Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:34

Focussed schreef:
Zo ziet mijn stal eruit nadat ik alles weg tot op het beton heb weggeschept (behalve natuurlijk het schone) en daarna 1 plak heb opgestrooid:
Afbeelding

Dan staat Naomi tot aan haar knieën in 't stro.

Ja zo ziet het er bij mij ook uit :j
Dat je daar een foto van heb :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:35

ESSIE70:
Hihi ik ben van stal verandert en mest dus nu sinds 1,5 week zelf (hiervoor stond ik volpension). Had hiervoor nog nooit gemest, dus was heel erg trots op het resultaat :') :') :')

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:42

Die van mij staat op vlas. Haal elke dag de drollen er uit en doe een x per week de natte plekken en dan ook weer een nieuw pak d'r bij :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:46

Focussed schreef:
ESSIE70:
Hihi ik ben van stal verandert en mest dus nu sinds 1,5 week zelf (hiervoor stond ik volpension). Had hiervoor nog nooit gemest, dus was heel erg trots op het resultaat :') :') :')

Oh vandaar,tja dat moet je dan toch even vast leggen :D :D

horsii

Re: Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:28

Mijn haf staat op vlas, maar ik vind het echt niks.
Het is dat wij geen sto of iets dergelijks af kunnen voeren anders was ik overgestapt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:30

@horsii: moet je eens strokorrels proberen :)

kristinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:32

het beste vind ik stro.dat staat het het gemakkelijkste voor een paard.groetjes

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:33

Hier staan ze ook op stro, elke dag word er uitgemest (= natte plekken en drollen eruit) en dan een flinke dot stro erbij :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:34

Strokorrels zijn ideaal...handig in gebruik en veel minder afval en stank dan bij gewoon stro.
Meer info via onderstaande links.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:34

kristinas schreef:
het beste vind ik stro.dat staat het het gemakkelijkste voor een paard.groetjes

Ik denk niet dat het voor een paard uitmaakt wáár hij op staat zolang het geschikt is voor stalbedding :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:35

Hier staan ze op vlas. Elke dag haal ik de drollen er uit. En als ik er ben en ik zie een drol liggen dan haal ik het er direct uit. Ze krijgt 2 balen vlas per week.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:35

Ik denk (ik dus :+ ) dat paarden wel het lekkerst in het stro staan :j Kunnen ze lekker op knabbelen, dat heb je natuurlijk met strokorrels en vlas niet :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:36

En vooral dat het lang schoon blijft en lekker zacht is:D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:37

diana1 schreef:
Strokorrels zijn ideaal...handig in gebruik en veel minder afval en stank dan bij gewoon stro.
Meer info via onderstaande links.

Stank krijg je alleen maar als je te weinig mest hoor :)
Ik doe het iedere dag helemaal tot op de betonnen vloer leegscheppen, en heb ab-so-luuut geen last
van ammoniakstank.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:39

Bij mij knabbelen ze ook aan vers vlas en strokorrels. Van stro blijft er gewoon niets over en ja ik voer genoeg hooi :D
En nu kan ik 2x per jaar mijn mestput laten legen en met stro moet dat misschien wel 4 of 5x per jaar.
Verder zit ik met een paard wat COPD is, dus wil zo min mogelijk stof op stal en stro helpt daar ook bepaald niet in mee.

Sientje

Die van ons staan sinds dit weekend 's nachts allemaal dik in het stro. Elke dag halen we de drollen en de natte plekken eruit, en meestal zijn maar 1 of 2 plakjes nodig om ze weer een fijn bedje te geven.

diana1

Oké, iedereen heeft zijn eigen stalbeleid en voorkeur voor stalbodembedekking.
Mij bevalt het gebruik van strokorrels veel beter dan gewoon stro.
Ook qua afval bevalt het veel beter, het scheelt zo ongeveer de helft.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:42

Mijn Arabiertje staat in een buitenstalletje op stro. Hij staat in de winter ongeveer 8 uur per dag buiten en wordt 5 dagen in de week gereden en de rest van de dag dus buiten.

Ik heb er, toen hij weer op stal ging, 1.5 baal in gegooid. Nu haal ik elke dag zijn mest weg en gooi ik er 2 plakken stro in. 1x in de week haal ik de onderlaag (nat stro) weg en gooi er dan weer een nieuwe baal bij. Zo staat hij op een lekkere dikke laag stro! :)

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:43

mijn shetje staat op zand, omdat ze een tijdelijke stal heeft. en mijn kwpner op stro maar die schopt altijd alles naar achter dus daar gaan in een stal van 2.40 bij 5 2 balen per week in

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:44

DubbelDun schreef:
Ik heb in de ene stal een HIT-softbed liggen en alleen in de achterste rand hoeft nu maar wat strooisel. Het maakt niet uit of ik daar vlas en strokorrel voor gebruik. Ik doe iig met één pak minstens 3 weken (paard staat 's nachts binnen).

De andere stal liggen dikke matten met noppen. Daar gaat als start 2 zakken vlas in of 5 zakken strokorrel en dan wekelijk bijhouden met een halve zak erbij.
Aanzienlijk duurder in onderhoud dus.
Ook dit paard staat alleen 's nachts binnen.

Ook deze stal gaat dus een HIT-softbed krijgen :D

Wat is een HIT-softbed dan precies? :)
Die van mij staat op stro (volpension...).
Vrijdag's wordt al het vieze eruit gehaald en komt er een hele hoop stro bij. Elke dag worden de drollen naar achteren gegooid en wordt er opgestrooid. Op maandag en woensdag komt er dan weer een of twee balen bij, en op vrijdag gaat al het vieze er weer uit.

Dit is dus eigenlijk maar 1x per week uitdoen... want de drollen blijven erin liggen en de plasplekken ook (1 week lang!). Van de drollen heb ik niet veel last, maar de plasplekken veroorzaken een amoniak lucht aan het einde van de week en een natte stal vanaf het midden tot aan het achterste gedeelte van de stal.... we mogen het zelf niet uitdoen van de eigenaar, waartegen we nog steeds aan het protesteren zijn. Ons pap gaat het weer eens aankaarten deze week trouwens.
Verder is het pension gewoon goed, en een beter initiatief is er niet in de buurt (misschien wel eentje met schonere stallen, maar al deze pensionstallen hebben een kortere weidetijd, en dat wil ik absoluut niet).
Hij stond een tijdje op vlas, maar dan had ie niks te doen als ie op stal stond, en hij at ook vlas op, samen met het kuil mee (want dat wordt in de stal gelegt). Niet ideaal dus. Tot maandag zijn de stallen gewoon fris,maar vanaf dinsdag niet meer, en dan moet hij nog tot vrijdag.

Woow wat een lang verhaal :o sorrryy.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:47

CCindy: Op m'n vorige stal werd er ook zo slecht gemest, tip: Gewoon zelf gaan doen :+ . Dan zeggen ze: "Jaaa dat mag niet hoor!" en heb ik geantwoord: "Tja als er hier niet goed wordt gemest doe ik het toch lekker zelf". En sindsdien ging het een stuk beter :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:48

Focussed schreef:
Naomi staat op stro.

Ik mest het iedere dag tot op de bodem uit. Gooi het schone op een hoop in een hoek, en de rest (mest/nat stro) schep ik tot op het beton weg. Dan verdeel ik het schone stro weer en strooi ik 1, soms 2 nieuwe plakken op. En dat iedere dag :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:49

Focussed schreef:
Naomi staat op stro.

Ik mest het iedere dag tot op de bodem uit. Gooi het schone op een hoop in een hoek, en de rest (mest/nat stro) schep ik tot op het beton weg. Dan verdeel ik het schone stro weer en strooi ik 1, soms 2 nieuwe plakken op. En dat iedere dag :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:49

Huh aerdenhout1? Vanwaar die 2 quotes van mij :P ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:51

Jeetje...volgens mij heeft bokt het vanavond een beetje druk.
Krijg 2 keer het bericht dat het te druk is en niet geplaatst kan worden om vervolgens alleen de qoute te plaatsen!