Zou Mirage geschikt zijn als fokmerrie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:50

MirageGidran schreef:
sjuimpje, er zullen ook zat mensen zijn die een fokmerrie niet perse voor prestatiegerichte paarden willen gebruiken, meer voor de hobby voor leuke paardjes zeg maar.....

Fokken met een merrie zonder papier is even duur als fokken met een merrie met papier, dekgelden, onderhoud en dierenarts kosten zijn even hoog.
De meeste fokkers gaan dan ook liever voor een merrie met papier ivm de verkoop van de veulens.
Veulens met papieren brengen nu eenmaal meer op.
Misschien dat je haar idd ergens als draagmoeder kwijt kunt maar ik geloof dat hier iemand is met slechte ervaringen (Bolivia??).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 23:13

ja inderdaad
maar daar is dit topic ook voor bedoeld voor mij; het vragen van goede/slechte "wat denken jullie" ervaringen dus bedankt voor alle reacties. Zo kan ik een goede keuze maken straks als ze niet goed blijkt te zijn.....

skatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:32

Ben nu wel benieuwd naar de 'afstamming' van je paardje.
Ik weet nl. niets van haar!
Sorry hoor maar ben hier nog niet zo lang.
En volgens mij is het niet vererfelijk. Heb er laats ergens iets over gelezen. Maar ik weet misschien wel iets voor je merrie maar wil wel meer info!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:42

Hoefkraakbeenverbening schijnt wel degelijk een erfelijk probleem te zijn, zeker als het zoals in dit geval, bij een relatief jong dier optreedt.

Met een merrie die een dergelijk probleem heeft zou ik dus niet gaan fokken, bovendien wordt een merrie behoorlijk zwaar tijdens de dracht, waardoor ze extra last van haar voeten zou kunnen krijgen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 10:01

goed punt mieke, daar had ik nog niet aan gedacht.

nou uit de reacties blijkt wel dat dit waarschijnlijk voor mijn paardje niet echt DE oplossing is, dus ik denk niet dat het deze optie zal worden mocht ze afgekeurd worden.

bedankt iedereen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:05

Ik ga met mist mee, misschien moet je er wat geld in steken maar je kunt waarschijnlijk alsnog aan papieren komen. Ik geloof dat ze ook uit een hele ouderwetse stam komt en dat zou voor liefhebbers wel eens heel interessant kunnen zijn. Als je nu de papieren achterhaalt kun je haar misschien te koop aanbieden bij fokkerijen van arabische paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:14

Ik vind het een waanzinnig plan, je gaat toch niet met een merrie fokken omdat ze verder niets meer kan...voor het fokken gebruik je juist je beste paard! Je wilt een veulen hebben dat nog beter is als de moeder. Streef je dat niet na, ben je gewoon simpelweg aan het vermeerderen. En in feite ook de markt van de recreatiepaarden aan het verzieken, een alternatief voor heel veel uitgereden sportpaarden. Waar moeten die paarden dan heen?...die paarden hebben de laatste jaren bosritjes verdient; daar ga je toch niet voor fokken?!

Is MG echt niet meer geschikt voor licht recreatief gebruik?

ER is zo goed als GEEN vraag naar paarden zonder papier, dus ook niet veulens zonder kloppende registratie. En om heel eerlijk te zijn, er worden elk jaar veel te vel mengelmoesjes zonder duidelijke afkomst geboren...is allemaal leuk als die mensen die beestjes zelf willen houden, maar als je op de paardenmarkten rondkijkt, weet je dat dat vaak niet het geval is...
Mensen zouden eens wat bewuster paarden op de wereld moeten zetten, of juis niet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 11:50

nou dees dat slaat nergens op
als ik een heeeeeeeel goed sportpaard zou hebben wat toevallig een chronische knieblessure zou hebben (bijvoorbeeld he) dan zegt dat toch niets over haar veulens??? jouw opmerking slaat kant noch wal.
omdat zij een blessure opgelopen heeft ooit kunnen haar veulens nog wel fantastisch zijn, dus sorry, maar die opmerking kan ik niets mee......

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:54

Mocht een blessure zijn opgelopen tgv een ongeval dan ben ik met je eens Mirage. Maar verder kan ik het eens zijn met Dees. Wil je een goed veulen brengen moet je beginnen met goed materiaal. En als er in de merrie en afwijking zit die erfelijk is waardoor jij al niet meer mee kan sporten loop je het risico dat de nakomelingen die afwijking ook hebben en dus ongeschikt zijn. Dus zijn ze naast dat ze geen papieren hebben ook nog erfelijk nadelig belast. Zou voor mij reden genoeg zijn om er niet mee te fokken, hoe leuk veulentjes ook zijn. Je wilt toch een product waar iemand anders (of jij zelf) wel plezier aan kan beleven en niet met dezelfde ellende als Mirage mee wilt zitten. En de verkoop van veulens zonder papieren is laag, dus moet je dat ook in de kosten meenemen. Dekken, dierenarts, stalling en dergelijke moet wel inverhouding met de opbrengst van het veulen staan. Zonder papieren wordt dat wel moeilijker.

Poeh, je staat inderdaad wel voor een moeilijke dilemma. Wel goed dat je alles de reveu laat paseren om tot een besluit te komen. Succes ermee.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 12:08

ja eleonoor dat weten we toch allemaal
we weten waar de blessures van komen en in het geval van de knie is het geen erfelijk belast iets en dat was ook mijn beginstelling; zou het uberhaupt wel kunnen met haar zeer lichte hoefkraakbeenverbening? zou dat wel erfelijk zijn?

de stelling van dees is nogal kort door de bocht, that's all.

Bovendien is er al zat interesse getoond door diverse mensen zowel hier als buiten bokt om voor Mirage, OOK om mee te fokken, dus jullie stelling dat daar geen interesse voor zou zijn klopt ook niet helemaal.
Als iedereen alleen maar zou fokken met toppaarden zouden er alleen maar toppaarden te koop zijn en dat is niet zo. Er zat zat mensen die genoegen nemen met een leuk sportpaardje die geschikt is voor de basis.
Niet iedereen heeft behoefte aan grand prix paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:12

MirageGidran schreef:
Bovendien is er al zat interesse getoond door diverse mensen zowel hier als buiten bokt om voor Mirage, OOK om mee te fokken, dus jullie stelling dat daar geen interesse voor zou zijn klopt ook niet helemaal.
.

ik hoop dat je daar gebruik van kunt maken. En dat je zelf dan weer een paard kunt kopen waarmee je verder kunt in de sport.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:13

Tsja, als er al belangstelling is getoond voor Mirage als fokmerrie, dan heb je je antwoord toch al? Ik zou zelf nooit een paard zonder papieren kopen, maar aangezien er zat rondlopen zullen er toch wel kopers zijn.
Ik fok zelf ook op zeer bescheiden schaal (dravers), en ik wil wel een papier met een goede stamboom - zonder papier zijn dravers compleet waardeloos, mogen ze niet eens aan races meedoen, maar bij rijpaarden ligt dat toch iets anders. Misschien een poll van maken, wie zou er een paard zonder papieren kopen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 12:40

tja promptertje, dat is inderdaad anders. met een rijpaardje zonder papieren kun je wel gewoon starten. als dat met dravers niet zo is dan kan ik me dat heel goed voorstellen.
En ik zelf heb 2 keer een paard zonder papieren gekocht, waar wel de afstamming bekend van is.
Nou wat al eerder was gemeld; op een papier kun je niet rijden, verder niet interessant voor me hoor. aan een paard goed genoeg voor de basis heb ik voldoende

skatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:00

bij een site over hoefproblemen staat dat het niet vererfelijk is.
Eerder dacht men dat wel.
Het komt veel voor bij paarden met smalle hoeven.
En natuurlijk bij paarden met zwaar werk. Dus door slijtage.
Heb je beide heb je dus ook een vergrote kans!
Als je een volbloed (dus paard met smalle hoeven) laat dekken door een paard met grote hoeven, wordt de kans al kleiner op een paardje met smalle hoeven!
Ik ga hier nog ff verder in spitten is best interessant.
Maar uit dat verhaal blijkt dus des te smaller de hoeven des te groter de kans!
En aangezien ik een paard heb gehad met hetzelfde probleem geloof ik er wel een beetje in!
Hij had nl. 1 smal voetje. En dat was ook zijn probleemvoet. Dus mij zette het aan het denken!
Maar zoals ik al zei ga ik verder met mijn onderzoek!
Klinkt logisch

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:39

Hai ingrid,
Maar uit dit alles lees ik dat je hem eigenlijk kwijt wil.Ik las in je vorige berichten dat er speciaal hoefbeslag voor bestaat,heb je dat uit geprobeerd?
Ik lees ook dat paarden met dit probleem vaak nog best goed in de recreative tak zijn te gebruiken.
Het klinkt misschien hard maar als ie kreupel blijft lopen en je kan niet meer op hem rijden,zou ik er eerder voor kiezen om hem te laten inslapen dan hem te verkopen.
sterkte en hou me op de hoogte.
groeten baudy

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:43

Een particuliere fokmerrie kan zich, in mijn ogen, geen beter leven indenken. De merrie die hier op stal staat doet niks anders als de hele dag in de wei ravotten en ´s avonds lekker op stal gaan. Het "enige" wat je hoeft te doen is te dragen/baren en opvoeden Lachen Lijkt mij een geweldig ontspannend leven, zeker als ze jarenlang wél hard hebben gewerkt..
Overigens doen papieren mij niks, Navy heeft ze niet meer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:24

NaVy! schreef:
Een particuliere fokmerrie kan zich, in mijn ogen, geen beter leven indenken. De merrie die hier op stal staat doet niks anders als de hele dag in de wei ravotten en ´s avonds lekker op stal gaan. Het "enige" wat je hoeft te doen is te dragen/baren en opvoeden Lachen Lijkt mij een geweldig ontspannend leven, zeker als ze jarenlang wél hard hebben gewerkt..

Ja, dat zou je inderdaad denken. Maar bij mijn merrie werkte het zo niet! Na haar drafcarriere heb ik met mijn merrie een poos dressuur gereden incl. wedstrijden, maar ze kreeg na 3 jaar last van haar kniebanden. Er werd steeds meer van haar gevraagd, en zo'n paard is nou eenmaal niet gebouwd om de achterbenen ver onder te brengen. Ik wilde dus een veulentje!

Merrie is naar een stoeterij in de Betuwe gegaan van een kennis van ons, daar kon ze lekker met veulen elke dag op grote weilanden naar buiten - nou, ze vond het he-le-maal niks! Paard kwijnde gewoon weg, alleen de 5 maanden dat het veulen er bij liep ging het aardig. Ze begon allerlei kwaaltjes te krijgen, waaronder een nare hoest.

Ik heb haar weer dichter naar huis gehaald, ik dacht niet dat ik er nog op kon rijden door die hoest, maar ik dacht haar nog een leuke paar maanden te geven en dan wellicht besluiten tot inslapen.... Binnen twee weken was de hoest echter helemaal weg. Ze kreeg weer elke dag aandacht, deed weer "mee" zeg maar, en daar knapte ze van op. Dat is nu 4 jaar geleden, en tegenwoordig rij ik haar weer 5 dagen in de week en mankeert ze praktisch nooit meer wat. Ze miste gewoon het werk en de aandacht. Fokmerrie zijn en nooit meer wat hoeven doen is dus niet voor elk paard even leuk!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:49

De smalle hoeven bij paarden met hoefkraakbeenverbening zijn juist een gevolg van deze kwaal en niet de oorzaak.... Even een technische aanvulling. Volgens dr. Offereins speelt erfelijkheid in veel gevallen een rol, niet altijd, soms is slijtage de oorzaak.

Ik heb zelf een paard met verbeend hoefkraakbeen, dus ik heb me redelijk goed in deze kwaal verdiept. De mijne loopt trouwens voor een tientje! Dankzij goed beslag en de juiste training en veel weidegang ook in de winter. Ik hoop nog lang van hem te kunnen genieten, maar er zal een dag aanbreken waarop hij toch weer last zal krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:18

MirageGidran schreef:
de stelling van [naam verwijderd] is nogal kort door de bocht, that's all.

Dat valt reuze mee hoor, als je het gaat bekijken vanuit het perspectief van een derde. Er zit gewoon geen hond te wachten op nog een paard zonder papieren. Echt goede ruiters komen vaak niet eens kijken bij een jong dier zonder papier, er zit gewoon geen handel in.
Dat soort paarden komen eigenlijk altijd terecht bij ruiters die er wel op willen rijden maar daarin niet erg ambiteus zijn. De recreatiemarkt eigenlijk, en om daar speciaal voor te gaan fokken (wat je dus doet als je gaat fokken met een merrie zonder papier, zelfs al is die helemaal gezond), daar speciaal voor fokken vind ik zonde van de moeite. Ik zou zelf zo'n dier niet kopen, en ook niet gebruiken.

Wat ik bedoel met "je beste paard gebruiken"....daarmee zeg ik helemaal niet dat je een geblesseerd paard niet zou kunnen gebruiken. Wellicht is dat genetisch absoluut de beste, en die heeft er al tijd voor. Maar bij jouw paard is er twijfel of de blessure erfelijk is of niet, immers.....
Dus je hebt een merrie zonder papier, met een blessure die er genetisch in kan zitten. Nou, dat is geen fokmerrie. ER zijn heel veel beter geschikte merries waar men al mee fokt, en er zijn al veel te veel paarden in Nederland en omstreken...dus waarom denk je dat fokken met jouw merrie iets kan toevoegen aan de paardenpopulatie?

Als je het veulen zelf wilt gaan houden, heb je groot gelijk dat je met je lievelingsmerrie wilt gaan fokken. Maar uit je berichten maak ik op dat je wilt fokken voor de handel. Dat zou ik dus niet doen...