welke beschermers op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:14

Equimotion schreef:
sommigen paarden vreten gewoon stro omdat ze het kunnen, daar hoeft echt niet altijd een medische oorzaak voor te zijn.

Maar dat neemt niet weg dat het erg slecht is voor de spijsvertering.

de shet hier krijgt ook stro... een handjevol 3x per dag geloof ik..
Aangezien die dik wordt van lucht.. maar dat is wel anders dan een hele stal leegeten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:15

nickyu, die bedoelde ik inderdaad. Maar een ordinaire stalbandage sluit dan veel mooier aan. Deze kan je niet passend maken aan het been.

Jolliegirl, daarom is het voor zo'n paard dan ook geen oplossing om die dik in het stro te zetten. Die moet z'n voer uit de voerbeurten hooi halen. Als je een paard dat zich klem wil eten aan stro er toch gewoon op zet loop je ook risico's (verstoppingen, koliek, etc)

Jolliegirl

Re: welke beschermers op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:20

Hmm hier heb je een punt, hier had ik niet aan gedacht!!

Kan het stro eten niet met verveling te maken hebben??

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:29

Jolliegirl schreef:
Equimotion schreef:
sommigen paarden vreten gewoon stro omdat ze het kunnen, daar hoeft echt niet altijd een medische oorzaak voor te zijn.

Maar dat neemt niet weg dat het erg slecht is voor de spijsvertering.

de shet hier krijgt ook stro... een handjevol 3x per dag geloof ik..
Aangezien die dik wordt van lucht.. maar dat is wel anders dan een hele stal leegeten.

Stro is gewoon ruwvoer, ik zie niet in waarom dat dat slecht is voor de spijsvertering ??

Als je langzaam het volume stro opvoert, en daarbij genoeg hooi geeft, is er geen koliekgevaar.
Mijn paard vrat ook altijd zijn stal leeg (in de winter staan ze 's nachts op stal). Vorige winter stond hij echter even op een andere stalling, waar hij met mn 2 pony's in een giga koeienstal zat. Toen vrat hij veel minder op, gewoon omdat hij iets te doen had toen.

Ik zou rubbermatten gaan leggen of als je het aandurft een laag zand in de stal maar dat heeft wat meer risico's. Ik heb ook ooit eens gehoord om op de grondlaag stro azijn te spruiten met een plantenwatergeefding. Misschien blijft ie dr zo af??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:31

dorien : dus stro eten komt uit verveling...

Stro is niet gemaakt om als ruwvoer te dienen :n

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:35

Kev schreef:
Helaas eet ze alles op, hoeveel je er ook op gooit, en dat levert weer andere risico's. Van vlas oid weet ik niet of ze dat ook gaat eten (neem aan van niet) maar dat ik weer erg lastig af te voeren hier.
Ze krijgen aan het begin van de nacht genoeg stro.

We denken dat ze ook met haar ijzers erlangs komt, aangezien ik niet zou weten hoe een paard met de binnenkant van haar pijn langs de grond kan komen.
Een keertje Azijn over doen! onze pony at de stal ook altijd in een nacht leeg. Hebben we van de dierenarts gehoord dat we er een keer azijn over moet doen.. helpt wel! ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:50

Kev schreef:
Caira schreef:
Uhm als ze aan haar stro begint, hoeveel hooi krijgt ze dan?

En idd rubber matten eronder en dik opstrooien.

Genoeg! Je kan een paard niet zoveel hooi geven dat ze er de hele nacht van kunnen eten, dan groeien ze dicht! (we hebben behoorlijk voedzaam hooi)

Wat is dat nou voor onzin, een paard hoort minimaal 16 uur per dag ruwvoer te hebben. Ik heb er hier 8 die 24/7 goed hooi en voordroog aangeboden krijgen van shetlander tot irish cob tot arabier en fjord. Er is er werkelijk geen 1 die dichtgroeit, het is niet zo dat ze zich helemaal volvreten, ze eten zoveel als ze nodig hebben. Als jouw paard de hele box leeg eet krijgt ze dus duidelijk niet genoeg.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:06

Jolliegirl schreef:
dorien : dus stro eten komt uit verveling...

Stro is niet gemaakt om als ruwvoer te dienen :n

dit is een beetje welles-nietes.

Wij voeren wel stro bij, ze krijgen dat als knabbel tussendoor en ze vinden het allen lekker.
Mijn paard heeft koliek gehad, maar dat was mijn schuld. Ik had de hoeveelheid stro niet opgevoerd maar ze gewoon ineens in de stal snachts met stro en hooi gezet. Mijn pony's kunnen ertegen, mijn paard niet.

Stro is gewoon ruwvoer, bevat weinig energie maar toch veel structuur.
Hier doen ze altijd langer met een plak stro als een plak hooi.

Waarom vind jij dat stro geen ruwvoer is?

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:50

Als je het (rijke) hooi beperkt omdat ze er te snel dik van wordt dan moet je dus minder rijk hooi voeren (of minder krachtvoer, weet niet of je dat erbij geeft?).

Ik weet niet hoe je het hooi verstrekt? Als je het nu los verstrekt dan zou ik het voortaan in een hooinet doen, met echt kleine mazen, dan doen ze er gewoon veel langer over (de hele nacht).

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je paard dan nog al het stro zal opeten, maar je zou het eens uit moeten proberen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:27

hier krijgen ze ook onbeperkt hooi
zomers onbeperkt weide ..
soms knabbel stro bij (gerste stro )

wat meusli , swinters standaard elke dag en na het werk
zomers naar behoefte (na het werk)

geen dicht gegroeide paarden hier

als het uit verveling gaat
dan is 2 hooinetten in 2 verschillende hoeken stal (dan wel erg fijn mazige nemen die grooote)

rubber onder stro kan weinig kwaad
komt het iig niet door het beton
verder eens proberen in de gaten te houden
hoe die het precies doet

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:46

Eens met vorige antwoord. Rubber matten kun je ook bevestigen op de zijkant van de box. Bij een van mijn vorige paarden hadden we rubber voor de deur plus op de deur, omdat ze stond te schrapen en met het schrapen en haar hoeven beschadigde/hoefijzers (lippen waren altijd snel door) en haar knieen. Met rubber voor de deur / en op de vloer was het zo opgelost.
Ik ben wel eens zo stom geweest om beenbeschermers om te doen de nacht voordat we op wedstrijd gingen. Paard had op een of andere manier toch de helft van de beenbeschermer afgeknabbeld, rest ging om het been heen zitten, hele kootholte aan gort.
En zeg niet dat het niet goed vastzat: plakband, extra riempjes en hele goede beenbeschermers!

Overigens, als je het paard op een paddock zet / grotere box of iets dergelijks is het hele probleem ook opgelost maar ik neem aan dat je daar geen gelegenheid voor hebt.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:33

En ruim zittende springschoenen? Mijn paard had ook elke keer kleine wondjes aan zijn benen als hij uit het land kwam, nu rondom in de springschoenen en het is vrijwel over.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:23

Caira schreef:
Uhm als ze aan haar stro begint, hoeveel hooi krijgt ze dan?

En idd rubber matten eronder en dik opstrooien.

Genoeg! Je kan een paard niet zoveel hooi geven dat ze er de hele nacht van kunnen eten, dan groeien ze dicht! (we hebben behoorlijk voedzaam hooi)

Wat is dat nou voor onzin, een paard hoort minimaal 16 uur per dag ruwvoer te hebben. Ik heb er hier 8 die 24/7 goed hooi en voordroog aangeboden krijgen van shetlander tot irish cob tot arabier en fjord. Er is er werkelijk geen 1 die dichtgroeit, het is niet zo dat ze zich helemaal volvreten, ze eten zoveel als ze nodig hebben. Als jouw paard de hele box leeg eet krijgt ze dus duidelijk niet genoeg.

Als ze gras eten nemen ze kleine hapjes, zeker als het gras kort is. Van hooi krijgen ze veel sneller grote hoeveelheden binnen. Bovendien zit er in het hooi veel meer voedingswaarde dan in het gras.
Wel apart dat ik hier een heel specifieke vraag stel, en vervolgens onze manier van paarden houden moet verantwoorden. Ze krijgen genoeg beweging, afleiding, hooi, stro, biks, de box is groot genoeg. De wondjes zijn zodanig dat er iets nodig is om dit tegen te gaan.
Ik denk dat springschoenen niet helpen, omdat die niet over het beschadigde deel zitten.
Van de winter laten we wat van het natte stro liggen als onderlaag (voor zover er nog iets ligt) maar in de zomer is dit gezien de warmte niet echt fris.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:27

We proberen oplossingen aan te dragen. Als je paard stro eet heeft het blijkbaar een tekort aan ruwvoer. En doordat het paard te veel stro eet ligt het op een kale vloer en krijgt wondjes. Meer ruwvoer en rubber matten zijn dus wel degelijk een oplossing.

Dat er in hooi veel meer voedingswaarde zit dan in gras is pertinent onwaar. Natuurlijk niet, hooi is gedroogd gras er zullen dus eerder voedingsstoffen uitgaan dan erbij komen, dit kan gewoonweg niet.

Waarom is het zo'n raar idee om een paard 24/7 ruwvoer te geven? De meeste mensen in mijn omgeving doen niet anders, allen zonder problemen. Probeer het eens en kijk of het de oplossing is.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:32

Het hooi is gras dat gemaaid wordt in een periode dat de voedingswaarde hoger is dan nu (en de rest van het jaar tot het voorjaar)
Ze zal het eten omdat ze graag wat te doen heeft behalve slapen en niet omdat ze honger zal hebben. Je wil niet weten hoeveel hooi ze dan moet krijgen om de hele nacht wat te doen te hebben! Daar krijgt ze dan ook veel meer van binnen dan van het stro (omdat ze daar maar kleine hapjes van nemen en ook nog tussen scharrelen) dus het risico op verstopping en gasvorming vind ik te groot.
Met de binnenkant van haar pijp komt ze niet over de grond, dus rubber matten en stro helpen daar zowiezo niet tegen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:41

Je bent nu de vrouw van een loonwerker aan het proberen te overtuigen, gaat je niet lukken. Ik geef wekelijks voedingsadviezen en heb nog nooit een paard met een verstopping en gasvorming van goed grofstengelig hooi meegemaakt.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:52

Wij hebben geen grofstengelig hooi, maar kuilvoer.
Ik ben niemand aan het overtuigen, geef alleen mijn ideeen en waarom ik graag antwoord wil op de oorspronkelijke vraag in de openingspost.
Hoeveel plakken hooi geef jij je paard zodat hij de hele nacht kan eten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:55

Ze krijgen met zijn 4en (drie grote en 1 welsh a) 's avonds een halve baal hooi 2 grote kruiwagens voordroog. En dat 's ochtends weer. Mijn 2 mannen (irish cob hengst en belgisch trekpaard) krijgen samen 1,5 baal hooi per dag, of een 100 kilo baal voordroog per 3 dagen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:08

stro eten kan best goed zijn voor de darmen maar niet ineens heel veel en als enige ruwvoer. Misschien kan oppotten een optie zijn dat er meer een laag onder komt? Of van iets anders als zaagsel, vlas, etc?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:04

kuil is idd een ander iets als hooi ..

hooi kan zeker onbeperkt , kuil bij ons ook maar idd in sommige gevallen niet
mijn tip om het hooi dan in een zeer fijnmazig net te stoppen
(past baaltje in ) zijn ze veel langer bezig

zoiezo zou ik rubber op de bodem leggen
en dan kan je alsnog experimenteren met
een bedekker over het rubber

doordat rubber minder glad is zullen er ook minder glijwondjes zijn
op beton opstaan is lastiger en zullen ze soms zich zelf raken bij het opstaan

wij hebben een koeler bandage
die veel gebruikt word voor dravers met stalbenen (oa)
deze worden dus op stal aangedaan en aangelaten
deze koelen 24 uur lang (meer maar 24 uur is gegarandeerd voor 2 jr ) , ook de eerder getoonde stalbandages
die met klittenband op maat worden gemaakt
is een optie

succes

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:37

Wat is de manier waarop je het hooi voert? Gewoon een bult in de hoek of moet zij / hij er een beetje moeite voor doen (waardoor de eettijd ook langer wordt)

Desnoods meer geven van een 'armer' hooi en dan een deel in een net / bak met betongaas erover zodat ze niet lukraak door kan eten.

Met alles wat je voor langere tijd om je paard doet heb je kans op drukplekken...ik zou dat persoonlijk als laatste redmiddel zien aangezien het middel dan erger dan de kwaal kan zijn.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:58

Als je overweegt om beschermers op stal om te doen, dan zou ik als ik jou was iets nemen met een open voorkant (zoals originele peesbeschermers) Mijn ervaring is dat bij hele dichte beschermers de benen erg warm wormen.
Mijn paard at ook veel stro, maar dat kwam doordat de verhouding beweging/krachtvoer/ruwvoer niet klopte. Hij krijgt nu krachtvoer waar hij extra lang op kauwt en hij krijgt 2/3 baal hooi op een dag. Een plak of 7 dus ongeveer... Daarvan krijgt hij er 's avonds (rond elf uur) 3 van.

beaugestes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:35

De TS vraagt advies over de benen van haar paard. Ze zal zelf vast nagedacht hebben over de mogelijkheid om iets in de stal te doen.
Kun je niet een beschermer vanaf de knie proberen? Desnoods zelf iets in elkaar zetten? Dan heb je in ieder geval een deel van de pezen vrij?

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:42

Even overleggen met de smid?
Het kan zijn dat met een kleine aanpassing van het ijzer het probleem opgelost is.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:51

Im denk dat het pard met liggen en opstaan met de ene voe het pijpbeen van het andere been raakt. daar heblp geen bodembedekker en meer ruwvoer tegen.
Daar helpt toch echt alleen amar een stalbandage tegen of de beschermers die al eerder in dit topic zijn geplaatst.

Als je een stajbandage niet te strak aanbrengt en goed vastmaakt, met desnoods zo'n extra klitteband ding eromheen, moet dat goed gaan.

Vriednin van mij doet het ook bij haar merrie en daar is nog nooit wat mee mis gegaan!
Paard heeft geen dikke benen door de bandges, niks.
Dus zo erg zal het allemaal niet zijn die dingen om te doen.