sportpaard in wei of stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:36

Fitzroy schreef:
Ik kies voor 3 met die opmerking dat mijn paard niet in een koppel gaat. Hij mag alleen in het land om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Tenslotte is hij er voor mijn plezier.
Als alleen in het land dus niet mogelijk is, gaat hij helaas niet het land op. Het is niet anders, maar ik heb geen zin in een constant geblesseerd paard. Boos!

Arm paard. Hij is er voor jouw plezier en daarom is het jouw plicht om te zorgen dat hij ook plezier heeft en een "paards" leven kan leiden. Daar hoort minimaal weidegang bij en liefst ook gezelschap van een ander paard. Op die manier houd je een paard psychisch en fysisch gezond en daar worden de prestaties (zeker op de lange duur) alleen maar beter van.

Ik heb er 2, een arabier waar ik endurance mee rijd, en een Welsh K, voor het gezelschap. Ik heb het geluk dat ik een stuk land van de buren mag gebruiken, zodat ze nu de hele dag in de wei lopen. Als het daar te nat is, staan ze in een paddock van 20 x 40 m. En 's nachts bij droog weer in de paddock en anders op stal. Omdat de arabier een kouwkleum is krijgt hij 's nachts gewoon een deken op als dat nodig is en zo gaat het prima. Hoe meer ze buiten zijn, hoe kleiner de kans op blessures. Ze zijn het gewend en weten vaak wel hoever ze kunnen gaan.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:55

Nou onze paarden staan altijd van begin mei tot begin oktober 24uur per dag in het land. En zij hebben nooit blesures ofzo Verward. De veulentjes gaan de eerste 2 maanden wel gewoon naar binnen s'avonds maar overdag gaan ze er weer lekker uit en lekker in de koppel. Als het weer het toe laat en de veulentjes zijn sterk genoeg dan blijven zij ook s'nachts gewoon buiten.
Ik vindt het gewoon ZIELIG voor paarden niet bijna (of nooit) buiten komen en lekker in een koppel kunnen rennen en spelen met hun soortgenoten. Dat is toch geen leven voor een paard, in mijn ogen hoort een paard gewoon lekker met zijn soortgenoten in de wei te staan, lekker NATUURLIJK. En dat compleet inpakken met bandages en peesbeschermers heb ik ook nooit gesnapt Verward. Misschien maak je ze op zo'n manier wel juist gevoeliger voor blesures . De paarden van ons hebben nog nooit in het land een peesbeschermer omgehad. Die van ons leven gewoon lekker in hun koppel en zijn super gezond (ook geestelijk)

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:46

Het wedstrijdpaard van mijn instructrice gaat dus overdag het land op en 's avonds staat hij op stal. Als hij de hele dag binnen zou staan, zou hij hij ontzettend narrig worden. Hij is nu supergelukkig, en dat kan je ook terugzien als hij moet lopen, een mooi vrolijk, oplettende paard.
Ik rij zelf geen wedstrijden (nu dan, misschien in de toekomst), maar dit vind ik absoluut het beste voor een sportpaard...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:37

Branki, waar baseer jij op dat mijn paard een 'arm' paard zou zijn?
Alleen omdat ik niet voldoe aan jouw eisen?

Geloof me, mijn paard ziet er super uit en lijkt prima in zijn vel te zitten en gelukkig te zijn (voor zover wij mensen dat in kunnen schatten, ze kunnen nog steeds niet praten Knipoog )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:15

het ligt allemaal aan de omstandigheden, natuurlijk, maar mijn paard staat al jaren op een niet eens zo heel erg groot land met zo'n 20 andere paarden en heeft nog nooit een blessure daar aan over gehouden. In de wei lopen is het meest natuurlijke wat er maar is, waarom zou een paard zich dan verwonden???? ja, als je je paard helemaal in gaat lopen pakken met dekens en bandages en weet ik veel wat nog meer, misschien dat ze dan zo gek gaan doen om al die zooi kwijt te raken, dat kan ik me voorstellen. Ik kan me echt niet voorstellen dat een paard gelukkig is zonder lekker doen waarvoor hij gemaakt is en dat is lekker lopend grazen en spelen met soortgenoten, en daarbij kan ik me ook niet voorstellen dat als je zegt dat je echt van je paard houdt en het allerbeste voor hem wil dat je hem dan in de stal houdt. iedereen moet dat maar voor zich beslissen, maar ik heb zoiets als ik het leuk vind om paard te rijden, moet m'n paard het dan niet ook leuk vinden??? ben ik hem dan niet verschuldigt om de rest van z'n leven ook zo leuk mogelijk te maken???

groetjes Sanne

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:18

kijk trouwens nog maar eens alleen maar naar alle luchtzuigbanden die verkocht worden, paarden die zichzelf maar volpompen met endorfines om maar niet ontzettend ongelukkig te zijn, het zijn net een soort heroineverslaafden.... en dan zijn er nog steeds mensen die denken dat een paard in een stal gelukkig is....

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:25

Mijn paard staat zo'n 7 uur per dag buiten, in een groep met 5 andere merries. Weiland is groot genoeg, ze komen wel eens binnen met een schram, maar verder valt het allemaal wel mee. Paard breekt daarbij de boel af als ie in zn eentje op stal staat.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 10:20

onder sportpaard versta ik:
een paard dat op wedstrijd uitgebracht wordt en daar ook regelmatig voor getraind wordt.

dus volgens mij vind je geen 'sportpaard' dat in de winter:
dag en nacht op de weide staat
en als een enorme teddybeer op wedstrijd verschijnt.

een combi tussen weidegang en stal is, vind ik dan, ideaal.

een paard kan zich uitleven. (overtollige energie kwijtraken door te bokken , te racen op de weide,...) genieten van de zon op z'n koppie en heerlijk staan doezelen,....

en een paard dat zich goed voelt, kan z'n werk beter doen.

en zoals sanne 83 zegt, paarden die zich goed voelen (meestal paarden die dagelijks enkele uren buiten mogen) hebben veel minder last van ondeugden!
dat zegt toch wel wat?

natuurlijk, niet iedereen heeft de luxe om per paard, 3 weilanden te hebben enz...

wat ik érg vind is veulentjes binnenhouden tot hun 3e jaar. sommige komen dan slechts 1x per week in een paddock.
stel je voor: een 3jarige die nog nooit gegraasd heeft.
enkel om hun 'superafstamming' te beschermen. (krijg je dan als commentaar)

nou, als je echt de gezondheid, de geest van je paard wil beschermen mag hij toch minstens dagelijks buiten! *LOL*

(als ik te kattig doe, laat het me dan maar weten Extreme duivel )

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:02

branki"]
Fitzroy schreef:
Ik kies voor 3 met die opmerking dat mijn paard niet in een koppel gaat. Hij mag alleen in het land om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Tenslotte is hij er voor mijn plezier.
Als alleen in het land dus niet mogelijk is, gaat hij helaas niet het land op. Het is niet anders, maar ik heb geen zin in een constant geblesseerd paard. Boos!
[/quote]

[quote="Neel"]
Ik vindt het gewoon ZIELIG voor paarden niet bijna (of nooit) buiten komen en lekker in een koppel kunnen rennen en spelen met hun soortgenoten. Dat is toch geen leven voor een paard, in mijn ogen hoort een paard gewoon lekker met zijn soortgenoten in de wei te staan, lekker NATUURLIJK.
[/quote]

sommige paarden kunnen nou eenmaal niet samen met een ander paard op de wei. bij ons gaan ook niet alle paarden samen op de wei (wel weien naast elkaar maar per wei 1 paard). en onze paarden gaan echt niet huilen als ze "alleen" staan. als een paard niet met een ander paard op de wei kan is het een stuk verstandiger om ze appart te zetten en (chronische) kreupelheid te voorkomen.

[quote="branki"]
Arm paard. Hij is er voor jouw plezier en daarom is het jouw plicht om te zorgen dat hij ook plezier heeft en een "paards" leven kan leiden. Daar hoort minimaal weidegang bij en liefst ook gezelschap van een ander paard. Op die manier houd je een paard psychisch en fysisch gezond en daar worden de prestaties (zeker op de lange duur) alleen maar beter van.
[/quote]

een "paards" leven leiden... dan kun je net zo goed meteen de fokkerij stop zetten want alle minder goede punten worden eruit gefokt en zo verdwijnt oer-instinct. je kunt je natuurlijk wel afvragen waar de grenzen liggen.

[quote="Neel schreef:
En dat compleet inpakken met bandages en peesbeschermers heb ik ook nooit gesnapt Verward. Misschien maak je ze op zo'n manier wel juist gevoeliger voor blesures . De paarden van ons hebben nog nooit in het land een peesbeschermer omgehad. Die van ons leven gewoon lekker in hun koppel en zijn super gezond (ook geestelijk)

het is ieders eigen keus om zijn of haar paard in te pakken. dat je paard zwakker wordt van bescherming is onzin. wanneer doe je het goed? en wat is goed? de paarden hier zijn "beschermd" en de meeste staan appart op de wei. en elk paard hier is gegarandeerd gezond zowel geestelijk (voor zover je dit kan opmaken) als lichamelijk.

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:49

een weide met daarop een stal

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:20

Overdag weidegang, s'avonds naar binnen.

Pompidou stond voorheen vaak op stallen waar ze een uurtje per dag buiten kwam, en de rest in haar box stond.
Ik heb ook weleens een stal gehad waar ze alleen moésten staan. Fijn voor een paard die dus niet alleen kan zijn.
Dus meestal stond Pompidou continu binnen omdat ze zichzelf vreselijk verwondde door half door het hek te gaan. Vreselijk.

Nu staat ze bij ons nieuwe huis, waar we 11 hec. grond bij hebben. Al de paarden staan nu buiten. De Shire's en shetlanders gewoon 24/7, Pompidou s'avonds naar binnen.
Maar in zo'n groep wordt het natuurlijk wel eens knokken, en aangezien Pompidou wat dat betreft nog niet sociaal genoeg was, had ze flink vaak herrie met een van de Shire's.
Niet echt bepaald een slimme zet.
Nu haal ik haar regelmatig kreupel uit het land. En ben ik geen klap verder in de training.

Op advies van de veearts staat ze 24/7 buiten ,met 1 braaf paard samen. Ze heeft een blessure, en door op deze manier de hele dag kunnen stappen, geneest het veel sneller.

Toch, als ze weer beter is, gaat ze s'avonds weer naar stal, en de volgende morgen weer het land op, maar dus niet meer in een groep, omdat ze zich niet normaal kan gedragen.
De blessure kans is geringer op die manier, én je paard blijft er een stuk netter uitzien.

Pompidou vind haar stal bovendien heerlijk. Lekker veilig, en kan ze lekker even tot zichzelf komen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:24

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik haar dan niet alleen zet hoor, ik zal haar altijd samen met een ander paard buitenzetten. Maar een groep niet, dat kan ze gewoon niet.

Wedstrijdpaarden moeten er gewoon netjes uitzien, dat zijn toch punten op je protocol. Knipoog Maar het moet niet ten kostte gaan van zijn psyche.
Ik ken genoeg wedstrijdpaarden die hele zomerdagen in hun stal staan. Nee dat kan niet in mijn boekje. Knipoog

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:01

iemand hier op de manege heeft een paard dat absoluut niet met anderen de wei op kan. wel vaak geprobeerd maar dat paard is niet helemaal goed in het hoofd. als ze met 1 of meerdere paarden losstaat vliegt ze erop af. Ze houd niet op met trappen en bijten en heeft bij enkele paarden hele stukken vel losgescheurd.
Als je dan het slachtoffer weghaald wil ze over het hek heenspringen om verder te gaan dus het verschilt natuurlijk wel per paard.
Gelukkig heb ik twee allemansvriendjes die lekker vanaf mei tot oktober de wei opgaan, daarbij komt alleen mn oude ponytje in een dikke vacht te zitten maar mn paard niet want die krijgt dikke dekens op Lachen

Pippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:04

mijn paard gaat van eind april - eind september iedere dag 2 uur de wei in, samen met een bejaarde pony. Meer uren gaat helaas niet want ze eet totdat ze er bij neervalt en aangezien we op rijke kleigrond zitten is het gras ook erg voedzaak (eiwitten). Heb haar in de wei wel peesbeschermers en springschoenen voor eventualiteiten.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:50

Overdag weidegang, 's avonds binnen

Risco staat overdag lekker buiten. Samen met zijn andere ponyvriend staan ze lekker te knabbelen, klieren etc. Risco heeft een keer een blessure gehad van de andere pony. Die had hem geschopt. Toch staan ze nog steeds bij elkaar... Mocht dit veel vaker gebeuren zou ik er over denken ze uit elkaar te halen, maar op zich vind ik het vrij natuurlijk dat ze een keer ruzie hebben. Ik pak hem niet in.
Ik vind het helemaal niks als paarden de hele dag binnen staan. Ook al krijgen ze hun beweging. Zich even lekker misdragen in de wei, das toch geweldig. Een beetje het kuddegedrag van vroeger vertonen, maar wel op een verantwoorde wijze omdat ze toch als sportpaard/pony hun werk doen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 18:18

en wat doe je in de winter?

met een geschoren paard?
- als het goed weer is, slecht weer?

(nou ja, voor de ene is 5 graden en droog goed weer om de weide op te gaan , bij de ander niet,...... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:25

dikke deken op en naar buiten
Ik laat wel expres de benen staan daarvoor.

ook daar moet ik het eerste verkouden paard nog door tegen gaan komen.

ps, ook als het regent en nat is.
zelfs als de grond hard is, wel gelijke grond en geen gevaarlijke punten uiteraard.
Maardat is voordat het gaat vriezen ff bijhouden met de tractor.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:09

Mijn semi-sportpaarden ( Haha! ) gingen van 8 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags de wei in. In een groep van zo'n 10 paarden. Nooit een blessure gehad.
In de winter, wanneer ze geschoren waren, deed ik ze niet naar buiten, tenzij het weer echt mooi was (met deken dan wel, uiteraard) en de wei het toeliet.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:13

Mijn paard komt helaas alleen in het weekend de wei op. Ze heeft het echt nodig. Lekker spelen en grazen met haar weidegenootje.
Mijn vorig paard kwam elke dag van 8 tot 2 de wei op. Ik heb bij ze allebei nooit blessures gehad. Echt nog nooit. En dat komt denk ik omdat paarden heel goed weten wat ze doen als ze rare bokken sprongen maken. Tenzij je paard een lange tijd stil heeft gestaan geloof ik er niet in dat een paard zichzelf zou blesseren. Terwijl hij of zij aan het spelen is.

Daar moet ik wel opmerken. Dat het paard waarmee Levita naar buiten gaat, al heel lang haar maatje is op de wei. Er komt geen ander bij, die de rangorde zou kunnen verstoren. Dus de kans dat ze een verwonding oploopt door een ander paard is heel klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:27

runningkawa schreef:
Overdag weide gang
Snachts op stal.

Helemaal mee eens!! Alleen als het weer warmer wordt en er heel veel vliegen komen draai ik het weleens om.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:00

Fitzroy schreef:
Ook mijn mening mag bekend zijn Knipoog

Als alleen in het land dus niet mogelijk is, gaat hij helaas niet het land op. Het is niet anders, maar ik heb geen zin in een constant geblesseerd paard.

Precies mijn woorden. Die van mij mag een paar uur per dag op land, mits alleen op een stuk. Gezien de blessures die ik vorig jaar heb gehad resulterende van een klap op het land, now way dat Pablo weer met een ander gaat staan. Daarbij komt dekt hij ook merries als ze dat willen, maar wij willen het niet ivm risico's op blessures.
Gelukkig sta ik op een stal waarbij het wel mogelijk is. Hij gaat vanaf volgende week een paar uur per dag (als het droog is ivm mogelijke glijpartijen) op een stuk land met in de stukken daarnaast ook maatjes. Dus helemaal alleen is hij niet.
Nu staat hij vaak in een paddock of gaat in de stapmolen, zodat hij altijd eruit is geweest als ik s'avonds kom.

Ik ga ook voor optie 3. Optie 1 is te riskant, heb teveel meegemaakt dat er wat mis kan gaan op land. Alleen op stal, liever niet.

Noie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:25

Ik ga voor 3, mijn pony staat een paar uur op de wei en voor de rest wel op stal en ik rijd haar dan er ook nog bij....

Ik heb een tijdje voor iemand gereden en zij vonden dat sportpaarden niet op de wei mochten omdat ze dan vies werden!!!!! Lips are sealed Echt waar hoe dom kan je zijn zeg. Ik vind dat echt belachelijk. Die mensen hadden ook zoveel paarden dat elk paard er maar 20 min. uitkwam als hij geluk had dan... Vaak lieten ze ze ook nog gewoon op stal staan. Maar ze moesten wel gewoon mee op concours nou daar kan ik echt niet tegen hoor. Zo'n paard moet gewoon beweging hebben en getraind worden om op concours te gaan. En ik vind dat het paard niet de hele dag op stal kan blijven staan. Dat is gewoon te zielig voor woorden.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:21

astridh schreef:
Absoluut overdag in het land/paddock (aantal uren weide, rest paddock), en wel met zijn tweeen. Voor mijn gevoel de beste manier om je paarden psychisch gezond te houden. Dat heb ik altijd gedaan en (afkloppen) nog nooit een echte blessure gehad hierdoor (20 jaar ervaring *LOL* ). Natuurlijk moeten de paarden elkaar wel liggen maar bij ons het nog altijd zo geweest dat 2 paarden bij elkaar nooit een probleem was, pas als er meerdere bij zijn krijg je een machtsstrijd waarbij 1 paard vind dat de andere paarden niet bij elkaar mogen Verward Ben benieuwd of er meerdere zijn die dat ervaren hebben.

Helemaal mee eens, ik kan hier niets meer aan toevoegen! Lachen

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:48

In de winter staat mijn ( sport ) pony ' s ochtends een paar uur in de paddock met 3 andere paarden.( die allemaal goed met elkaar op kunnen schieten ) Verder staat ze de hele dag op stal ( waar ze 6 andere paarden kan zien) en komt ze er 1 uur uit om te rijden ( of longeren ) Ze krijgt eten over de hele dag verspreid.
Het grote voordeel hiervan is dat ze 'veilig' staat in haar stal, minder kans op blessures etc. En toch ook genoeg bewegen krijgt en sociaal contact heeft. Ze hoeft zich ook niet te vervelen.

In de lente en zomer ( vanaf april ) staat op een heel groot land aangrenzend bij haar stal. Ze staat daar met een groep van zo'n 7 paarden. ( nog nooit een echte ruzie gehad) Er is altijd iemand in de buurt om als er iets mis gaat snel ter plekke te zijn. snachts staat ze gewoon weer op stal.

dit is echt ideaal, geen van de paarden daar op stal ( zijn er zo'n 15 ) heeft stal ondeugden of andere dingen die ze uit verveling gaan doen.

Ik vind dus zelf dat optie 3 de meeste voordelen heeft.
Om ze nou hele dagen op stal te laten.... ook al is het een sportpaard, die heeft ook beweging nodig, dat is iets natuurlijks.
En ach, dan poets ik wel een paar minuten meer hoor...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:27

Jamaica is geen sportpaard, en kan af en toe moeilijk in de kudde. Toch gaat ze in de kudde, en ze komt er regelmatig met een hap, schram of snee uit.
Moet ze zich maar eens normaal gedragen....