Benen afspuiten in de winterperiode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zamorasjaan

Re: Benen afspuiten in de winterperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:19

het kan best hoor, maar zou het wel afdrogen ivm mok

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 17:20

Aangezien de meningen en antwoorden van jullie nogal uitéén liepen heb ik de vraag es gesteld op Anky's site met als hoop dat deze zou gepubliceerd en beantwoord worden. Bij deze is dit gelukt!

Je kunt het via deze link zien: http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuw ... 19&lang=nl

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:30

ik spuit zomer en winter gewoon de benen af, ik moet wel zeggen heb beschikking over een warme spuit in de wasplaats, die binnen is dus in de winter als ze gezweten hebben spuit ik af daarna kunnen ze onder het solarium of met zweetdeken op stal.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:35

Tja, wij spuiten ze geoon af, ook in de winter. Gewoon met koud water, en hele lichaam als ze erg nat zijn. Daarna gewoon goed droogmaken, zweetdeken op en op stal. Niks aan de hand :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:50

Ik spuit de benen ook gewoon af. Ik doe dit lang niet altijd, want we hebben alleen koud water. En pony heeft pas mok gehad.
Ik droog de benen na het afspuiten wel goed af!

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:44

En staart wassen in de winter?
Niet met vorst ofzo, maar zoals nu met dit weeR?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:31

wij spuiten alleen als het heel heet is en dan meteen de hele pony maar, maar s'winters absoluut niet
alleen laten rollen in het zand als dat mogelijk is .
en klaar is kees

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:37

Magica schreef:
Even een opmerking over het invetten van de hoeven: de hoefsmid die ik heb vertelde weer dat het invetten van hoeven slecht is want daardoor is de hoef niet meer in staat om te ademen terwijl dat wel nodig is. Dus die goede raad neem ik dan weer op. Gek dat elke hoefsmid daar weer een eigen mening over heeft haha.

dit zegt mijn hoefsmid ook
;(

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 07:16

Ik vet de hoeven ook niet zo vaak in, alleen als ik er aan denk :P Dat is meestal na het wassen, en onze hoefsmid doet het na iedere beurt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:27

Ik spuit de benen in de winter niet af, omdat wij alleen koud water hebben en dat mij niet prettig lijkt voor het paard.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:53

Destino schreef:
Ik spuit de benen in de winter niet af, omdat wij alleen koud water hebben en dat mij niet prettig lijkt voor het paard.

Dat is net goed voor de benen van je paard. Ik heb de vraag ook es gesteld op anky's website:

http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuw ... 19&lang=nl.

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:54

De hoeven invetten elke dag is echt niet zo goed als je denkt!!
Olie mag je wel elke dag doen ;)
yves

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:46

Je doet het super! Gewoon mee doorgaan ( ook swinters ;) )

Maar zijn lijf zou ik niet koud afspuiten hoor (ook niet als het warm is).. lijkt mij niet zo lekker.
Maar er zijn mensen die dat wel doen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:50

Joolien schreef:
Goede vraag, ik zat hier ook al over te denken.

@Denice: Het is goed voor de bloedsomloop en voor de spieren.

In de onderbenen zitten geen spieren, maar meer pezen, en de doorbloeding wordt enkel minder als je er kou op doet ;) Warmte verbetert de doorbloeding.

De spieren (op het lijf) bereik je niet met water ;) Daar is de huid te dik voor.

's Zomers doe ik het wel. Anders droogt het zweet op, en dat vind ik vies :P In de winter doe ik het niet... veel te koud en wij hebben geen warm water.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:52

verootjoo schreef:
Joolien schreef:
Goede vraag, ik zat hier ook al over te denken.

@Denice: Het is goed voor de bloedsomloop en voor de spieren.

In de onderbenen zitten geen spieren, maar meer pezen, en de doorbloeding wordt enkel minder als je er kou op doet ;) Warmte verbetert de doorbloeding.

De spieren (op het lijf) bereik je niet met water ;) Daar is de huid te dik voor.

's Zomers doe ik het wel. Anders droogt het zweet op, en dat vind ik vies :P In de winter doe ik het niet... veel te koud en wij hebben geen warm water.

Advies die ik kreeg van de da van anky (via website): ‘De temperatuur in de pees loopt op tijdens het werk. Als deze temperatuur heel hoog oploopt is dat niet goed voor de structuur van de pees die opgebouwd is uit allerlei eiwitten, bijvoorbeeld collageen. Die structuur kan bij hele hoge temperaturen als het ware ‘uit elkaar vallen’ en dat kan weer allerlei vervelende gevolgen hebben (denk aan peesblessures). Door te koelen, daalt de temperatuur in de pees weer.’

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:55

Door niet te koelen daalt de temperatuur ook hoor ;) Ik zou haar gelijk geven als je met bandages zou rijden, maar ja, wat zou dan het nut nog zijn van bandages :')

Ik vind het een beetje onzin. De DA is ms wel van de oude stempel nog... Uit de tegenwoordige onderzoeken blijkt nl dat koelen helemaal niet zo goed is als altijd werd beweert.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:29

Als ze echt smerig waren van alle drek in het bos dan spuit ik ze altijd wel ff af in de winter, anders niet. Maar dan ook maar tot de knie want tot de knie zitten toch geen spieren dus daar voelen ze niks van.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:55

benen afspuiten kan je gewoon blijven doen hoor, maar dan wel met een zweetdeken ofzo op.
als je paard heel erg bezweet is, zou je met lauw/warm water de bezweten plekken kunnen
afsponzen.

cletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:29

Ja goede vraag :j Ik vraag me af of ik de benen van mijn paardje kan afspuiten omdat ze nu ook geschoren is... Het probleem is dat ze dikke benen krijgt van de bodems waar ik ze staat, en ik moet ze toch wel regelmatig afspuiten en insmeren met klei en dat ook weer omspoelen....

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:33

Ik doe ook altijd na het rijden even de beentjes afspoelen en in de winter denk ik met lauw water.
hebben ze een verkeerde beweging gezet dan is dat wel lekker afkoelend voor ze ( ooit is geelezen)
maar elke dag hoef in vetten is niet super goed , de hoef word daar slap van en went eraan .
Ik doe het als ik wedstrijd heb en anders 1 keer per 2 weken oid.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:38

ik wil je ook complimenteren met hoe goed je er op let !!
het vetten van de hoeven ook! super.

ik spuit zelf de benen nooit af met de simpele reden dat ik geen slang heb en geen poets/was-plaats. als ik mijn paard gewoon vast zou zetten gaat hij door het dolle heen..vandaar.

binnenkort wil ik dit wel maken en ik ben dan ook van plan om in de winter inderdaad ook af te spuiten. met erge kou met lauw water.

goed dat je dit ook op anky's site hebt gevraagd ! zo hebben meerdere mensen er wat aan :)

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:09

Ik vind het ook goed van je hoor, ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet zo vaak doe. maar goed idee: ik ga ook eens wat vaker zijn benen afspuiten!
b.t.w. je hebt mooie paardjes!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:05

Ik spuit de benen van mijn merrie ook altijd af, want ze staat winter's in de weide en dat is 1 en al drek dan.

Ik meende dat ze toen ook een soort van draagbare bak hadden waar je warmwater in kon doen en dan met een sproeier die daar aanvast zat je paard afspuiten, zo hoef je niet elke keer met emmers te zeulen en te doen.

Zal het nog eens opzoek ben er zelfook wel in geinteresseerd

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:59

ja idnerdaad zo'n bak heb ik ook wel eens gezien !
leek me toen eigenlijk niet zo praktisch

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:06

Ik doe het alleen als de benen schoon moeten worden, daarna goed afdrogen.

Als ik de pees wil koelen gebruik ik coolpacks of koelende klei. Vooral de coolpacks werken super en persoonlijk vind ik het veel praktiser (coolpack erop en je kan dan nog andere dingen doen) naast het feit dat je minimaal 10 minuten schoon water direct in de put laat lopen wat uit waterbesparingsoogpunt nou niet bepaald ideaal is.

Na de peesblessure van mijn paard heb ik nog nagevraagd of ik iets moest doen, maar dat had alleen betrekking op de bodem. Afspuiten werd helemaal niet genoemd.