Verhuizen naar nieuwe pensionstal? Twijfel advies gevraagd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:23

Wow ongelovelijk dat er nog manege's zijn die zo werken en zoveel geld vragen, ongelovelijk toch.

Ik las vande week een prachtig onderschrift: Als jouw paard ontspanning is voor jou, ben jij dan ontspanning voor je paard?
Zo'n geweldige zin en zo waar.

Kun jij je paard nu recht in zijn ogen kijken en zeker weten dat hij een eigen leven lijdt ipv moedeloos wachten tot het moment dat jij aankomt?

Weet je wat het ergste is van dit soort manege's? Alle luxe voor de mens en een hel voor het paard. Vaak niet eens de nodige 16uur per dag toegang tot ruwvoer. Zoveel ruwvoer als ze die paarden per week voeren krijgt mijn welsh atje per dag, echt ongelovelijk.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:27

ik vind het een makkelijke keus
ik zou voor de 2e gaan, ze staan daar lekker buiten en als je dan een keer niet genoeg tijd heb om te trainen is ze tenminste wel ff lekker buiten geweest :)

en zoiezo zou ik niet op een stal staan waar geen weidegang mogelijk is :o

tantethee

Re: Verhuizen naar nieuwe pensionstal? Twijfel advies gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:28

2e stal geen discussie over mogelijk..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:34

Ik zou zelf denk ik voor de tweede stal kiezen maar 20km is best een end hoor. Kan me niet voorstellen dat er tussen in niks ligt, misschien wel veel minder luxe stallen dan zou ik gewoon kijken of de afstand een beetje te doen is als het niet gaat kan je altijd nog verder blijven zoeken.

Vind het trouwens schandalig dat ze weidegang als een luxe zien waar je extra voor moet betalen bij de eerste stal.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:35

Ik heb in hetzelfde schuitje als jij gezeten.
Veel maneges en stallen in de direkte omtrek,maar bij bijna allemaal geen weidegang.
Ik heb m'n paard 3 jaar op zo'n stal gehad,een soort van noodgedwongen.
Maar al die 3 jaar zat het me niet lekker en ben ik blijven zoeken.
Nu staan we sinds een half jaar ergens waar ze wél op de wei kan en behalve een goede buitenbak is er verder nul komma nul luxe :+
Ook ik moet hiervoor dik 30 km per dag meer voor rijden (de vorige stal was practisch om de hoek,zit nu 20 min in de auto erheen en dan natuurlijk ook weer terug) en moet ik alles verder zelf doen,ik ben ook nog eens de enige pensionklant,dus heb geen gezelligheid van anderen,maar ook niet de irritaties ;)
Maar wat is mijn paard gelukkig nu :D
Daar neem ik alle bijkomende minpuntjes voor voor lief.
Als ik haar zie genieten van het gras en haar zie spelen in het zonnetje met haar vriendinnetje,dan voel ik me zo vreselijk rijk en ben ik plaatsvervangend gelukkig!
Dus eigenlijk kan je maar één advies geven: verander van stal!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:02

luckyboy5 schreef:
sorry maar je mag je wel een beetje schamen dat je tot nu toe zo slecht voor je paard gezorgt hebt!!!

simpele keuze toch ..verhuizen . dan kom jij maar iets minder vaak (20 km wow wat een eind) dat zal hem dan niet boeien : hij staat lekker buiten !!!

succes en ik hoop dat je (eindelijk) een goede keuze voor het paard maakt!

Pfff!!! Je kunt ook overdrijven zeg! :roll:

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:19

Ik zou ook gaan voor de nieuwe stal. Vind het net zoals zoveel hier al zeggen belachelijk dat je moet betalen voor weidegang!
Stond ook eerst op een stal met beperkte weidegang, nu op een andere stal waarbij mijn paardje elke dag lekker buiten komt!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:50

Ik vind weidegang erg belangrijk en zou dus zeker voor de tweede stal gaan. :j Die is misschien wat verder weg, maar wel goedkoper en beter voor je paard. En als je paard hele dagen buiten staat kan je best een dagje rijden overslaan, dat scheelt je misschien ook.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:53

en?? hoe was het bij die stal?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:58

Ik ben ook nieuwschierig hoe de nieuwe stal is!

Ik zou hier niet eens over na hoeven te denken ik zou regelrecht verhuizen!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:06

Hoe kun je daar nu nog over twijfelen? := Als die eerste stal de enige mogelijkheid zou zijn had ik niet eens een paard willen hebben. :o

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:44

luckyboy5 schreef:
sorry maar je mag je wel een beetje schamen dat je tot nu toe zo slecht voor je paard gezorgt hebt!!!

simpele keuze toch ..verhuizen . dan kom jij maar iets minder vaak (20 km wow wat een eind) dat zal hem dan niet boeien : hij staat lekker buiten !!!

succes en ik hoop dat je (eindelijk) een goede keuze voor het paard maakt!

Deze reactie slaat dus echt helemaal nergens op....

Anyway, het verhaal gaat verder..

Voordat ik iets over de 2e stal vertel wil ik eerst even het één en ander vertellen over stal 1.
Toen ik hier kwam kijken werd mij het één en ander verteld over hoe het daar werkt.
Echter toen ik het contract had getekend en er eenmaal stond bleek het dus niet te kloppen, tsja als ik dat geweten had...
Begrijp me niet verkeerd wat voor mensen met veel geld en die er langer staan is het een prima stalling hoor... als je alle tijd hebt etc etc..

Behalve de drukte en de weidegang is het prima daar...

Oke het verhaal van de 2e stal...

Zou er zo rond 19:00 zijn alleen tomstom stuurde me door diverse binnenwegen waar heel toevallig steeds de weg afgesloten was waar ik net langs moest :(
Dus in plaats van 19:00 was ik er om 19:15..
Eigenaar kwam me al tegemoet en gaf me een rondleiding.
Te beginnen met de grote stal en de binnenbak.
Tsja het ziet er natuurlijk wat minder luxe uit dan ik gewend ben maar evengoed prima.
Het ziet er dus verder netjes uit.
Ruime binnenbak en zeer ruime buitenbak.
Redelijk buitenrij mogelijkheden, maar het belangrijkste: zomers de hele dag op wei en in de winter 4 uur per dag in de paddock zodra het weer het land niet meer toe laat.
Verder zijn er ook les mogelijkheden door diverse mensen die op hoog nivo hebben gereden en die in wedstrijd jury zitten en pal naast de stalling staat een manege waar dus ook les mogelijkheden zijn.
Verder zijn de inentingskosten 25e per keer en niet 45 wat ik nu betaal en per januari gaan de stalkosten met 10e per maand omhoog en dan zitten de wormenkuren erbij in.
De stal zelf waar ze zou kunnen komen te staan is in het midden naast 2 andere boxen die in het midden voorzien zijn van tralies ipv een dicht schot dus de hele dag wel contact met andere paarden als ze op stal staat.
Verder 2 kilo (basis)brok per dag, hooi/kuilgras dit laatse mag ook zelf gepakt worden dus in principe krijgt ze van hun en als ik wil kan ik zelf meer pakken.
Ook de stro zit hierbij in en het mesten.

Dus ja mijn keuze is gemaakt, de dame gaat zsm van stal veranderen :D
Deze week ga ik praten met de huidige stal en mijn stal opzeggen......

alleen nu nog vervoer regelen....

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:47

goede keus zo te lezen
super!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:55

Goede keus! en zoals al eerder gezegd, als ze lekker veel buiten staan, kun je best wel eens een dagje overslaan ;)
Dat scheelt misschien iets met de reisafstand.
Ik denk dat je paard ontzettend gaat opknappen van het naar buiten gaan, en contact op stal.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:57

Ik hoop het, en hoop dat ik snel weg kan waar ik nu nog sta...

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:58

Je zou wel een maand opzegtermijn hebben?
Kijk even je contract na ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:01

Een hele goede keuze.
In mijn ogen had je hier niet eens over mogen twijfelen maar goed. Let inderdaad op je opzegtermijn en dan op naar een beter leven voor je paardje. Zeker als je soms een paar dagen niet komt ben je weidegang wel verplicht naar je paardje toe vind ik.
Altijd wel natuurlijk, maar dan is het nog net wat belangrijker.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:04

Klinkt goed!
Meestal heb je idd een maand opzegtermijn,dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Ik wens jullie heel veel plezier op de nieuwe stal!!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:07

je paard de hele dag op stal laten staan is ter vergelijken met zelf de hele dag op de wc gaan staan.

Leuk dat je geen schuldgevoel wil hebben maar waar hoort een paard ??? buiten in de wei en niet opgesloten in een klein hok, en dus mag jij (en iedereen die dit doet)
zich behoorlijk schamen.
ik vind het persoonlijk dierenmishandeling om je paard op stal te laten helemaal omdat jij het zo lekker dichtbij vind !
uiteindelijk wel respect voor je keuze, succes!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:12

goede keuze als je het mij vraagt. Je zult zien dat je paard een heel eind losser wordt als ze overdag lekker buiten staat. :j
Voor jezelf is het ook relaxt want als je eens een keer geen tijd/zin hebt kun je dr ook een dag laten staan.
Mijn paard staat overdag ook lekker buiten, zo hoort het toch ook?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:18

luckyboy5 schreef:
je paard de hele dag op stal laten staan is ter vergelijken met zelf de hele dag op de wc gaan staan.

Leuk dat je geen schuldgevoel wil hebben maar waar hoort een paard ??? buiten in de wei en niet opgesloten in een klein hok, en dus mag jij (en iedereen die dit doet)
zich behoorlijk schamen.
ik vind het persoonlijk dierenmishandeling om je paard op stal te laten helemaal omdat jij het zo lekker dichtbij vind !
uiteindelijk wel respect voor je keuze, succes!

Jij leest geloof ik niet goed????
Zoals er staat ben ik misleid om het zo maar even te zeggen toen ik op deze stal kwam te staan....

Verder was er bij deze stal een wachtlijst tot afgelopen week want geloof me ik ben na 2 mnd al gaan rond kijken voor andere stalling, echter is dat in de omgeving waar ik woon niet zo makkelijk....
Ze stond er niet omdat het dichtbij is, maar omdat het op eerste gezicht goed was..
Ik ben nu ook 3 kwartier onderweg dus....

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:20

Ik zeg verhuizen! Bij je huidige stalling noem je meerdere nadelen op, bij de nieuwe slechts 1. Voor mij zou de afstand (mits ik er makkelijk kan komen) echt geen probleem zijn. Daar tegenover komt jouw paard wel lekker buiten, heb je plek om te rijden enz.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:21

Sorry je hebt al een keuze gemaakt. Goed van je!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:24

Ik ga ook verhuizen, wat mij betreft morgen nog maar ja...

En echt twijfel tsja ik voel me gewoon ge*****d door me huidige stal, vooral als ik zo hoor mbt de kosten en geen weidegang wat me wel is toegezegd..
En dan denk je het te regelen voor volgend jaar moet je in 1x bijna 100 pm extra betalen en dan kan niet eens wat het zit al vol.....
Hoe bedoel je afzetterij en alleen weggelegd voor "rijke" dan zou ik dus op 455 pb uitkomen :o

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:24

goede keus! veel plezier op je nieuwe stal! :D