Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:00

Hoe bevalt jullie dit en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?
Het bevalt mij prima, ik zou niet anders willen en ik denk dat mijn paardjes wel happy zijn.

Hoe groot is de weide? 1,4 ha. binnenkort nog 0,5 ha erbij
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 3 paarden
Wat voeren jullie bij? Hooi, Wiesencobs, lucerne, bietenpulp en als krachtvoer krijgen ze granenmix
Hebben jullie een schuilstal? nog niet Zo ja, wat voor? er komt een inloopstal van 3,5 * 10 meter met drie dichte zijden.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? automatische drinkbakken aangesloten op de waterleiding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:05

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:11

Ik heb mijn 21 jarige en 15 maanden oude arabische merries sinds 1 oktober in een natuurgebied. Dit wordt mijn eerste winter met 24/7 pension'stalling'.

Hoe groot is de weide?
15 hectare :wow:
Hoeveel paarden/pony's staan erop?
+/- 15/17
Wat voeren jullie bij?
als ik heb gereden krijgt de merrie brokjes, de jaarling mag ook mee eten
per 1 nov komen er kuilpakken in het gebied te staan

Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?
nee, wel bomen, droge grondsoort
Wat voor watervoorziening hebben jullie?
een koeienpomp, maak me nog wat zorgen of mijn jaarling het helemaal snapt, haar huid staat gewoon strak en ze drinkt niet erg gulzig als ik water aanbied, maar ben altijd erg snel bezorgd

Op 10 min lopen is de stal waar mijn zadel enz..ligt, daar kan de merrie na het rijden onder een solarium waarna ze opgewarmd terug naar 'Siberië' kan..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AHHQGWKD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IDBP4FNM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BWQWUH4.jpg

Oja hoe het mij bevalt: Tja ze staan er pas 4 dagen :+ maar als het waterprobleem is opgelost is het perfect!
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 05-10-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:15

Chantal___ schreef:
De HA van de weide weet ik niet. Ik heb het wel even omlijnd op Google Maps. Het rode vierkantje is de paddock.
http://94.100.118.76/750650001-75070000 ... _GWS6.jpeg

Zowel het land, als de paddock wordt door 5 paarden bezet, de paarden worden 's zomers een aantal keer verplaatst over het hele land heen. 's Zomers staan ze 24/7 op het land en wordt er niet bijgevoerd (voor zover ik weet, dat regelt de eigenaresse). Er staat per paard een grote ton-achtige (zo'n rubberbak) met water en deze wordt bijgevuld & ververst. Een schuilstal is er niet, wordt het noodweer oid dan kunnen ze allemaal lekker op stal. Er is genoeg schaduw van de bomen die langs het pad staan mocht het 's zomers te warm worden & evt doet de eigenaar van het land (die is van 9-5 aanwezig) de paarden even afspuiten. Op het moment staan de paarden tot het donker wordt op het land & gaan ze daarna op stal. Zodra het gras op is of het land niet meer goed gaan ze in de paddock. Dat is het voordeel van een kleine stal, je kan het onderling regelen.

Dit is toch niet 24-7 in een weiland?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:19

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:05

Mijnes staan sinds een week op een 5 hectare groot stuk land.
Hier staan nu in totaal 5 paarden en er komen er nog max. 5 bij.
Watervoorziening uit de sloot en straks ook waterbakken.

Nu staat er nog genoeg gras, ze worden alle 5 met de dag dikker. Bijvoeren is voorlopig dus nog niet nodig en anders wordt het hooi/kuil.

Paarden super happy, hebben alle ruimte. Klein nadeeltje is dat ze geen schuilgelegenheid hebben. Maar aangezien ze een dikke vacht krijgen en een behoorlijke speklaag hebben moet het wel lukken deze winter. Wat mij betreft valt er gewoon een dik pak sneeuw voor 3 maanden.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:46

We hebben een stuk of 30 paarden 24-7 op een flink stuk land staan
en twee weides met vollop gras.
De pony´s die op de weide staan krijgen om de zoveel tijd wat wortels
en wordt water gegevn met een tank op de unimog wat in badkuipen gaat.
Deze weides zijn een eind van de stal af. Binnenkort komen er schuilstalletjes

De paarden die op het grootste stuk land staan. Krijgen elke dag wortels/bieten/aardappelen
en hooi. Daar staan 2 grote watervaten die op de zoveel tijd worden bijgevuld
We hebben hier geen schuilstallen

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:51

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten.
hoe groot de wei is weet ik niet. Het had van mij wel wat groter mogen zijn.
Ze kunnen wel lekker rennen, maar het gras is niet genoeg. Er staan twee paarden en een shetje op.

Daarom hebben ze 24 uur per dag hooi tot hun beschikking. Dit zit in een grote bak onder een afdak.
verder hebben ze op twee plaatsen water.
Ze kunnen ook in de bak, dus lekker rollen in het zand als ze willen.
Verder hebben we een afdak waar het water en hooi staan. Dit stuk is betegeld zodat ze daar altijd droog kunnen staan, en het word er ook geen modder.

Hier een foto van het afdak met de hooi bak en mijn paard en pony.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KNBX6GSV.jpg

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:13

Zo GuusHinnik, dat is een mooie schuilmogelijkheid zo!

ik zou mijn paard ook graag een schuilmogelijkheid bieden en zit nu te bedenken of ik iets kan fabriceren bovenop een hooibak ofzo iets. Iets voor vast is helaas niet toegestaan.

GuusHinnik

Re: Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:49

Ik weet ook niet hoe het met vergunningen enz. zit. De paarden staan bie iemand anders aan huis.
Maar het is zo wel ideaal.
Ze hebben wel stallen maar daar kunnen ze niet in lopen, en dit afdak is echt heel fijn.
Ze kunnen droog staan en het hooi blijft ook altijd droog!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:19

Hoe groot is de weide?
ongeveer 1 hectare
2 flinke fjorden
Wat voeren jullie bij?
hooi/kuilgras en kruidenmuslie
een natuurlijike inlooopstal
een pomp en een put, in de winter komt het water van thuis.

Afbeelding de weide en de indeling

lariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:33

Wij zetten ze 's avonds altijd binnen. Als het hevig stormt worden ze ook onmiddelijk naar binnen gehaald. Voor de rest van de dag kunnen ze heerlijk van de weide genieten.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 06:57

Mijn paard staat ook 24/7 buiten. Hij vind het heerlijk!
Hij heeft een weidegenootje van 30 jaar. Het is super schattig te zien hoe ze aan elkaar gehecht zijn.
Ik voer op dit moment bietenpulp en musli bij. Voor beide paarden.
De weide begint nu wat kaler te worden en als het nog kouder wordt ga ik hooi bijvoeren zodat ze niet koud krijgen.
Bij ons op de boerderij zijn er 14 paarden en alleen de wedstrijdpaarden (5) gaan in de winter voor de nacht de stal op.
We hebben ook maar 5 stallen.
Wel heeft mijn paardje en zijn vriendje een ruime schuilstal waar ze graag gebruik van maken als het te koud of te warm is.
Danielle

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:03

Voor mijn paard wordt dit zijn eerste winter 24/7 buiten, dus ik weet nog niet hoe hij het in de winter zal vinden, maar tot nu toe lijkt het hem prima te bevallen!
Het grootste deel van het weiland wordt afgesloten, ze krijgen alleen een stukje winterwei.
Verder hebben ze 3 paddocks, een roundpen & een verhard looppad dat helemaal langs het weiland loopt.
We hebben 3 schuilstallen, voeren 24/7 hooi bij en ze lopen met zn achten!

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:29

Hoe groot is de weide?
Onze weide is 1 50x50 m ;).
1 :).
Wat voeren jullie bij?
Wat meer hooi ;).
Nee, we hebben wel hoge schuine bomen aan de zijkant ;).
Helaas een grondpomp, die bevriest in de winter en gaat te hard :).

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:13

GuusHinnik schreef:
Ze kunnen wel lekker rennen, maar het gras is niet genoeg. Er staan twee paarden en een shetje op.

Daarom hebben ze 24 uur per dag hooi tot hun beschikking. Dit zit in een grote bak onder een afdak.
Verder hebben we een afdak waar het water en hooi staan. Dit stuk is betegeld zodat ze daar altijd droog kunnen staan, en het word er ook geen modder.

Weet je toevallig waar je zoiets kan krijgen en de kosten ervan? Lijkt me echt ideaal :j :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:45

Orlando_ schreef:
Hoe bevalt jullie dit en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?

Hoe groot is de weide?
Wat voeren jullie bij?

Mijn twenter staat 24/7 buiten in een groep van zeven paarden. Mij bevalt het prima, voor ons nooit meer een stal :). Mijn paard bevalt het nog beter. Bij ons op stal staan ook paarden die veel op stal staan, waardoor ik dagelijks het verschil zie. De buiten paarden ogen mij gezonder, hebben een betere weerstand en stralen een innerlijke rust uit. En de vriendschappen die mijn paard opbouwt vind ik prachtig.

Ik heb geen idee hoe groot de weide is. Héél groot in ieder geval! De paarden hebben onbeperkt gras, en krijgen 's winters hooi bijgevoerd. We hebben geen schuilstal, maar de paarden hebben zomers wel de mogelijkheid om in de schaduw te staan. Het land is omringd door watertjes, dus watervoorziening geen probleem.

Foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AAAU3DPI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BUBHCFSQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YHYUDJZK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OTEVNWS4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8PRG8AXI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DYQEGIU7.jpg

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:53

Orlando_ schreef:
GuusHinnik schreef:

Weet je toevallig waar je zoiets kan krijgen en de kosten ervan? Lijkt me echt ideaal :j :j

Nou ik heb eerlijk gezegd geen idee. De staleigenaar heeft het gemaakt.
Het lijken wel gewoon dakplaten op een door hem zelf gemaakte constructie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:24

Hier thuis wel 24/7 buiten het hele jaar door, maar niet 24/7 in het land. Mijn merrie wordt in de zomer snel te dik, dus staan ze dan een periode 's nachts, of juist overdag ivm dazen, in de paddock. en in de winter trekt het land het niet, dus gaan ze dan een paar uur op de wei.

De wei verdeel ik in stukken. Ze hebben de beschikking over zo'n 2000 tot 5000m2 grasland per keer. Ofwel in een blok, ofwel in de vorm van een pad met bredere stukken. Andere stukken van de wei hebben rust om bij te groeien, of worden gemaaid voor ruwvoer. Er is in totaal 3ha grasland voor nu 3, straks weer 4 paarden/pony's. Ik wil in de toekomst hoogstens 6 a 7 paarden/pony's op dit stuk grond hebben staan, maar dan wel met meer stal- en paddockruimte.

De tijd dat ze niet op het gras lopen, staan ze in de paddock. Deze is nu ruim 500m2 groot, waarvan 400m2 zand en de rest bestrating en schuilstal van 3 bij 6 (voorkant open)

Het bevalt me heel goed zo. We hebben nu nog stallen voor wanneer de bodem echt zeiknat is en ze nergens droog kunnen liggen, maar in de toekomst komt er een nieuwe ruime stal met grote inloopstal en extra verhard plein en dan zal opsluiten ook niet meer nodig zijn bij extreme weersomstandigheden.

Ik zou niet meer 24/7 op een kale wei zonder voorzieningen willen staan. Te erg weersafhankelijk.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:32

1 van mijn paarden loopt ook 24/7 buiten, wel heeft hij de mogelijkheid om in zijn stal te staan. Het weiland is 1 ha en watervoorziening is door middel van een sloot, een badkuip met water en zijn drinkbak in de stal. De rest van de paarden staan 's nachts allemaal op stal, maar deze heeft erg veel last van stalbenen en zolang hij lekker buiten kan lopen heeft hij hier dus een stuk minder last van.
Over ongeveer 2 weken wordt hij wel geschoren, dus dan zal ik even aankijken hoe dit gaat met de kou 's nachts en wat hij zelf graag wil, maar wil toch eigenlijk proberen om hem de hele winter ook zo te laten lopen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:12

Wij hebben 4 paarden (arabier, lusitano, fjord, ijslander) op 1,5ha. land staan. Helaas geen stromend water, maar wel een geslagen bron (grondwater) en daar wordt binnenkort een leiding voor naar de wei getrokken, nu doen we het nog met emmertjes (in de winter) en een slang naar de bakken trekken in de zomer.

s'Zomers krijgen ze niks extra's, dan hebben ze genoeg gras en in de winter wordt er afhankelijk van de hoeveelheid gras hooi bijgevoerd en heel soms krachtvoer. Meer hebben ze niet echt nodig.

Onszelf bevalt het prima, de paardjes ook, zelfs in de winter lopen ze lekker buiten te scharrelen als ze de schuilstal inkunnen.

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:27

joyce B schreef:
Hier thuis wel 24/7 buiten het hele jaar door, maar niet 24/7 in het land. Mijn merrie wordt in de zomer snel te dik, dus staan ze dan een periode 's nachts, of juist overdag ivm dazen, in de paddock. en in de winter trekt het land het niet, dus gaan ze dan een paar uur op de wei.

De wei verdeel ik in stukken. Ze hebben de beschikking over zo'n 2000 tot 5000m2 grasland per keer. Ofwel in een blok, ofwel in de vorm van een pad met bredere stukken. Andere stukken van de wei hebben rust om bij te groeien, of worden gemaaid voor ruwvoer. Er is in totaal 3ha grasland voor nu 3, straks weer 4 paarden/pony's. Ik wil in de toekomst hoogstens 6 a 7 paarden/pony's op dit stuk grond hebben staan, maar dan wel met meer stal- en paddockruimte.

De tijd dat ze niet op het gras lopen, staan ze in de paddock. Deze is nu ruim 500m2 groot, waarvan 400m2 zand en de rest bestrating en schuilstal van 3 bij 6 (voorkant open)

Het bevalt me heel goed zo. We hebben nu nog stallen voor wanneer de bodem echt zeiknat is en ze nergens droog kunnen liggen, maar in de toekomst komt er een nieuwe ruime stal met grote inloopstal en extra verhard plein en dan zal opsluiten ook niet meer nodig zijn bij extreme weersomstandigheden.

Ik zou niet meer 24/7 op een kale wei zonder voorzieningen willen staan. Te erg weersafhankelijk.

Vergeten:
Water in de paddock met tuinslang via buitenkraan van huis. In de toekomst willen we tyleenslang aanleggen vanaf nieuwe stal met automatische drinkbak.
In de wei met speciekuipen en vullen met jerrycans.

Bijvoeren doen we met ruwvoer van eigen land. Dit is voordroog of hooi on plastic, maar net hoe lang het gras heeft kunnen drogen. Als we veel mazzel hebben, dan hebben we hooi in pakjes.
In de zomer voer ik bij als ze langere tijd in de paddock moeten staan, in voorjaar, najaar en winter voer ik bij in de paddockuren, 2, 3 of 4x per dag afhankelijk van hoeveel uur ze in het land staan. In het land voer ik niet meer bij omdat ze er maar een beperkt aantal uur staan, want daar staat voldoende gras.

foto's van bij ons thuis

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:44

Ik heb mijn 3 paarden op 1,5 hectare land staan, 24/7, het stuk is in 3 stukken verdeeld.

Heb geen schuilstal, wel veel bomen, als de stallen klaar zijn, wil ik ze in de winterperiode wel s nachts naar binnen gaan doen omdat het hier dan een aardige blubberzooi word.Stallen zitten in het achterste deel van het huis.

Water komt uit de put, maar doe het meestal met de tuinslang gaat iets sneller, heb in 1 weide een badkuip en andere 2 een cementton.

In de zomer worden ze niet bijgevoerd, in de winter krijgen ze onbeperkt hooi en brok.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:57

Bij mij staan er 2 paarden (fries/kwpn) verdeeld over 2 weilanden. De ene keer op de ene, de andere keer op de andere.. Hoe groot de weilanden zijn? Geen idee eigenlijk. Ik denk zo'n 30x70 meter is per weiland. (dus rond de 2000m2)
Ze krijgen in der winter per dag 1,5 kg sportbrok bijgevoerd en onbeperkt hooi (zodra het gras op is).
In de winter gaan ze wel snachts op stal, zodra het erg nat wordt. Dan gaan ze ook uit de wei overdag, naar een betonnen stuk waar ze de hele dag buiten staan.
In de lente/zomer staan ze altijd 24/7 buiten en krijgen ze een plak hooi per paard en 1,5 kg brok per paard.
In beide weilanden staan 2 speciekuipen. Daar zit het water in, dit wordt elke dag ververst.
Er is geen schuilstal, maar er zijn wel bomen en een heg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:02

Pony's staan in een begrazingsgebied in de winter.
Jonge paarden staan 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer op een beschut stuk land.
De paarden die ik rij heb ik onder dek en op stal s'nachts en overdag naar buiten, want een nat harig paard dat nooit meer opdroogt is niks waard.

In de zomer staat alles in de wei.