rijbakzand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: rijbakzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:14

Ik heb op onze grond zo'n 10 cm metselzand laten storten, en dat gaat super! Alleen als het echt hard heeft geregend, dan liggen er een dag plassen, maar het is eigenlijk altijd goed te berijden. Ze gebruiken het ook als paddock, en dat gaat ook goed. Even de mest scheppen voor het rijden, en zo blijft ie echt goed hoor! De vorige bak (ander huis) heb ik 3 jaar gehad, en was nog steeds perfect :). En dat zonder drainage e.d.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:32

Ja dat klop maar net die dagen als het veel geregent heefd wil ik ook kunnen rijden, ik heb dan geen plassen maar echt soppig zezakken dan tot aan de kogels weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:46

Kelly, kan je geen drainage laten leggen? Stel je laat de geulen graven, doe zelf de buizen leggen, grind er in en de geulen weer dicht leggen. Is even een dag of 2 samen hard werken, maar dan ben je niet zoveel geld kwijt. Zorg wel voor voldoende laag zand boven de drainage.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 08:48

Ik zal vanavond eens vragen welke mijn vriend heeft gekocht, bevalt tot nu toch nog echt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:50

oOoKellyoOo schreef:
Fijne witte zanden voor ruitersport
De unieke combinatie van interpacking en schokdempend vermogen maken kwartszand de ultieme professionele keuze. Voor de Olympische Spelen van Athene werden de ruitersportzanden van Sibelco geselecteerd, dit kom van de sigrano

ben benieuwd wat julli ervan vinden

Nooit van gehoord, ik heb rivierzand, M3c zand, deze zandsoorten, kan je die hier ook kopen?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:22

Was ik ook aan het denken maar het probleem is dat gedeelte waar de rijbak is dus de eerste 20 bij 20 is vroeger aangevuld met een oude geslooopte varkensstal, als we die weg moesten doen had ik de hele plein zo groot als een voetbalveld weg moeten graven. Hier is alles aangevuld we wonen hier op een berg (geen heuveltje)De andere helf is aangevuld met leem/klei grond, en dan daarop 20/30cm zand veel zand is weg gespoeld want de bak loopt niet recht ivm de regenwater vanuit de wei, we zijn nu wel aan het denken om een sort van dijk langs de rijbak te maken, zoat ik minder water krijg , maar daar los ik nog het probleem niet mee op aangezien het in het midden iets ingezakt is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:15

Kan je geen drainnage slang rondom je buitenbak leggen, zodat het water van je wei af kan lopen en niet in je bak komt.?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:50

dat is idd wel een oplossing ja, dan ben ik waarschijnlijk goedkoper uit, ik ga me dat van e week eens uitrekenen, Hoe diep zal ik die dranage buis moeten leggen, Ik zal deze dan in de wei oftewel schuinonder de afzetting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:29

Ik zou hem 30-50 cm diep leggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:13

Russel, hoe werkt dat precies met die drainage?
Wat voor buizen moet je leggen en hoe leg je die en waar moeten ze naar toe lopen? Wij hebben wel een greppel maar dan zouden we het hele erf moeten opbreken en dat lijkt me ook geen strak plan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:03

Als het water uit de wei een probleem is, kun je dan niet een greppel graven tussen wei en bak en langs de bak?

Als je bak in het midden verzakt is kun je die ook aanvullen en weer vlak laten leggen. Iets schuin naar beneden is alleen maar fijn omdat je overtollige water dan van de bak af kan stromen en je hoge kant langer droog blijft en veel sneller droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:05

Drainage slangen kun je kopen bij goede bouwmaterialen zaak. Geul laten graven, slang er in, grind erop of vulzand erop, de slang moet wel ergens naar toe, put, afwatering, sloot.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:47

Traber schreef:
Arabesk schreef:
Zand is slecht voor de pezen, zand gedraagt zich als een bak met knikkers zodra het paard afzet. Het paard glijdt elke keer even weg. Dit geeft een enorme ruk aan de diepe buigpees.

dus maar grind erin gooien dan? :D

nou eerlijk gezegd is dat wel beter ja

Huertecilla van bokt heeft zo'n rijbak/loswerkcirkel. Alleen half NL krijgt een wegtrekker als je zoiets voorstelt, hun paarden zijn bijkans invalide en zijn niet in staat om over zulke stenen te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:39

Klein grind of grof grind. Er in rijden kan best wel als het kleine grindjes zijn en de bodem vast is. Maar met grind stel ik mij voor wat ik rondom mijn huis heb liggen :D Daar konden mijn paarden de eerste weken ook niet op lopen en de hond, dat was gewoon zielig... :D :D die kleine pootjes en die zachte kussentjes, auw, auw, als ik op mijn kousevoeten even snel naar buiten ga, auw, auw....dat doe je alleen als je haast hebt..... :+