Halsverlenger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:44

Hmmm, wat een negatief verhaal... Ik gebruik hem als bijzetteugel bij het longeren, als afwissleing met het touwtje. Mijn pony reageert er heel goed op. Hij is van zichzelf vrij licht in de hand, en hij durft hier wel aanleuning op te nemen. Als hij hangt of trekt, geeft het wel mee, maar door de extra druk corrigeert hij zichzelf.
Die paarden die door het elastiek heen lopen, zijn dat paarden die met het rijden ook de neiging hebben te gaan hangen? Hoe los je dat met het rijden op?
Zetten jullie je hand dan vast? of maak je ophoudingen?
Elk paard is natuurlijk anders. Maar voor mij is de halsverlenger een fijn hulpmiddel. Ik hoef hem met rijden trouwens nooit te gebruiken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:13

Mijn paard gaat dus met longeren vooledig tegen dat elastiek in, met rijden is ze heel licht op de hand. Ik snap dat dus ook niet, misschien vind ze die druk achter haar oren eng?
Nouja, touwtjes werken wel, dus die gebruik ik gewoon bij haar.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:03

Sjuimpje schreef:
Ik heb nog nooit een paard er correct op zien lopen,
met deze hulpteugel stimuleer je een valse knik en het wegdrukken van de rug wat resulteert in een slecht achterbeen gebruik.
WAARDELOOS ding!
Geef mij maar een touwtje!
En als ik ze even wil attenderen op het feit dat ze achter ook nog een stel benen hebben bind ik even een elastische bandage achterlangs, werkt ook prima!

Dat met die elastische bandage is idd een heel doed idee.
Gebruik je een stiek met longeren?Heeft meestal weinig nut.
Met rijden?Kan goed werken, maar gebruik het hoooguit 2 x !!

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:42

met longeren is het een ramp! mn pony gaat alleen maar tegen dat ding in lopen trekken en traint dus niet de spiertjes waarvan dat de bedoeling was. Dat doe ik dus noooooit weer!

Ze knuppen die dingen soms bij manegepony´s om, als ze heel vervelend zijn en die lopen er wel aardig op, maar bij mijn eigen is het echt een on-ding!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:02

Natascha, waarom heeft een elastiek met longeren weinig zin?
Mijn pony heeft een elastische verbinding, en wordt van achter naar voor gereden. Het elastiek zet zich niet vast, maar hij kan het ook niet wegtrekken door te snoeken... Daar heeft hij zelf het meest last van.
Daarnaast kun je hem laag tussen de voorbenen, of aan de zijkant (lager en hoger) plaatsen als bijzetteugel... Ik snap je dus echt niet. Kan er wel inkomen dat er paarden zijn die er door heen trekken (zie vorige reactie!)

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:16

Juist Joyce, daar had ik het dus over.
Paarden kunnen zich er doorheen terkken bij het longeren, en dat maakt ze juist weer stug.

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:54

mmm bij mij werkt het wel, faf is er veel beter van gaan lopen. mijn verzorgster rijd er altijd mee(heel los) en dat merk ik zeker, overgens gebruik ik hem nooit ik heb hem niet nodig. als je je paard goed longeert geeft hij vanzelf na( dat doet faf tenminste en ik zie het wel bij meer mensen).
Wel bestaat het gevaar dat het paard niet meer op jou hand loopt maar puur op dat stiekie en dat vind ik vaak slecht aan hulpmiddelen.
soms ontkom je er niet aan, maar als dat wel mogelijk is dan gebruik ik liever helemaal niets.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:05

Met een elastiek begrens je niet, ze kunnen dan nog doordrammen, en zo gaan ze dus nooit echt lekker nageven, maar blijven ze "plakken" als je een ophouding geeft.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:22

Ik vind het ook een onding, het enige wat ze uiteindelijk doen is de verkeerde kant optrekken en hangen. Gelukkig niet zo prijzig geweest. OOk een pessoa teugel is volgens mij voor mensen die zelf niks willen doen, die achterhand moet je zelf activeren, ook alleen goed voor ruitersportzaak.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:28

valori schreef:
Ik vind het ook een onding, het enige wat ze uiteindelijk doen is de verkeerde kant optrekken en hangen. Gelukkig niet zo prijzig geweest. OOk een pessoa teugel is volgens mij voor mensen die zelf niks willen doen, die achterhand moet je zelf activeren, ook alleen goed voor ruitersportzaak.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:18

Sorry, maar ik zie hier alleen maar negatieve reacties. Ik gebruik ook een halsverlenger voor Kasmeria. Deborah rijdt met slof, maar dat kan ik zelf niet en heb ik dus hervoor gekozen.
Kasmeria is een paard wat sterren kijkt en daardoor gigantisch haar rug wegdrukt. Doordat ik de halsverlenger er aan hang kan ze dit niet meer. Verder rij ik haar zelf nageeflijk en hangt het elastiek gewoon in een boogje. Tuurlijk is mijn streven om haar tzt helemaal zonder te rijden en dat doe ik ook wel eens na een half uurtje. Maar voor het eerste begin is het voor haar gewoon beter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:28

Amanda schreef:
Sorry, maar ik zie hier alleen maar negatieve reacties. Ik gebruik ook een halsverlenger voor Kasmeria. Deborah rijdt met slof, maar dat kan ik zelf niet en heb ik dus hervoor gekozen.
Kasmeria is een paard wat sterren kijkt en daardoor gigantisch haar rug wegdrukt. Doordat ik de halsverlenger er aan hang kan ze dit niet meer. Verder rij ik haar zelf nageeflijk en hangt het elastiek gewoon in een boogje. Tuurlijk is mijn streven om haar tzt helemaal zonder te rijden en dat doe ik ook wel eens na een half uurtje. Maar voor het eerste begin is het voor haar gewoon beter.

Als je perse een hulpteugel wilt gebruiken, zou ik toch veel liever voor de thiedeman kiezen, deze werkt niet als het niet nodig is, en hij hij kan niet zo doordrammen/hangen als met een elastiek!

Maar als je haar zelf nageeflijk rijdt heb je toch helemaal geen hulpteugel nodig?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:15

Ik zie een hoop mensen ook de thiedeman verkeerd gebruiken. Die zetten hem zo strak, dat hij altijd werkt! Of hij moet in de krul...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:33

Samsam"]
[quote="Amanda schreef:

Als je perse een hulpteugel wilt gebruiken, zou ik toch veel liever voor de thiedeman kiezen, deze werkt niet als het niet nodig is, en hij hij kan niet zo doordrammen/hangen als met een elastiek!

Maar als je haar zelf nageeflijk rijdt heb je toch helemaal geen hulpteugel nodig?
[/quote]

Dat is het problem juist. Als ze merkt dat ik het helemaal zelf moet doen gooit ze haar hoofd in de lucht en komt het eerste half uur niet naar beneden. Ik gebruik hem nu ook alleen nog maar met inrijden en na een 20-30 min. gaat-ie er weer af.
Ik heb het wel eens geprobeerd hoor. Een paar keer zelfs, maar het werkt gewoon nog even niet. Toen ik haar net reed kon ik 'm er niet eens na het inrijden eraf halen. Nu inmiddels wel. We zijn dus op de goede weg en ik heb er vertrouwen in dat we tzt echt wel zonder kunnen! Knipoog