Waar ligt jullie grens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:38

Ik heb mijn paard nog nooit gewassen met shampoo. Wel af en toe afspuiten, maar dat was vooral op de warme dagen.

Staart en manen doe ik om de week of zo met antiklit uitborstelen, voor de rest doe ik daar weinig mee. Zelfs gewoon poetsen doe ik niet iedere dag, als ze niet vies is.

Vind het wel leuk als ze mooi glanst met uitgeplozen staart en zo, maar mijn paard houdt zichzelf erg schoon en staat 24/7 buiten, dus dan vind ik het niet nodig om elk klein moddervlekje dagelijks weg te poetsen.

Brammetje16

Re: Waar ligt jullie grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:41

1 keer in het jaar? staart en manen 1 keer in het half jaar ofzo, vind het verder niet nodig, je ziet toch niet als ze vies is :P en wat je wel ziet kun je er met de borstel uit/af halen.
Elke week vind ik zwaar overdreven.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:12

(sorry voor mijn afwezigheid, was bij de paarden) Ik zie dat hier nauwelijks mensen zijn die het echt noodzakelijk vinden om hun paard
vaak te wassen. Natuurlijk, voor de keuring zou ik het dénk ik ook wel doen! :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:38

Nou ze worden hier regelmatig gewassen, wij hebben schimmels waar we oa wedstrijden mee rijden en als je het niet bijhoudt, krijg je ze gewoon niet meer schoon. In de winterdag worden ze wat minder vaak gewassen, omdat ze dan een deken op hebben, dus worden ze op de rug en kont niet (zo) vies. Maar in de zomer moet je wel. Je wilt niet weten hoe ze er anders uitzien als ze gaan zweten, dan heb je een zwart paard ipv een witte schimmel ;). Dan zie je ook pas hoeveel zand er nog in zit. Vandaag ook nog 1 gezien op wedstrijd. Die hadden ze dus ook niet gewassen, de zwarte strepen liepen over het hele paard van boven naar beneden. Was net een zebra :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:00

Mijn fjord word maar 3 keer in het jaar echt gewassen eigenlijk als het warm weer is.. Ze is eigenlijk nooit echt supervies en zo prettig vind ze het nou ook weer niet..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:11

toen ik mijn tinker net had werd hij om de dag gewassen.
ik moest wel omdat hij van binnenuit een overproductie aan talg had [je zag hem niet aankomen maar je rook hem gewoon]
dat maakte dat er echt vet ophopingen in o.a. zijn sokken zatten die er uit moesten i.v.m. jeuk [eczeem]
dit heb ik een maand of 3 moeten doen.
inmiddels is dat gelukkig over.

nu was ik elk voorjaar mijn paarden een keer om de stal resten uit te spoelen.
verder spoel ik de zweetplekken altijd af van het rijden en op de warme zomer maanden zet ik ze nog wel eens onder de slang om af te koelen.
af en toe was ik de staart tussendoor.
echt wassen gebeurd dus 2 a 3 x per jaar.
ik heb 3 bonte met veel wit!
het is onzin dat je die niet wit kunt houden als je niet vaak wast.
een spons doet al wonderen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:18

Hihi, leuke post hier! ;) Overproductie aan talg? Nog nooit van gehoord! Wedstrijdpaarden worden volgens mij idd meer gewassen,
ook niet erg vreemd hoor! :) Om nu idd een zebra te creeeren is ook niet wat! Werkt alleen water niet om het vuil eraf te krijgen? :)

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:24

Wij wassen de paarden wel eens met water en zeep, zon 3x per jaar ofzo, verder niet, zomers lekker met water afspuiten en af en toe een keer de staarten helemaal wassen en uitpluizen enzo. of voor wedstrijd de witte voetjes.
Verder staan ze lekker buiten en mogen ze lekker smerig worden, en in de blubber rollen, komop t zijn paarden lekker zo laten...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:30

Staartjes doen wij hier ook wel eens :j Soms zijn ze echt bijna zwart, dan is het niet echt belangrijk hoe die erbij hangt,
maar persoonlijk vind ik het leuk om te wassen, te ontklitten etc. dus nouja, staartje kan niet zo heul veel kwaad :+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:47

NHevaVD schreef:
ook niet erg vreemd hoor! :) Om nu idd een zebra te creeeren is ook niet wat! Werkt alleen water niet om het vuil eraf te krijgen? :)

Nee zonder shampoo krijg je het zand er niet uit, pas na de shampoobeurt kun je het goed uitspoelen. Paarden vinden het trouwens heerlijk vooral met warm weer en lekker lauw warm water.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:48

Aaah, haha oke! :) Ja hihi, toch wel beter dan met steenkoud water he! :+ Zou ik als paardzijnde ook niet echt waarderen :=

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:40

Ik was eigenlijk alleen de staart als die smerig is, de rest nooit. Wel afspuiten als hij gezweten heeft, maar daar komt geen shampoo aan te pas. Mijn paard heeft wel witte voetjes die mischien gewassen gaan worden als ik er ooit wedstrijd mee ga rijden. Dat hangt er maar net vanaf hoe vies de voetjes op dat moment zijn :D .
Ik heb wel eens bij iemand op stal gestaan die voor elke wedstrijd de witte benen met een afwasborstel en shampoo hard stond af te boenen. En het dan vreemd vonden dat het dier inneens met mok stond :(:) .
Bij mijn vorige paard werden de staart en manen wat vaker echt gewassen, die had zomereczeem. Als er teveel schilfers in de staart en manen zaten, waste ik even met zwavel-teer shampoo. Dit was in het zomerseizoen om de 2 à 3 maanden nodig.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:44

Ik was mijn paard ook regelmatig en zijn benen worden ook vaak gewassen. Zijn 4 witte benen namelijk en zijn staart pak ik dan ook mee.

Zijn hele lijf wordt in de zomer na het werken afgespoeld met de slang of met emmer en spons.

kairouan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:50

Ik was regelmatig de benen want die zijn wit zn staart doe ik dan ook. Verder als hij erg heeft lopen zweten na het werk neem ik hem af met fluid of lekker gewoon water erover heen. Wassen alleen maar als het echt nmodig id

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:50

bij mij staat dit jaar de staart-teller op 3x
de manen teller op 2x
en zijn beentjes 2x..

verder kan ik héél uitgebreid poetsen tot hij spik en span is (intussen lekker kroelen en krabbelen bij hem) om hem daarna lekker richting die blubberplas te laten gaan :))

lijkt me vreselijk als ze zo op stal moeten staan om daar lekker te ruiken en schoon te wezen :=

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:57

Ik was me paard voor iedere wedstrijd.
Dat is dus één keer in de maand ongeveer.
Verder spoel of spons ik hem altijd af na het rijden.
Toen ik nog geen wedstrijden reed waste ik hem meestal 1 a 2 keer per jaar.
Maar nu moet ik wel anders heb ik inderdaad ook het zebra effect.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:02

De staart van mijn Fries was ik om de week omdat ik die mooi wil houden en mijn draver was ik elk jaar in de lente helemaal als het al wat warmer is, dat is dan de jaarlijkse schoonmaak en verder was ik ze niet. Mijn Shets hebben een hekel aan water dus behalve de staart was ik die niet.
Toch glimmen ze altijd prachtig dus wassen is ook overbodig. Ik heb natuurlijk geen schimmel dat scheelt!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:12

ik was mijn paard nooit,en toch glimt hij,mensen hebben mij weleens gevraagt hoe dat toch kan.alleen als ik heb gereden en hij heeft erg gezweet dan spoel ik hem even lekker af maar meer niet.ik heb ook weleens gehoort dat het slecht is om je paard zo vaak te wassen.mijn motto is dan ook laat ze lekker paard zijn .in de natuur worden ze ook nooit gewassen en kijk eens hoe die paarden glimmen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:15

Tuurlijk mogen ze lekker paard zijn maar hij wordt er echt niets minder van als ik zijn benen vaak was.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:12

Die van mij zijn het afgelopen jaar 3 of 4 keer gewassen en dat was omdat ze luis hadden. Verder was ik alleen als ik een keer wedstrijd heb en ze heeel vies is. 's Zomers sproei ik na het rijden wel af als ze nat zijn, maar daar komt geen shampoo aan te pas en daarna zijn ze weer pikzwart door het rollen.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:18

Ik was mijn fjord soms met shampoo, hij ligt vaak in z`n eigen poep (lekker warm denk ik??) Als hij dat zijn wintervacht heeft en de klonten hangen erin, dan krijg ik dat niet schoon.
Ik was dan alleen de plekken waar singel, zadel of peesbeschermers komen de rest van zijn lichaam mag vies blijven.

En in de zomer om af te koelen maar dan zonder shampoo, en daarna mag hij lekker rollen in de zandbak :D

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:20

In de zomer doe ik wel eens de slang eroverheen, na het werken oid als het erg warm is.

En eens in de zoveel tijd ga ik een poging doen tot staart wassen :Y)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:24

In de zomer zet ik mijn pony regelmatig onder de douche, maar dat is omdat ze niet zo goed tegen de warmte kan.
Maar echt wassen doe ik zo'n 2x per jaar oid in de lente/zomer Maar dat gaat dan om de manen en de staart, de staart maakt ze nogal snel vies en dan hangen de mestresten er in, dat is makkelijker om los te weken dan om ze eruit te kammen :+ En dan zijn haar manen ook meteen weer eens een keer wit.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:38

mijn 16 jarige ruin doe ik maximaal 4 maal per jaar helemaal wassen. Staart doe ik wel eens vaker als deze erg vies is. Verder onderhoud ik hem met antiklit.
mijn 4 jarige ruin was ik iets vaker omdat hij exceem heeft. hij krijgt ook veel last van talg en vet doordat hij in de zomer onder een deken staat, dit veroorzaakt anders weer jeuk. maar in een half jaar nu 3 maal gewassen dus om de 2 maanden oongeveer dus. Straks niet meer, behalve zijn staart waarschijnlijk eens.
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 28-09-09 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:56

Ik heb een bonte met 4 hele witte benen (en dan bedoel ik niet heel wit maar helemaal wit) en gelukkig een zwarte staart. Het is een echte viespeuk en ik heb een hekel aan poepvlekken.

Mijn stal wordt elke dag netjes uitgemest voor mij en als ik s avonds kom dan haal ik de drollen die ze dan al weer geproduceerd heeft er ook nog een keer uit (paard poept veel). Toch heeft ze s ochtends als ze wakker wordt vaak meer vlekken dan ze hoort te hebben :+

Ik spoel na het rijden de beentjes vaak af met koud water en dan gaan de meeste vlekken op de benen er al aardig uit. soms doe ik de beentjes ook met shampoo. In de zomer als het warm is dan krijgt ze een uitgebreide douche of met de speciale mistnevel (is een knop op de sproeikop) waar ze ook lekker van afkoelt. Ik was haar met shampoo maar een paar keer in de zomer en dan met Tee tree shampoo tegen de steekbeestjes. Daarna mag ze lekker rollen in de buitenbak want dat vindt ze heerlijk! (en als ik haar niet in de buitenbak laat rollen met wit zand dan gaat ze wel in de wei liggen met zwart zand en dat krijg je er niet uitgeborsteld ;) )

In de winter heeft ze een deken (ook tegen het vies worden) en was ik haar niet. Ik ben veel te bang dat ze ziek wordt. Met uitzondering soms de beentjes maar niet te vaak ivm mok.