Paard in de winter niet naar buiten, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:26

JaneJansen schreef:
Tja het is gewoon geen goede pensionstalling, nouja wel voor jou, niet voor je paard...
Er had al een lichtje moeten gaan branden dat ze 's zomers 's nachts binnen moeten. (vind ik persoonlijk niet echt normaal)
Ik hoop dat je er uitkomt met de eigenaren. Je kunt altijd nog een advertentie voor nieuwe stalling zetten op Marktplaats.

ik respecteer je mening maar ik deel hem niet....
ik vind het juist fijn dat ze snachts op stal staan.
en op mp een advertentie zetten levert niks op, heb ik al zo vaak geprobeert voor ik uberhaupt een paardje had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:27

ik zou verhuizen, heb het zelfde gegdaan. Hiervoor stond ik op een mooie luxe stal met ervaren mensen, paarden kwam ook niet veel buiten en als ze buiten stonden was het in een kleine paddock.
Dit was voornamelijk de reden van het verhuizen! Ik vind dat een paard lekker buiten hoort ( ben er niet op tegen als ze snachts binnen staan )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:34

Ik ben ook benieuwd justdiesel :)

Cinnepin, waar ligt de grens? Toen ik mijn paard neerzette waar hij nu staat werd me verteld dat ze 's ochtends om half 11 naar buiten gaan. Maar in de praktijk komt de boerin om kwart over elf nog es aankakken en is de stal waar mijn paard staat als laatste aan de beurt. En dan met zonsondergang naar binnen. Het wordt weer bijna wintertijd. En dat heet dan 's nachts op stal. Vijf uur per dag naar buiten vind ik niet acceptabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:37

in de winter een uurtje paddock ongeveer in de zomer 5 uur weiland..ik stond er in de wintermaanden en ben dus halverwege mei verkast.

Hier staan ze in de zomer van iets van 7 uur sochtends tot een uur of 11 buiten
in de winter van 7 uur sochtends tot een uur of 6 buiten ( op t weiland!! )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:39

In de zomer 5 uur??? :oo Logisch dat je daar weg bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:40

ja he erg he? Ok het was ook een dressuur stal en daar pas ik niet tussen, voelde me er niet zo thuis enzo dus er waren wel meer redenen maar het buiten komen was de voornaamste reden

Zeeuwtje68

Re: Paard in de winter niet naar buiten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:45

Als je deze dingen toch zo hoort. Dan ben ik zooooooooooo blij dat ik alles zelf kan regelen. Ik heb met niets of niemand wat te maken wat een luxe.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:50

ik stond op een stal die alles had:
3 binnenbanen, 2 stapmolens, 3 buitebanen, een tultbaan, een sprintuin etc etc. Maar mijn paard kon daar in de winter ook niet naar buiten. Ik ben daarom uiteindelijk weggegaan. Ik sta nu op een stal met 1 buitenbak en een kleine longeerkraal, maar mijn paard kan wel de hele winter buiten in een paddock staan met maatjes. En als ik hem nu zie.......dan is dat alles waard!!
Paarden zijn kudde dieren en buiten dieren. Ze zijn niet gemaakt om binnen te staan en moeten kunnen bewegen en socializen.
Je gevoel geeft het al aan......probeer het op stal op te lossen, misschien zijn er meer mensen die hetzelfde vinden en kan je ervoor zorgen dat ze wel buiten mogen blijven. Anders zou ik toch persoonlijk een andere stal zoeken.
Paarden doen veel voor ons en we moeten daarbij niet uit het oog verliezen wat voor hun belangrijk is......(en dat is niet met een warme deken 23 uur per dag op stal staan :))

succes!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:55

justdiesel schreef:
ik zeg niet dat het niet erg is...
ik vind het wel vervelend anders maak ik dit topic niet....

Kun je me uitleggen waarom je het niet zo erg vind?
Als ze in de zomer ook niet in de wei mochten, zou je dat wel erg vinden?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:00

Ik moet trouwens zeggen dat ik helemaal niet voor standaards ben. Wij hebben in totaal 7 paarden in pension staan op twee verschillende stallen. ik vind dat je je paard goed moet observeren. Van onze 7 vinden ze het echt niet allemaal fijn om de hele dag naar buiten te gaan. In de zomer zijn ze aardig gelijkmatig en gaan grootste deel van de dag naar buiten. Als het weer minder wordt zie je heel duidelijk verschillen. De een heeft het na een paar uur wel gezien en de ander blijft de hele dag hetzelfde en alles daar tussenin. Kijk naar je paard en anticipeer zou ik zeggen. Helemaal niet naar buiten zou voor mij geen optie zijn, maar sommige paarden doe je meer plezier met 2 of 3 keer per dag een uurtje dan de hele dag buiten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:08

Ik vind het niet kunnen als je paard zoveel op stal staat.

Ik studeer in Utrecht, zit daar ook op kamers, maar mijn paard staat in Zwolle. Lekker buiten, in de kudde. Ik heb wel rondgevraagd naar stalling in Utrecht, maar ik heb nog niet 1 stal gevonden waar de paarden overdag buiten staan in de winter. Ik mag ze overal wel losgooien in paddocks, maar daar mag ze niet blijven staan als ik er niet ben. En ja, ik moet ook naar school, dus kan moeilijk van 8 tot 8 bij die paddock gaan zitten.

Dus mijn paard staat nog steeds in Zwolle. Heel jammer voor mij, ik moet nu alsnog elke dag op en neer, maar het is niet de schuld van mijn paard dat ik ergens wil studeren waar ze gewoon minder goeie grond hebben waardoor weidegang in de winter moeilijk wordt. Dat is mijn probleem.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:23

ik ben ook verhuisd met me paardjes om dat ik wil dat ze zomer en winter lekker de wei op kunnen.dus heb sta op een stal met drie andere paardjes zelf heb ik er twee.we hebben een winter wei en twe zomerweides.ze gaan s morgens om 7 uur naar buiten en komt om 7 uur weer naar binnen in de zomer maanden en in de winter komen ze om 5 uur naar binnen.me paardjes vinden het super dus dan ben ik ook helemaal blij

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:37

Als ik jou was zou ik héél snel een andere stal gaan zoeken, of sla met je stalgenootjes de handen ineen en probeer wat te regelen op je huidige stal. Ik neem aan dat de anderen hun paard ook wel wat meer naar buiten zouden willen. Zo'n leven op stal is toch helemaal niets voor een paard...

Mijn paardje heeft ook wel op twee en half uur rijden van mij vandaan gestaan. Uiteindelijk bleek het toch echt onmogelijk om mijn paard dichterbij te halen, en toen ben ik zelf gewoon dichter bij haar gaan wonen :D.

eilleen333 schreef:
maar het is niet de schuld van mijn paard dat ik ergens wil studeren waar ze gewoon minder goeie grond hebben waardoor weidegang in de winter moeilijk wordt. Dat is mijn probleem.

Goed gezegd ;).

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:46

ik vind dat jullie dat jullie deze stal wel ontzettend afzeiken hoor,ik heb zelf ook een pensionstal,en bij mij komen ze ook niet elke dag buiten,als ze een keer een dag op stal staan gaan ze niet dood aan hoor,wat denk je dat er gebeurt op de echte dressuur stallen,,dat de paarden daar elke dag naar buiten komen? echt niet!
als ik je was zou ik gewoon vragen of je paard elke dag even een paar uurtjes in de binnenbak zijn benen mag strekken.dan komt hij er in elk geval er elke dag even uit.
jeetje altijd dat gezeur over elke dag weidegang.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:50

justdiesel schreef:
JaneJansen schreef:
Tja het is gewoon geen goede pensionstalling, nouja wel voor jou, niet voor je paard...
Er had al een lichtje moeten gaan branden dat ze 's zomers 's nachts binnen moeten. (vind ik persoonlijk niet echt normaal)
Ik hoop dat je er uitkomt met de eigenaren. Je kunt altijd nog een advertentie voor nieuwe stalling zetten op Marktplaats.

ik respecteer je mening maar ik deel hem niet....
ik vind het juist fijn dat ze snachts op stal staan.
en op mp een advertentie zetten levert niks op, heb ik al zo vaak geprobeert voor ik uberhaupt een paardje had

Ik vind het ook prettig als mijn paardjes snachts op stal staan, je hoort zoveel rare verhalen wat ze tegenwoordig allemaal uithalen met paarden, dus is puur voor mijn gemoedsrust.
meschien kun je gewoon eens een gesprek aangaan met de eigenaren, zoals je zelf aangeeft zijn het fijne mensen, meschien is er een mogelijkheid dat er een paddock of iets dergelijks kan komen.

Bij mijn vriendin is een rommelwei, daar kunnen de paarden op als het land te nat word, de paarden vertrappen het wel maar, zoals de naam het al aangeeft, rommelwei dus maakt niet zo veel uit.

@maybe, ben het wel met je eens, zonder dat iemand de stal kent is er meteen een mening, dat is wel jammer eigenlijk.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:53

maar weet je al wat de buitenmogelijkheden zijn in de winter
lijkt me wel handig om te weten :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:04

JaneJansen schreef:

En ik ben ook erg blij dat ze hier in de zomer elke nacht naar binnen gaan.
Hoe wil je anders als stalhouder 80 paarden apart krachtvoer/medicijnen/supplementen geven als ze los in de wei lopen?
Laat staan te controleren of ze geen verwondingen hebben opgelopen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:13

maybe2 schreef:
ik vind dat jullie dat jullie deze stal wel ontzettend afzeiken hoor,ik heb zelf ook een pensionstal,en bij mij komen ze ook niet elke dag buiten,als ze een keer een dag op stal staan gaan ze niet dood aan hoor,wat denk je dat er gebeurt op de echte dressuur stallen,,dat de paarden daar elke dag naar buiten komen? echt niet!
als ik je was zou ik gewoon vragen of je paard elke dag even een paar uurtjes in de binnenbak zijn benen mag strekken.dan komt hij er in elk geval er elke dag even uit.

Tsja, als ik zoiets lees, dan vraag ik me altijd af over welk diersoort het gaat. Het gaat namelijk niet over paarden zoals ik bekend met ze ben. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen ;).

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:27

daarom ben ik ook nooit op een dressuur stal gaan staan ook al ging ik bijna elk weenkend op wedstrijd.maar me paard wil ik gewoon de hele dag op het land hebben hoor ik plezier hebben hij ook plezier hebben :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:46

Dani62 schreef:
maybe2 schreef:

Tsja, als ik zoiets lees, dan vraag ik me altijd af over welk diersoort het gaat. Het gaat namelijk niet over paarden zoals ik bekend met ze ben. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen ;).

Dat vraag ik me ook af. Ik weet genoeg topsportpaarden te noemen die wel degelijk genoeg buiten komen. En nee, mijn paard gaat inderdaad niet dood als hij dag en nacht op stal zou staan. Maar zijn geest wel, en dat lijkt mij persoonlijk nou helemaal niks.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:21

maybe2 schreef:

Het feit dat anderen hun paard 24 uur per dag binnenhouden wil niet zeggen dat het daardoor gerechtvaardigd is. Er zijn ook mensen die hun kinderen slaan. Geeft mij dat dan het recht dat straks ook te doen als ik kinderen heb?

Je moet elke situatie als onafhankelijk van de anderen beschouwen. Je wil voor elk paard het beste, en daarmee bedoel ik niet wat jou het beste uitkomt. Ik vind, dat als je aan een dier (of een kind) begint dat je consessies moet maken om hun leven zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Kan je die consessies niet maken, dan moet je je afvragen of je wel aan een dier (of kind) moet beginnen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:26

Heel goed gezegd eilleen 333. Helemaal mee eens.
24 pd op stal mag gewoon niet, ook niet voor 1 dag.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:42

ik zou heel graag willen dat die discussie ophoud over dat welles nietes op stal of wei....
daar vraag ik ook helemaal niet om!
nogmaals ik wil zelf ook heel graag dat sanne veel buitenkomt in de winter!
ik vraag wat (buiten de wei) het fijnste is voor sanne om buiten te zijn, dus
longeerbak
binnenbak
stapmolen
dat zijn op het moment de optie's....
een paddock gaan ze zo snel mogelijk maken op stal zodat daar ook paarden kunnen staan.
navraag bij stalgenootjes gedaan en ze gaan nu twee keer per dag in de stapmolen, de stalgenoten gaven ook al aan dat er misschien wel meer bespreekbaar was.
knap dat mensen kunnen oordelen over een stal terwijl ze er nooit geweest zijn en de mensen niet eens kennen!
anyway zoals het er nu uitziet kan ik mijn paardje misschien wel niet eens meer houden (slecht nieuws gehad) dus kan deze hele discussie al de doofpot in...... |(

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:38

ik heb het topic verder niet doorgelezen, maar wat jij noemt (winter niet op de wei) is voor mij de reden geweest om per direct een andere stal te zoeken. daar sta ik nu dus en ze kunnen gewoon de winter de wei op. een andere mogelijkheid is er imo niet! stapmolen is absoluut geen vervanging van de weide, evenals binnenbak dat niet is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:41

Ga in overleg en print deze poster uit zodat ze hopelijk allemaal gaan inzien dat zoveel op staal géén goed idee is

http://paarden.dierenbescherming.nl/downloads/posters

daar staat oa deze op:

Afbeelding

en even een quote van mezelf uit een ander topic

Arabesk schreef:
Een paard is geen dier om lang achter elkaar stil te staan. Dan werkt o.a. het hoefmechanisme niet en dat zorgt voor de doorbloeding van hoef en onderbeen. Om nog maar niet te spreken van de geestelijke schade die een paard oploopt doordat hij de hele dag niet kan bewegen en alleen de stal uitkomt voor de stapmolen/uurtje trainen.

Wégwezen daar zou ik zeggen. Onderstaand plaatje geeft aardig de basisbehoeften weer van paarden

AfbeeldingAfbeelding
In hoeveel van die behoeften voorziet je oude stal?