigenlijk ontzettend slecht zijn etc etc (staat allemaal op de site van frans)
Ik heb de stap genomen (nadat ik eerst heel sceptich was natuurlijk)
Ze staat nu een maand zonder ijzers en het bevalt super!!!!! geen kreupelheid, veel goedkoper, en daarnaast ook geen gestruikel meer.
Ik ben er van overtuigd dat geen enkel paard hoefijzers nodig heeft, heb al bewijs genoeg gezien.

Kuikzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:05

Lex had al ijzers toen ik hem kreeg, we hebben het wel geprobeerd zonder, maar hij liep gelijk kreupel. dat schijnt ieder paard te hebben maar na een maand de ijzers er toch maar weer onder.

Sugarmiss"]
[quote="Marlinde schreef:

Mijn paarden hebben in hun paddock ook die snippers liggen en staan daar dus van 7 tot 22 in. Ik merk niks van extra slijtage/kreupel zijn. Verward
[/quote]

Wij hebben dat spul ook en had met mn vorige verzorgpony nooit problemen dat zn hoeven te hard slijten, dat heeft hij nu nog niet! alleen spleten er wel eens stukken af ofzo die dan heel vreemd dwars gingen zitten Verward maar het landje en de loopstal waren toen ook nog behoorlijke troep, zullen best steentjes oid liggen. dat lag niet aan de bak volgens mij hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:14

Kuikzz schreef:
Lex had al ijzers toen ik hem kreeg, we hebben het wel geprobeerd zonder, maar hij liep gelijk kreupel. dat schijnt ieder paard te hebben maar na een maand de ijzers er toch maar weer onder..

Helaas hebben sommige paarden iets meer tijd nodig voor ze weer op blote voeten kunnen leven en hebben de ruiters die tijd niet Verdrietig Schoenen kunnen dan een goede oplossing zijn.

Kuikzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:23

Sugarmiss"]
[quote="Kuikzz schreef:
Lex had al ijzers toen ik hem kreeg, we hebben het wel geprobeerd zonder, maar hij liep gelijk kreupel. dat schijnt ieder paard te hebben maar na een maand de ijzers er toch maar weer onder..

Helaas hebben sommige paarden iets meer tijd nodig voor ze weer op blote voeten kunnen leven en hebben de ruiters die tijd niet Verdrietig Schoenen kunnen dan een goede oplossing zijn.
[/quote]
zou kunnen maar dan lopen de meeste paarden op zachte bodem (land) wel goed of iig beter en zn hoeven brokkelden ook zo erg af dat hij haast nix meer overhield om op te lopen. en bovendien komt hij nu ook nog eens heel vaak buiten en loopt dan een uur op de verharde weg omdat we haast nergens in de berm kunnen rijden. (fijne gemeente, zet bomen in de berm.....)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:39

Laiser heeft geen ijzers.
Volgens de hoefsmid heeft hij goede hoeven en als ik niet veel ver een verharde weg ga zal ik ze ook niet hoeven.
Maar als ik wekelijks over straat zou gaan rijden met hem dan moet hij rondom in de ijzers aangezien hij achter zijn hoeven sneller verslijt dan voor.
En om nu alleen voor de wedstrijden ijzers te willen om eventueel kalkoenen in te kunnen draaien gaat me nu nog te ver.
Zolang ik op een verantwoordde wijze laiser zonder ijzers kan laten lopen doen ik het.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:43

Mijn ruin en hengst staan rondom op ijzers. De ruin omdat hij anders op zijn straal loopt en zo kreupel is als de nete en de hengst omdat die voor een beetje toontredend staat en achter zijn hoeven schuin afloopt. Met vierkant ijzers belast hij door die stand zijn benen niet zo erg.
Mijn merrie wordt niet bereden en staat dan ook zonder ijzers.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:32

Morgenster heeft 's zomers ijzers onder alle 4 hoeven, vanwege proppen.
's Winters niets.
Stan alleen achter (sliders)

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:24

Ik heb mijn paard sinds vorige week voor op ijzers staan.
Dit is alleen maar omdat ze in juni naar de keuring gaat, daarna gaan ze er weer onderuit.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:47

Marko staat sinds kort voor op ijzers, hij heeft droge/slechte hoeven. Nu het weer goed, is rijden we veel buiten en wordt hij weer ingespannen. Zonder hoefijzers redden we dat niet. S' winters gaan ze er wel weer af waarschijnlijk.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 19:33

Nu nog niet, maar straks met wedstrijden wordt hij wel beslagen in de zomer.