Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
zij schreef:plantenspuit met water pakken. en dan de andere kant op spuiten dan naar het paard. pas stoppen met sprayen tot het paard rustig staat. dat is ahw de beloning.
en dan goed oefenen iedere keertot je uiteindelijk voor lekaar hebt dat het paard doorheeft dat het niet eng is...
NHevaVD schreef:Zit wat in... Als't echt niets word, wil ik hem d'r ook niet meer mee kwellen. Hij loopt gewoon dan echt bij je weg
en probeert je te ontwijken... Ik zie mezelf al als een heksje al sprayend achter hem aan
galopperen!![]()
Flauw, ik snap het, ik probeer het vandaag eerst met het geluid en het sprayen op mijn hand/spons terwijl hij er zicht
op heeft, en dan zal ik eens kijken of ik heel stiekem ook een spray in zijn manen kan doen!

heb hier zo nog 2 voorbeelden van grote paarden die er bang voor waren...
en als het echt niet lukt, verstandig om te stoppen en haar er niet mee te pesten

NHevaVD schreef:Zal wel branden!Nou, heb 't even opgezocht, lijkt me een prima vervanger voor Pacha! (nu alleen mijn moeder nog overtuigen!
)
De spons is zeker ook een optie, ga er zo even één zoeken en probeer het uit, zodra de manen in vlechten
zitten mag 'ie weer los en is de 'stress' ook meteen weg.
Thanks iedereen!
Die tube bestel ik bij Midgie hier op bokt, en haal hem bij haar op of regel iets anders dat ze hem niet op hoeft te sturen. 
Jolliegirl schreef:NHevaVD schreef:Zit wat in... Als't echt niets word, wil ik hem d'r ook niet meer mee kwellen. Hij loopt gewoon dan echt bij je weg
en probeert je te ontwijken... Ik zie mezelf al als een heksje al sprayend achter hem aan
galopperen!![]()
Flauw, ik snap het, ik probeer het vandaag eerst met het geluid en het sprayen op mijn hand/spons terwijl hij er zicht
op heeft, en dan zal ik eens kijken of ik heel stiekem ook een spray in zijn manen kan doen!
Ik begrijp ook wel dat je het graag zou willen sprayen, dus ik zou zeggen
kijk het even aan...
Sprayen... staat ie stil, stoppen en belonen, klaar! dan ook écht klaar! de rest met een borstel doen.
De shet hier viel gewoon om, zo bang was ze... Ik heb het gelaten voor wat het was.. en sprayde naast haar op een borstel...
En ik kon vorige week zomaar sprayen op haar manen...
Nu denken jullie mischien, jamaar een shet is klein...heb hier zo nog 2 voorbeelden van grote paarden die er bang voor waren...
Succes!!en als het echt niet lukt, verstandig om te stoppen en haar er niet mee te pesten
Het uitsmeren met de hand vind ik persoonlijk ook niet zo heel vervelend hoor, hij accepteerd het wel, maar
Ach, natijd een lekker worteltje en wat hooi erbij, is 'ie mooi bezig, kan ik aan 't werk! 
Breghje schreef:@ zij: tuurlijk doe ik niet altijd wat het paard wil, ik rijd er toch op? Maar waarom niet een tussenweg volgen als het dier echt angstig is? Ik ken ook paarden die zijn ondertussen dik in de 20 en nog steeds bang van spuitbussen. Dan kan je dus blijven modderen, of een andere oplossing zoeken. Baasje blij, paard blij. De mijne is dus Niet bang van spuitbussen en toch krijgt ze CM.
uitdaging voor zowel baas als ruiter, en goed voor het vertrouwen in elkaar! als je het maar op de goede manier probeert te overwinnen! niet dwingen en straffen, maar vragen en belonen
zij schreef:Breghje schreef:@ zij: tuurlijk doe ik niet altijd wat het paard wil, ik rijd er toch op? Maar waarom niet een tussenweg volgen als het dier echt angstig is? Ik ken ook paarden die zijn ondertussen dik in de 20 en nog steeds bang van spuitbussen. Dan kan je dus blijven modderen, of een andere oplossing zoeken. Baasje blij, paard blij. De mijne is dus Niet bang van spuitbussen en toch krijgt ze CM.
angst is er om te overwinnenuitdaging voor zowel baas als ruiter, en goed voor het vertrouwen in elkaar! als je het maar op de goede manier probeert te overwinnen! niet dwingen en straffen, maar vragen en belonen

zij schreef:Breghje schreef:@ zij: tuurlijk doe ik niet altijd wat het paard wil, ik rijd er toch op? Maar waarom niet een tussenweg volgen als het dier echt angstig is? Ik ken ook paarden die zijn ondertussen dik in de 20 en nog steeds bang van spuitbussen. Dan kan je dus blijven modderen, of een andere oplossing zoeken. Baasje blij, paard blij. De mijne is dus Niet bang van spuitbussen en toch krijgt ze CM.
angst is er om te overwinnenuitdaging voor zowel baas als ruiter, en goed voor het vertrouwen in elkaar! als je het maar op de goede manier probeert te overwinnen! niet dwingen en straffen, maar vragen en belonen
. Ben er zelf mee bezig geweest afgelopen zomer en idd met snoepjes, belonen etc bezig geweest, maar ze is en blijft er bang van. En nee, niet na 2 dagen of 2 weken al opgegeven, evenmin als de eigenaresse die haar al die jaren al heeft. De tijd die ze in het eventueel al dan niet overwinnen van de angst zou kunnen steken kan ze ook in leuke dingen samen met het paard steken, is nog veel leuker ook! Er bestaat ook nog zoiets als het accepteren van een grens als die grens verder geen problemen oplevert. Breghje schreef:Je bent bij deze uitgenodigd voor het paard van 20. Ben er zelf mee bezig geweest afgelopen zomer en idd met snoepjes, belonen etc bezig geweest, maar ze is en blijft er bang van. En nee, niet na 2 dagen of 2 weken al opgegeven, evenmin als de eigenaresse die haar al die jaren al heeft. De tijd die ze in het eventueel al dan niet overwinnen van de angst zou kunnen steken kan ze ook in leuke dingen samen met het paard steken, is nog veel leuker ook! Er bestaat ook nog zoiets als het accepteren van een grens als die grens verder geen problemen oplevert.

zij schreef:Breghje schreef:Je bent bij deze uitgenodigd voor het paard van 20. Ben er zelf mee bezig geweest afgelopen zomer en idd met snoepjes, belonen etc bezig geweest, maar ze is en blijft er bang van. En nee, niet na 2 dagen of 2 weken al opgegeven, evenmin als de eigenaresse die haar al die jaren al heeft. De tijd die ze in het eventueel al dan niet overwinnen van de angst zou kunnen steken kan ze ook in leuke dingen samen met het paard steken, is nog veel leuker ook! Er bestaat ook nog zoiets als het accepteren van een grens als die grens verder geen problemen oplevert.
als je in de buurt woont wil ik t best proberen hoor
belonen met snoepjes doe ik niet. wel met rust. dus juist niet te lang doorgaan, maar stoppen wanneer het paard rustig is. DAT is een beloning. als je eerder stopt omdat je het opgeeft heeft het paard gewonnen en is hij dus de baas... en de leider. en vertrouwd hij je de volgende keer nog minder snel...
) dat ze haar van haar angst af kan krijgen.