Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Plaisir schreef:Voor een wedstrijd hoor je er netjes uit te zien en vaak oogt een paard wat netjes in zijn vacht, geen pluisoren, geen wilde haren alle kanten op toch netter. Ik merk overigens weinig verschil of ik baardhaartjes weghaal of uitstekende oorharen, heb ook de indruk dat ze dat niet zien/niet naar kijken.
Zolang staart maar schoon/klitloos is en paard is ingevlochten, witte voetjes redelijk wit, heb je al een (standaard) 7/8. Of ik mijn zadel poets of niet, krijg ik ook geen hogere punten. Denk dat het verzoriging cijfer dus meer op het makkelijke (geheel) te zien is gebaseerd dan dat jury's speciaal gaan kijken of er uitstekende oorpluisjes zijn.
Tastharen weghalen doe ik trouwens niet, lijkt me niet zo handig.
Paard komt wel onder een deken maar niet speciaal wegens de gladde vacht (heeft toch meer met licht te maken) maar omdat ze gevoelig is voor het weer en als het fris is zich niet zo lekker voelt.knollentuin schreef:ik had een x op het protocol staan "zonder sokken is toch mooier" dat was in de zz-l
ok dat vind ik ook maar het paard staat zomer en winter buiten en sokken hebben wel degelijk een functie...
tastharen laat ik ook zitten en bij de oren haal ik alleen de uitstekende vlaggen weg. het is een paard.
Waar had je dat staan dan? Gewoon op je protocol of ergens met een cijfer erbij?
).
Ik scheer hem in dekenmodel en dit vinden veel mensen er niet uit zien. Maar ik doe het niet voor de mooiheid maar voor het functioneren. Door hem zo te scheren kan hij in de winter zonder koud te worden lekker buiten blijven staan. Heb er nog nooit commentaar op gehad bij een wedstrijd. Al weet ik bijna zeker dat sommige juryleden het er niet vinden uitzien. Maar daarvoor doe ik het niet
en naar welke kleur deken je hebt.
niet zozeer richting jury maar naar elkaar. Als ik weleens op een wedstrijd kom heb ik eerder het gevoel dat het een modeshow en parade is... verootjoo schreef:knapste schreef:misschien willen we er gewoon netjes uitzien
toch niet ten koste van het paardTastharen hebben een belangrijke functie hoor...
annastasia schreef:Dat zou dan betekenen dat je een fries z'n behang er ook af moet scheren?
Lijkt me toch niet dat dat erbij hoort.
Zolang je je paard maar netjes hebt gewassen/gepoetst etc.
Een paard met een dun ''velletje'' ziet er natuurlijk gelikter uit als een paard welke een dikke bos winterhaar heeft.
Het kan natuurlijk wel, maar het gaat echt voor het oog.

Arabesk schreef:Allemaal show richting hun stalgenoten. DIE kijken nl naar de pluisorenen naar welke kleur deken je hebt.
Dressuurwedstrijden is vooral zien en gezien worden.niet zozeer richting jury maar naar elkaar. Als ik weleens op een wedstrijd kom heb ik eerder het gevoel dat het een modeshow en parade is...
)
In de winter worden ze geschoren en krijgen ze de dekens om, maar staan nog steeds 24/7 buiten met inloopmogelijkheid.
Chaos schreef:Arabesk schreef:Allemaal show richting hun stalgenoten. DIE kijken nl naar de pluisorenen naar welke kleur deken je hebt.
Dressuurwedstrijden is vooral zien en gezien worden.niet zozeer richting jury maar naar elkaar. Als ik weleens op een wedstrijd kom heb ik eerder het gevoel dat het een modeshow en parade is...
Maar jij voelt je nergens thuis waar bitten, dekens en ijzers gedragen worden in combinatie met zadels incl. bomen.