Bijvoeren in het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 05:11

bij ons gaan die bakken 2 per dag vol.
er staat 1 bak per paard in de wei,.
als het leeg is staan ze vaak wel een paar uur zonder eten en dan scharrelen ze wat rond op zoek naar grassprietjes
wij voerden vorig jaar voordroogkuil, en sommige paarden kregen hooi,is maar net wat ze hebben kunnen.
ik blijf een voorstander van hooi,daar kun je toch vaak wat meer van geven dan van voordroog vind ik.

enige nadeel van deze bakken vind ik dan wel weer dat ze ze in het voorjaar ook gebruiken om aan te schuren
dus staan ze er met de benen in, schuiven ze aan de kant etc...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 07:32

Das wel minder idd Ellen..
Ik heb nu al een oplossing voor de poownies!
Heb 2 brede hooiruiven die ik aan de buitenkant van de trailer ga bevestigen, zo zijn ze wel even zoet met hooi eruit plukken en verknoei ik er niet veel van.
Hooi sla ik 2 pakjes per week op voor in de trailer en zorg dan dat ze er niet bijkunnen en gewoon kunnen schuilen in de trailer :j :D

fokfanaat

Re: Bijvoeren in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:01

ik reken in de winter een halve baal per dag, meer eten ze eigenlijk niet op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:24

Die hooinetten zijn echt super.
Ik zet mijn beesten van de winter op een grote weide en er is nog niet duidelijk op welke manier we bij gaan voeren als het nodig is, maar dit is er eentje om te onthouden mocht de staleigenaar iets zoeken.

Ik heb hem ook even doorgestuurd naar mijn vriendin die 'achter' blijft op mijn huidige stal in de paddock. dat hooinet zou echt ideaal zijn op de paddock.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:30

Ik heb van die grote vaten (1000 liter vaten) doormidden geflaxt. De scherpe randjes goed weg geschuurd. Daar doe ik in de winter ook 2x per dag hooi in zolang ze op land staan anders 1x per dag overdag en krijgen ze savonds op stal nog bijgevoerd. Heb ze wel zo laag gemaakt dat de shet er ook bij kan. Super handig.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:41

Ook ik heb hooinetten,als 3 jaar
Er gaan per keer 2 balen hooi in,sinds vorig jaar voer ik rondbalen en heb van die grote tuinafvalzakken gehaald (270L.)
Daar gaan er ook 2 van in een net.
Zak als hij goed vol is weegt ongeveer 12 tot 14 kilo,dus het zelfde als een klein baaltje.

Ik heb netten met een 6 cm maasdoorsnee,en ga dit jaar ook netten gebruiken met 4,5 cm doorsnee.

Mijn netten zijn 1 meter breed en 3 meter lang ik geloof de xl netten.
Maar heb nu een fabrikant in de buurt gevonden die ze ook maakt,dus weer een stukje goedkoper.

Maar ze gaan lang mee 1 hangt er al 3 jaar en de andere 2 jaar en daar wordt vanaf begin oktober tot eind mei mee gevoerd 2x op een dag.

Leg er wel wat onder,anders wordt het een modderboel.
Ik heb 1 in de schuilstal hangen en 1 daar liggen paddockplaten onder en dat bevalt me prima ,geen verlies van hooi want alles eten ze op ook wat op de grond valt.

En met voordroog gaat het ook prima,maar een pak moet je niet te lang bewaren anders gaat het schimmelen,dus met 3 pony gaat het volgens mij schimmelen.

Ik zelf heb ook voordroog en zet een rol in de wei met een net erover zodat het net als de hooinetten gaat.