Hoe zien jullie het liefst de opfok van het jonge dier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zie je de opfok het liefst

meerdere leeftijden bij elkaar wel geslacht gescheiden.
41 (48%)
hele jaar door op de wei met groot stro hok
35 (41%)
zomer op de weide 's winter op stal met beperkte beweging
5 (5%)
andere optie geef aan in het topic wat je anders wilt.
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 85

Lauura

Re: Hoe zien jullie het liefst de opfok van het jonge dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:23

Wil je dan alle veulens apart gaan voeren? Dat word ook een werk dan. Als er in het gras, hooi en in de likstenen voldoende vitame mineralen zitten, waarom veder dan nog krachtvoer? Ik het wild was er ook geen krachtvoer en deden ze het ook op gras ect....

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:25

Ik heb sinds kort ook me eigen kleine opfok/stal grond :)
En bij ons staan ook alle leeftijden doorelkaar.

merrie's en ruinen doorelkaar,lekker 24/7 buiten zomer en winter,
met een grote inloopstal en onbeperkt ruwvoer.

Ontwormen doen we door middel van een wormonderzoek,en na advies van de DA.
Omheining is met Lint eromheen,en zit een track om heel de weide,en gaan ook nog stukken verharden..
Verder hebben ze een mineralenblok en krijgen behalve de veulens bijna niemand nog iets bijgevoert.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:25

S__L schreef:
Wil je dan alle veulens apart gaan voeren? Dat word ook een werk dan. Als er in het gras, hooi en in de likstenen voldoende vitame mineralen zitten, waarom veder dan nog krachtvoer? Ik het wild was er ook geen krachtvoer en deden ze het ook op gras ect....

Ja idd, ik zeg alleen dat het het mooiste zou zijn als je per paard het rantsoen kunt bepalen.
maar in een grootschalige opfok is dat inderdaad geen doen.

Maar ik vind niet dat je paarden tegenwoordig nog kunt vergelijken met paarden vroeger in het wild,
ik betwijfel of ze het uberhautpt zouden redden in het wild die paarden van tegenwoordig.

bijvoeren is alleen nodig als ze niet voldoende binnen krijgen of bijv. een beperkte groei hebben of als veulen ziek zijn geweest ( slechte start ofzo)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:27

Het liefste in een kudde van een aantal paarden van allerlei leeftijdsgenoten en merries/ruinen. Heb zelf een 2,5 jarig (bijna 3)
Shethengstje tussen 3 ruinen staan en dat gaat echt heel goed! :) Ze hebben respect voor elkaar maar wanneer de Shet brutaal is,
pffff, dan pakken ze hem ook écht aan! :=

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:27

S__L schreef:

Dat voeren apart is nog niet zo'n heel groot probleem. altijd bij de dominanste beginnen. vaak krijgen ze wel ongeveer evenveel. Heb er ervaring mee. een hele koppel apart te voeren :D

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:33

cocochanel schreef:
Ontwormen doen we door middel van een wormonderzoek,en na advies van de DA.

HEEL goed. mijn complimenten. Eindelijk iemand die het wel snapt. Zucht. Daarmee voorkom je resitentie op latere leeftijd en onnodige kosten aan wormenspuiten.

En juist om die resistentie te voorkomen zijn die wormenspuiten tegenwoordig op recept.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:35

_Nann_ schreef:
bijvoeren is alleen nodig als ze niet voldoende binnen krijgen of bijv. een beperkte groei hebben of als veulen ziek zijn geweest ( slechte start ofzo)

Dat zou dan voor mij een reden zijn om hem uit de kudde te halen (in ieder geval bij voorbeeld s'nachts) en op stal bij te voeren, totdat ie weer op krachten is, en dan de kudde weer in en weer zonder brok.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:52

Het liefst 24/7 buiten met schuilstal, winter en zomer. Bijvoeren naar wat het veulen nodig heeft. Gemengde kudde, maar wel met in ieder geval meer dan 2 veulens. Dubbele omheining, liefst hekwerk hout met schrikdraad, maar anders dubbel lint.
Goed toezicht, elke dag goee controle op beenwerk, evt ziektes oid. En iemand met kennis van zaken.

Zo, dit lijstje is leuk, maar ik kan helaas nergens zoiets vinden of alles zit vol. Dus ik heb consessies moeten doen en mijn veulen gaat nu naar de opfok waar ze 2 dingen niet hebben van mijn lijst en dat is 24/7 buiten en gemengde kudde.
Ze komt hier in het paddock buiten en verder in een grote groepsstal met ong 6 tot 8 veulens.

Zelf hebben we een gemngde kudde, 24/7 buiten en schuilstallen, maar geen veulens en dat vind ik het aller belangrijkste, dat ze veulens om haar heen heeft om te spelen en spelenderwijs de rangorde etc te leren.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:59

Citaat:
Maar ik vind niet dat je paarden tegenwoordig nog kunt vergelijken met paarden vroeger in het wild,
ik betwijfel of ze het uberhautpt zouden redden in het wild die paarden van tegenwoordig.

Ik denk dat je een paard die zo goed als een heel leven achter zich heeft niet kan vergelijken in het wild. Maar een veulen die net op de wereld komt kan nog aardig voldoen aan het wild. Het veulen weet toch niet beter?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:01

Alikesflame schreef:
S__L schreef:

Dat voeren apart is nog niet zo'n heel groot probleem. altijd bij de dominanste beginnen. vaak krijgen ze wel ongeveer evenveel. Heb er ervaring mee. een hele koppel apart te voeren :D

als je een aardig grote groep heb, lijkt het me wel lastig. Blijven de dominanste de lagere niet weg jagen?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:02

S__L schreef:
Citaat:

Ik denk dat je een paard die zo goed als een heel leven achter zich heeft niet kan vergelijken in het wild. Maar een veulen die net op de wereld komt kan nog aardig voldoen aan het wild. Het veulen weet toch niet beter?

een veulen leert toch van zijn moeder?

Daar zit je probleem dan :D
als je wilt dat veulens hun "natuur" volgen, moeten de ouders ook wild zijn.
Altans dat lijkt me logisch.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:04

ik heb zelf een jonge hengst van 1,5
het liefst zie ik hem in een wat grotere koppel met allerlei maten en leeftijden maar helaas dat is niet zo
hij staat nu gewoon met leeftijdsgenoten

voor de rest onbeperkt ruwvoer en aanvulling van wat vitalitybrok
veel op het land, bij erg slecht weer s' nachts binnen
veel in handen want hij is en blijft toch hengst en manieren moeten vroeg al geleerd worden

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:05

_Nann_: haha ja daar heb je gelijk in, niet aan gedacht! Maar een paard heeft toch altijd zijn natuurlijke gedrag. Dat is niet af te leren neem ik aan. Dus in dit geval over voeren kan een veulen of een paard de voedingsstoffen uit het ruwvoer en gras ect halen? En heeft dat toch niks te maken met het gedrag van de moeder enzo

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:41

S__L schreef:
als je een aardig grote groep heb, lijkt het me wel lastig. Blijven de dominanste de lagere niet weg jagen?

Als je er als scheids tussen staat niet. Maar is idd wel wat bewerkelijk.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:00

S__L schreef:
_Nann_: haha ja daar heb je gelijk in, niet aan gedacht! Maar een paard heeft toch altijd zijn natuurlijke gedrag. Dat is niet af te leren neem ik aan. Dus in dit geval over voeren kan een veulen of een paard de voedingsstoffen uit het ruwvoer en gras ect halen? En heeft dat toch niks te maken met het gedrag van de moeder enzo

nee heeft het ook niet, het is mooi als een jong dier genoeg voedingstoffen uit gras zou kunnen halen, ben ik het helemaal mee eens.
Maar de vraag is, zit er ook voldoende voedingswaarde in het gras tegenwoordig?
In het wild 'zwerven"ze rond en eten de hele dag kleine beetjes, ook kruiden etc.
Hierdoor hebben ze voldoende bouwstoffen ook om te groeien etc.

Vandaar dat bijvoeren geen overbodige luxe is vandaag de dag.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:02

In onze weides zit over het algemeen te weinig kruiden. Ook zouden onze gebieden dan te klein zijn om paarden te houden.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:13

Ja daar heb je gelijk in. Maar waar moet je dan mee bijvoeren? Met krachtvoer? Zitten daar die suplementen in die ze dan missen of met ander spul?

llobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:19

Hoi,

Lobke stond altijd de hele zomer in het weiland en swinters in een stal met uitloop. Ze is nu 2 en gaat
naar een eigen stal. Al zou ze nog wel een jaar in de opfok kunnen.
Ze kregen brokken bijgevoerd en hooi.
Wij zelf voeren/voerden haar altijd muesli en summefitbrokken bij.

(met een groep met leeftijdsgenootjes)
Laatst bijgewerkt door llobke op 20-09-09 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:25

jannie8 schreef:
2 kilo basisbrok is egt niet te veel
perdag zo lang het maar basisbrok is

Waarom zou je een ''veulen'' basisbrok geven?
Er bestaat niet voor niets veulenbrok en brok zoals de pavo podo grow, juist omdat hier meer inzit toegespits op het veulen.

Ik heb de mijne 's zomers op het land staan. Op dit moment met 3 ander jaarlingen en een 3 jarige.
Maar mocht de ruimte er wezen kan onze brutale kerel beter tussen de oudere paarden staan.
In de winter staan ze binnen (afgelopen winter in een groot hok met z'n allen) en waar mogelijk gaan ze een paar uurtjes naar buiten.
Al is m'n vriend daar niet even blij mee.
Ze krijgen bij mij (pony jaarlingen) 1,5 kg pavo podo grow + 1 schep muesli en onbeperkt kuil.

llobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:27

Sorry ik heb het perongeluk 2 keer geplaatst heb het al gemeld.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:30

S__L schreef:
Ja daar heb je gelijk in. Maar waar moet je dan mee bijvoeren? Met krachtvoer? Zitten daar die suplementen in die ze dan missen of met ander spul?

Ja, dat voer is niet voor niets ontwikkeld he :D

je moet dan wel het juiste voer aan het juiste soort en type paard geven.

Kijk als ze niets te kort komen, zie ik ook idd geen nut in bijvoeren. :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:35

ja, dat snap ik;)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:39

Bij mij staan ze zomers 24/7 in een grote groep. Ruinen en merries door elkaar. De jongste is nu 5 maanden, de oudste 19jr.
s Winters heb ik helaas niet de mogelijkheid om ze op de weide te laten, maar wel zoveel mogelijk beweging geven.
Verder is het per paard afhankelijk hoeveel voeding ze nodig hebben.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 12:46

Dank jullie wel, wel erg jammer dat de gemiddelde opfokstal niet zo is als de wensen van de meesten hier.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:53

Dat is altijd zo. Dat geldt net zo hard voor pensionstalling....