Sportpaard, hobbypaard, what's in a name?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:04

Voor sommigen wordt een sportpaard vanzelf een frustratiepaard, terwijl dat risico met een hobbypaard veel minder groot is. Het is mijn hobby en dat blijft het, hobbypaard dus, vooral tussen het trainen door Lachen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:18

nou lovely ik heb ook van veel hobbypaarden frustratiepaarden zien worden

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:22

Pellie"]
[quote="runningkawa schreef:
Citaat:
Wat ik onder sportpaarden versta.
Paarden die bijna dagelijks getraint worden om een beter nivo te bereiken daarmee.

quote van me uit dat andere topic


wehehe dan heb ik een sporttinker }>
[/quote]

Haha, en ik een sport-shet-hengst(die ook nog eens dekhengst is, wat heeft hij het druk Knipoog ).

Ik versta daar onder paarden die door een proffecioneel iemand op westrijd uitgebracht worden. En hobby ruiters die hoger dan het Z rijden.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:45

Ik zeg altijd 'ik heb een paard'. En ik snap nooit waarom er ergens een lat gelegd moet worden. Klinkt zo denigrerend voor al paarden die geen sport- voor hun naam mogen zetten. Haha!
Ik vind dat wedstrijden er niets mee te maken hebben. Er zijn mensen die een klasse II endurance rit zouden kunnen winnen zonder dat ze ook maar 1 wedstrijd gereden hebben, en paarden die kunnen piafferen zonder ooit een ring van dichtbij gezien te hebben... Paardrijden is toch een sport? Dus zijn het allemaal sportpaarden.. met recreatieruiters erop. Rijdt je voor je brood, heb je een sportpaard met een prof erop. Zo...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:15

Als je je paard rijdt met de intentie de conditie en souplesse te verbeteren, te gymnastiseren en spieren op te bouwen/te onderhouden, denk ik dat je paard een sportpaard is, ongeacht het niveau of het aantal wedstrijden dat er wel of niet mee gereden wordt.

Iemand die zijn paard een keertje voor een buitenritje meeneemt zal niet gauw spreken van een sportpaard, dat is denk ik meer hobbypaard.

Wat hier door elkaar wordt gegooid zijn de begrippen hobbymatig rijden en professioneel rijden.
Iemand kan als hobby sport bedrijven of beroepsmatig sporten.
Sport blijft sport, het verschil is alleen of je amateursporter bent of prof sporter.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:11

amen, fabienne. Trouwens, anders noemen we onze paarden gewoon wedstrijdpaarden en gebruiken we deze definitie:

IMO is een paard een wedstrijdpaard als de training en omgang erop gericht is om verder te komen in de sport; dat kan dressuur springen endurance western of sgw zijn (en nog een hoop andere zaken) maar primair is de tijdsbesteding gericht op het verbeteren van prestaties en dat wordt getoetst door regelmatig aan een officiele wedstrijd deel te nemen.


afkomstig van:

[PP] Wat is de definitie van een wedstrijdruiter?
lielle schreef:
IMO ben je een wedstrijdruiter als jouw training en omgang met je paard erop gericht is om verder te komen in de sport; dat kan dressuur springen endurance western of sgw zijn (en nog een hoop andere zaken) maar primair is je tijdsbesteding gericht op het verbeteren van je prestaties en dat toets je door regelmatig aan een officiele wedstrijd deel te nemen.