Wandelen met paard, hoe hou je ze bij je vraag?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:49

sanne83 schreef:
ik denk zelf dat als je een hoofdstel of touw of whatever nodig hebt, je dan gewoon te weinig respect van je paard hebt, om buiten te gaan wandelen. Heel gevaarlijk lijkt me dat, niet doen dus. Mijn paard was vroeger ook zo'n schrikmonster, ik ging nooit naar buiten als de vuilnisbakken weer buitenstonden..... Alleen maar rennen, omdraaien, schrikken,opzijspringen. Nu doet ze dat nooit meer, ik kan gewoon buitenwandelen met halster zonder dat ze ooit schrikt, dat is niet gevaarlijk of iets dergelijks, het gaat er gewoon om dat je paard respect voor je heeft, daarom moet hij achter je lopen, zeker niet naast je, dat lijkt veiliger, maar eigenlijk heb je niets te vertellen. Ik sta er echt verbaasd over wat jullie voor hulpmiddelen nodig hebben om alleen al buiten te lopen, wat ga je dan later doen als je er ook nog op wilt.....Als je paard je niet een beetje vertrouwd als je er naast loopt, dan zou ik er niet op gaan zitten. Met fysieke kracht hou je je paard nooit in bedwang, hij is ALTIJD sterker dan jij. Daarbij als je op de grond al ruw moet zijn, hoe wil je dan ooit je paard een lichte mond laten krijgen als je erop zit???

Om een paard te laten wennen aan buiten zal je toch naar buiten moeten, ze wennen anders nergens aan.
En voor een paard lopen dat schrikt en ervandoor wilt lijkt me niet echt verstandig, als ze flink schrikt en ze wilt echt eg dan lig je er toch mooi onder.
En de onzekere paardjes lopen netter naast je omdat ze zich dan net iets zekerder voelen.
Dus ik denk dat het gewoon per paard verschilt.

Ik zou het vooral houden op doe wat je veilig vindt, en dat is voor de 1 alleen maar een halster en voor de ander een hulpmiddel.

En als wandelen met een hoofdstel ruw is kan je dus ook neit rijden met een hoofdstel in?
Want het betekent namelijk niet dat als je een hoofdstel in hebt met wandelen dat je eraan gaat lopen sjorren.

Voorbeeld: mijn paard loopt netjes naast me als ze een hoofdstel in heeft, ze speelt er wat mee en voelt zich zichtbaar zekerder.
Met een halster om is ze gewoon paniekeriger, naar ons idee omdat ze dan gewoon minder houvast heeft of hoe je het ook uit wilt leggen.

En dan heb ik toch liever een hoofdstel waarvan het touwtje loshangt en het paard ontspannen meestapt dan een halster waar ik de hele tijd aan moet hangen omdat mevrouw de kriebels heeft.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:28

Mijn paard moet dus gewoon achter mij lopen, wel schuin erachter. Links of rechts, kan allebei. Aangezien ik geen hoofdstel heb Knipoog .. we wandelen met een touwhalster en een touw van vier meter lang.
Als hij mij voorbij rent, wat wel eens gebeurd, drijf ik zijn achterhand van me vandaan, zoals hem geleerd is, en hij staat weer keurig met zijn hoofd naar me toe. Hij respecteert het uiteinde van het touw, en zal zich dan ook niet losrukken ofzo, als hij schrikt wil hij alleen graag zien waarvan (logisch, eerste reactie bij schrik van een paard: rent een paar meter weg, kijkt om, blijkt het gevaarlijk te zijn peert'ie hem alsnog...)
Ik vind het vreemd dat mensen niet buiten durven te wandelen maar wel te rijden. Je hoort toch op de grond minstens evenveel respect te krijgen?
En om het met een jong paard niet te doen vind ik even onvertsandig. Buiten wandelen, al dan niet met een ervaren paard samen, lijkt me een prima voorbereiding voor de rest van zijn leven.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:00

voor mij geldt het zelfde als bij elise: ik loopp met longeerlijn en halstertje of touwhaslter met lang touw, en ze moet altijd schuin achter me lopen. dan heb je de meeste controle over je paard en kunnen de minste dingen gebeuren.

Mocht ze een keer langs me gaan is dat een paar passen en dan staat ze stil, ze zit niet aan het touw.

Maar goed, ik heb een paard dat eerst kijkt of iets de moeite waard is om te schrikken en rent niet meteen weg. (hoewel dit ook prima werkt bij het paard van mijn zusje dat het liefst voor iets engs springt, wat niet echt handig is als dit een vrachtauto is...)

Voor extra controle lijkt het me in het begin wel handig om een bitje in te doen, dat voelen ze ook alleen als je er aan zit, dus dat kan geen kwaad als je dat alleen doet als ze weg willen springen. En veel oefenen in de bak op gehoorzaamheid.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:08

sanne83 schreef:
ik denk zelf dat als je een hoofdstel of touw of whatever nodig hebt, je dan gewoon te weinig respect van je paard hebt, om buiten te gaan wandelen. Heel gevaarlijk lijkt me dat, niet doen dus. Mijn paard was vroeger ook zo'n schrikmonster, ik ging nooit naar buiten als de vuilnisbakken weer buitenstonden..... Alleen maar rennen, omdraaien, schrikken,opzijspringen. Nu doet ze dat nooit meer, ik kan gewoon buitenwandelen met halster zonder dat ze ooit schrikt, dat is niet gevaarlijk of iets dergelijks, het gaat er gewoon om dat je paard respect voor je heeft, daarom moet hij achter je lopen, zeker niet naast je, dat lijkt veiliger, maar eigenlijk heb je niets te vertellen. Ik sta er echt verbaasd over wat jullie voor hulpmiddelen nodig hebben om alleen al buiten te lopen, wat ga je dan later doen als je er ook nog op wilt.....Als je paard je niet een beetje vertrouwd als je er naast loopt, dan zou ik er niet op gaan zitten. Met fysieke kracht hou je je paard nooit in bedwang, hij is ALTIJD sterker dan jij. Daarbij als je op de grond al ruw moet zijn, hoe wil je dan ooit je paard een lichte mond laten krijgen als je erop zit???

Jij hebt waarschijnlijk het enige paard dat nooit een stapje verkeerd doet.

Ik wandel ook met een paard als ze al bereden worden. 's Winters bijvoorbeeld als ze niet in het land kunnen. Ik wandel altijd met een hoofdstel zonder neusriem, met een dik bit eraan en een longeerlijn. 99 van de 100 keer hoef ik niet in te grijpen en loopt hij braaf mee, maar juist voor die ene keer dat het fout gaat heeft hij dat bit in. Hij heeft nogal de neiging om bij het vluchten in no time om te draaien, al dan niet in combinatie met stijgeren. Dan is het toch wel lekker dat ie een bitje in heeft, want met het halster ben je dan gewoon nergens.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:11

Ik wandel vaak met mijn paarden, die overigens zeer verkeersmak zijn. Ondanks dat doe ik altijd een hoofdstel om met een longeerlijn eraan. Je weet tenslotte maar nooit wat je onderweg tegenkomt (aanvallende hond al een keer meegemaakt) en dan heb je toch wat meer te vertellen en ben je je paard niet meteen bij de eerste de beste schrikreactie kwijt.

Zelfs mijn zeer brave en koelbloedige paarden schrikken wel eens ergens van, na die schrikreactie zoeken ze wel meteen weer steun bij mij, maar ik ben dan toch heel blij dat ik een langere lijn en een bit gebruik!

Maar ik sluit me aan bij de anderen, eerst oefenen in de bak op pure gehoorzaamheid. Dat is en blijft stap 1!