Stallenbouw, aanleg rijbak, weide etc. etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:39

Gefeliciteerd :D
Mijn tips zijn

Neem een (uit) loopstal zodat ze zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten kunnen staan
Heb zelf ooit luxe binnenboxen laten bouwen,daar kreeg ik later spijt van..
ik gebruik ze nu als hooi/stro opslag :+
Nadelen kan ik niet bedenken, voordelen wel 8-)
Is bv handg als je een dagje uit bent en je ivm het slechte weer moet kiezen binnen of buiten
Nu kunnen ze altijd zelf kiezen

Kies bij een houten afrastering gecreosoteerde palen, daar eten ze niet aan
Of breed schrikband (met breuk beveiliging)

Gras kun je inzaaien tot november

Urielle

Re: Stallenbouw, aanleg rijbak, weide etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 20:25

Bedankt allemaal voor de hulp! We zijn vandaag bij een bedrijf geweest die renovaties doet en daar ook eens zitten praten, die man had zelf ook paarden dus dat praat makkelijk :+

Betonvloer nog laten gieten in de stal hadden we geen budget meer voor. Ik weet nog niet of ik dat zelf aan ga durven, misschien met een goede handleiding vanuit Bokt? :P

De wandjes wil ik gaan zetten met gasbetonblokken, zelf proberen te metselen. (Mijn moeder krijgt een rolberoerte als ze dit leest, heb nog nooit meer geklust dan een IKEAkastje :+ ) En dan alleen frontjes bestellen. Loopstallen doe ik niet, vind een binnenbox heel prima.

Voor de hengsten hadden we de garage voorzien, tussenwandje metselen en twee maal een deel uit de wand laten halen waar de deur in komt, hebben ze zicht op buiten. Maar het is nog even te zien wat dat doet qua kosten, misschien de mannen gewoon ook in de loods. Ik zie nog wel.

De waterleiding ga ik laten doen. Die moet sowieso door de grond, maar ik neem aan dat je dan in de stal ook iets moet voorzien tegen bevriezing? Tot dusver heb ik zo'n pomp als optie maar op internet vond ik wel fikse prijzen. Dus misschien toch voor dat eventjes dat het vriest gewoon cementbakken in de stallen.

De weiden gaan we omheinen met compleet hekwerk met gaas en een stroomdraadje ervoor, ivm de hengsten maar ook geen gedonder met veulentjes onder de draad door etc.

En dan de rijbak met rubber banden, ben nog wel aan het zoeken waar ik die vandaan kan halen maar vind dat wel een goede optie. Zetten jullie de palen in de bare grond of gegoten in beton? Want anders laat ik dat gelijk met de grote omheining doen, maar dan moet ik eerst de grondwerken voorzien.

Spannend nog steeds hoor, ik ben hartstikke hyperdepieper ervan!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:32

Google maar eens op beoband, zo heet dat rubberband.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:41

Grondonderzoek kan je laten doen bij de bodemkundige dienst van Belgie ( Leuven ),
deze werken in heel Vlaanderen, elke streek heeft zijn eigen staalnemer.

Dat van die brandweerslangen zou ik persoonlijk niet doen,
stel dat je deze later wil vervangen, dan kan je je verwachten aan flinke afvalkosten op het containerpark.

Veel succes ermee !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:52

Ik heb de waterleidingen niet door de grond maar langs het dak,van die flexibele leidingen ,die lopen van boven naar beneden,daaraan de waterbak,om het laatste stukje een stalen pijp tegen kapot trekken.
als het gaat vriezen benenden de 3 graden zet ik het water eraf en krijgen ze water in de voerbak en het voer gaat dan even op de grond of in bakken aan de deur,die losse met haken.
cementbakken in de stal is drama! of ze gooien het om of ze ka.. erin en ze drinken niet veel als het koud is dus is het wel goed te doen hoor.
veranker je muurtjes goed want de knollies zijn expert in het groter drukken van ruimtes :+ alles duwen ze opzij.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:02

gasbetonblokken zou ik persoonlijk geen paard achter zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 08:40

Daar is onze huidige stal ook van opgetrokken, en dat leek me zelf nog wel te doen qua metselen. Ze moeten ook per zoveelste laag vastgezet worden in de muur zag ik. Wat zou jij adviseren voor materiaal Anne?

De waterleiding moet vanuit het huis naar de stal getrokken worden in de grond, verder wou ik ze dan idd langs boven met per stal individuele kraantjes erop dat ik ze ook per box af kan zetten als een paard zijn waterbak gemold heeft.
Losse voerbakken gaat hier weer van geen kanten, zijn gelijk kapot. Een luchtzuiger en drie speelvogels. Dan zou ik een manier moeten hebben om die losse voerbak ook weer (tijdelijk) vast te kunnen zetten en dan nog vrees ik ervoor. De luchtzuiger breekt regelmatig ook waterbakken af etc. Vorige winter heb ik 2,5 maand water moeten geven met cementbakken omdat er leidingen kapot gesprongen waren in de stal waar ik nu in pension sta en dat ging toen wel goed. Alleen Future kakte erin, maar dat doet ze ook dagelijks in haar waterbak dus ja, what's the difference dan hihihi.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:43

Urielle schreef:
Bedankt allemaal voor de hulp! We zijn vandaag bij een bedrijf geweest die renovaties doet en daar ook eens zitten praten, die man had zelf ook paarden dus dat praat makkelijk :+

Betonvloer nog laten gieten in de stal hadden we geen budget meer voor. Ik weet nog niet of ik dat zelf aan ga durven, misschien met een goede handleiding vanuit Bokt? :P
Kan je allemaal zelf doen, maar moet je wel weten hoe en niet 'zomaar wat doen' ;)
De wandjes wil ik gaan zetten met gasbetonblokken, zelf proberen te metselen. (Mijn moeder krijgt een rolberoerte als ze dit leest, heb nog nooit meer geklust dan een IKEAkastje :+ ) En dan alleen frontjes bestellen. Loopstallen doe ik niet, vind een binnenbox heel prima.
Die blokken zijn te zacht en te licht (geen massa). Bovendien schrapen paarden eraan..
Blokken moet je lijmen (met evt lijmbak), niet metselen

Voor de hengsten hadden we de garage voorzien, tussenwandje metselen en twee maal een deel uit de wand laten halen waar de deur in komt, hebben ze zicht op buiten. Maar het is nog even te zien wat dat doet qua kosten, misschien de mannen gewoon ook in de loods. Ik zie nog wel.
Tussenwandje ook hier van of hout, steen of andere blokken. Metselen is ook een vak apart :+

De waterleiding ga ik laten doen. Die moet sowieso door de grond, maar ik neem aan dat je dan in de stal ook iets moet voorzien tegen bevriezing? Tot dusver heb ik zo'n pomp als optie maar op internet vond ik wel fikse prijzen. Dus misschien toch voor dat eventjes dat het vriest gewoon cementbakken in de stallen.
Zo'n (doorloop)pomp kost inderdaad veel geld, zou ik niet zo gauw overwegen en geld ergens anders in investeren. Kost bovendien veel stroom.
De weiden gaan we omheinen met compleet hekwerk met gaas en een stroomdraadje ervoor, ivm de hengsten maar ook geen gedonder met veulentjes onder de draad door etc.
Bedoel je de buitenkant? Hout of alleen gaas?
En dan de rijbak met rubber banden, ben nog wel aan het zoeken waar ik die vandaan kan halen maar vind dat wel een goede optie. Zetten jullie de palen in de bare grond of gegoten in beton? Want anders laat ik dat gelijk met de grote omheining doen, maar dan moet ik eerst de grondwerken voorzien.
Ff bekijken wat voor rubber... Hout hoeft ook niet duur te zijn. Palen gewoon in de grond. Kan je met een grondboor doen. Beton is niet nodig.
Spannend nog steeds hoor, ik ben hartstikke hyperdepieper ervan!
Snap ik :D , maar wel leuke spanning he }> hahahha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:10

Dit is het meest duidelijke van wat we nu hebben, en dat is echt superfijn.
Afbeelding

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:14

Da's handig ja.. zeker om de buitenrand heen. (kan je bijv ook kippen loslaten in de wei ;) )
Ik zou dat in de wei/tussen de weides niet gebruiken ivm evt verwijderen ivm weidebeheer ed.

Kan je iets met de rest van mn info?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:41

Ik had gedacht aan een brede poort bij de wei, bekleed ook met dat gaas zodat de trekker er wel in kan. In de wei van nu hebben we van die veer-openingen, is ook heel fijn in gebruik, maar mijn dochtertje moet ik regelmatig tussen de paardenvoeten uit komen halen want die gaat paadjuh aaiuh.
Ondanks de tussenpoort weet ik nu al dat dat thuis niet veel anders gaat gaan, dus wil ik het ook echt kindproof afgezet hebben, dat ze evt. nog wel de stal inkan maar niet hop de wei in.
Verder ben ik niet zo technisch (:+ ) dus ik sta open voor alle advies
- DE techniek om schuin aflopende betonnen vloeren te maken. Ik heb een vriendin bij een betoncentrale en die kan me wel helpen met de samenstelling maar ook niet met het plaatsen.
- van welk materiaal best de stalmuren optrekken? Voor metselen zelf etc etc zijn uitgebreide handleidingen op internet gelukkig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:47

@Urielle : een paar dingen waar ik de fout mee in gegaan ben en graag doorgeef :D (om te vermijden)

-hou bij aanleg van bakken/stallen en plaatsing van hekken rekening met groot materieel en hun draaicirkels c.q. ruimte om te manouvreren.
Niets zo vervelend als een tractor die ergens niet bij kan komen omdat het hek te smal is c.q. de bocht niet kan halen.
-maak de mestput groot genoeg (liefst iets groter) als je verwacht nodig te hebben én probeer hem zo te maken dat hij verdiept ligt. Niets zo waardeloos als je zware kruiwagen omhoog te moeten rijden in een sompige ondergrond. Simpelweg in een gat leegkiepen is zóveel makkelijker :D
-voorzie zware hekken van een loopwiel. Hierdoor gaat je hang en sluitwerk veel langer mee en het gebruik is zo'n stuk handzamer.
-bekijk eens de Amerikaanse hekken, zeker de soort met voerspijlen en/of een apart doorganghek.
Ik heb zoveel gemak van deze hekken en zou niet anders meer willen.
-ik hab na jaren mijn vaste voerbakken uit de stallen gesloopt omdat ze zich er tegen stoten/schuren en die dingen gaan roesten én ik eigenlijk liever van de grond voer. Nu krijgen ze hun krachtvoer in onbreekbare rubber bakken (Kanguru). Kunnen ze veilig uit eten én mee spelen/in gaan staan zonder dat er iets mee gebeurd.
Ook kan ik nu makkelijk in de paddock voeren zonder ze altijd eerst op stal te moeten zetten.
-stalwanden bekleden met materiaal wat je makkelijk schoon kunt spuiten; dus glad.
Overigens zou ik niet zelf gaan metselen. Kijk eens naar betonnen elementen (silosleuven) of het kunststof systeem waar ik zelf van gecharmeerd ben.
-een HIT-matras ipv rubber matten; kost net zoveel en is veel zachter én scheelt aanmerkelijk in stalstrooisel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:51

Bedankt DD! Heel praktisch :j
De betonnen elementen ken ik niet, die moet ik opzoeken. Kunststof gaat niet werken, een van de paarden schijnt op een andere stal de wanden drie keer per week uit het lood te slaan (is bij mij altijd rustig, maar wij hebben nu ook stenen wanden, dus misschien daarmee?)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:55

Ik heb hoekvoerbakken vast hoor,die van stubs,lekker stevig,de volgende worden stalen.. alleen als het zo hard vriest dat de kraan dicht zit geef ik ze water in de vaste voerbak en hang ik met voeren even een losse bak op.
voor je luchtzuiger kan je een beschermer om je waterbak plaatsen een stalen boog die de bak beschermd tegen schuren en eraan trekken,zijn gewoon in de handel.en misschien voorkomt t ook t mesten in de waterbak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:02

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:36

Wij hebben de zijmuur van de stallen in grijze snelbouwstenen gemetseld. Gascelblokken zou ik ook niet aanraden. Het lijkt me dat ze er makkelijk door kunnen stampen. En de bevestiging van de voorwand op je muur moet ook heel stevig zijn, want het openschuiven van de deuren geven toch veel weerstand aan die muur. Zelf bij ons is de 1e steen al wat gezakt door het gewicht van de voorwand.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:27

Urielle schreef:
Ik had gedacht aan een brede poort bij de wei, bekleed ook met dat gaas zodat de trekker er wel in kan. In de wei van nu hebben we van die veer-openingen, is ook heel fijn in gebruik, maar mijn dochtertje moet ik regelmatig tussen de paardenvoeten uit komen halen want die gaat paadjuh aaiuh.
Ondanks de tussenpoort weet ik nu al dat dat thuis niet veel anders gaat gaan, dus wil ik het ook echt kindproof afgezet hebben, dat ze evt. nog wel de stal inkan maar niet hop de wei in.
Verder ben ik niet zo technisch (:+ ) dus ik sta open voor alle advies
- DE techniek om schuin aflopende betonnen vloeren te maken. Ik heb een vriendin bij een betoncentrale en die kan me wel helpen met de samenstelling maar ook niet met het plaatsen.
- van welk materiaal best de stalmuren optrekken? Voor metselen zelf etc etc zijn uitgebreide handleidingen op internet gelukkig.

Okee.. da's een goed idee ja, brede hekken. Gaas aan buitenkant wei is ook prettig tegen honden. 8-)
Zo'n vloer maken moet je ook t juiste gereedschap voor hebben. We hebben gewoon zakken bij de gamma gehaald en gemixd in de molen.
Stalmuren, blijf ik bij kalkzandsteen. Je hebt de kleine steen versie en de grote steen. Wij hebben de grote steen gebruikt. Uiteindelijk heeft deze veel massa en komt natuurlijk het front tegenaan.
De buitenmuurkant (wat een gasbetonblokken gelijmde muur is) is afgewerkt met steenschotten en daarvoor betonplexplaat.
Ik heb reeds ervaring met gasbetonblokken langs de stal! }>
Afbeelding

Wb voerbakken heb ik halfronde aluminium, zijn overal gerond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:42

Ik ga even proberen of ik een foto gevonden krijg waarop de steen staat waaruit de stallen van nu opgetrokken zijn hoor... ff zoeken...

Afbeelding

Op stal zeiden ze dat dit gasbetonblokken waren, maar misschien is het dan toch ander materiaal?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:56

je kan de waterleiding waar hij naar bovenkomt met van dat schuimisolatie inpakken in een schuur vriest het minder snel vooral als er paarden instaan. bij twijfel kan je van die warmte spiraaltjes eromheen doen dan bevriest het ook niet.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:18

Wij hebben 2 jaar geleden thuis ook een ruime stal gebouwd met 2 in/uitloopboxen. De vloer hebben beklinkerd op zandbodem.
Mijn paard staat op zaagsel, geeft minder mest. De urine trekt door de klinkers weg de bodem in. Betonvloer schijn je het behoorlijk lang te moeten laten uitharden, paard zou er kreupel van kunnen worden is mij verteld ;) Ondanks het niet zo strakke oppervlak als beton, is de vloer toch goed schoon te houden en altijd droog. Wij hebben ook een waterleiding aangelegd vanuit onze pomp. Hoe dat technisch is gedaan durf ik niet te zeggen. Bevroor wel afgelopen januari. Minder dus. Succes met alles, beter 100 keer navragen dan dat je straks een onpraktisch probleem hebt waar je aan vast zit.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:20

Warmtespiraal ben ik huiverig voor na dat akkefietje bij manege Riant. Een rondpompsysteem is eenmalig een dure aanschaf maar als het vriest dat het kraakt de investering meer dan waard.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:22

Mijn eega :+ .. die hier alles kan maken.. die denkt niet dat dat gasbetonblokken zijn, maar vermoedelijk kalkzandsteen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:32

Is idd kalkzandsteen. Dat is een 'zachte' steensoort die onder invloed van water en een zure omgeving redelijk snel 'verteert'.
Qua watervoorziening heb je een heel mooi systeem waarbij de bovenkant is afgesloten als er niet gedronken wordt en er geen overtollig water in de bak blijft staan. Niet goedkoop natuurlijk, maar wel heel effectief en ook voor kleinere stallen te gebruiken.

Citaat:
Mijn paard staat op zaagsel, geeft minder mest.
Ik weet wat je bedoeld maar het staat er wel leuk :+
Als TS dat zoekt zijn er meer opties zoals strokorrels en vlas.
Citaat:
De urine trekt door de klinkers weg de bodem in
Klinkt mooi máár bedenk je wel dat áls je kontrole krijgt dat je de boel binnen een bepaalde tijd vochtdicht moet maken of je krijgt een vette bekeuring. IEDEREEN (ook partikulieren) moeten voldoen aan de milieu-eisen vwb stalling; dus een waterdichte bodem. Persoonlijk vind ik het ook grote onzin, want of ze nu in de paddocks plassen (waar ze haast de hele dag staan) of op stal waar het de bodem intrekt. Lood om oud ijzer...

Het grote probleem van beton vind ik dat het zo glad is. Ik zie met enige regelmaat paarden (zeker met ijzers) er op uitglijden en zou dus zeker matten met profiel erover leggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:38

bespaar je zelf moeite en maak een inloopstal zodat je paarden zelf in en uit kunnen lopen.

Als je een eigen terrein hebt om in te delen heb je alle vrijheid en mogelijkheden om elementen uit het paddockparadise aan te leggen :)*

http://www.paddockparadijs.nl

De paarden krijgen meer beweging, je hebt geen stro meer nodig, je hoeft ze niet elke ochtend buiten te zetten en 's avonds weer binnen.

Alleen moet je zelf ietsje verder lopen om ze te voeren.

Voorbeeldje van plattegronden:

Afbeelding

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:43

Voor de bak inderdaad beoband. Heeft een eigen site met prijzen erbij. Is in verhouding een stuk goedkoper als een houten rijbak omheining. Gewoon palen in de grond, zonder beton. Met kraan erindouwen, beetje schuin. Beo band met bijgekochte beugels bevestigen, aan begin goed vastmaken en aan eind strak trekken (met trekker of kraan). heel onderhoudsvriendelijk, in verschillende kleuren en breedte te krijgen. (wij hebben voor groen gekozen) Kan ook eventueel schrikdraadje langs gespannen worden. Wij hebben twee rijen band van 10 centimeter breed en omdat wij speciaal zand met tapijtsnippers als bakbodem hebben, hebben wij langs de grond een plank om dit netjes binnen de bak te houden. (wordt intensief gebruik gemaakt van de bak)