Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:02

whaha zal ik doen ma k praat snel tog..
ben wel benieuwt hoe het is,,

Sorryy

jaa maar in almere poort kan je niet zomaar gaan wonen daar moet je je inschrijven en dan moet je geluk hebben dat je uit geloot word,,

dus ja..
met vakantie zij me moeder al van wij( me vader 2 broetjes en me moeder) op vakantie gaan moet jij oppasse en dan kan jij opvakantie.. zo hebben wij dat al opgelost..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:02

Vakantie ... ik ga gewoon lekker.. zorg dat er iemand voor mijn paard wil zorgen.
Gelukkig heb ik hier in de buurt een hoop connecties die mijn paardjes wel willen verzorgen.
Nou ben ik zelf ook niet heel moeilijk daarin , dus probeer het dan voor degene die oppast wel zo makkelijk mogelijk te maken.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:04

Ranna: dat is ook een optie, die voor mij zou werken, gewoon lekker thuisblijven, maar ben bang dat ik daar de enige ben hier in dit gezin. Mijn mannetje leeft van vakantie naar vakantie heb ik af en toe wel eens het idee. Heeft ook een zeer drukke baan en is vaak 'sochtends vroeg de deur uit en laat weer thuis. Kan het me dan wel voorstellen dat je een aantal keren per jaar er even een paar weken tussen uit wilt.

Mariska_D

Re: hoe is het leven op het plate land.. paard aan huis enzoo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:07

Wat een leuk topic, ik blijf ook even volgen! Want, ik heb altijd in het dorp gewoont , en dan gewoon in het centrum. En wij (naarja mijn ouders ;)) hebben nu ook een huis gekocht buitenaf met veel grond, binnen bak etc. En ook dat was altijd mijn meisjesdroom! Dus ben wel benieuwd naar ervaringen :D!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:07

Ik woon al m´n hele leven op een boerderij en dat bevalt best goed. Vooral paarden bij huis is ideaal, alhoewel ik soms wel de gezelligheid van een stal mis. Met op vakantie gaan heb ik geen problemen, er zijn hier altijd mensen die voor m´n pony´s kunnen zorgen. Zelf vind ik de rust ook ideaal. Vroeger had ik er nog wel problemen mee dat we ver van dingen af wonen, maar nu heb ik m´n rijbewijs dus kan ik eigenlijk altijd wel de auto pakken.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:09

Er zijn trouwens ook mensen die hun paard zolang naar een trainingstal doen, zodat ie alsnog doorgetraint word :).

Mariska_D schreef:
Wat een leuk topic, ik blijf ook even volgen! Want, ik heb altijd in het dorp gewoont , en dan gewoon in het centrum. En wij (naarja mijn ouders ;)) hebben nu ook een huis gekocht buitenaf met veel grond, binnen bak etc. En ook dat was altijd mijn meisjesdroom! Dus ben wel benieuwd naar ervaringen :D!

Binnenbak aan huis :oo Ik ben jaloers! Willen jullie een stalling beginnen? (omdat je niet zo vaak hoort van een particuliere binnenbak :)) )

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:09

TS zag net dat je weer gepost had, in Overgooi raken ze aan de straatstenen de kavels niet kwijt. Dus niets met uitloten etc.

Hier in L'stad staat op de Groene Velden ook het eea te koop, mss een optie?

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:11

Plaisir schreef:
Er zijn trouwens ook mensen die hun paard zolang naar een trainingstal doen, zodat ie alsnog doorgetraint word :).

Mariska_D schreef:

Binnenbak aan huis :oo Ik ben jaloers! Willen jullie een stalling beginnen? (omdat je niet zo vaak hoort van een particuliere binnenbak :)) )

Nou eerst nog niet, maar miss dat het vanzelf een keer komt. Hij is iets kleiner als 20 x 40 . Maar groot zat voor thuis dacht ik zo :) . Maar al had ik dat niet, alleen al het idee dat mijn paardje aan huis komt, en dat ik haar zelf voer sochtends, zelf buitenzet en binnenzet.. alles zelf :+:!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:11

Het heeft zijn voor- en nadelen... Ik heb atijd een beetje op de boerenbuiten gewoond (welja, in een klein dorpje met een 2000 inwoners, én meer bos dan inwoners). Altijd paarden aan huis gehad ook, dus ik ken de luxe van een pensionstalling niet :+ .

Grote voordeel is dat je je paard altijd kortbij hebt. Eens gaan kijken hoe ze in de wei staan te grazen, eventjes snel je paard gaan controleren,... is maar een kwestie van binnen en buiten lopen.

Aan de andere kant staat er wel een hele hoop verantwoordelijkheid voor in de plaats. In de winter liep ik bv minstens 5/6 keer per dag op en af. Een keer smorgens eten & drinken geven (met warm water bij de hand, voor het geval dat het gevroren heeft), dan iets later als ze gedaan hebben met eten om ze buiten te laten (en deken op te doen eventueel in het tussenseizoen), dan smiddags om hooi te geven, dan om vijf uur als het donker wordt om ze binnen te zetten, dan om 11uur nog eens om nog wat hooi te geven... Elke dag mesten, zorgen dat er altijd genoeg strooisel voor in de stal is (wij voorzagen altijd twee/drie paletten, wat altijd wel een uurtje of twee duurt om dat binnen te krijgen bij ons), elke jaar een heeeele hoop hooi zelf binnenhalen (wat heb ik dat vaak vervloekt!), altijd ervoor zorgen dat er zowel smorgens, smiddags en savonds iemand thuis is voor eten/hooi te geven (onverwacht weekendje weg kun je dus wel op je buik schrijven)....

Buiten het paardendeel is er ook het feit dat een deftige supermarkt nietmeer om de hoek ligt, maar bv zoals bij ons 8 km verder is.....

Nee, mij nietmeer gezien eerlijk gezegd :D. Paard is sinds december verkocht, ik woon sinds deze maand terug in de stad (voor mijn studies, wel aan de rand van de stad, kwestie van toch nog wat groen te hebben).... Het is vaak mooi en leuk, maar brengt heel wat verplichtingen mee, die ik in mijn jonge leven (21) al een antal keren vervloekt heb :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:17

Desharaly schreef:
komen jullie ook uit een stad?
daar zit ik mee ik heb binnenkort wel me auto dus kan zowiezo wel wegg..
ja daar dacht k dus ook aan aan het binnen halen en buiten zette,, maar je kan er altijd na toe..
dankje welll..

Ik kom ook uit de stad, is even wennen, heeft even tijd nodig, maar ik zou niet meer terug willen, woon nu echt heel landelijk en knollies aan huis :P nooit meer anders. Waar je wel over moet nadenken is vakantie, dat doen wij dus nooit, maar ik ga waarschijnlijk 4 dagen werken en dan heb ik en backup nodig, in de winter kunnen ze niet op de wei en dan moet ik iemand hebben die ze in de middag op de paddock zet. Maar dat komt goed.

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:20

mijn vader heeft info gevraagt over almere poort maar hij kwam dus thuis met dat uitloten gedoe daarom zij ik dat maar k zal aan mijn vader door geven over het gooi enzo
weten jullie ook toevalig of daar huur huizen zijn want mij ouders willen waarscheinlijk eerst huren en dan meschien kopen want ze zeggen ja dalijk vinden we het helemaal niks,
snappen jullie wat k bedoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:21

t Gooi is toch geen platte land??

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:23

Wauw Mariska, inderdaad een sprookje! Paardje aan huis lijkt me al hemels, maar dan ook nog eens de luxe van altijd kunnen rijden. Vaak is het in de winter moeilijk met rijden, bij jou niet dus! Wij zijn ook op zoek naar een woning met veel grond, maar het valt niet mee. Ook zit ik nu in 5vwo en ga ik dus over 2 jaar studeren. Ik weet nog niet precies wat, maar stél dat het ver weg is en het is niet te doen om op en neer te rijden met de trein...

Op vakantie hoeven we niet per sé. En als mijn ouders wel zouden willen, mag ik voortaan thuisblijven. Ik ga nu al niet met een gerust hart op vakantie waardoor ik niet echt geniet, terwijl ze nu op een goed verzorgd volpension staat :P

TS: Op het platteland vind je nauwelijks huurhuizen volgens mij.

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:38

mmm oke geen huur huizen dus,,
oke dankje ga het ff thuis zeggen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:52

Ik vind het heerlijk een paard aan huis. Ik kan naar haar toe wanneer ik wil en kan ook helemaal zelf bepalen hoe ik haar stal.
Lekker 24/7 op de wei met een schuilstal, zelf de stal doen. Brok, hooi en vlasvoorraad bijhouden enz.
Het probleem dat winkel e.d. niet in de buurt liggen hebben we hier niet. Ik woon in een dorpje naast Eindhoven (10-15 min. rijden) dus mogelijkheden genoeg.

Het enige nadeel is dat je er wel rekening mee moet houden dat je niet zomaar ff een paar dagen weg kan. En je hebt natuurlijk een grote verantwoordelijkheid, al vind dat eerder leuk dan een nadeel.

Edit: Hier in de straat stond een huis te huur, met grond en stallen voor een paard. Maar voor het bedrag dat je daarvoor aan huur betaald kun je beter een leuk huis kopen ;)

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:59

ja me ouders willen niet te ver weg van almere omdat me vader ook werkt vaak in amsterdam en almere dus ja verder krijg k hem niet en me broertje en ik zitte op school ik zit dan wel in hilversum op school maar me broertje in almere. moeten daar ook allemaal rekening mee houden..

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:00

Heb het niet over 't Gooi, ik bedoel Overgooi, dat is een deel van Almere, vlakbij Almere Haven. Daar moet je eerst nog wel je huis laten bouwen.

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:01

en een voordeel,
me vader is vrijhandig dus om stallen te bouwen zou niet zo een groot probleem zijn.. whaha

ja k heb net gekeken.. mooie huizen staan der al..
het is gewoon dat me ouders eerst willen huren..

hetbommeke

Re: Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:05

Wordt moeilijk dat huren, alhoewel er momenteel veel huizen te koop staan die niet verkocht worden door de crisis. Dan is het voor de eigenaar van zo'n huis ideaal om het te verhuren. Wie weet?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:14

Het heeft zeker veel voordelen, maar het is ook veel werk paarden aan huis. En voorzieningen op een grotere afstand went vanzelf.

@tantejeu: noem jij een dorpje met 2000 inwoners klein?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:44

Ben in de stad (flat) geboren, toen verhuisd naar een kleinere stad (rijtjeswoning), toen verhuisd naar een industrieterrein (2 onder 1 kap). Toen nieuw huis gebouwd bij het bedrijf. Toen de boel verkocht, bedrijf op industrieterrein en oude boerderij vlakbij een dorp gekocht. Heeerlijk !!! Paarden aan huis, volop wei, buitenbak.
Alles binnen loop- of fietsafstand (supermarkt, cafetaria, bieb, fitnescentra, winkels, basisschool etc etc). We hebben 4 kids en die zouden nooit anders meer willen :) Enig minpunt: voortgezet onderwijs is of eind fietsen of met OV. Tja en met zoveel dieren aan huis, kun je zelden langer dan een dag weg. Maar het wonen op zich is hier al vakantie.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:57

Ik vind het heerlijk zou niet meer kunnen wennen in de stad of dorp.
Lekker je eigen gang gaan zonder buren.
Het nadeel is er toch wel voor de kinderen, school zit te ver om met de fiets te gaan en moeten zij overblijven dat vind ik wel jammer.
Mijn dochter van 13 word ook nog met de auto gebracht, ze moet anders over een polderweg heen fietsen alleen en dat durf ik gewoon niet.
Als ze met vriendinnetjes afspreekt is het altijd halen en brengen.
Met de dieren aan huis kunnen we niet zomaar dagje weg is altijd een hele planning om over vakantie nog maar niet te spreken.
Leuk is wel dat we vaak logees hebben, familie en vrienden, vinden het leuk om eens lekekr buiten te zijn en is gezellig.
Ik vind het heerlijk mijn knollies aan de deur maar ze op een stal hebben waar alles voor je gedaanwordt lijkt me van tijd tot tijd ook wel erg prettig eigenlijk.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:19

Je moet proberen voor jezelf de voor- en nadelen af te wegen. Is lastig als je natuurlijk het "buitenleven" niet echt gewend bent.
Ik woon sinds 4,5 jaar samen, heb sinds 2 jaar mijn paardje aan huis staan. We hebben ervoor gekozen een grote stal te metselen die tevens kon dienen als gearage. We hebben 2 uitloopboxen waarvan mijn paard er eentje gebruikt, de andere voor hooi en voer opslag.
( bij evt 2e paard kan de zolder voor opslag worden gebruikt.)We hebben zelf een halve hectare wei en ik mag gebruik maken van een binnenbak bij koud/nat weer, nog geen km verderop. Zit binnen 5 min. in het bos. Ouders wonen ook 1 km verderop, kan altijd wel iemand van voeren als je weg bent. Ik zie zelf geen nádelen. Je hoeft je aan niemand te storen, niets te delen etc. Hééérlijk. Succes met het maken van je keuze.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:26

Ik woon sinds begin juli op het 'platteland'. Dorp bestaat uit iets meer dan 1000 inwoners. Het heeft wel een supermarkt(je) en mijn kinderen gaan ook in het dorp naar school. Als ze naar het voortgezet gaan dan rijd er een schoolbus naar de stad. Boodschappen doe ik ook 1x per in de stad.

Mijn hooi en stro is netjes gebracht en op de hooizolder gestapeld. Ik heb ook de afspraak dat ik bij mijn hooi/stro leverancier de mest kan brengen. Naast de boederij staat een aanhanger als hij vol is brengen we hem weg.
Weekendje weg is hier geen probleem, vrienden verzorgen dan de pony's.
Ik ben nog steeds blij dat ze aan huis staan.

Hier is het ook allemaal wel een beetje zoeken, het volgende jaar zijn er ook dingen die we anders gaan doen.
Wij zijn van Julianadorp (Den Helder) naar de Eifel (Duitsland) verhuist.
Het uitrijgebied is hier echt gigantisch groot (en mooi). Naast het dorp loopt een oude militaire tankbaan waar je met harde wind en vorst nog goed kan rijden ( aan beide zijden van de tankbaan staan bomen). In de winter rijden ze hier in de sneeuw (schijnt heel leuk te zijn).

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:29

Ik woon zelf op een "boerderij" maar die is niet van mijn ouders dus heb helaas ook geen paardje :(

ik vind het zelf echt heerlijk om er te wonen... als je gaat rijden heb je (bijna) geen last van zwaar verkeer... misschien in de zomer soms last van trekkers en in de herfst als ze gaan oogsten last van combines maar dat is dan ook maar heel erg gering ;)