funnygirl1 schreef:ik gebruik 50 kg per maand brok en 2 plakken hooi per dag, t zaagsel een halve baal in de week,
(paardje is 165) hoefsmid vind ik normaal 1x 8 weken tandarts 1 keer per jaar ik ga me zadel bij zadel markt urk halen
Brok vind ik een gok. Kan meer of minder zijn. Mijn paard is niet groot, maar verbruikt vrij veel energie en moet dus onbeperkt hooi hebben en krijgt 2x 1 kg brok per dag. En afhankelijk hoe hard hij heeft gewerkt wat muesli. Ik zou het dus niet redden met 50 kg brok per maand.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb mijn paard hier in het westen van het land vrij goedkoop gestald voor 235 euro per maand. Gelukkig inclusief uitmesten en 2 kg voer. Maar dus nog wel exclusief aanvullend voer (in mijn geval muesli), lesgeld, hoefsmid en dierenarts (enten, maar er kan ook een noodgeval ontstaan).
Verder hoop ik dat je dekens heel blijven. Dat is ook altijd een gok. Vorig jaar werden binnen een maand tijd 2 dekens van mijn paard gesloopt.
Hoefsmid is mazzel als het lukt om hem 1x per 8 weken te laten bekappen. Maar als een paard ijzers nodig heeft ben je al stukken duurder uit. Mijn paard heeft een tijdje op ijzers gestaan op een andere stal. Reden was dat zijn hoeven te snel sleten in de winter, dan stond hij n.l. regelmatig in de stapmolen. Dus kon ik om de 8 weken zijn ijzers laten vervangen.
Hij staat nu ijzerloos, maar de hoefsmid moet wel gemiddeld om de 6 weken komen.
Wat betreft een zadel uit Urk. Goedkoop is duurkoop. Gebruik de zoekfunctie hier op het forum eens en tik zadelmarkt in. En denk er dan nog eens over na of je werkelijk daar een zadel vandaan wil.
funnygirl1 schreef:stro gaat naar amonia stinke
Zoals gezegd is dat helemaal afhankelijk van hoe goed je uitmest. Persoonlijk vind ik stro voor mijn paard fijner.
funnygirl1 schreef:mijn paard gaat niet naar de slacht ze mag sterven op t land
Leuk bedacht, maar realiseer je je wel wat erna met je paard gebeurt? Dan moet ie dus worden opgehaald. Meestal destructie, cremeren kan maar op een beperkt aantal plekken en is duur.
Om opgehaald te worden moet het paard op een makkelijk toegankelijke plek liggen. Bij voorkeur bij de oprit. Hoe die daar moet komen kan je wel bedenken. Vervolgens moet je hopen dat ie snel opgehaald kan worden, anders ligt het paard er een tijdje onder een stuk zeil.
Of ik mijn paard naar de slacht breng als het zover is weet ik niet, maar bovenstaande zal ik zeker meenemen in mijn besluit om dat al dan niet te doen.