Kosten eigen paard op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:09

funnygirl1 schreef:
stro gaat naar amonia stinke

Dat is niet perse zo. Ammoniak ontstaat als urine en mest met elkaar in aanraking komen.
Als je elke dag je stal even schoonmaakt dus minimaal de mestballen eruit, en 3 x per week volledig uitmest, gaat stro beslist niet stinken. Overigens kan zaagsel net zo hard gaan stinken. Verder vind ik 2 balen per maand wel erg minimaal.
Verder moet je rekening houden met de mestafvoer. Mest van zaagsel wil niemand hebben omdat het heel langzaam composteert en de grond verzuurt.

kagiwaga

Re: Kosten eigen paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:16

nou de mestvoer is in orde dat zit bijt stal geld in ze staan daar op vlas houtmot zaagsel en stro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:23

Het is in eerste al veel te weinig zaagsel. Wij gooien er 3 a 4 pakken in een kale stal en vullen per week een pak bij.

2 plakken hooi is veel te weinig voor een paard van 1.65, bij ons krijgen ze een halve baal per paard per dag.

Een zak biks is 20 kilo, de basisbrok kost rond een tientje de rest is al gauw duurder. Je gaat 50 kilo voeren? Je kan beter het krachtvoer omlaag gooien en het hooi erg omhoog. Das een stuk beter voor de darmen en de verveling.

Bij een verzekering heb je het niet te zeggen of je paard mag sterven op het land. Een verzekering dekt ook niet alles.

Al met al vind ik het allemaal erg minimaal

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:25

bij ons kost 25 kg basis van pavo 9 euro;)
ewn haver 7 euro en de rest 13 euro of 11/12 euro 2 plakken hooi is 2 grote overvolle hooi netten hooi is hier nogal goedkoop,
2 pakken zaagsel is elke weel de stal leeg en een half pak erin de balen zijn hier geperst en groot

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:41

even vraagje; heb je al een paard en wil je de kosten in beeld brengen, of denk je erover een paard aan te schaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:48

Balen zaagsel zijn toch altijd geperst? 2 netten hooi, is nog steeds weinig voor een paard van 1.65, echt waar.

Wat zit al bij de stalprijs inbegrepen en wat moet je zelf nog kopen? Hooi en bodembedekking zit hier al bij de stalprijs inbegrepen, alleen krachtvoer dient zelf betaald te worden.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:50

funnygirl1 schreef:
mijn paard gaat niet naar de slacht ze mag sterven op t land

Niet om het één of het ander..................., maar als een paard geen 'paardwaardig' bestaan mee kent, laat jij hem dus gerust nog jaren op het land staan?

In je andere posts lees ik dat je vraagt of je twee d-pony's of twee e-pony's in één box van 3 bij 3 wilt plaatsen, omdat je de paarden dan een mooi 'luxe' leventje kunt geven. Ik denk dat jij als meisje van 13 weinig fininanciele inkomsten hebt, of je moet bergen zakgeld krijgen (maar daar heb ik natuurlijk geen kijk op).

Wat betreft zaagsel, vind ik het persoonlijk ook erg weinig. Mijn pony van (1.53) gebruikt al 4 balen vlas in de maand.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:55

funnygirl1 schreef:
ik gebruik 50 kg per maand brok en 2 plakken hooi per dag, t zaagsel een halve baal in de week,
(paardje is 165) hoefsmid vind ik normaal 1x 8 weken tandarts 1 keer per jaar ik ga me zadel bij zadel markt urk halen

Algemeen bekend dat zadels van zadelmarkt rommel zijn!
Dan kan je nog beter een wintec zadel aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:55

Ik heb ook even je eerdere topics bekeken en kan eigenlijk ook niet meer serieus reageren. In het ene topic vraag je hoe je je ouders moet overhalen om een paard te kopen, in een ander topic wil je je 'eigen' paard in een stal van 3x3 plaatsen samen met een andere pony, zodat je duurder voer kan kopen en nu heb je weer geen paard.
Meisje je bent 13 en hebt waarschijnlijk een mooie droom om een eigen paard aan te schaffen en is het helaas geen realiteit. Misschien heb je je ouders overgehaald om er een te kopen, maar hoe jij een paard wilt houden kan niet.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:57

Mindim schreef:
Het is in eerste al veel te weinig zaagsel. Wij gooien er 3 a 4 pakken in een kale stal en vullen per week een pak bij.

Hier precies hetzelfde. Met een half pak per week red je het echt niet, dan staat je paard op t beton.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:57

funnygirl1 schreef:
ik gebruik 50 kg per maand brok en 2 plakken hooi per dag, t zaagsel een halve baal in de week,
(paardje is 165) hoefsmid vind ik normaal 1x 8 weken tandarts 1 keer per jaar ik ga me zadel bij zadel markt urk halen

Brok vind ik een gok. Kan meer of minder zijn. Mijn paard is niet groot, maar verbruikt vrij veel energie en moet dus onbeperkt hooi hebben en krijgt 2x 1 kg brok per dag. En afhankelijk hoe hard hij heeft gewerkt wat muesli. Ik zou het dus niet redden met 50 kg brok per maand.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb mijn paard hier in het westen van het land vrij goedkoop gestald voor 235 euro per maand. Gelukkig inclusief uitmesten en 2 kg voer. Maar dus nog wel exclusief aanvullend voer (in mijn geval muesli), lesgeld, hoefsmid en dierenarts (enten, maar er kan ook een noodgeval ontstaan).
Verder hoop ik dat je dekens heel blijven. Dat is ook altijd een gok. Vorig jaar werden binnen een maand tijd 2 dekens van mijn paard gesloopt.
Hoefsmid is mazzel als het lukt om hem 1x per 8 weken te laten bekappen. Maar als een paard ijzers nodig heeft ben je al stukken duurder uit. Mijn paard heeft een tijdje op ijzers gestaan op een andere stal. Reden was dat zijn hoeven te snel sleten in de winter, dan stond hij n.l. regelmatig in de stapmolen. Dus kon ik om de 8 weken zijn ijzers laten vervangen.
Hij staat nu ijzerloos, maar de hoefsmid moet wel gemiddeld om de 6 weken komen.

Wat betreft een zadel uit Urk. Goedkoop is duurkoop. Gebruik de zoekfunctie hier op het forum eens en tik zadelmarkt in. En denk er dan nog eens over na of je werkelijk daar een zadel vandaan wil.

funnygirl1 schreef:
stro gaat naar amonia stinke

Zoals gezegd is dat helemaal afhankelijk van hoe goed je uitmest. Persoonlijk vind ik stro voor mijn paard fijner.

funnygirl1 schreef:
mijn paard gaat niet naar de slacht ze mag sterven op t land

Leuk bedacht, maar realiseer je je wel wat erna met je paard gebeurt? Dan moet ie dus worden opgehaald. Meestal destructie, cremeren kan maar op een beperkt aantal plekken en is duur.
Om opgehaald te worden moet het paard op een makkelijk toegankelijke plek liggen. Bij voorkeur bij de oprit. Hoe die daar moet komen kan je wel bedenken. Vervolgens moet je hopen dat ie snel opgehaald kan worden, anders ligt het paard er een tijdje onder een stuk zeil.
Of ik mijn paard naar de slacht breng als het zover is weet ik niet, maar bovenstaande zal ik zeker meenemen in mijn besluit om dat al dan niet te doen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:04

@ TS: ik denk dat je eerst eens wat serieuzer informatie over paarden moet gaan zoeken voordat je aan een paard begint. Een aantal van je opmerkingen hier op het forum duiden er een beetje op dat je nog niet zoveel weet. Dus ik zou eerst wat tijd en geld investeren om meer te weten te komen over het houden van paarden en wat paarden nou eigenlijk nodig hebben, want daar gaat het uiteindelijk om.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:08

Daarnaast, nog wat kleine onduidelijkheden:

Eerst heb je al een D- of een E-pony en nu is je paard 1.65. Daarnaast vermeld je in je andere topic dit:
Citaat:
kap maar ik ben ja al 13 so what?
wat maakt het uit in welk jaar ik geboren ben?
overigens zit ik in de 4de,
en vind ik het niet leuk dat ik elke keer met mijn leeftijd word gezeur
maarja
ik ga wel een gezellige site zoeken waar mensen respect voor elkaar hebben en nee ijzers is geen luxe voort paard maar voor mij kan ik veel buitenrijden
en hier hebben ze geen pension stal onder de 450 euro met groter dan 3 bij 3 boxen

In feite weet jij dus al, dat wanneer jij je paard een luxe leven wilt geven (zoals je eerder vermelde) je al minimaal €450 kwijt bent voor een paard van 165cm en dat is dan excl. verzekering, entingen, wormenkuren, zadel enz.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:10

verkeerd gelezen :+
Laatst bijgewerkt door Meraki op 04-10-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:19

Is dit een serieus topic anders ga ik temmen.

Je hebt al zoveel van dit soort topics geopend, je zoekt een koophuis met ruimte voor 2 paarden, dan ben je weer op zoek naar een weide van een ha, voor 2 paarden. Dan woon je weer op een paardenacademie en ben je 17. Dan wil je weer 2 paarden in 1 box om kosten te besparen. Je bent op zoek naar een goed paard of grote pony, goed in alles of uitblinkend in 1 dicipline, geslacht maakt niet uit, veulen ook welkom. Dan zoek je een verzorgpaard en dan weer een volbloed om te kopen. Dan is er weer een topic waar je je ouders moet overhalen een paard aan te schaffen.
Kun je vertellen wat je nu wilt? Kijk uit met wat je op bokt plaatst, want de historie is voor iedereen te lezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:21

als je je ouders voor wilt rekenen wat een eigen paard gaat kosten moet je wel reële aantallen en kosten nemen.

Hooi: rond de 15 pakken per maand als de pakken niet te licht zijn (ong. 15 kg p/s) Zelfs mijn D-pony krijgt in de winter wel een half pak hooi per dag weg, en dan loopt hij ook nog een paar uurtjes op de wei.

Zaagsel: grote balen houtkrullen, minimaal 2 a 3 bij het vullen van de stal in het begin, daarna 1 pak per week. Tot de grote uitmestbeurt, dan moet er weer wat extra bij.

Brok afhankelijk van hoeveel en welke kwaliteit ruwvoer je paard krijgt en hoeveel energie die van zichzelf heeft.
ik doe meerdere maanden met 1 zak, maar er zijn ook mensen die meerdere zakken per maand voeren...

Tip: neem de informatie en adviezen die je krijgt serieus. Als je het allemaal al beter weet, hoef je het hier niet te vragen, maar hier reageren wel mensen uit eigen ervaring, die jij nog niet hebt. ;)

Zadels van zadelmarkt zijn inderdaad slecht van kwaliteit en worden snel lelijk, en zitten vaak ook niet eens fijn. Liever een 10 jaar oud goed 2e hands zadel, dan een nieuw zadelmarktzadel. Daar kan een zadelmaker namelijk niet zo veel mee en dat oude kwaliteitszadel kan hij ietsje smaller of breder maken en op verschillende manieren opvullen om het beter passend te maken als het net niet meer past. Scheelt je weer elke keer een nieuw zadel kopen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:26

gezien de vorige topics is dit duidelijk een meisje wat veel aandacht te kort komt, (of dat vind ze zelf) en dat zoekt hier op bokt. geen aandacht aan schenken is het beste denk ik.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:39

er zijn maar weinig meisjes van 13 die al jaren ervaring hebben met paarden, dus wat zeuren we nou. TS mag hier haar vragen stellen om op deze manier meer te leren over het hebben en houden van een eigen paard.
zijn wij niet allemaal 13 jaar geweest?
en hadden ook wij niet mooie dromen over een eigen paard?
nou, ik in ieder geval wel! alleen bestond er toen nog geen internet, laat staan bokt!
dus ik kan mij haar vragen goed indenken.
ga serieus op een vraag in, of sla dat topic over....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:42

Nou ik ben het wel met dobbel eens..als ik ook lees: 2 plakjes hooi per dag, een zadelmarkt zadel..2 pony's in een stal van 3 bij 3..dan hoop ik alleen maar dat dat eigen paard er nooit komt!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:46

Ook in de vorige topics is naar voren gekomen dat TS vreselijk eigenwijs is, en het zogezegt eigelijk allemaal wel weet, en niets met de hulp wil doen, dus duidelijk een gevalletje aandacht vragen,

als je goed de vorige topics leest zie je ook dat ze steeds een ander verhaal heeft enz enz. lijkt me dus echt wel duidelijk.

maar voor iedereen die TS wel serieus neemt, prima hoor.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:50

in mijn ogen droomt ze hardop, via bokt, niks mis mee toch.
zoals ik al zei, je kunt dit topic overslaan in plaats van iemand af te zeiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:50

hinta schreef:
er zijn maar weinig meisjes van 13 die al jaren ervaring hebben met paarden, dus wat zeuren we nou. TS mag hier haar vragen stellen om op deze manier meer te leren over het hebben en houden van een eigen paard.
zijn wij niet allemaal 13 jaar geweest?
en hadden ook wij niet mooie dromen over een eigen paard?
nou, ik in ieder geval wel! alleen bestond er toen nog geen internet, laat staan bokt!
dus ik kan mij haar vragen goed indenken.
ga serieus op een vraag in, of sla dat topic over....

Je hebt gelijk hoor hinta.
Maar de TS maakt regelmatig deze topics aan en elke keer is de situatie anders. Topics spreken elkaar erg tegen. Vandaar mijn vraag of dit nu een serieus topic is, voordat men allemaal weer serieus antwoord gaat geven. Ik heb het idee dat de waarheid niet aan bod komt namelijk. En ik wil best antwoord geven op een vraag van een meisje van 13, no problem. Ik ben idd ook 13 geweest en paardenfanaat in de tijd van voor de pc. Maar ik heb er nooit dingen om verzonnen. Serieuze vraag verdiend idd een serieus antwoord, maar ik krijg het idee dat dit niet serieus is. Dat heeft niets met afzeiken te maken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:58

Ik dacht dat je al 2 ponys had en dus weet van de kosten? en nu heb je weer een ander topic aangemaakt waarvan er al zoveel zijn, ga liever daaruit de informatie lezen als je wat wil weten.

en zo te lezen heb je niet veel ervaring en of weet je niet waar je aan begint.

Ga liever eerst een verzorgpaard zoeken en ga op een manege rijden, dan leer je veel over de paarden.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:07

ik vraag me ook af, wat hier boven ook al een paar keer vermeld staat, waarom de TS iedereen eigenlijk verbetert. Zij stelt een vraag, opzich een prima vraag, het is altijd wel goed om te vergelijken denk ik en zeker om te vragen als je ergens niet zeker van bent. Maar de antwoorden die er komen, zinnen haar blijkbaar niet, waarna ze iedereen verbetert. dat heeft het sowieso toch weinig zin om iets te vragen?

Daarnaast, eerst wil ze geen stro, daarna staat er ineens dat ze op en vlas en houtmot en zaagsel en stro staan..

Alles spreekt elkaar steeds tegen, wat me uiteindelijk ook rottig voor haar of eigenlijk jou (zal je maar gewoon even aanspreken, wel zo netjes) lijkt, omdat je dus veel rottige reacties krijgt!

Als je geen paard kunt veroorloven, of je bent er gewoon nog niet aan toe, zoek dan een leuk verzorgpaardje! Dat is onwijs leuk, je leert er heel veel van. En is een stuk minder duur :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:39

Ik vind je hoefsmid, stalling erg weinig. (maar goed, dit is sterk afhankelijk van waar je woont natuurlijk)
Hoefsmid is bij mij om de 6 weken en 95 euro. (wel ijzers) Je kunt geluk hebben dat je paard sterken hoeven heeft, maar ik vind dat je ze toch wel tussen de 6 en 8 weken moet laten bekappen en evt. beslaan.
Stalling is bij mijn rond de 340 euro incl. brok, kuil en stro.
Tandarts 50 euro als alles goed is!

Je moet niet denken dat een verzekering alles betaald er zijn ook zaken die niet vergoed worden, (bij mij werd een second opinion niet vergoed incl. eerste onderzoek dat was 1300 euro!) lees dus goed de kleine lettertjes. En als je naar een kliniek moet kost dat ook geld (tenzij je zelf een trailer hebt)
Je moet er niet aan denken dat je je paard niet kan laten behandelen omdat je de kosten niet kunt betalen..........
En je kunt geluk hebben met je paard maar ook vreselijke pech, de kosten lopen enorm snel op onderzoeken zijn over het algemeen erg duur!!!

Ook het zadel vind ik erg goedkoop.
Daarnaast is het ook belangrijk om het elk jaar te laten checken dit kost alleen voor de controle ook al gauw 50 euro!

Ik ben maandelijks rond de 500 euro kwijt incl. verzekering, priveles en hoefsmid.