Manenspray bij angstig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:24

riders magic (of zoiets) van leovet werkt ook helemaal top, is ook een soort gel

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:25

zij schreef:
plantenspuit met water pakken. en dan de andere kant op spuiten dan naar het paard. pas stoppen met sprayen tot het paard rustig staat. dat is ahw de beloning.

en dan goed oefenen iedere keer :) tot je uiteindelijk voor lekaar hebt dat het paard doorheeft dat het niet eng is...

Ik heb het ook zo gedaan bij mijn tinker, maar dan voor de vliegenspray. Hij vond het eerst doodeng, maar nu blijft hij braaf staan. Alleen grote kans dat ik volgend vliegenseizoen weer problemen ermee heb, dus nu gewoon een plantenspuit gehaald, gevuld met water en zo af en toe eens een beetje in het rondspuiten. Eerst gebruikte ik ook antiklitspray maar tegenwoordig de cowboy magic detangler, werkt veel beter en ik vind het veel fijner :-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:26

NHevaVD schreef:
:) Zit wat in... Als't echt niets word, wil ik hem d'r ook niet meer mee kwellen. Hij loopt gewoon dan echt bij je weg
en probeert je te ontwijken... Ik zie mezelf al als een heksje al sprayend achter hem aan
galopperen! _O-
Flauw, ik snap het, ik probeer het vandaag eerst met het geluid en het sprayen op mijn hand/spons terwijl hij er zicht
op heeft, en dan zal ik eens kijken of ik heel stiekem ook een spray in zijn manen kan doen! :)

Ik begrijp ook wel dat je het graag zou willen sprayen, dus ik zou zeggen
kijk het even aan...
Sprayen... staat ie stil, stoppen en belonen, klaar! dan ook écht klaar! de rest met een borstel doen.
De shet hier viel gewoon om, zo bang was ze... Ik heb het gelaten voor wat het was.. en sprayde naast haar op een borstel...
En ik kon vorige week zomaar sprayen op haar manen... :)

Nu denken jullie mischien, jamaar een shet is klein... ;) heb hier zo nog 2 voorbeelden van grote paarden die er bang voor waren...

Succes!! :) en als het echt niet lukt, verstandig om te stoppen en haar er niet mee te pesten :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:28

NHevaVD schreef:
Zal wel branden! := Nou, heb 't even opgezocht, lijkt me een prima vervanger voor Pacha! (nu alleen mijn moeder nog overtuigen! :+ )
De spons is zeker ook een optie, ga er zo even één zoeken en probeer het uit, zodra de manen in vlechten
zitten mag 'ie weer los en is de 'stress' ook meteen weg.

Thanks iedereen! :j

Ik doe een half jaar met één tube, en heb een Fries met een flinke staart en flutmanen. :+ Die tube bestel ik bij Midgie hier op bokt, en haal hem bij haar op of regel iets anders dat ze hem niet op hoeft te sturen.

@ zij: tuurlijk doe ik niet altijd wat het paard wil, ik rijd er toch op? Maar waarom niet een tussenweg volgen als het dier echt angstig is? Ik ken ook paarden die zijn ondertussen dik in de 20 en nog steeds bang van spuitbussen. Dan kan je dus blijven modderen, of een andere oplossing zoeken. Baasje blij, paard blij. De mijne is dus Niet bang van spuitbussen en toch krijgt ze CM.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:29

Hmmm....ook die tube maar eens proberen! Ik vind namelijk dat silicoongevoel echt verschrikkelijk. Maar bij een fjord met lange manen moet er wel iets in!! Anders is het straks een kroeskop met honderden klitten!!

Dus namens mijn spray-bange fjord bedankt!! :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:29

Jolliegirl schreef:
NHevaVD schreef:
:) Zit wat in... Als't echt niets word, wil ik hem d'r ook niet meer mee kwellen. Hij loopt gewoon dan echt bij je weg
en probeert je te ontwijken... Ik zie mezelf al als een heksje al sprayend achter hem aan
galopperen! _O-
Flauw, ik snap het, ik probeer het vandaag eerst met het geluid en het sprayen op mijn hand/spons terwijl hij er zicht
op heeft, en dan zal ik eens kijken of ik heel stiekem ook een spray in zijn manen kan doen! :)

Ik begrijp ook wel dat je het graag zou willen sprayen, dus ik zou zeggen
kijk het even aan...
Sprayen... staat ie stil, stoppen en belonen, klaar! dan ook écht klaar! de rest met een borstel doen.
De shet hier viel gewoon om, zo bang was ze... Ik heb het gelaten voor wat het was.. en sprayde naast haar op een borstel...
En ik kon vorige week zomaar sprayen op haar manen... :)

Nu denken jullie mischien, jamaar een shet is klein... ;) heb hier zo nog 2 voorbeelden van grote paarden die er bang voor waren...

Succes!! :) en als het echt niet lukt, verstandig om te stoppen en haar er niet mee te pesten :)

Mee eens :) Het uitsmeren met de hand vind ik persoonlijk ook niet zo heel vervelend hoor, hij accepteerd het wel, maar
zeker met tegenzin :+ Ach, natijd een lekker worteltje en wat hooi erbij, is 'ie mooi bezig, kan ik aan 't werk! :)
Zal in ieder geval straks vertellen hoe het ging :D

manex

Re: Manenspray bij angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:30

Bij de paardendrogist is de CM nu in de aanbieding.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:33

Breghje schreef:
@ zij: tuurlijk doe ik niet altijd wat het paard wil, ik rijd er toch op? Maar waarom niet een tussenweg volgen als het dier echt angstig is? Ik ken ook paarden die zijn ondertussen dik in de 20 en nog steeds bang van spuitbussen. Dan kan je dus blijven modderen, of een andere oplossing zoeken. Baasje blij, paard blij. De mijne is dus Niet bang van spuitbussen en toch krijgt ze CM.

angst is er om te overwinnen :) uitdaging voor zowel baas als ruiter, en goed voor het vertrouwen in elkaar! als je het maar op de goede manier probeert te overwinnen! niet dwingen en straffen, maar vragen en belonen :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:37

zij schreef:
Breghje schreef:

angst is er om te overwinnen :) uitdaging voor zowel baas als ruiter, en goed voor het vertrouwen in elkaar! als je het maar op de goede manier probeert te overwinnen! niet dwingen en straffen, maar vragen en belonen :)

Ik noem te lang doorgaan : Paard pesten......

Niet alle angsten zijn te overwinnen... ja mischien na veel getreiter.... dat eht paard wel MOET opgeven..

nee dat is niet mijn manier van omgaan met paarden... genoeg is genoeg...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:41

zij schreef:
Breghje schreef:

Je bent bij deze uitgenodigd voor het paard van 20 ;) . Ben er zelf mee bezig geweest afgelopen zomer en idd met snoepjes, belonen etc bezig geweest, maar ze is en blijft er bang van. En nee, niet na 2 dagen of 2 weken al opgegeven, evenmin als de eigenaresse die haar al die jaren al heeft. De tijd die ze in het eventueel al dan niet overwinnen van de angst zou kunnen steken kan ze ook in leuke dingen samen met het paard steken, is nog veel leuker ook! Er bestaat ook nog zoiets als het accepteren van een grens als die grens verder geen problemen oplevert.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:41

Breghje : Amen!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:53

Breghje schreef:
Je bent bij deze uitgenodigd voor het paard van 20 ;) . Ben er zelf mee bezig geweest afgelopen zomer en idd met snoepjes, belonen etc bezig geweest, maar ze is en blijft er bang van. En nee, niet na 2 dagen of 2 weken al opgegeven, evenmin als de eigenaresse die haar al die jaren al heeft. De tijd die ze in het eventueel al dan niet overwinnen van de angst zou kunnen steken kan ze ook in leuke dingen samen met het paard steken, is nog veel leuker ook! Er bestaat ook nog zoiets als het accepteren van een grens als die grens verder geen problemen oplevert.

als je in de buurt woont wil ik t best proberen hoor ;)
belonen met snoepjes doe ik niet. wel met rust. dus juist niet te lang doorgaan, maar stoppen wanneer het paard rustig is. DAT is een beloning. als je eerder stopt omdat je het opgeeft heeft het paard gewonnen en is hij dus de baas... en de leider. en vertrouwd hij je de volgende keer nog minder snel...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:58

zij schreef:
Breghje schreef:

als je in de buurt woont wil ik t best proberen hoor ;)
belonen met snoepjes doe ik niet. wel met rust. dus juist niet te lang doorgaan, maar stoppen wanneer het paard rustig is. DAT is een beloning. als je eerder stopt omdat je het opgeeft heeft het paard gewonnen en is hij dus de baas... en de leider. en vertrouwd hij je de volgende keer nog minder snel...

Paard stopt niet. Paard wordt niet rustig, paard blijft je ontwijken en als ze één keer heeft gezien dat je iets wat in de verste verte op een spuitbus lijkt hebt vastgehad al was het een week geleden, is ze weg en krijg je haar niet meer te pakken, ook niet in een paddock, paard is op dat moment zo snel als kwikzilver. Ook niet als je op je gemak met een boekje in de paddock of wei gaat zitten met een bus naast je en haar negeert, geen bus naast je, en noem maar op. Een beledigde bruine reet krijg je te zien, meer niet :D

Acceptatie is een vak apart, en paard doet het zonder spray ook heel erg goed. Paard heeft weer plezier en paard komt nu weer gezellig naar me toe. Paard mag van eigenaresse lekker bang zijn van spray, ze krijgt op een andere manier haar manen en vliegenspul wel op paard. Ik zal eens aan eigenaresse vragen of ze nog interesse heeft in iemand die beweert (net als ik dus eerst ook deed ;) ) dat ze haar van haar angst af kan krijgen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:01

riders magic van leovet is inderdaad heel fijn spul

Afbeelding

hier is het gewoon bij de ruitersportzaak verkrijgbaar

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:44

Ik spuit de spray gewoon op een borstel en borstel vervolgens de manen. Als je het goed doet merkt het paard het verschil met gewoon borstelen nauwelijks. Maar het is idd handiger als je het paard zou kunnen leren dat zo'n spuitbus niet eng is.