Hoeveel hooi en stro kosten hebben jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:51

Het ligt eraan of het vieze paarden zijn of niet.
Mijn ene merrie is zo´n varken daar moet ik dag één en twee de poep en plas weghalen en strooi er per dag 3 plakken bij. Dan moet ik elke 3e dag de hele stal leeg halen en opnieuw een baal erin gooien.
Mijn andere merrie daarin tegen poep en plast in één hoek.
Daar haal ik elke dag poep en plas weg en strooi er 1, soms 2 plakken bij. Ééns per week trek ik deze leeg.

Bij merrie één kost mij dat dus per week tussen de 4 en 5 balen.
Bij merrie twee kost mij dat dus per week 2 balen, soms 3.
Daarbij staan mijn paarden alleen ´s nachts op stal.

Reken maar uit...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:53

Dat ligt ook helemaal aan het paard. De een is een smeerkees en de ander juist schoon.
Daarnaast ligt t aan of je elke dag helemaal uitmest, of alleen drollen wipt en een keer in de week bv helemaal uitmest.
En met hoeveel stro je begint.
Hooi ligt ook ana het paard. Maar ik denk dus a.d.h.v. mijn paard 4 balen in de week. met 3x voeren op een dag.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:56

Ik heb mijn paard thuis staan en dit verbruikt hij:

1 baal krul in de week ( pak 600 liter) 6,50
Baaltje hooi ( kleine baal) 3 dagen ( baaltje koste ons 2,20, normaalduurder maar we hebben geholpen met hooien en we hebben gelijk 110 a 115 balen afgenomen).
Stro gebruik ik niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Zijn stal is overigens 4 bij 3.
Hij staat onder een deken en als het kouder wordt krijgt hij een warmere deken op.

Mijn paard gaat 365 dagen per jaar de wei op,'s nachts staat hij wel op stal.
In de winter zullen we meer hooi gaan verbruiken, maar hoeveel meer dat weten we nog niet daar hij sinds maart dit jaar aan huis staat en deze winter tijdelijk naar een vriendin van me gaat wegens mijn zwangerschap.

Edit:

Mijn paard is een vreselijke smeerkees dus zo nu en dan gooi ik 2 balen krul erbij.
We zijn overigens begonnen met gelijk 3 balen krul in de stal toen hij thuis kwam te staan.
Laatst bijgewerkt door Steph86 op 30-09-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:58

Tis voor mij effe omrekenen, aangezien wij grote balen hooi en stro hebben.
En voor de duidelijkheid de mijne staan overdags gewoon buiten. Maar ga je uit van de hele dag op stal (en het kan een keer een dag voorkomen met hondeweer :+ ) Per dag ben ik nodig, 2,5 plak hooi voor 8 paarden (en das met weidegang) en 4 tot 4,5 plak stro (ook dat is met weidegang). Staan ze een dag binnen, als mijn barrometer Clips zegt dat het hondeweer is :+ verdubbeld de hoeveelheid hooi en kwa stro gaat het ook met de helft omhoog. Oja grote balen houdt dus in: een baal hooi is 1 m X 1m X 1.20 m. Een baal stro is 60 cm X 90 cm X 120 cm.

Ik zou rekenen met zeker 1 baaltje stro per dag (een smeerpoets zal zelfs wel 1,5 tot 2 nodig zijn). X 7 dagen is dus 7 baaltjes. Kwa hooi, tja daar voer ik zo te lezen erg veel van, per paard tenminste ook 1 baaltje per dag. Zou dus ook 7 baaltjes per week zijn.

onley

Re: Hoeveel hooi en stro kosten hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:00

ik gebruik per week maximaal 4 balen stro en 3 balen hooi
daarbij staat die de hele dag buiten en in de nacht op stal

ik ben dan circa 30 euro per maand kwijt aan het stro en hooi
in de winter is dit echt 50 euro per maand omdat hij dan halve dagen buiten staat vanwege de enorm slechte paddock waar ik hem niet graag in heb staan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:04

Mijn paard een haflinger eet gemiddeld 3 balen hooi per week en 1 tot 1,5 baal stro. Dit is gerekend in de winter als ze niet op het land staan. In de zomer is dit minder. Ik heb het over kleine balen hooi en stro.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:46

Pensionstal in de Randstad....
stro: €5.00 en hooi €3.50
paarden op stal, in de winter zo'n 2a3 uur in de paddock.
Gebruik stro: 15 tot 18 balen per maand
gebruik hooi: 10 tot 13 balen per maand.
Ligt aan de soort baal.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:40

funnyhorses schreef:
Hoe groot is die baal stro dan?

het zijn kleine normale balen en ja ik weet het is duur.
De stallingsprijs komt hier nog eens bovenop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:48

Als jullie een pensionstal willen gaan beginnen, moet je grote balen hooi en stro gaan inkopen, bel een fouragehandelaar of ga naar een boer bij jullie in de buurt. Beter is het om die ronde balen te gaan kopen, die zijn ongeveer 400 kg, is ongeveer 15 pakken hooi in zo een pak.

Als ik kijk in de winterperiode dan staan mijn paarden op het zand, dan voer ik zo een baal in 4 weken op voor 1 groot paard, in de zomer op de wei dus ongeveer 2 plakken per dag erbij. Stro opstrooien zou je kunnen vergemakkelijken door strokorrels op de bodem te doen en dan een laag stro voor het zachte, warme liggen en wat te knabbelen.

Als je pension gaat beginnen, bezuinig niet op goed hooi en zorg voor schone stallen met genoeg bodembedekking, dan hou je tevreden klanten. 23 uur op stal voor een pensionstal zou ik niet adviseren, maak dan een paar paddocks als het weer de wei niet toelaat en voor in de winterperiode. Minder kans op stalondeugden en kolieken, iets waar paardeneigenaren niet graag mee geconfronteerd worden.....

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:56

Mijn vorige paarden stonden ongeveer 22 uur per dag op stal en stonden goed in het werk, verbruikte per paard zo'n 8 balen stro en 8 tot 10 balen hooi per maand.
Ze waren allebei best wel vies en stonden vooral in de winter in een "potstal".
Ging hartstikke goed.

Groetjes Marjolein.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:55

Bertvr schreef:
Hallo,

Hoeveel hooi en stro-balen gebruiken jullie per week/maand?
En dan er van uitgegaan dat het paard de hele dag op stal staat.

Alvast bedankt!

Stalsituatie: boxen van 3x4 meter. Bodem: spleetvormige opening ivm urine afvoer, vochtdoorlatende matten, tarwestro.
Winterdag komen de paarden ca. 30min in de stapmolen, ca 1u training, maximaal 6x per week. En bij goed weer een aantal uren in de paddock of op de weide. Stro koop ik per ton(nen) in, deze balen wegen ca. 400kg de stuk. Stukprijs is omgerekend aan de kiloprijs 45 euro per baal. Paarden staan ruim in het stro (tot knie-hoogte) en er wordt dagelijks uitgemest. Er gaat per paard in 30 dagen ongeveer 1+1/4 pak er door heen (iets royaal gerekend, sommige zijn echte smeerkezen en worden voor de nacht extra bijgestrooit).
Prijs aan stro per paard is dus 56,25 euro.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.
Laatst bijgewerkt door HT2009 op 01-10-09 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:04

Ik denk overigens dat je beter grote balen stro kunt laten komen. Die zijn in verhouding goedkoper. Als je ruimte hebt om ze te bewaren kun je een vracht van 60 balen laten komen. Is in verhouding met kleine balen goedkoper.
Ik kan je altijd vragen wat het kost want wij verhandelen ook stro en brengen het met de vrachtwagen. PB me maar als je meer info wil

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:07

dat ligt eraan hoeveel hooi je voert per dag
die van mij krijgt 1 plak per voerbeurt en hij krijgt dus
3 plakken hooi per dag. en dan neem ik er 120 balen hooiper jaar
en verder 3 keer per dag luzerne erbij

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:16

Ik gebruik in de winter:
voor 4 paarden (stal 3,5 x 3,5):
1 grote baal stro per 2 weken
voor 1 kleine pony:
1 baal vlas in de week

Voor 4 paarden en 1 kleine pony:
2 kleine balen hooi per dag.

Ik haal tussendoor wel de mest uit de stal als ik langs loop.
Verder staan ze bij mij in de winter enkele uren in de paddock, maar daar voer ik hooi dus hooi gebruik blijft voor jouw vergelijk gelijk.

In de zomer:
1 grote baal stro per 2 1/2 week
1 kleine baal hooi per dag.

P.s. Type vervuilers :+ :
1 schone
1 super smeerkees
2 redelijk normale doorsnee vieze jongens.
Laatst bijgewerkt door Waaltje op 01-10-09 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:24

russel schreef:
Als jullie een pensionstal willen gaan beginnen, moet je grote balen hooi en stro gaan inkopen, bel een fouragehandelaar of ga naar een boer bij jullie in de buurt. Beter is het om die ronde balen te gaan kopen, die zijn ongeveer 400 kg, is ongeveer 15 pakken hooi in zo een pak.

Die grote balen moet je wel kwijt kunnen, en niet onbelangrijk hulpmiddelen om ze op te stapelen :(

Ik heb het geluk dat ik grote balen stro kwijt kan en een super lieve buurjongen heb die ze met een sjoffel binnen wil zetten (met de hand niet te doen ;) )
Helaas kan ik geen grote balen hooi kwijt, ik sla ze in 2 lege stallen op en daar past de sjoffel niet door, dus die moeten met de hand binnen gelegt en opgestapeld worden. Gelukkig krijg ik wel altijd hulp want alleen is het niet te doen.

devilseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:30

wij gebruiken grote ronden balen geseald hooi .
en voor stallen vlas .

heb voor 7 pony,s ongeveer 4 a 5 pakken in de maand nodig van hooi

binnen staan ze niet veel alleen als het echt heel slecht word .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:20

Voor het beginnen van een pensionstal heb je materieel nodig en ik denk toch wel dat je ruimte hebt? Moet je ook voor hooiopslag binnen en dat kost meer ruimte zo een schuur.

Belangrijkste is in mijn ogen verstand van paarden en ik denk dat je dan ook wel weet hoeveel een paard eet en hoeveel stro je verbruikt en dat mis ik een beetje in dit verhaal. ;(

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:26

Ik heb twee paarden, een shetlanderhengstje van 14 maanden(150 kilo) en een Tinkerruin van 10 jaar (550 kilo).
Samen eten zij nu 5 plakken hooi per dag, 2 `s morgens en 3 `s avonds.
Overdag komt hier een strookje gras bij.
Dus ik betaal nu aan hooi 2.50 per 2 dagen, dus ongeveer 9 euro per week.
Maar in de winter krijgen ze 8-10 plakken per dag, dus 14-18 euro per week.

Ik heb ze 24/7 buiten staan met een schuilstal. Hierin ligt vlas. Ik mest deze elke dag uit, en 1x in de maand de urineplekken, dan doe ik er weer een nieuw pak vlas in à 6.50.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:16

1 fjord en 1 mini (bij elkaar ook 600 kg ;-) ) krijgen bij mij minimaal 8 kg ruwvoer per dag. Richtlijn is 1,2% van het lichaamsgewicht aan ruwvoer voeren. Ik betaal 10 euro voor een 80 kg baal hooi.

Stro gebruik ik op dit moment niet, maar toen ik het gebruikte was dat 2 balen (a 20 kg) per week. Toendertijd betaalde ik 2,50 per baal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:21

Voor mijn paard is het heel wisselend wat hij aan hooi eet.
In de zomermaanden eet hij amper 2 volle balen per week terwijl hij afgelopen winter met die kou 1 baal per 2 dagen at.
Hij staat overdag de gehele dag op de wei.
Wij gebruiken vlas als strooisel a € 5 per baal.
Er gaat bij normaal weidegang 1 baal per week in, starten met 5 balen in een schone lege stal.
Hooi betaal ik € 3.50 per baal, deze wegen ongeveer 20 tot 25 kg per stuk

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:23

gemiddeld 3 balen per stal per week. Daarbij staat het paard heel de dag in de winter buiten en alleen met extreem slecht weer binnen.
uitgaande van 42 weken stal
42 x 3 = minimaal 126 balen ik heb dit jaar nodig

Hooi wordt gevoerd in ronde balen maar als ik pakken zou voeren krijgt mijn paard 5 plakken per dag aan hooi.
In het winterseizoen 42 x 5 = 210 pakken hooi