Wat als ander pensionklanten gaan zeuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:39

@Superrizzo
Daar is niets ongepast aan hoor.

Dat Abaresk en jij dus je paarden niet op stal willen waar ze geen 8 uur buiten mogen staan is toch jullie mening?

Ik zeg alleen dat heel veel stallen het niet willen in de winter, dan mag je blij zijn dat er een paddock aanwezig is.

Dus eigenlijk ik jouw reactie ongepast. >;)

vergeet even niet dat er ook paarden zijn die het niet fijn vinden om minimaal 8 uur buiten te staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:41

Het is idd te verwachten dat er gezeik van komt. Op een pensionstal worden regels gemaakt en die zijn voor iedereen, dus ook voor jou. Wil je met die pensionstal verder in zee gaan moet je je erbij neerleggen dat jouw paardje, net als alle andere paarden daar, niet zo heel vaak/lang buiten zal komen. Wil je niet dat jouw paard het overgrote deel van de dag op stal staat moet je verder zoeken naar iets anders. Bij dit soort 'voorkeursbehandelingen' ga je idd scheve gezichten krijgen. En dan kan je het wel verwijten aan 'die andere klanten die niks voor hun paard willen doen' maar veel van die klanten werken 8u per dag en 5 dagen per week (weet niet hoe TS qua werktijden zit) om hun paard te kunnen onderhouden ;) Dus kunnen ze moeilijk overdag de paarden even omwisselen in de paddock. Ik zou ze iig zeker niet gaan verwijten dat zij niks over hebben voor hun paard totdat je het zeker weet. Daarnaast moet je ook kijken naar de voorkeur van je paard, hoe weet jij dat je paard het geweldig zal vinden om in weer en wind buiten te staan? Ik neem aan dat je niet een hele schuilstal erbij zal bouwen op het stukje dat je afzet... Paarden verschillen onderling ook erg bmt weersomstandigheden. Mijn merrie kan in de winter ook de paddock in gelukkig, maar zodra het koud is en het waait/sneeuwt rent ze zo weer terug d'r stal in hoor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:49

Loody schreef:
@Superrizzo
Daar is niets ongepast aan hoor.

Dat Abaresk en jij dus je paarden niet op stal willen waar ze geen 8 uur buiten mogen staan is toch jullie mening?

Ik zeg alleen dat heel veel stallen het niet willen in de winter, dan mag je blij zijn dat er een paddock aanwezig is.

Het doet er helemaal niet toe wat stalhouders wel of niet willen.
Het gaat erom wat jij (in z'n algemeenheid bedoeld) wilt voor jouw paard.
En jij kunt je er dus òf bij neerleggen dat je paard nauwelijks buiten komt òf op zoek gaan naar een stal waar alle en hele dagen buiten wèl mogelijk is.

pmarena

Re: Wat als ander pensionklanten gaan zeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:53

Een half uurtje en een uurtje daar naar buiten dat is geen manier van paarden houden :n

Welke hele goede redenen er ook voor zijn dat iemand niet meer wil of kan bieden dan dat : dat maakt niet uit.

De reden maakt geen fluit uit , het is het gevolg waar het paard mee te maken heeft.

Het paard is de dupe ervan en dat is altijd de schuld van de eigenaar.

Je gaat toch niet willens en wetens je paard op een ongeschikte plek neerzetten , waar het beestje vrijwel de hele dag in zijn hokje staat te wachten tot hij er een keer uit mag...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:54

Daar gaat het ook niet om, maar mensen moeten wel begrijpen dat heel moeilijk kan zijn om een stal te vinden waar je paard lekker 8 uur naar buiten kan, in de wei...... of paddock, wat jij wilt :)

Dus om dat maar te zeggen wacht maar even met een paard aanschaffen, schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:54

Loody schreef:
Arabesk schreef:
Ik zou gewoon een andere stal zoeken waar de paarden minimaal 8 uur per dag buiten komen óóḱ in de winter. Zolang je die niet gevonden hebt, kun je beter nog maar even wachten met het aanschaffen van een eigen paard.

gelukkig is dit jou mening ;)

De meeste stallen willen geen paarden in de wei in de winter, hou daar rekening mee voordat je met zo'n opmerking komt.

Dan zou ik daar mijn paard niet neer willen zettten. Het belang van mijn paard gaat voor mijn eigen belang. Ik vind Arabesk ook vaak (te) extreem, maar in deze heeft ze wel heel erg gelijk, vind ik.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:57

ik ben het er niet mee eens, ik ga mijn paard niet in de winter in een tot moddervertrapt weitje neerzetten, waar mijn paard niet gelukkig van wordt, omdat ze dan alle kanten op glijdt..

Bij ons mogen de paarden in de winter geen 8 uur de wei op, 2 uurtjes mag, onder toezicht.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:01

Loody schreef:
ik ben het er niet mee eens, ik ga mijn paard niet in de winter in een tot moddervertrapt weitje neerzetten, waar mijn paard niet gelukkig van wordt, omdat ze dan alle kanten op glijdt..

Bij ons mogen de paarden in de winter geen 8 uur de wei op, 2 uurtjes mag, onder toezicht.

Hoewel ik denk dat ze het niet erg vinden om in de modder te staan (ik heb een weiland van 3 ha. en waar staan mijn paarden vaak in de winter............? Juist.....), vind ik dat je de plicht hebt er voor te zorgen dat je een stalling zoekt die de boel voor elkaar heeft. En inderdaad, een klein modderig weitje in de winter hoort daar niet bij.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:05

hahaha.. ja op die manier,

nou ik heb mijn plicht gedaan, mijn paard een goed stalletje bezorgd.

En als je geen sportamibties hebt en graag lekker basic je paard wilt houden/onderhouden, tja dat heeft abaresk gelijk.
Maar dat is niet mijn manier van een paard houden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:09

Wat ik in het hele verhaal mis is sociaal kontakt. Want een paard alleen op stal is not done maar een paard alleen in de wei is ook not done.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:15

Ik zou als ik jou was heel snel een ander plek zoeken.

Daar waar je staat is gewoon klote.

en je paard is nog maar 3 en dan heel beperkt buiten? dan is het toch geen leuke plekkie daar.

En inderdaad voor iedereen gelijke monniken en gelijke kappen, voor degenen die niets willen doen die doen dan niet mee en voor degenen die wel willen die doen dan mee klaar, hun eigen beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:24

Waarom is het zo een leuke plek dan? Je stalmaten zeuren dat jouw paard langer buiten komt, maar willen zelf niets doen en jouw staleigenaar vind dat zij het niet hoeft te doen. Wat is er voor jouw en jouw paard nou zo leuk aan die stal? :+ Alleen de stalhuur?

Weet je wel wat het kost om extra op en neer te rijden aan benzine en energie als je hier wat goedkoper uit bent dan bij een stal waar ze gewoon standaard elke dag buiten gezet worden gedurende een aantal uren?

Ik zou er al niet over na hoeven te denken. Bedenk wel dat als je een leuke groep hebt en er gaan een paar weg en komen er een paar bij, dat het leuke snel over kan zijn. Zoek een stal waar het stalmanagement voor jouw paard helemaal oke is, het is tenslotte zijn huis en pas je aan aan de mogelijkheden die het voor de mens biedt. Uiteraard goede rijmogelijkheden, want daar past het paard zich weer aan op jouw met jouw keuze, dressuur of recreatie of beiden, maar de rest is voor het paard.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:38

een 3 jarige grotendeels op stal??!!
Ik vind er ook wel wat van hoor!

Kijk echt nog maar eens goed naar een stal waar hij/zij veel naar buiten kan

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:21

principal schreef:
idd die zaken die ik zou moeten verdedigen, zijn ook eigenlijk voor de staleigenaar, terwijl hij zich er van af ziet, moet ik de kritiek opvangen, waar ik ook geen zin in heb.

Dus hij is niet conseqeuent, hij bied de mogelijkheid wel, maar er is geen roulatiesysteem hoe dit geregeld kan worden, en de inzet is vrij laag daarvoor.

ga morgenavond nog naar die andere stal waar die hele dag buiten kan staan, en ben benieuwd of ze me over de streep kunnen halen :P

Kies voor je paard..mijn paard stond ook op een stal ( 3 jarige) waar ze met geluk 3 uur buiten kwam..ik belde vanaf mijn werk mijn vader of die alsjeblieft wou kijken of ze dan ook daadwerkelijk buiten stond..ik had het er ook heel gezellig maar mijn paard werd er niet gelukkiger op :n er zijn echt wel meer pensionstallen waar het wel anders kan! Ik heb nu een plekje waar mijn paard de hele dag de wei op mag in een groep van 6 (ook in de winter!) en ik heb haar nog nooit zo zien stralen! Een paard en zeker een 3 jarige hoort lekker buiten te staan..laat dat motivatie genoeg zijn...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:51

In welk land ookalweer MOETEN de paarden een bepaald aantal uren buiten staan??? minimaal 8u?!
Nou als dit ook in nl doorgevoerd gaat worden kunnen veel pensionstallen en manege's hun deuren wel sluiten!!
Kijk een paard hoort geen 24/7 in een box te staan waarvan ze misschien een uurtje per dag eruit komen.(om gereden te worden danwel).Elk paard moet zijn benen een keer kunnen strekken.
Ik sta ook in pension met onze A-pony en die staat in een box van 3bij4 mtr, minimaal....(hihihi is zo leuk en dan die reakties van sommige.....,maar goed ik betaal ook voor die box)
ik wil hem niet in een box van 1,5 bij 2mtr .(eerst moest het, had geen keus maar hier gaat ie niet meer weg)! Ik kan er wel 3 inzetten.
Je moet doen wat het beste is voor je paard en waar jij tevreden mee bent en als andere hetzelfde willen dan moeten ze met z'n alle de handen onder de riem steken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:53

Van mij mogen ze het invoeren Vivana! Ik zeg niet dat het overal zo is maar grotendeels gaat het alleen maar om geld! Als ik verhalen hoor van stalgenootjes waar ze weg komen..nou nou gewoon over de rug van de paarden wordt daar geld verdiend! Bah! Ik knijp mijn handjes dicht met mijn staleigenaar!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:31

vivana schreef:
In welk land ookalweer MOETEN de paarden een bepaald aantal uren buiten staan??? minimaal 8u?!
Nou als dit ook in nl doorgevoerd gaat worden kunnen veel pensionstallen en manege's hun deuren wel sluiten!!
Kijk een paard hoort geen 24/7 in een box te staan waarvan ze misschien een uurtje per dag eruit komen.(om gereden te worden danwel).Elk paard moet zijn benen een keer kunnen strekken.
Ik sta ook in pension met onze A-pony en die staat in een box van 3bij4 mtr, minimaal....(hihihi is zo leuk en dan die reakties van sommige.....,maar goed ik betaal ook voor die box)
ik wil hem niet in een box van 1,5 bij 2mtr .(eerst moest het, had geen keus maar hier gaat ie niet meer weg)! Ik kan er wel 3 inzetten.
Je moet doen wat het beste is voor je paard en waar jij tevreden mee bent en als andere hetzelfde willen dan moeten ze met z'n alle de handen onder de riem steken.

Ik ben het helemaal met je eens.

mijn shet staat in een 3x3 en mijn tinker in een 4x4
hier betaal ik ook naar.
en we hebben weides waar de paarden ook in de wiinter kunnen lopen (drainage systeem)

ieder paard wil minimaal 8 uur naar buiten.
al zeggen er sommige ooooooooowwwwww hij staat voor de draad, jaaaaaa waarom omdat ze binnen lekker eten krijgen zet je dan de stal weer open zullen ze daar niet in blijven staan hoor.

ik zeg niet dat een paard per se 24/7 buiten moet staan.
ik heb er niets op tegen dat een paard 's nachts op stal staat.

Mij gaat het er om dat de paarden lekker een fiks aantal uren buiten komt recreatie paard/pony of wedstrijd paard/pony.

dat er pensionstallen zijn waar het niet mogenlijk is omdat de wei aan gort word gelopen okee dat kan,maar er zijn ook andere voorzieningen zoals een paddock.

en als er wordt gezegt dat het een zooi wordt met het voeren daarin bied je toch zelf aan om dat even op te ruimen.

we sluiten elkaar immers ook geen 23 uur op de wc

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:28

superrizzo schreef:
ieder paard wil minimaal 8 uur naar buiten.
al zeggen er sommige ooooooooowwwwww hij staat voor de draad, jaaaaaa waarom omdat ze binnen lekker eten krijgen zet je dan de stal weer open zullen ze daar niet in blijven staan hoor.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik hier (o.a.) een oud paard van 27 heb, die 's winters wel haar stal verkiest boven de wei. Als ik haar buiten zet in de winter (en het is koud of nat), blijft ze de godganse dag voor de draad hangen, terwijl ze ook gewoon kan eten, want ik voer ook bij in de wei. Eten doet ze dan niet, alleen maar zielig voor de draad staren. Als ik haar dan op stal zet, is ze weer happy en gaat lekker staan eten.
Maar zodra het weer beter wordt, wil mevrouw niets liever dan buiten staan en dat gebeurt dan uiteraard ook. Zij is dus de enige van mijn 8 paarden die 's winters duidelijk aangeeft liever binnen dan buiten te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:43

vivana schreef:

Vroeger riep ik dit ook altijd... Tot ik mijn merrie leerde kennen :+ Van mij mogen ze het alsnog invoeren hoor, er zijn zat paarden die het heerlijk vinden om in weer en wind buiten te zijn! Maar ik kies voor mijn paard dus verwacht niet van mij dat ik me aan die wet ga houden als ik mijn paard buiten weg zie kwijnen ;)

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:47

Needje schreef:
Ik hoef mijn paard geen 8 uur op een paddock hoor.
Tenzij er gevoerd wordt.
En dat gebeurd zelden ivm de zooi die het geeft.

paarden die bij ons in de winter op de paddock staan krijgen wel hooi, en water (dat schijnen ze ook niet overal te krijgen)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:50

Hier ook gewoon hooi en water in de paddock hoor. Ga een paard niet 8 uur voer en water onthouden

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:54

Miss_Montana schreef:
Het is idd te verwachten dat er gezeik van komt. Op een pensionstal worden regels gemaakt en die zijn voor iedereen, dus ook voor jou. Wil je met die pensionstal verder in zee gaan moet je je erbij neerleggen dat jouw paardje, net als alle andere paarden daar, niet zo heel vaak/lang buiten zal komen. Wil je niet dat jouw paard het overgrote deel van de dag op stal staat moet je verder zoeken naar iets anders. Bij dit soort 'voorkeursbehandelingen' ga je idd scheve gezichten krijgen. En dan kan je het wel verwijten aan 'die andere klanten die niks voor hun paard willen doen' maar veel van die klanten werken 8u per dag en 5 dagen per week (weet niet hoe TS qua werktijden zit) om hun paard te kunnen onderhouden ;) Dus kunnen ze moeilijk overdag de paarden even omwisselen in de paddock. Ik zou ze iig zeker niet gaan verwijten dat zij niks over hebben voor hun paard totdat je het zeker weet. Daarnaast moet je ook kijken naar de voorkeur van je paard, hoe weet jij dat je paard het geweldig zal vinden om in weer en wind buiten te staan? Ik neem aan dat je niet een hele schuilstal erbij zal bouwen op het stukje dat je afzet... Paarden verschillen onderling ook erg bmt weersomstandigheden. Mijn merrie kan in de winter ook de paddock in gelukkig, maar zodra het koud is en het waait/sneeuwt rent ze zo weer terug d'r stal in hoor :=

Dat vind ik dus onzin, als zij voor haar eigen paard dit regeld is dat toch haar ding.
De fout ligt dan nog altijd bij de pensionhouder.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:55

Caira schreef:
Hier ook gewoon hooi en water in de paddock hoor. Ga een paard niet 8 uur voer en water onthouden

haha, voor ons ook niet meer dan logisch, maar het gebeurd wel.
Ik vind dat niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:58

jesito schreef:
Dat vind ik dus onzin, als zij voor haar eigen paard dit regeld is dat toch haar ding.

In principe zeg jij hetzelfde als ik, het is ook de fout van de pensionhouder als er op deze manier scheve gezichten ontstaan :+ Probleem is alleen dat die scheve gezichten zich niet snel zullen uiten tegen de stalhouder maar zich juist gaan botvieren op de TS en dat zou erg jammer zijn omdat ze het wel gewoon via een eerlijke weg heeft gespeeld ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:35

Miss_Montana schreef:
jesito schreef:

In principe zeg jij hetzelfde als ik, het is ook de fout van de pensionhouder als er op deze manier scheve gezichten ontstaan :+ Probleem is alleen dat die scheve gezichten zich niet snel zullen uiten tegen de stalhouder maar zich juist gaan botvieren op de TS en dat zou erg jammer zijn omdat ze het wel gewoon via een eerlijke weg heeft gespeeld ;)

O oke :o

Die boze gezichten zou ik er dan voor over hebben, mijn paard zijn welzijn gaat voor.
Vragende mensen kunnen geholpen worden.