waarom zo'n huisvesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:21

er zijn nog alternatieven tussen individuele boxen en vrij over de steppe laten lopen hoor ;)
Opsluiten in stands en boxen is niet iets wat verandert is de laatste jaren, maar juist iets wat al honderden, zo niet duizenden jaren gedaan wordt. In elk geval in de wintermaanden...

En dan vooral omdat het makkelijk is voor de mens en paarden elkaar dan minder makkelijk kunnen verwonden als ze opgesloten staan.

meikemarieke

Re: waarom zo'n huisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:38

Dat paarden elkaar verwonden in een groepsstal is natuurlijk een groot nadeel, maar heeft dit ook te maken met gewenning?
Want 'vroeger' verwondden paarden elkaar toen ook zo?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:32

CM_ schreef:
Waarom wonen wij niet meer in een grot, en waarom worden de vrouwen niet meer aan hun haren die grot ingetrokken?
:+

Tijden veranderen, alle paarden hier in NL vrij over de steppe laten lopen word erg lastig ...

wij hebben hier iemand op de buurt die zn paarden lopen (onbewust) heel vaak over de weg los en dat is toch niet echt optimaal met het verkeer vantegenwoordig :=

vroeger verwonden paarden elkaar ook, misschien minder als dat ze in een groepsstal zouden staan maar vroeger hadden ze ook veel meer ruimte om voor elkaar te vluchten en dat heb je in een groepsstal of op een weilandje niet.

het lijkt mij dat als paarden op box of stand staan dat dit voornamelijk is zodat het voor de mens makkelijker is om het paard te pakken. zie je je al staan als klein meisje op een manege, je kent de paarden niet en ze hebben gezegt dat je op Klaasje moet rijden, het enige wat ze verteld hebben is dat het een bruine pony is met zwarte manen. je kijkt en er staat tien bruine pony's met zwarte manen. zie de goede er maar tussen uit te halen.
of je hebt een pension stal, en pietje moet 2 kilo voer, jantje moet een halve kilo, klaasje moet haver etc etc. dan ben je wel ff zoet als je moet zorgen dat elk paard daadwerkelijk dat eet wat moet en je moet nog zorgen dat ze het niet van elkaar afpakken ook.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:42

Maartje1990 schreef:
Hmm.. ik zie de manegeruitertjes van 7 jaar daar toch nog niet zo rap hun paard uitplukken hoor :+

Waarom lukt dat dan bij ons op de manege wel? Wij hebben openfront-groepstallen, dat werkt dankzij een paar simpele regels prima; haal je een pony uit de stal, dan vraag je iemand anders om de deur voor je open te houden, en als het je nog niet zo goed lukt om een pony te pakken vraag je even een ouder iemand. Werkt als een tierelier hoor :)

Afbeelding

Afbeelding

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:00

ja maar ik ik hier op de foto kijk zie ik meerdere fjorden, hoe moet ik dan in godsnaam weten welke fjord ik moet hebben als ik ze niet ken?

mooney1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:20

Haha dat is een goeie :D
Hoewel ik het systeem van die openfront-groepstallen hierboven wel erg mooi vind
blue_kim schreef:
ja maar ik ik hier op de foto kijk zie ik meerdere fjorden, hoe moet ik dan in godsnaam weten welke fjord ik moet hebben als ik ze niet ken?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:22

blue_kim schreef:

Lijkt je dat nou serieus echt het grootste probleem dat zich voordoet bij dit soort stallen..? :=

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:25

jannekespr schreef:
Voor het afstemmen van de voeding is individuele stalling wel makkelijk, en voor een goede nachtrust ook wel, vooral voor minder dominante paarden. Ik vind het wel jammer dat bijna overal de boxen boven tralies hebben, ook aan de voorkant, en boxen zijn naar mijn idee lang niet geschikt voor 24 uur per dag. Groepshuisvesting binnen is wel lastig te realiseren, maar boxen 's nachts en overdag buiten in de groep is toch ideaal naar mijn idee.

voor wie? ik neem aan voor jou? want een paard kent geen nachtrust ;)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:28

Wij hebben op stal ook zulke loopstallen voor de manege ponys, alleen is bij ons de regel dat de kinderen niet zelf hun pony mogen pakken. Dit wordt dus altijd door een medewerker van de manege gedaan.
Ik denk dat het met grote paarden ook wel moet kunnen toch, mits de ruimte groot genoeg is.
En natuurlijk is er wel eens 'ruzie' in zo'n stal, maar vaak is dat binnen een mum van tijd opgelost.
Als een pony echt niet bij de andere pony's past, proberen we ze vaak even samen met een andere pony apart te zetten (die wel in de loopstal hoort) en ze vriendjes te laten worden, bijvoorbeeld in een paddock, zo worden nieuwe pony's veel makkelijker geaccepteerd.

mooney1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:28

Waar zit deze manege Zwartwitje?
Hebben ze een website?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:30

zo een stalling vind ik geweldig.

en welk paard je moet nemen is een menselijk probleem, ik denk dat de meeste paarden liever zo staan dan alleen met hun 4 muren en de drinkbak.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:30

dat lijkt mij buiten het voeren om het grootste probleem ja.
want verder lijkt het me voor de paarden (mits ze goed met elkaar op kunnen schieten) ideaal, want deze stal op de foto ziet er prachtig uit vind ik. uitmesten gaat in ieder geval lekker makkelijk je kan er zo met je mini tracktor doorheen crossen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:41

Mijn paarden lopen ook samen buiten, en staan s'nachts binnen.

Ik kan me zo voorstellen dat paarden van verschillende eigenaren die gestald staan bij een pensionhouder het niet echt prettig vinden dat hun paard gewond van de weide gehaalt worden.... (Wij hebben 1 pony tijdelijk gestald en die wilde ik absoluut niet mee hebben naar buiten in de groep ivm erg bazige paarden in die groep, die ondanks de ruimte toch meenden vreemde paarden te moeten verdrijven/opjagen)

Eerder hadden we halfopenboxen, wel 1 paard per box, maar volledig contact mogelijk over de schotten...
Nu heb ik boxen die 3/4 open zijn... wederom schotten met een gedeelte tralies maar toch voleldig contact mogelijk....

Mijn oudoom had vroeger ook paarden op het bedrijf, en die stonden dan wel samen op de weide, maar apart gestald ook ivm voedernijd en elkaar beschadigen.. ze moesten immers wel werken kunnen....

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:43

mooney1 schreef:
Waar zit deze manege Zwartwitje?
Hebben ze een website?

Het Lamoen in Markelo, http://www.hetlamoen.nl. de site is nog onder constructie, helaas zie ik dat een aantal foto's niet werken, maar anders kan ik nog wel even een paar plaatjes opduikelen voor wie meer wil zien :)
Deze stallen staan er nu 10 jaar, voorheen stonden de pony's hier in donkere, stoffige stands. Ik kan rustig zeggen dat de pony's er qua welzijn een heel stuk op vooruit zijn gegaan. De manege profileert zich niet als hoogdravende (letterlijk :D ) sport- en prestatiegerichte manege; als je hoog in de dressuur wilt geraken ben je hier waarschijnlijk niet helemaal aan het goede adres. Waar de manege wel voor staat is diervriendelijkheid, plezier voor mens en dier. Er rijden veel jonge lesklantjes, en die krijgen al vanaf het begin mee hoe ze een pony uit de stal moeten halen, en waarom de pony's in een groepsstal staan, waarom dat goed voor ze is.

Nieuwe pony's inwennen gaat hetzelfde als hoe Talishe het beschrijft, die wordt eerst apart gezet, daarna in de paddock of op de wei met andere pony's, of een lege groepsstal met een andere, tolerante pony erbij. Vriendschappen worden snel gesmeed tussen de pony's. Helaas kunnen niet alle pony's ingewend worden, een enkeling staat apart in een box. Voerbeleid is gebaseerd op het principe dat een paard 24/7 met de kop aan de grond moet kunnen knagen, er ligt dus altijd hooi voor de tralies. Een enkeling komt niet goed mee met het voeren, staat bijvoorbeeld heel laag in de rangorde, dat kan idd een probleem vormen, maar daarvoor worden altijd passende oplossingen bedacht.
Eens per dag mogen alle paarden de bak in om te kunnen rollen, of ze nu wel of niet gelopen hebben. Voor de pony's die rust of vakantie hebben, of het 'gewoon' beter doen op gras, is er een wei. Uitmesten (het is een potstal) gebeurt eens in de zoveel tijd met de shovel en de hogedrukspuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:52

Zilfstar schreef:
jannekespr schreef:
Ik vind het wel jammer dat bijna overal de boxen boven tralies hebben, ook aan de voorkant, en boxen zijn naar mijn idee lang niet geschikt voor 24 uur per dag. Groepshuisvesting binnen is wel lastig te realiseren, maar boxen 's nachts en overdag buiten in de groep is toch ideaal naar mijn idee.

Wat zou jij liever zien dan??

Er zijn ook stallen met een open bovenkant, zodat de paarden als ze binnenstaan toch kunnen kriebelen bij elkaar, zonder dat ze elkaar kunnen slaan. Bijvoorbeeld de merriestal bij moravita
Afbeelding

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:55

Dat ziet er ook interessant uit Blijheid, het lijkt mij dat je bij zo'n systeem ook erg moet opletten wie je naast elkaar zet? Zodat er geen paarden naar elkaar gaan haaibaaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:58

Zwartwitje schreef:
Dat ziet er ook interessant uit Blijheid, het lijkt mij dat je bij zo'n systeem ook erg moet opletten wie je naast elkaar zet? Zodat er geen paarden naar elkaar gaan haaibaaien?

Dat zou je aan hunzelf moeten vragen. Ik ken de stal verder nauwelijks, mijn zusje werkt er dus ik kom er wel eens, maar niet vaak genoeg om er echt wat van af te weten :n
Ze zitten trouwens ook op bokt onder de naam Moravita, dus je kan het altijd vragen :)

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:31

Ja, die stal heb ik eerder gezien, Blijheid. Voor mijn afstuderen ooit deed ik wat onderzoek naar huisvesting en kwam ik m al tegen. Dat ziet er toch echt erg mooi en ruim uit. Er zijn wel meer stallen die het zo doen, wel allemaal met eigen paarden voor zover ik weet, geen pensionstallen. Zo'n loopstal met fjorden is ook een mooi gezicht, ziet er goed uit. Verhaal erbij klinkt ook goed, wel oog houden voor individuele behoeftes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:29

Dat is ook een mooi systeem.

Ik houd mijn pony's 24/7 buiten met een schuilstal en een stuk verharding voor de stal zodat ze wel droog kunnen staan en liggen. Zo heb ik een stal voor de shetten en eentje voor de welsh, maar vaak krijgen ze het nog voor elkaar om met zijn 3e in een stal van 3x3 te slapen.

Ze hebben nooit (even afkloppen) wondjes en dergelijk. Ik denk dat je die problemen juist krijgt bij paarden die vaak van groep wisselen. Als je stabiele kuddes houd dan zal het in het begin vast wel even ruzie zijn, maar daarna is het vaak goed. Enkele uitzonderingen daar gelaten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:03

Paarden zijn kuddedieren. In een kudde heerst een rangorde. Ieder paard heeft zijn persoonlijke ruimte. Wanneer een lager in rang staand paard te dichtbij zou komen, zou de hogere in rang het paard wegjagen. In een afgesloten stal zou dit paard niet ver kunnen lopen, met alle gevolgen van dien. Laat staan als er ook nog een heel dominant paard tussen staat.
'Kudde' is natuurlijk, 'stal' is menselijk, het is gewoonweg gevaarlijk om die twee te combineren.
Dus in groep als ze op wei staan, maar in de stal individueel.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:09

Gini, ik ben van mening (en weet uit ervaring) dat als je je paarden heel goed kent, en je voorzichtig te werk gaat met het vormen van kuddes, het niet per definitie gevaarlijk is om paarden in een groepsstalling te zetten. Natuurlijk zijn er weleens kleine conflicten, en dan kan de ruimte weleens te klein zijn, maar wanneer er echt slachtoffers vallen heb je bij het vormen van je kuddes toch iets niet goed gedaan.

Overigens kunnen paarden ook echt veranderen door groepsstalling, dat vind ik altijd heel leuk om te zien. :) Zo stond er op de manege een al wat oudere Merens merrie die ten tijde van de stands heel fel en gevoelig was; ze had echt een gebruiksaanwijzing in de omgang. Trapte, beet, was heel lastig te rijden, kon niet stil staan, echt een gefrustreerd paard. Ze is in een groepsstal geintroduceerd, bloeide op en draaide als een blad aan een boom om. Opeens kon je echt alles met haar. Binnen de kortste keren liep ze in de beginnerslesjes mee en op stal was ze de rust zelve :j

Overigens is er nog een andere oude merrie, een Fjord, die tegen mensen geen vlieg kwaad doet, maar haar achterbenen flink kan laten wapperen wanneer er een paard te dicht achter haar langsloopt. Dat doet ze in de stalgang, in de bak en op buitenrit, maar in de groepsstal doet ze niks. :? Blijkbaar is de rangorde zo goed bevestigd dat ze haar plaats kent en de andere pony's kennen haar gril en passen dus wel op.

Overigens kom je dan vanzelf op een ander groot voordeel van groepsstallingen op maneges; de onderlinge verhoudingen zijn zo goed bevestigd dat paarden zelden conflicten uitvechten tijdens het rijden, wat je vaak nog weleens ziet op maneges. Deze pony's staan dan ook nooit, maar dan ook nooit alleen (in elk geval niet buiten het zicht van andere paarden, mocht hun eigen stal leeg zijn of ze alleen in de bak rijden). De bak is zo aangelegd dat de paarden in de bak de paarden in de stalgang en stallen kunnen zien. Ik heb ooit eens een pony noodgedwongen in haar eentje een middag in een box moeten zetten op een ander bedrijf, waar ze geen andere paarden om zich heen had. Die arme merrie brak de tent zowat af :(:)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:20

blue_kim schreef:
dat lijkt mij buiten het voeren om het grootste probleem ja.
Sorry, ik had over je reactie heen gelezen :)
Wie de pony's niet uit elkaar kan houden wordt natuurlijk geholpen door iemand die dat wel kan. Even de juiste pony aanwijzen is voor de meeste manegekids die er al een tijdje rijden geen punt meer (de ene heeft lange manen, de andere een donkere snuit, etc etc). Klanten die echt helemaal nieuw zijn worden van A tot Z begeleid, maar dat lijkt me ook vrij gebruikelijk op maneges. Ook op een manege met boxen zou ik nieuwe klanten niet zomaar de stal insturen in de hoop dat ze het juiste paard en benodigdheden vinden ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:50

Zwartwitje schreef:
Overigens kunnen paarden ook echt veranderen door groepsstalling, dat vind ik altijd heel leuk om te zien. :) Zo stond er op de manege een al wat oudere Merens merrie die ten tijde van de stands heel fel en gevoelig was; ze had echt een gebruiksaanwijzing in de omgang. Trapte, beet, was heel lastig te rijden, kon niet stil staan, echt een gefrustreerd paard. Ze is in een groepsstal geintroduceerd, bloeide op en draaide als een blad aan een boom om. Opeens kon je echt alles met haar. Binnen de kortste keren liep ze in de beginnerslesjes mee en op stal was ze de rust zelve :j

Maar zou dit niet gewoon komen omdat stands sowieso een slechte huisvesting zijn? Ik zou mijn paard nooit in een stand zetten. Dus er kon alleen maar verbetering optreden. Haar gedrag veranderde toen ze in de groepsstal stond. Ik denk dat zij ook rustiger geworden zou zijn indien je haar in een individuele stal had gezet. Een stand is gewoon heel frustrerend voor een paard.

Maar dit is speculatie en ik wil groepsstalling ook niet afkraken. Integendeel. Maar het zou niet mijn voorkeur hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:59

Mijn 2 paarden lopen overdag samen, maar gaan s'nachts op stal, als die ene bij de andere in de stal kruipt met naar binnen gaan, dan wordt die andere heel zuur, ook gaat de binnendringer heel uitgebreid aan zijn voer eten wat de stalbewoner niet leuk vind. Om die reden gaan ze gesplitst op stal, geen traliewerk, wel muurtje en de zure hangt met zijn hoofd over het muurtje bij de andere :D soms bijt hij naar hem, soms knuffelt hij.. maar wel zo met de koppen bij elkaar..

Ooit getwijfeld ze samen te zetten, maar doe het toch maar niet. De stal is groot genoeg voor 2 paarden, maar ik denk toch dat het territorium van mijn ene paard daardoor niet groot genoeg is. Hij is de baas en wil dat steeds bevestigd blijven zien.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:00

Dat zou kunnen hoor Gini, stands zijn natuurlijk voor geen enkel paard een prettige huisvesting, dat ben ik met je eens. Nu ik er zo bij nadenk stond trouwens deze merrie niet in een stand (dat zou ook link zijn geweest, gezien het feit dat ze trapte) maar in een buitenbox, wel op een plek waar ze weinig tot geen contact had met andere paarden. Ze stond in een box onder de hooiberg, waar nog een andere pony naast stond, in een heel ander gebouw dus als waar de rest van de pony's stonden. Ik denk dat de verandering in gedrag in dit geval echt wel ermee te maken heeft gehad dat ze bij andere pony's geplaatst werd. Ze kwam terecht in een kleine kudde met een shetlanderruin van wie ze zjin leiderschap accepteerde, nog twee shetlandermerries en een Merensruin die vrij laag in rangorde stond en dat wel best vond. Als ik me herinner hoe dit clubje als een treintje door de bak sjouwde met de shetlanderruin als 'kuddeleider'.. dan kon je echt zien dat de merrie zich thuisvoelde in dit groepje :j