Hoelang staan jullie sportpony's in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:14

Bedoel je met sportpony's niet pony's van 10 duizend euro meer?
want ik zou met zo een duur paard hem dan liever binnen hebben staan:P

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:18

onze pony's staan 7 dagen per week van 7 uur 's ochtends tot ong. 5 uur 's avonds in wintertijd en zomertijd van 7 uur 's ochtends tot soms wel half 9 's avonds.
ik vind dat elke pony/paard ook al is het nóg zo'n super pony die EKs gelopen heeft, die hoort ook gewoon elke dag in de wei te komen.

R0oszs

Re: Hoelang staan jullie sportpony's in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:08

wrm zou een sportpony korter/langer in de wei moeten dan een recreatie pony

mijn ene pony wordt ook snel dik maar als je hem gwn goed traint is het er zo weer af

dus gwn lekker trainen ;)

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:18

Gaat iedereen nu niet een beetje aan de vraag voorbij?
Wat TS volgens mij eigenlijk vraagt (en niet helemaal ideaal verwoord) is of het zin heeft om haar pony korter op de wei te zetten omdat ze wat sloom wordt wanneer ze op de wei staat.

@t TS: Ik wil neit zeggen dat ik het meeste verstand heb van voeren e.d. maar naar mijn mening hoort je paard gewoon lekker dagelijks zo lang mogelijk (hele dagen) op het land te staan. Wanneer je pony wat sloom wordt zo ik kijken of je dat met voer kan oplossen, echter zou ik hierbij advies inwinnen van mensen die hier meer verstand van hebben enop die manier kunnen kijken welk voer het beste zou passen bij de behoeftes en training van jouw paard.

En als ze dikker wordt, als de voerhoeveelheid goed matcht met de behoeftes van je paard en de training van je paard zou je haar prima in shape moeten kunnen houden door je training.

Succes!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:25

toen ik met mijn pony volop wedstrijden reed stond ze van 8 tot 5 op de wei. dit jaar loopt ze niet in de sport maar ik train haar wel volop, heeft ze van juli tot augustus dag en nacht op het land gestaan. ik ben van mening dat je een wat dikker paard niet in zijn voerbehoefte moet afnemen maar juist extra trainen. werkte bij mijn pony super.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:09

Mijn paard staat iedere dag van 8.30 tot 15.30 ongeveer buiten. Soms wat langer, ligt eraan welke paarden er als eerste naar buiten en weer naar binnen gaan. ;)

Ik rijd hem iedere dag ongeveer een uur, hij is zeker niet te dik! ;)

Maar er staat ook niet erg lang gras hoor.. maar hij kan gewoon de hele tijd lekker knabbelen. =)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:23

Bij ons is het echt wel een verschil tussen de fokmerries en de sportpaarden. Ze krijgen smorgen allemaal samen hun ontbijt op stal, en dan gaan de merries naar buiten tot savonds (hebben nu voordroog extra op de wei) de sportpaarden krijgen eerst hun rondje stapmolen (terwijl de stallen gedaan worden) krijgen dan hooi en dan is het bijna middag en krijgen ze lunch en dan gaan ze smiddags de wei op tot 4-5 uur, dan avondmaal en komen de merries dus ook terug binnen. dan trainen en nog afvoeren met voordroog rond 10.00uur

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:38

Bij ons op stal gaan de sportpaarden samen met de recreatiepaarden en gepensioneerde paarden naar buiten. Allemaal samen en even lang.

Voor het mooie zou mijn paard eigenlijk minder lang op de wei moeten. Hij heeft een erg bol middenstuk en eigenlijk is het geen gezicht in de dressuurring met die dikke grasbuik (niet zozeer echt te dik wbt vet). Toch peins ik er niet over om hem minder uurtjes buiten te gunnen. Hij werkt maar gewoon wat harder om zijn dikke buik heen....
het is en blijf gewoon een paard.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:18

als de wei het toelaat staan ze er ook in , maar anders kunnen ze op de verharde plaat
dus altijd buiten het hele jaar dag en nacht , zonder dekens
in de zomer staan ze op heel kort gras en worden met hooi bij gevoerd , in de winter op lang gras
en ook hooi erbij

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:22

Waarom een verschil tussen sport, recreatie en huis tuin en keukenpony's? IMO horen alle paarden gewoon hele dagen buiten, weer of geen weer.

Ik rijdt fanatiek wedstrijden (wekelijks) en train veel, dat versta ik wel onder sportpaarden, en ze staan hele dagen (8 a 9 uur) buiten. Zomers ook s nachts en alleen met voeren binnen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:29

rowo schreef:
Waarom een verschil tussen sport, recreatie en huis tuin en keukenpony's? IMO horen alle paarden gewoon hele dagen buiten, weer of geen weer.

Ik rijdt fanatiek wedstrijden (wekelijks) en train veel, dat versta ik wel onder sportpaarden, en ze staan hele dagen (8 a 9 uur) buiten. Zomers ook s nachts en alleen met voeren binnen.

Mijn idee , ik snap het verschil ook niet zo tussen sport en recreatie , wij sporten intensief met ze maar wel recreatief , ik ken niemand , in mijn omgeving die zijn brood verdient met wedstrijd rijden , dus tja

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:30

Ik ken er hier in de buurt wel genoeg van, waar idd veel paarden ook NIET buiten komen. Ik snap wel als je 25 paarden hebt van eigenaren die niet bij mekaar in mogen, dat ze niet zo lang kunnen. Maar laat ze dan iig een uur of 2/3 buiten.

Ach ja ik heb de luxe van paarden aan huis en zelf bepalen wat ik wil. Dus gewoon hele dagen buiten. Of het nou onze grasmaaier pony is, of de (sport)paarden.

xRainboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:03

Waarom zouden sportpony's eerder naar binnen moeten? Ik zou ze gewoon lekker op de weide zetten. :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:04

onze sportpaarden staan 24/7 op de wei.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:13

Mijn haflinger die bijna dagelijks gereden wordt en snel dik wordt in de zomer maar snel dun in het najaar staat zomers 24/7 buiten en swinters van ongeveer 8/9 tot 5.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:20

Wanneer is een pony een sportpony? Alle pony's en paarden moeten ZOVEEL MOGELIJK op de wei!!! Sportpony of recreatiepony, maakt niks uit.

Onze pony en paard staan dag en nacht op land.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:59

Ja mijne wordt ook iedere dag gereden of gelongeerd (momenteel niet door een rugblessure) en staat in een hit actief stal 24/7 buiten.. Dit vind mijn paardje fijner en ik ook voor m'n paard, hij kan tenminste lekker dag en nacht gaan en staan... Snap niet zo goed wat t verschil zou zijn

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:17

Een vriendin haar pony staat op een manege waar je max 3 keer per week 2-3 uur mag buiten staan, maar dat vind ik toch wel heel weinig...

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:10

Van s,morgens 8 uur tot 4 uur staan ze lekker buiten.
En ze gaan dan ook graag weer naar binnen.
Ik vind het niet kunnen de hele dag binnen, sportpaard of niet.
Naar buiten die diertjes! (:) (:) (:) (:)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:13

Mijn sportpony staat momenteel zo'n 7/8 uur in de paddock en 's zomers 24/7. Als hij te kort buiten staat zit hij echt niet fijn in z'n vel en wordt hij ook nog is ontzettend druk. Maar wij maken thuis geen onderscheid tussen sport en recreatiepony's :+

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:04

Mijn (sport)pony's staan zomers 3 á 5 uur per dag op de wei, rest van de dag in de paddock..

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:55

Mijn sportpony en paarden staan met goed weer de hele dag buiten van +/- 10 uur tot een uurtje of 4 in de winter.
Bij slecht weer dus aanhoudende stortbuien gaan ze met 2 uurtje weer naar binnen.

Zomers staan ze van +/- 7 uur tot uurtje of 6 buiten

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:14

ik was op vakantie en daar was ook iemand die soms wedstrijden reed, en dat paard mocht vvan
hun maar 3 uur achter elkaar op het land staan en moest dan eerst weer een tijdje op stal

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:16

Onze sportpony's staan ook 24/7 buiten, ze vermaken zich er prima en hoeven we ook niet bang te zijn voor exploderende stuiterballen !!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:30

de paarden waar ik wedstrijden mee rijd staan even lang buiten als de andere, en dat is meestal in de zomer van 10 tot 9 en in de winter van 12 tot 6