Paard kleed zichzelf uit, tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:23

Mijn nieuwe paard (Fries) heeft hem ook afgedaan. Ik weet wel waarom, ik had de borstsluiting wat strakker gedaan, dat vond meneer te strak dus heeft hij de borstsluiting stukgebeten. Dit gaat al om musketons en de deken die ik heb is aardig duur, verder mankeert er niks aan trouwens. Ik laat hem nog even zonder dek lopen en als het dek weer schoon is, krijgt hij hem weer op en dan doe ik de borstsluiting wat minder strak. Ik ben benieuwd!
Ik lach er ook om hoor en als paard iets irriteert of warm vindt legt hij de connectie echt wel met t dek lijkt mij, zo dom zijn ze toch niet dat ze dat niet snappen? Ik houd dit topic in de gaten al zal ik niet elke tip bruikbaar vinden, want zo'n dikke stugge canvasdeken lijkt mij dus helemaal niks en dat stinkspul overal op smeren ook niet.

pol013

Re: Paard kleed zichzelf uit, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:30

Mijn paard laat zijn dekens ook beter met rust als ze hem fijner passen. De rhino met halve hals ligt bijvoorbeeld veel losser om het lijf en fijner op de schoft. Heb er al veel minder problemen mee dan voorheen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:56

[quote="Sharon_Jims"]Wat ik mij bij een paard van een kennis herinner is dat ze een Anky deken had zo'n outdoor model met 1 buikriem. Die je dan van voor naar achter kruislings moest vast maken (of andersom).

En die heeft die deken niet afgekregen!
quote]

Die ken ik ook nog. Hele vreemde constructie. Bilriem liep helemaal van voor naar achter. En ook bij deze deken heb ik wel eens gezien dat een paard er gewoon uit stapte.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:03

magic_lover schreef:
Paard komt dagelijks buiten, krijgt genoeg beweging, en heeft ook de hele dag door ruwvoer tot zijn beschikking.
Tips als zet je paard dan zonder deken hoef ik niet, dat is geen optie voor mij :)

Maar hij doet dat echt niet zomaar in het wilde weg. Dus als je weet waarom hij hem uit wil, heb je gelijk ook de oplossing. Als ik mag gokken denk ik of te warm of verveling of beiden.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:17

Afbeelding
Als niks meer helpt...... ;)
Maar leuk is anders natuurlijk.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:24

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:17

Ik zeg toch ook als niks meer helpt... ;) Je hebt er van die Houdini's bij zitten waar niks tegen helpt helaas.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:44

Gitta1977 schreef:
Afbeelding

:oo Néé dat méén je niet!

Dat is toch dierenmishandeling zo'n rek??

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:47

Arabesk schreef:
Gitta1977 schreef:
Afbeelding

:oo Néé dat méén je niet!

Waarom?

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:59

Ik heb ook ooit eens stage gelopen op een stal waar een paard zijn deken uit trok als hij het te warm had. In de winter als het echt koud was liet hij gewoon zijn deken met rust, maar werd het overdag weer warmer trok hij hem gewoon uit. :P

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:58

Ja, we kennen allemaal luchtzuigen en weven, maar dit is ook een veel voorkomende stalondeugd.
Mijn oude paard trok in zijn jonge jaren ook altijd de borstsluiting van zijn dekens stuk. En daar hielp geen anti-bijt tegen. De oplossing was idd een oude deken opofferen en er een hengstendeken van maken. En die heb ik toen in een vlaag van wanhoop ingesmeerd met hoefteer. Erg smerig, maar heel effectief. Wel af en toe een vers laagje aanbrengen. Hij heeft het nooit weer gedaan en na een aantal jaren was de gewoonte verdwenen.
Ik ken ook iemand die zweert bij sambal of mosterd, maar dat wil in de wei er nog wel eens af regenen.
Mogelijk dat andere afleiding aanbieden helpt, maar als hij zijn deken daarvoor heeft gekozen zal het niet meevallen dat zonder extra maatregelen af te leren.
Ik ben ook geen voorstander van muilkorven of halsrekken, maar als echt niets meer helpt ....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:25

Nee muilkorven of halsrekken gaat mij persoonlijk ook wat ver hoor.. :=
hij maakt ze niet stuk, hij doet hem alleen af, en krabt hem dan naar de hoek in, ja dan kan er wel wat scheuren. maar het is dus niet zo dat hij hem met zijn tanden kapot scheurt of echt moedwillig kapot maakt.(want dan waren ze wel helemaal aan reepjes geweest denk ik) ;)

Urielle: nog niet geprobeerd, maar wellicht nog een optie. :j

Vanacht heeft ie hem trouwens gewoon opgelaten :)
Op stal werd mij nog de tip gegeven om even een karabijnhaak oid door de voorste sluiting te doen, zodat hij die iig niet kan losfriemelen, dan zou (in theorie) de deken niet af moeten kunnen, hij kan hem niet over zijn hoofd trekken want dan komt ie de bilriemen tegen, maar hij kan hem ook niet voor losmaken en er zo uitstappen.
Dus dat ga ik eerst nog maar even proberen, wellicht is het daar al mee opgelost.

Het lukt hem namelijk niet bij een deken met gewone gespen voor, maar met zo'n simpele 'mannetje-vrouwtje' sluiting friemelt ie hem dus zo los.
dus ook maar iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een eventuele nieuwe deken :Y)

Bedankt voor alle tips tot nu toe, houd jullie op de hoogte! :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:28

Hier nog zo'n dekensloper.
Hij pluurt gewoon de voering eruit en als ie dat eruit heeft begint hij met de buitenkant..... 8)7

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:29

De deken in elk geval liever een maat te klein dan te groot nemen.

En idd zo'n canvas monster.
Zonder voorsluitingen , en met bilkoorden.

In elk geval geen dekensingel omdoen, als ze die te lang om hebben krijgen ze hartstikke drukkingen daarvan!

Je hebt vloeibare , doorzichtige antibijt in een gele spuitfles, die werkte bij mijn houdini super.
Hij trok ook alle dekens uit :(

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:31

Ja wij hebben ook nog een spuitfles staan met antibijt (voor het veulentje dat de staarten erg lekker vond :Y))
Dus dat en een karabijnhaak ga ik nu eerst maar even proberen, dat zijn nog 2 redelijk makkelijke oplossingen :D

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:33

er bestaat een spray, die stinkt.
dat is eigenlijk voor kippen, zodat ze elkaar niet pikken.

die kun je wel bij een ruitersportzaak kopen denk ik, of een boerenbond winkel.

mijn paard was een enorme sloper, heeft ook wel dekens dwars door midden gesloopt.
en de hele binnenvoering als sneeuw door de bak verspreid.

eventjes komisch, maar op lange termijn kost dat een fortuin.
die sprak is ideaal geweest, ik gebruik het nooit meer, en hij
blijft van de dekens af.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:53

*gaat ook spray proberen* :Y)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:58

Mijn paard heeft het in het begin ook gedaan. Dekens waren te klein, dus hup uit. Toen ik beter dekens had gekocht die wel goed pastte bleef het aan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:02

eenitraM schreef:

Waarom?

Als je het paard op die manier in zijn bewegingen beperkt en frustreert met als enige reden het heel houden van een deken, iets wat op zich ook al overbodig is, dan heet dat dierenmishandeling. Nodeloos kwellen.
De enige zinnige reden om dat aan te toen is een medische, en in een dierenkliniek hebben ze tegenwoordig minder archaïsche systemen om te zorgen dat een paard zijn hals niet kan ombuigen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:37

kaatje77 schreef:
Hier nog zo'n dekensloper.
Hij pluurt gewoon de voering eruit en als ie dat eruit heeft begint hij met de buitenkant..... 8)7

Wat zouden deze paarden jullie willen zeggen??? ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:01

PDH spray of zoiets zat hertshoornolie (of zoiets) in. Helpt ook goed, stinkt enorm en ziet er bruin uit.

Wel een beetje veel zoiets, maar kan er zo even niet opkomen :D

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:30

Ja die spray hebben wij ook staan, maar is bruin en de deken niet.... :Y) dus daar wacht ik nog maar even mee :D

Vanacht had het monster hem weer uit gedaan, weer de sluiting voor los gemaakt.
dus vanmorgen gelijk maar naar de winkel en karabijnhaak gehaald, knap paard als hij hem nu nog los krijgt... >;)
word vervolgd.... ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:45

die pagony deken van mij ging uit zichzelf los bij die haakjes, zowel voor bij de borst, als de buikriemen. Maar misschien is het met een musketonhaak ook opgelost zo.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:05

klopt die buiksingels gaan bij mij ook wel eens vanzelf los, voorkant heb ik nog niet meegemaakt, maar met een elastiekje is dat goed op te lossen :)

Update: hij heeft hem niet losgekregen met de karabijnhaak :D
wel vond ie het grappig om weer een zweetdeken te slopen, ik stond erbij en hoorde hem scheuren... aargh :x
dus maar even kijken wat ik daar nu weer op ga verzinnen, hij heeft hem dit keer niet losgemaakt, maar gewoon in zijn mond gepakt en geprobeerd omhoog te trekken, tja toen scheurde die... _-:(

stond er nu bij dus heb hem wel op zijn donder gegeven, daar schrok ie best van geloof ik, volgens mij dacht ie dat ik er niet was.... hopenlijk heeft ie ervan geleerd, voorgaande keren heb ik hem namelijk niet kunnen betrappen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:14

Jammer van je zweetdeken,Bonny doet het zelf niet maar kan me voorstellen dat het behoorlijk vervelend is.
Hoop dat het met je karabijnhaak echt afgelopen is met het 'uitkleden' en anders heb je natuurlijk nog anti-bijt ;)
Veel succes :D