fransje23 schreef:Ik ben benieuwd naar mensen die hun paard op een pensionstal in een groephuisvesting hebben staan. De gropeshuisvesting kan een HIT-actiefstal zijn maar ook naar ervaringen met andere groepshuisvestingen ben ik benieuwd.
Het gaat wel echt om huisvesting bij een pensionstal en voor volwasssen dieren waar gewoon mee gewerkt wordt en niet alleen om een zomerweide.
Hoe gaat de groep met elkaar om en wordt er gereageert op wisselingen in de groep?
Hoe gaat het met voeren?
Heeft jou paard weleens verwondingen?
Heb je het idee dat je paard het naar zijn/haar zin heeft.
Kan je je paard makkelijk in en uit de groep halen
etc.
Mijn paard staat in een groepsstalling gehuisvest. Ze staat in een kudde van zo'n 30 paarden in een goed gedraineerde paddock met inloopstal en weide.
In de groep gaat het er vredig aan toe, ieder paard vind wel z'n plek binnen de groep. Er gaat wel eens een paard weg of er komt er nieuwe bij maar tot hiertoe heeft dat nog nooit problemen of onrust opgeleverd.
De paarden hebben weidegang en dus gras en daarbij wordt 24/7 ruwvoer (voordroog) voorzien in de paddock. Het ruwvoer wordt op een strook van zo'n 30 meter lang gelegd zodat elk paard de kans heeft om te eten wanneer het wilt. Krachtvoer wordt bij ons niet standaard gegeven dus dat moet je zelf voorzien, hier voor dien je wel je paard even uit de groep te halen!
Hoewel mijn merrie aan de kop van deze kudde staat heeft ook zij wel eens wondjes. Dit is onvermijdelijk als je je paard in een groepshuisvesting houdt. Maar het gaat hier over oppervlakkige huidwonden, het is hier nog nooit voorgevallen dat een paard een ander paard ernstig verwond heeft.
Mijn paard heeft het heel erg naar haar zin op haar huidige 'stalling'. Ik heb haar nu 6 jaar en ik heb ze nog nooit zo gelukkig, kalm, ontspannen en voldaan gezien als vanaf de dag dat ze hier 'gestald' staat.
Ik kan mijn paard heel makkelijk uit de groep halen, nooit problemen mee. De eerste weken was dat wel even anders, ik denk dat ze toen heeeeeel graag in haar nieuwe kudde wou blijven!!

Ik vind je paard op deze manier houden zeker een aanrader! Mijns inziens krijgt een paard enkel op deze manier volledig geestelijke rust.
Voor degenen die nieuwsgierig zijn geworden naar waar mijn paardje staat, hier een linkje naar de website ...
www.27ranch.be

, ik dacht dat het misschien voor een studie zou zijn ofzo. En, wat is je conclusie tot nu toe?Mijn advies zou zijn om die van jou dan in een niet al te grote kudde te zetten.

.