Paard laat drinkbak overstromen stal staat onder. Oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:55

S__L schreef:
Blue9 schreef:
Heeft hij een zoutsteen? Mijne deed dat ook vaak, kreeg hij dorst van de zoutsteen en blijf hij dan gewoon wat verder klooien. Zoutsteen weg en hoppa, opgelost.

Dat is wel een beetje banketstaaf, je paard zal vast niet voor de lol aan dat ding likken maar het toch echt wel nodig hebben denk ik?

Hoezo dat kan ook gewoon verveling/gewoonte/klooien zijn? Dan zouden ze zowiezo niet steeds drinken daarna. Hang je toch bijvoorbeeld een bal erin ofzo.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:00

S__L schreef:
Het klinkt idd als verveling. Waarom kan ze op sommige dagen niet naar buiten dan? Ik neem aan uit je bericht dat ze achter je huis staan?

Ik heb 2 weilandjes die tegen de dijk op liggen, dus licht glooiend. Die lopen ze sneller kapot dan vlak land. Dan heb ik nog een klein boomgaardje. Verder woon ik in Amstelveen waar het land slecht is (veengrond). Ik ben al jaren met Groengebied in de weer om het land achter mijn huis erbij te krijgen, maar dat verhuren ze al jaren aan een boer -die er nauwelijks iets mee doet). Ook dat land ligt laag, dus heel snel te nat. Land aan de overkant van de weg ligt hoger, echter als ik dat huur voor 2 paarden dan wordt het gewoon te duur. Ik ben echt voor 7 dagen per week naar buiten, maar helaas gaat dat hier niet.

Een bal heeft hij gehad, doet hij niets mee. Maar ik zal hem nog een keer ophangen, wie weet.

stefje

Re: Paard laat drinkbak overstromen stal staat onder. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:04

Ik realiseer me ook dat de tandarts op het lijstje staat om weer langs te laten komen. Zou nog kunnen dat hij het hooi liever nat heeft omdat hij het iets minder makkelijk kan eten doordat zijn tanden aan een beurt toe zijn...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:06

Mijn wens voor de toekomst is een groot stuk land met ofwel een schuilschuur erop, ofwel (liefste nog) de stal aangrenzend en zo dat ze vanuit dat land de box in kunnen lopen. Dat lijkt me ideaal. Water en hooi in de box, en naar buiten en om te schuilen weer naar binnen, net zoals ze het willen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:18

Dan maar je land kapot laten lopen, je gaat toch niet je paard binnen houden omdat je straks anders geen gras hebt? Dan voer je straks gewoon hooi op het land. Arm beest, gewoon lekker naar buiten ermee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:24

GamblersCup schreef:
Dan maar je land kapot laten lopen, je gaat toch niet je paard binnen houden omdat je straks anders geen gras hebt? Dan voer je straks gewoon hooi op het land. Arm beest, gewoon lekker naar buiten ermee!

Jep, of leg een goede gedraineerde paddock aan... naar buiten ermee, frisse lucht, zonlicht, bergje hooi, top!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:25

Het onderwerp 'in het land' is niet het onderwerp van dit topic. Ik waardeer alle tips, maar ga niet discussieren over dat mijn paarden in de herfst en winter niet elke dag buiten staan. Het land loopt wat schuin af, daardoor lopen ze het sneller zwart en dan worden het uitglijpartijen (die heb ik vele malen voor mijn ogen gezien). Wat betreft 'land' laat ik het hierbij.

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:30

Een paard bij mij op stal deed dit ook, ze hield altijd al wel van nat hooi maar nu stond de stal dus echt blank.
Na onderzoek door de dierenarts bleek ze heel veel slijm in haar slokdarm te hebben en probeerde ze dat op deze manier 'weg' te krijgen. Paard heeft medicijnen en een tijdje natte kuil gekregen en gebruikt haar drinkbak nu weer normaal.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:30

Ik volg je topic even, want wij hebben ook een paard, die zijn drinkbakje tot de rand toe vol laat lopen.. Elke dag is het weer een zwembad in zijn stal.. Het is echt een smeerkees..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:41

stefje schreef:
Het onderwerp 'in het land' is niet het onderwerp van dit topic. Ik waardeer alle tips, maar ga niet discussieren over dat mijn paarden in de herfst en winter niet elke dag buiten staan. Het land loopt wat schuin af, daardoor lopen ze het sneller zwart en dan worden het uitglijpartijen (die heb ik vele malen voor mijn ogen gezien). Wat betreft 'land' laat ik het hierbij.

In een goede paddock kun je niet uitglijden... een goede en normale investering, en ze kunnen er naar hartenlust klooien met water en hooi zonder dat jij met de troep zit.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:10

En een goede paddock of een weiland is niet de oplossing van alle problemen hoor.

Wie zegt dat het om verveling gaat? Sommige weides zijn op kleigrond en dan is je land waar de paarden op de zomer op moeten of ervan moet worden gehooid naar de fillistijnen en kan heel lastig zijn voor paarden om op te lopen. Een paddock is mooi als je die kunt betalen aan huis en er daar de ruimte voor hebt. Maar de situatie is niet overal ideaal.
Het standaard antwoord: zet hem buiten en al je problemen zijn over is onzin, paarden die veel buiten komen doen het ook en soms kleeft er iets medisch aan, dus dan kunn je je paard nog zoveel buiten zetten, dan helpt het 0.0

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:14

Mindim schreef:
En een goede paddock of een weiland is niet de oplossing van alle problemen hoor.

Vast niet, maar niet geschoten is altijd mis... en de kans dat 'ongewoon gedrag' voortkomt uit opgesloten staan, is zo'n kleine 99%...
Een paard kan in een open ruimte tijdens het eten zoveel zooi maken als ie wil, en mag hij dus heerlijk soppen als ie dat fijn vind... leven en laten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:16

Mijn paard staat de hele dag buiten, in de zomer ook en sopt ook en dat mag ze.
Kijk het is heel fijn en ideaal als paarden buiten kunnen staan het hele jaar door, maar het wordt hier als oplossing aangedragen en dat vind ik onzin. Alsof dat het antwoord overal op is.
Er wordt dan ook nog 'arm' dier genoemd en dan denk ik, doe even normaal, dat is het wel in het negatieve trekken.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:18

Mindim schreef:

Wie zegt dat het om verveling gaat? Sommige weides zijn op kleigrond en dan is je land waar de paarden op de zomer op moeten of ervan moet worden gehooid naar de fillistijnen en kan heel lastig zijn voor paarden om op te lopen. Een paddock is mooi als je die kunt betalen aan huis en er daar de ruimte voor hebt. Maar de situatie is niet overal ideaal.
Het standaard antwoord: zet hem buiten en al je problemen zijn over is onzin, paarden die veel buiten komen doen het ook en soms kleeft er iets medisch aan, dus dan kunn je je paard nog zoveel buiten zetten, dan helpt het 0.0

Helemaal mee eens, onze paarden komen elke dag buiten en ééntje maakt van zijn stal ook een zwembad.. Hij vind het gewoon heerlijk om met water te kliederen :+ Maar om het schoon en fris te houden is moeilijker..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:20

Mindim schreef:
Mijn paard staat de hele dag buiten, in de zomer ook en sopt ook en dat mag ze.
Kijk het is heel fijn en ideaal als paarden buiten kunnen staan het hele jaar door, maar het wordt hier als oplossing aangedragen en dat vind ik onzin. Alsof dat het antwoord overal op is.
Er wordt dan ook nog 'arm' dier genoemd en dan denk ik, doe even normaal, dat is het wel in het negatieve trekken.

Nou, wanneer ik mijn paard vanaf dit moment dagenlang binnen zet ben ik benieuwd wat ze gaat uitvreten... Ik denk dat het een kwestie van tijd voordat de verveling toeslaat en ze ook van alles gaat verzinnen.
Ik zet haar na het rijden ook wel eens lekker binnen, en soms ook lekker een paar uur met een berg hooi... Maar dat moet ook wel de max zijn vind ik.... Of alleen binnen gedurende de nacht bijvoorbeeld.
Een paard dat meerdere dagen achtereen binnen staan vind ik oprecht een 'arm dier'.
Als je je stoort aan troep in de stal, als je paard zich verveelt, ja... dan is buiten zetten toch een uitstekende oplossing?
En slecht land kan geen reden zijn om het niet te doen, ons land is ook slecht... daar hebben ze paddocks voor uitgevonden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:25

Ja, das soms lastig :+
De helft van het hooi kun je weg gooien, want als het te nat is, eet ze het niet, de draak. Haar voerbak is verplaats, want die kwengelde ze ook vol, tja en het ding zit vast, dus die kun je ook niet leeg gooien.

Ik ben het wel met je eens hoor Ninx dat dieren zoveel mogelijk buiten horen en dat veel stalondeugden komen door het opgestald staan, maar het gaat niet altijd op.
Staat dit paard niet buiten dan?
Ik heb de paarden ook buiten, mijn tinker kan niet tegen een stal en heeft een uitloopstal met grote paddock en de bak er aan gekoppeld wanneer de wei onbegaanbaar is. Wanneer de wei begaan is, wordt ook die eraan gekoppeld. De oudjes staan er overdag bij in, ook nog met een reep gras er bij, maar die gaan in de nacht naar binnen.

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:32

Het paard waar ik het over had stond voor haar probleem net zoveel buiten als tijdens (en na) haar probleem. Daar lag het dus niet aan. Soms is het gewoon medisch.

Ik vind het een beetje apart dat deze discussie nu helemaal wordt toegespitst op of paarden wel genoeg buiten komen, daar heeft TS weinig aan, lijkt mij.

P.S. En Ninx, als je het paard waar ik het over heb, dag en nacht buiten had gezet, had ze inderdaad niet meer gesopt. Maar dat is dan symptoombestrijding, dan kun je niet zeggen 'Kijk, ze staat buiten en dat heeft het probleem opgelost'.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 14:11

Lysander schreef:
Ik vind het een beetje apart dat deze discussie nu helemaal wordt toegespitst op of paarden wel genoeg buiten komen, daar heeft TS weinig aan, lijkt mij.

Klopt :-)

Mindim schreef:

Op dit moment wel ;-) Staat nu 3 uur (!) buiten, en nu al een uur op hetzelfde plekje ;-)

Mindim schreef:

Thanks Mindim. Ben gelukkig oud en wijs genoeg om me daar al helemaal niets van aan te trekken. En 'bedankt' Ninx.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:43

stefje schreef:
Lysander schreef:

Klopt :-)

Mindim schreef:

Op dit moment wel ;-) Staat nu 3 uur (!) buiten, en nu al een uur op hetzelfde plekje ;-)

Mindim schreef:

Thanks Mindim. Ben gelukkig oud en wijs genoeg om me daar al helemaal niets van aan te trekken. En 'bedankt' Ninx.

Graag gedaan, 3 uur is inderdaad een hele poos... komt wel goed dus :+
Zucht... ik zal niet meer reageren...
Ik vind dat je de verplichting heb in de breedte te zoeken: dus EN medisch, EN welbevinden m.b.t. voldoende uitloop en interactie.
Dat klinkt voor mij logisch... voor een ander wellicht dus niet.
Succes.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:51

ik heb er ook zo een gehad die er een spel van maakte hoe de stal zo nat mogelijk kon worden.
hij deed gewoon een prop hooi in de waterbak en maar laten zitten.
de rest van zijn hooi at hij droog op.
Ik heb er een bak onder gezet maar dit was ook erg leuk...
die kan je namelijk vol laten lopen om gooien weer recht zetten en opnieuw beginnen :Y)
stenen hielpen niet omdat hij gewoon zijn been er in hing en ging trekken.

Ik heb er toen een ring omheen gemaakt en die aan de muur bevestigd.
hij is er uit eindelijk zelf maar mee gestopt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:05

annehoe schreef:
ik heb er ook zo een gehad die er een spel van maakte hoe de stal zo nat mogelijk kon worden.
hij deed gewoon een prop hooi in de waterbak en maar laten zitten.
de rest van zijn hooi at hij droog op.
Ik heb er een bak onder gezet maar dit was ook erg leuk...
die kan je namelijk vol laten lopen om gooien weer recht zetten en opnieuw beginnen :Y)
stenen hielpen niet omdat hij gewoon zijn been er in hing en ging trekken.

Boefje :-) Hoop dat die hier niet zo inventief is :-)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:18

Ninx schreef:
Ik vind dat je de verplichting heb in de breedte te zoeken: dus EN medisch, EN welbevinden m.b.t. voldoende uitloop en interactie.
Dat klinkt voor mij logisch... voor een ander wellicht dus niet.
Succes.

Ninx, dat vind ik ook, ook ik zoek in de breedte. Ik heb zeker alle reacties over de uitloop/buiten komen in me opgenomen. We hebben niet allemaal geld zat of alle mogelijkheden om het precies zo te doen zoals we onze dieren het wel gunnen, ik kom uit op een vorm die ik acceptabel vind, waar ik achter kan staan en waar ik geen schuldvoelende slapeloze nachten van heb, en scherp blijven kijken naar het kunnen verbeteren waar mogelijk. Ik vind uren op stal niet direct dierenmishandeling, hoewel ook ik ze het liefst alleen maar buiten zie. Er zijn vormen van 'binnen staan'. Doods de stal inturen, ofwel zoals bij mij buitenluik en de polder inkijken waar veel voorbij komt. Je tekst 'arme dier' vind ik niet terecht. Daarnaast maak je er geen vrienden mee, je jaagt mensen ermee tegen je in het harnas en dan heb je niet het effect wat jij graag zou willen. Dan schiet je toch je doel voorbij vind ik.

Daarnaast nog iets, als we het toch over 'buiten staan' hebben: ik zie ook veel paarden 24/7 buiten staan, echter zonder schuilplaats voor regen en kou. En diep met hun kogels in de prut, zonder mogelijkheid om droger te gaan staan. Niemand kan mij wijs maken dat dat 'natuurlijk' is. In de natuur zoeken ze een schuilplaats indien nodig, en zoeken ze het hogerop waar de grond droger is, als het te erg wordt. Ik zie een aantal paardenbezitters om mij heen op die manier ook de mist in gaan. De keerzijde van het zwart/wit zien als 'paard moet buiten zijn'.

Mijn 3 (!) uur was bij wijze van spreken :-) Niet het absolute maximum vandaag.

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:46

Hoi, Wij hebben drinkbakken met een staande stang de kans dat deze ingedrukt blijft, is veel kleiner dan met een lepel.

vappiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:49

ik zou de waterbak afsluiten en een ton neerzetten waar je elke dag het water bijvuld

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:49

Ik zal een vlotterwaterbak monteren ipv 1 met een lepel.
Dan kan hij hem volduwen met hooi, maar als het waterniveau hoog genoeg is, dan stopt ie vanzelf. Theoretisch gezien kan hij de waterbak dus dan niet verzuipen.