sanne83 schreef:ik denk zelf dat als je een hoofdstel of touw of whatever nodig hebt, je dan gewoon te weinig respect van je paard hebt, om buiten te gaan wandelen. Heel gevaarlijk lijkt me dat, niet doen dus. Mijn paard was vroeger ook zo'n schrikmonster, ik ging nooit naar buiten als de vuilnisbakken weer buitenstonden..... Alleen maar rennen, omdraaien, schrikken,opzijspringen. Nu doet ze dat nooit meer, ik kan gewoon buitenwandelen met halster zonder dat ze ooit schrikt, dat is niet gevaarlijk of iets dergelijks, het gaat er gewoon om dat je paard respect voor je heeft, daarom moet hij achter je lopen, zeker niet naast je, dat lijkt veiliger, maar eigenlijk heb je niets te vertellen. Ik sta er echt verbaasd over wat jullie voor hulpmiddelen nodig hebben om alleen al buiten te lopen, wat ga je dan later doen als je er ook nog op wilt.....Als je paard je niet een beetje vertrouwd als je er naast loopt, dan zou ik er niet op gaan zitten. Met fysieke kracht hou je je paard nooit in bedwang, hij is ALTIJD sterker dan jij. Daarbij als je op de grond al ruw moet zijn, hoe wil je dan ooit je paard een lichte mond laten krijgen als je erop zit???
Om een paard te laten wennen aan buiten zal je toch naar buiten moeten, ze wennen anders nergens aan.
En voor een paard lopen dat schrikt en ervandoor wilt lijkt me niet echt verstandig, als ze flink schrikt en ze wilt echt eg dan lig je er toch mooi onder.
En de onzekere paardjes lopen netter naast je omdat ze zich dan net iets zekerder voelen.
Dus ik denk dat het gewoon per paard verschilt.
Ik zou het vooral houden op doe wat je veilig vindt, en dat is voor de 1 alleen maar een halster en voor de ander een hulpmiddel.
En als wandelen met een hoofdstel ruw is kan je dus ook neit rijden met een hoofdstel in?
Want het betekent namelijk niet dat als je een hoofdstel in hebt met wandelen dat je eraan gaat lopen sjorren.
Voorbeeld: mijn paard loopt netjes naast me als ze een hoofdstel in heeft, ze speelt er wat mee en voelt zich zichtbaar zekerder.
Met een halster om is ze gewoon paniekeriger, naar ons idee omdat ze dan gewoon minder houvast heeft of hoe je het ook uit wilt leggen.
En dan heb ik toch liever een hoofdstel waarvan het touwtje loshangt en het paard ontspannen meestapt dan een halster waar ik de hele tijd aan moet hangen omdat mevrouw de kriebels heeft.
.. we wandelen met een touwhalster en een touw van vier meter lang.