Wie heeft zijn volwassen rijpaard in een groepsstal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:16

fransje23 schreef:
Ik ben benieuwd naar mensen die hun paard op een pensionstal in een groephuisvesting hebben staan. De gropeshuisvesting kan een HIT-actiefstal zijn maar ook naar ervaringen met andere groepshuisvestingen ben ik benieuwd.

Het gaat wel echt om huisvesting bij een pensionstal en voor volwasssen dieren waar gewoon mee gewerkt wordt en niet alleen om een zomerweide.

Hoe gaat de groep met elkaar om en wordt er gereageert op wisselingen in de groep?
Hoe gaat het met voeren?
Heeft jou paard weleens verwondingen?
Heb je het idee dat je paard het naar zijn/haar zin heeft.
Kan je je paard makkelijk in en uit de groep halen
etc.

Mijn paard staat in een groepsstalling gehuisvest. Ze staat in een kudde van zo'n 30 paarden in een goed gedraineerde paddock met inloopstal en weide.

In de groep gaat het er vredig aan toe, ieder paard vind wel z'n plek binnen de groep. Er gaat wel eens een paard weg of er komt er nieuwe bij maar tot hiertoe heeft dat nog nooit problemen of onrust opgeleverd.

De paarden hebben weidegang en dus gras en daarbij wordt 24/7 ruwvoer (voordroog) voorzien in de paddock. Het ruwvoer wordt op een strook van zo'n 30 meter lang gelegd zodat elk paard de kans heeft om te eten wanneer het wilt. Krachtvoer wordt bij ons niet standaard gegeven dus dat moet je zelf voorzien, hier voor dien je wel je paard even uit de groep te halen! :o

Hoewel mijn merrie aan de kop van deze kudde staat heeft ook zij wel eens wondjes. Dit is onvermijdelijk als je je paard in een groepshuisvesting houdt. Maar het gaat hier over oppervlakkige huidwonden, het is hier nog nooit voorgevallen dat een paard een ander paard ernstig verwond heeft.

Mijn paard heeft het heel erg naar haar zin op haar huidige 'stalling'. Ik heb haar nu 6 jaar en ik heb ze nog nooit zo gelukkig, kalm, ontspannen en voldaan gezien als vanaf de dag dat ze hier 'gestald' staat.

Ik kan mijn paard heel makkelijk uit de groep halen, nooit problemen mee. De eerste weken was dat wel even anders, ik denk dat ze toen heeeeeel graag in haar nieuwe kudde wou blijven!! ;)

Ik vind je paard op deze manier houden zeker een aanrader! Mijns inziens krijgt een paard enkel op deze manier volledig geestelijke rust.

Voor degenen die nieuwsgierig zijn geworden naar waar mijn paardje staat, hier een linkje naar de website ...
www.27ranch.be

manutjuh

Re: Wie heeft zijn volwassen rijpaard in een groepsstal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:23

Ik heb 2 paarden in een groepstal staan. Het is op manege simonshaven en zomers zijn ze 24/7 buiten, en swinters in de stal. een groep van 4 en 1 grotere stal met 8 paarden (max). Dat is wel een grote stal ;)

het gaat eigelijk best goed, soms niet, maar dat is altijd de eerste 2 weken na de zomer, dan blijkt een nieuw paard toch niet zo geschikt en die moet er dan uit.
Nieuwe paarden mogen er alleen in de zomer bij, op de wei. swinters worden de groepen dus niet veranderd.

Voeren moeten we zelf, kuil krijgen ze wel van hier.

Uit en in de stal zetten gaat ook heel goed. Het zijn volwassen goed opgevoede paarden die weten dat ze aan de kant moeten als je dat zegt, dus dat is geen probleem.

Ze hebben wel eens wondjes, maar niks dieps. Ze mogen geen ijzers achter om diepe wonden te voorkomen.

Ik vind de groeps paarden gelukkiger, ze hebben nooit een tic en zuigen niet. Ze zien er ook niet echt verveeld uit, ze zijn eigelijk altijd wel bezig ergens mee. Ze zijn heel sociaal, kroelen veel met elkaar.

Ik zou nooit iets anders willen, al zijn er wel een aantal dingen die verbeterd kunnen worden maar dat zijn kinderziektes omdat het nog niet zo lang is hier. Maar over het algemeen gaat het gewoon heel goed.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:52

Mandyke schreef:
Voor degenen die nieuwsgierig zijn geworden naar waar mijn paardje staat, hier een linkje naar de website ...
http://www.27ranch.be

ziet er super uit, moest ik die kant op wonen zou ik mijn paard daar ook wel willen laten wonen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 22:59

Al weer bedankt voor al ervaringen en leuk om te lezen dat ze allemaal zo positief zijn!

Heeft er niemand problemen met een paard die iets te dik wordt van het onbeperkt ruwvoer? Als we het ruwvoer wat ze nu krijgt onbeperkt zou geven zouden er paarden uit hun voegen gaan barsten terwijl anderen het wel kunnen hebben.

hyppolyte schreef:
Aha, ja dat kan natuurlijk ook :D, ik dacht dat het misschien voor een studie zou zijn ofzo. En, wat is je conclusie tot nu toe?Mijn advies zou zijn om die van jou dan in een niet al te grote kudde te zetten.

Ik heb over mijn eigen merrie nogal wat twijfels zeker omdat ze afgelopen zomer haar weidemaatje al 3 keer kreupel getrapt heeft terwijl ze voldoende ruimte heeft en ze al anderhalf jaar samen staan. Het is nogal een erg dominante merrie...zeg maar... Ze heeft voorheen wel in een grotere kudde gestaan en dan was zij duidelijk de baas. Een dominante ruin kan haar overigens wel onder de duim houden maar die wordt dan weer gestalkd tijdens haar hengstigheid... :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:34

Op mijn manege stonden een 20 a 25 paarden samen, gingen snachts wel meestal op stal.
Groep was stabiel in die zin: er zit een vaste kern van een tiental paarden die er ook al 10 jaar zijn, hiertoe behoren zowel de alfamerrie als ruin.
In deze groep wordt samen ruwvoer gegeten, maar geen krachtvoer. Merries met veulen gaan er vrij snel bij. Paarden staan bij allemaal goed in het werk, enkele krassen en losse vellen hier en daar maar geen ongelukken, net heel sociale paarden. Leeftijd van 0 tot 25 ergens :D

Paarden uithalen: hangt volledig af van wie ze gaat halen :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:56

fransje23 schreef:
Ik ben benieuwd naar mensen die hun paard op een pensionstal in een groephuisvesting hebben staan. De gropeshuisvesting kan een HIT-actiefstal zijn maar ook naar ervaringen met andere groepshuisvestingen ben ik benieuwd.

Het gaat wel echt om huisvesting bij een pensionstal en voor volwasssen dieren waar gewoon mee gewerkt wordt en niet alleen om een zomerweide.

Hoe gaat de groep met elkaar om en wordt er gereageert op wisselingen in de groep?
Hoe gaat het met voeren?
etc.

Mijn paard staat op een pensionstalling in een groep van 4, 2 merries 2 ruinen. Zomers 24/7 samen op de weide, 's winters van 8 tot 8 in de paddock.

De groep bestaat eigenlijk uit 2 kleine groepjes. Mijn merrie en haar ruinen vriendje, en de andere ruin met de andere (super dominante) merrie. Groepswisselingen hebben we zo weinig mogelijk, en 's winters helemaal niet. Van het voorjaar is er 1 ruin gewisseld voor het vriendje van mijn merrie (die helemaal nieuw was op stal). Die is 3x door de draad gevlogen en flink rondgejaagd, maar nu ze koppels hebben gaat het geweldig. De dominante merrie wil nog weleens lelijk doen, maar das n kwestie van n sprintje trekken.

Mijn paard heeft weleens verwondingen, krasjes, een trap gehad, schaafplekje, maar nooit wat ergs. Wel worden er bij ons 's winters dekens aan flarden gescheurd, maar daar heb ik geen last van, ik gebruik geen dekens.

Mijn paard heeft het geweldig naar haar zin. Voordat haar vriendje erbij kwam had ik nog weleens het idee dat ze niet echt paste in de groep, maar samen met Pjotr gaat het zo gigantisch goed. Staan de hele dag zij aan zij te grazen, rennen, kroelen. Ze voelt zich geweldig, dat weet ik zeker.

Eruit halen: ik roep mijn paard, dan komt ze aan gelopen (of gerent, beetje afhankelijk van haar humeur) en dan doe ik het draad open en laat haar eruit wandelen, en doe het achter haar weer dicht. Of ik doe n halster om en haal haar er aan de hand uit, ik kan er prima tussendoor lopen, geen enkel probleem. Alleen haar vriendje wil altijd erg graag mee, en gaat soms staan gillen...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 01:04

sorry voor het oftopic maar wat klinkt dit goed zeg! Ik woon in den haag en weet er alleen een bij de prinsenstad maar als iemand nog zon stal weet in de buurt dan graag! :D

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 05:16

Stip, vul vanavond even in ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:45

fransje23 schreef:
Heeft er niemand problemen met een paard die iets te dik wordt van het onbeperkt ruwvoer? Als we het ruwvoer wat ze nu krijgt onbeperkt zou geven zouden er paarden uit hun voegen gaan barsten terwijl anderen het wel kunnen hebben.

Mijn paard is inderdaad te dik en er zijn er nog anderen op stal die ook wel wat kilootjes mogen verliezen. Maar, hier spreek ik wel alleen voor mijn paard want van de andere dikkertjes weet ik het niet, mijn paard is altijd al te dik geweest. Of ze nu op stal ging of niet, 24/7 ruwvoer of niet, ... Wel krijgt ze 's zomers een graaskorf om zodat ze niet helemaal uit haar voegen barst.
Wel is ze nu veel minder schrokkerig met eten dan toen ze nog niet 24/7 ruwvoer kon eten waardoor ze geen kolieken van in één keer overeten meer heeft gehad. Weer een voordeel natuurlijk ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:09

mijn pony blijft heel mooi. Mijn merrie wordt snel te dik. Daarom voer ik niet meer onbeperkt ruwvoer. weidegang beperk ik, en ze gaan een bepaald aantal uren in de paddock als dat nodig is zodat ik dan gericht bij kan voeren, zonder dat ze zich klem kunnen eten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:29

fransje23 schreef:
Ik heb over mijn eigen merrie nogal wat twijfels zeker omdat ze afgelopen zomer haar weidemaatje al 3 keer kreupel getrapt heeft terwijl ze voldoende ruimte heeft en ze al anderhalf jaar samen staan. Het is nogal een erg dominante merrie...zeg maar... Ze heeft voorheen wel in een grotere kudde gestaan en dan was zij duidelijk de baas. Een dominante ruin kan haar overigens wel onder de duim houden maar die wordt dan weer gestalkd tijdens haar hengstigheid... :D

Draver zeker :+

Onze draver is de oorzaak van de meeste schrammen en happen uit vacht bij onze andere paarden _-:(

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:36

Mijn merrie is een kruising merens/draver. Ze lijkt echter als 2 druppels water (zowel uiterlijk als innerlijk) op haar moeder de draver. Zowel mijn merrie (ze staat aan de kop van een kudde van zo'n 30 paarden) als haar moeder zijn zeeeeer dominante paardjes! Is dit misschien een eigenschap die veel bij dravers voorkomt??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:33

Die paarden worden vaak helemaal alleen opgevoed ook, zou ook wel eens daaraan kunnen liggen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 22:02

poes schreef:
Die paarden worden vaak helemaal alleen opgevoed ook, zou ook wel eens daaraan kunnen liggen?

Welke paarden? Dravers? De dravers die ik ken worden zeker niet alleen opgevoed hoor. Ik weet wel dat de moeder van mijn paard en erg zure merrie was en ik denk dat ze daar toch een vleug van heeft meegekregen. In mijn profiel staat een meesterlijke foto met haar erg boze blik...zo reageert ze dus op vrijwel alle paarden...

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:11

Als een paard niet binnenkomt, word deze wel op zijn plaats gezet, het duurt dan ook even voordat paard tussen de rest staat te eten.
Hoe gaat het met voeren?
Paarden hebben onbeperkt hooi, ze staan met zijn allen naast elkaar bij voerrek. Dit gaat goed, behalve als er nieuwe zijn. Deze mogen nog niet gelijk eten.
Ja, beiden hebben vooral in het begin veel wonden gehad. Maar word steeds minder. Mijn oudere merrie wil graag de baas zijn, en daardoor kost dat wel eens wat haar cq vel :D
Paard ziet er goed uit, en heeft minder last van kwaaltjes dan voorheen. Ik heb het idee dat paard het prima naar zn zin heeft.
Geen probleem, zelfs makkelijker als dat ze maar een uurtje of wat buiten staan.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:07

Ik heb mijn paarden in een kudde staan, ook op een natuurlijke manier gehopuden
fransje23 schreef:
heel verschillend, je merkt al wel binnen 2 dagen of het neiuwe paard gaat passen of niet. meestal is het dan nog wel rangorde uitvechten
Hoe gaat het met voeren?
wij hebben maximaal een kudde van 7 paarden. iedere eigenaar heeft dus een avond voerbeurt per week. Diegene brengt dan de bakjes naar de paarden en zorgt dat ieder paard bij zij bakje blijft.
Hooi hebben ze onbeperkt en wordt gevoerd in grote balen.

één keer gehad toen er een nieuw paard in de kudde was. dit paard heeft mijn paard in zijn lip gebeten en dat was door en door. Voor de rest niet.
Ja ik heb het idee dat mijn paard het heel erg naar zijn zin heeft... de veiligheid van een kudde, altijd kunnen spelen en lekker buiten zijn.
Ja heel gemakkelijk zelfs als er een nieuw paard in de kudde staat. mijn paard is niet zo kudde gevoelig. hij vindt het fijn in de kudde te staan maar kan ook goed appart
etc.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:38

mijn paardje staat ook sinds februari in een groep. Zij is zeker nog wel de laagste in rang, maar het word al steeds beter.

"Hoe gaat de groep met elkaar om en wordt er gereageert op wisselingen in de groep?"

Bij wisselingen in de groep is het wel altijd weer even afwachten hoe het zal gaan. Wie gaat met wie op de vuist, wie komt waar te staan in de groep.
Bij ons is een ruin "de baas" en hij heeft een eigen merrie. Toen mijn merrie erbij kwam had hij in het begin meer oog voor mijnes.
Deze twee merries zijn dan ook zo ongeveer aardvijanden!

"Hoe gaat het met voeren?"

Bij het voeren worden de paarden op bepaalde plekken gevoerd. Iedereen heeft zo zijn eigen plek en dat gaat prima.
Ze eten trouwens de hele dag door hooi. Vooral in het begin merkte ik dat mijn merrie maar door bleef eten uit angst " dat het op raakte"

"Heeft jou paard weleens verwondingen?"

ja, ze heeft regelmatig hapjes uit haar vacht. dan is ze weer 100 euro minder waard, haha. maar nadat 1 bepaalde ruin in vertrokken is het eigenlijk beter geworden. Hij claimde haar nogal.

"Heb je het idee dat je paard het naar zijn/haar zin heeft."

Toen ik in februari mijn paard kocht had ze verscheidene rare trekjes, zoals de stal inrennen als we er bijna waren. de bovenkant van haar staart was kaal. Ze maakte hele diepe kuilen in de bak. Als deze verscheinselen zijn eigenlijk weg gegaan. die kale staart kreeg ze, omdat ze in de stal met haar kont tegen de muur stond. (merk ik als ik haar voor/na het rijden even in de stal zet)

"Kan je je paard makkelijk in en uit de groep halen"

Ja, ze is komt altijd naar me toe. dat komt waarschijnlijk ook omdat ze 14 jaar op stal heeft gestaan en nu opeens 24/7 buiten. Zij staat vaak vlakbij de rest in het zonnetje, maar toch nog iets afgezonderd. (de andere merrie houd haar goed in de gaten, haha)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:51

Áls er bij ons in de groep al gebeten en geklooid wordt, dan is het ook de draver die het op zijn geweten heeft := .

Het is trouwens wel het meest makkelijkst om paarden bij elkaar te hebben met dezelfde voedingsbehoefte. Wij hebben dat niet, en dat is soms verdomde lastig... !

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:08

De kudde waar mijn paard (ook een Draver) in staat is erg stabiel, die staan 24/7 met elkaar, in de zomer en in de winter. Nieuwe paarden komen er eigenlijk niet bij, laatst kwam er dan wel een nieuwe Shet bij en dat is allemaal prima gegaan, binnen de kortste tijd werd hij helemaal geaccepteerd.

Hoe gaat het met voeren?
Krachtvoer geef ik mijn paard meestal buiten het weiland, maar als ik haast heb dan zet ik ook rustig dat emmertje in het weiland neer, de andere paarden proberen er wel is bij te komen maar dan zorgt mijn paard er wel voor dat ze weer weggaan. ;)
Mijn paard staat bij het paard van Dani62 in de kudde, en zoals zij al zegt is het met het voeren van ruwvoer wel lastig als je verschillende typen paarden hebt in de kudde. Onze paarden hebben eigenlijk onbeperkt ruwvoer nodig, maar de andere 5 paarden in de kudde juist niet, die zouden dan dichtgroeien.

Toen hij net in de kudde stond had hij wel is een paar bijtwondjes, maar dat was al snel over. Hij werd al snel de leider van de kudde, dat laat hij ook duidelijk merken dus nu is er geen sprake meer van wondjes oid. Hij houdt er erg van om de andere paarden te klieren af en toe, als hij zich verveelt. Eventjes opjagen, in de kont bijten, dat vindt ie erg leuk. :+ Maar het gaat er niet gemeen aan toe ofzo, de andere paarden krijgen er geen wondjes van oid.

Ja, die voelt zich helemaal op zijn plek daar. Ik zie de vriendschappen tussen hem en de andere paarden echt groeien, heel mooi om te zien. Wel denk ik dat hij het fijn zou vinden als er een actief speel/ren maatje bij zou komen. Hij speelt wel met de andere paarden, maar meestal gaan die dan toch snel weer grazen terwijl mijn paard nog even vrolijk wilt doorrennen. Maargoed, dat doet hij dan gewoon in zijn eentje dus of hij het heel erg vindt vraag ik me af. ;)

Ja dat gaat prima. Mijn paard wil altijd graag met me mee en heeft geen moeite om de kudde achter te laten. Soms loopt de kudde mee naar het hek en blijft op hem staan wachten tot hij terugkomt. En op de dagen dat ze dat niet doen, galoppeert hij hard terug naar de kudde, wanneer ik hem terug breng naar het land. Ook een teken voor mij dat hij het fijn heeft daar. :)

Hoezo denk je erover om Cookie te verhuizen Franca, als ik vragen mag? :) Tjitse, als dominante ruin, zou haar wel onder de duim kunnen houden denk ik. Maargoed, dat is een beetje te ver weg denk ik. ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:18

Op dit moment staan onze 3 friezen op de weide met schuilstal, straks als de wei weer slechter wordt worden ze 's avonds binnen gezet in een stal van 11 x 4. De stal is helaas zo gebouwd dat er geen individuele stallen gemaakt kunnen worden, dus zo hebben we noodgedwongen ze vorig jaar maar met zijn allen in de stal gezet. Het ging verbazingwekkend goed :).

-Nooit geen problemen gehad, geen wondjes, niets. Nieuwelingen zijn altijd heel erg interessant en daar moet altijd meteen mee gespeeld worden.

Hoe gaat het met voeren?
-Erg makkelijk, 3 emmers op een rij en ze krijgen eten in een vaste volgorde. Eerst het oudste paardje, daarna de middelste en daarna pas de jongste. De paarden weten dit en wachten geduldig tot ze aan de beurt zijn.

-Nee. :)

-Zeker :D.

-Alle paarden zijn getraind in (in lichte mate) in vrijheidsdressuur, het commando terug zit er erg goed in! Daarmee heb ik een hoop problemen voorkomen, een keer wijzen naar de borst en de paarden weten dat ze terug moeten. ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:22

Citaat:
Welke paarden? Dravers? De dravers die ik ken worden zeker niet alleen opgevoed hoor. Ik weet wel dat de moeder van mijn paard en erg zure merrie was en ik denk dat ze daar toch een vleug van heeft meegekregen. In mijn profiel staat een meesterlijke foto met haar erg boze blik...zo reageert ze dus op vrijwel alle paarden...

Die foto!!! _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- !!! GENIAAL!
Maar dat is wel een beetje een dravertrekje geloof ik ja, wij hebben hier ook een narrige draver, maar ik moet zeggen, nu hij in een kleine groep staat, is hij een stuk vriendelijker geworden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:43

hyppolyte schreef:
Citaat:

Die foto!!! _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- !!! GENIAAL!
Maar dat is wel een beetje een dravertrekje geloof ik ja, wij hebben hier ook een narrige draver, maar ik moet zeggen, nu hij in een kleine groep staat, is hij een stuk vriendelijker geworden.

Even off-topic maar als wij met de draververeniging een meeting hebben kunnen we rustig 10 dravers zo bij elkaar in een klein weiland zetten en alles blijft rustig. Geen gekloot etc., binnen no time ontstaan er vriendschappen. Het lijkt net of ze door hebben dat ze van hetzelfde soort zijn.

Mijn paard is redelijk gevoelig en verwacht dat andere paarden ook zo snel reageren maar niet ieder paard reageert zo gevoelig... Mijn paard kan zich daar erg aan irriteren..

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:36

Mijn merrie heb ik inmiddels 6 jaar en de eerst 2,5 jaar heb ik haar op een manege, op stal, gehouden. Na de 2,5 jaar heb ik de overstap gemaakt naar groepshuisvesting niet ver van de manege af en hierdoor is mijn pony echt enorm veranderd, in positieve zin. Ze leek meer rust in zich te hebben en meer content te zijn met zichzelf. Momenteel staat ze tijdelijk weer op stal en ik merk aan haar dat ze toch liever buiten staat. Ik merk aan haar dat ze enigzins onrustiger is geworden sinds ze weer binnen staat. Aanstaande zondag wordt ze verhuisd naar haar nieuwe onderkomen in een prachtige groepsstal. De eerste nacht blijft ze nog apart van de rest, omdat ze pas 's avonds gebracht wordt. Ze is een heel makkelijk paard wat betreft intergratie, dus ik verwacht dat ze snel haar plek in de nieuwe kudde gevonden zal hebben.

In haar oude kudde gaat de groep heel soepel met elkaar om. Het is een redelijk stabiele groep, waardoor de paarden precies weten wat ze aan elkaar hebben. Als er een nieuw paard in de kudde gebracht wordt is het een beetje afhankelijk van het nieuwe paard hoe het in de groep zal passen. Je ziet eigenlijk in één oog opslag of het paard gaat passen of niet. Het ene paard zal zijn plek in de kudde niet kunnen vinden, terwijl het andere er direct bij zal horen.

Hoe gaat het met voeren?
In de oude kudde werden alle paarden 1x per dag, tegelijkertijd, tijdens een voerbeurt gevoerd. Dit zijn dan brokjes, hooi is onbeperkt. Op de nieuwe locatie zal ook onbeperkt hooi aanwezig zijn op verschillede plaatsen i.v.m. een grotere kudde. Het voeren van brok wordt hier wel zelfstandig gedaan wat ik persoonlijk wel fijn vind. In een groep voeren heeft toch niet helemaal mijn voorkeur. In groepsverband voeren is wel weer handig als het gaat om tijd. Als de voerbeurten onderling verdeeld worden, hoef je niet per sé iedere dag te gaan, wat op zich ook wel weer heel fijn is :)

In de periode dat mijn paard in de kudde heeft gestaan heeft ze enkele kleine verwondingen gehad, maar in de periode dat zij op stal stond had ze die ook ;) Ze heeft in dee periode in de kudde 1 grote verwonding gehad, maar dat had ook een verwonding kunnen zijn die op een stal had kunnen gebeuren. In de revalidatieperiode kon ze niet bij de kudde staan i.v.m. een zandbodem, maar ze heeft toen in een weiland naast de paddock gestaan. Hiervoor stond ze een maand op boxrust op de kliniek en ik denk dat het weiland toch een veel betere oplossing is geweest :)

Ik heb heel sterk het idee dat mijn paard het veel beter naar haar zin heeft in de kudde!! Ze is er qua karakter een stuk rustiger op geworden. Ik heb ook het idee dat ze in een kudde veel meer zichzelf is.

Het in en uit de groep halen gaat prima. Ze komt netjes naar mij toe als ik haar kom halen. Veel beter dan toen ze nog op stal stond. Ze weet immers dat als ik haar kom halen we iets leuks gaan doen en dat ze na afloop weer lekker buiten kan spelen. In haar stalperiode heb ik vaak gehad dat ze hard voor mij weg liep als ik haar kwam halen, dat is nu niet meer zo.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:58

mijn paard (palomino) staat in de BIT!! Artikel over groepsstal deze maand!!
Afbeelding
Lezen dus ;) Zie mijn bevindingen hierboven!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:08

fransje23 schreef:
Hoe gaat het met voeren?
etc.

Hier ook een mini-groepje thuis met twee 3,5 jarige hengsten en een 20 jarige ruin.

Wisselingen heb ik niet, het is de bedoeling dat het zo stabiel mogelijk blijft

Voeren: de stal is open naar de wei, dus zomer = gras, winter = hooi. Ze krijgen dagelijks granen bij in een emmer die ik breng volgens een vaste routine, ieder op zijn plek. Het is een beetje een circusnummer, maar het houdt orde en zo lang ik daar ben gaat niemand stelen bij de buur.

Verwondingen: De hengsten hebben wel eens blauwe plekken of een pluk haar uit, de ruin heeft nooit wat, die is baas ;)

Naar hun zin: echt wel!

Uit halen: Ze zijn erg aan mekaar gehecht, ze wachten op mekaar, en begroeten feestelijk wanneer eentje terug komt. Weg gaan op hun eentje hebben ze moeten leren (lieft jong). Mijn ruin is niet graag alleen weg, maar hij kan het, ik denk dat hij dat in zijn jonge dagen nooit geleerd heeft. De andere twee lopen met plezier alleen buiten. Dat is echt een kwestie van belonen.

Ik vind dit de leukste manier van paarden houden. Ze hebben het echt naar hun zin, en als ik wat wil doen pluk ik er gewoon eentje uit. Op vlak van activiteiten of rijden zie ik geen specifieke nadelen. Niet anders als op mijn vorige pensionstal waar ze ook de hele dag op de wei liepen.
Ze zijn ook niet zo afhankelijk van mij als een paard wat in en uit een stal moet, of voor sociaal contact van mensen afhankelijk is. Zelf vind ik dat heel aangenaam. Kan ze gerust 24 uur vergeten, de mannen hebben het zo ook wel naar hun zin.

Enige nadeel (met twee hengsten toch) is dat je geen dromen over meterslange manen moet koesteren. Het zal wel beteren als ze wat ouder worden, maar momenteel betekent het vele spelen dat ze mekaar creatieve kapsels bezorgen :+

Zoals hierboven al werd verteld, ook mijn paarden zijn erg rustig, ik heb nooit gedragsproblemen.. ze zitten gewoon goed in hun vel.