als je zaagsel of vlas heb kan je miss wat meer zaagsel in de stal doen en dan gewoon een beetje stro.
sorsie
Geplaatst: 07-09-09 18:50
Die van mij eet het ook Ik heb haar op vlas, bevalt mij prima, maar dat moet je zelf weten
itsinmygenes
Geplaatst: 07-09-09 18:53
Krijgt je pony maar 1 keer per dag een hooinet? Dat is zeker niet genoeg, dan snap ik ook heel goed dat je paard stro gaat eten
liedje89
Geplaatst: 07-09-09 18:58
Stro eten kan volgens mij ook niet zoveel kwaad hoor. Bij mijn koetsierbewijs raade de intructeur het juist aan als de beste bodem bedekking omdat een paard er een beetje van kan knabbelen om bezig te blijven.
Hoeveel ruwvoer krijgt je paard nu per dag? Alleen dat ene hooinet?? staat hij ook nog op wei dan (hoeveel uur)?
Ik vind 1 net erg weinig, zo groot is zo'n net nou ook weer niet. 2a3 keer per dag hooi vind ik eigenlijk wel het minimum, of gewoon onbeperkt natuurlijk.(als je paard 24/7 buitnstaat is dat in de zomer mischien niet nodig).
Edit: over welke pony gaat de shetlander of de grotere pony??
Duerte
Geplaatst: 08-09-09 12:50
mijn paard eet ook het stro in zijn stal op. de ene keer is het meer als de andere keer.. heb al vanalles geprobeerd.. 'vies' stro uit de stal mengen met schoon stro. heel weinig erin, veel erin. aan het voer/hooi ligt het niet.. ze krijgt echt meer dan genoeg! nu zei laatst iemand tegen mij dat ik met een plantenspuit o.i.d. wat azijn over het stro moest spuiten. dit deden zij ook bij een paard van hun. het werkte en het is niet schadelijk voor het paard. dus ik ga dat dit jaar ook maar eens uitproberen. (heb het geluk dat die van mij alleen in de winter 'snachts op stal staat van ong. oktober tot maart/april.. wanneer het weer 'weer' beter is. in de zomer staat hij gewoon op de wei..)
Ceasar2015
Geplaatst: 08-09-09 12:53
Azijn hielp bij mij niet . Ik heb nu anti-bijt spray van de paardendrogist en dat helpt redelijk. Doe dan schone stro insprayen, dat mengen met het vieze en dan nog klein plakje erbovenop en vlak voor ze erinkomt dat ook nog insprayen. Ze heeft dan gewoon hooi, later op de avond nog keer hooi en de volgende dag het land weer op. Werkt aardig .
Ik weet niet beter of mn box is helemaal leeg de volgende dag Ze heeft nooit ergens last van, ja koliek toen ik dr op zaagsel wilde zetten. En van meer hooi wordt ze nog dikker en minder brokken dan dat ze nu krijgt dat kan bijna niet
daffie1986
Geplaatst: 09-09-09 12:01
Stro eten doet een paard niet zonder reden, mag ik vragen wat voor hooi je paard krijgt? Pak eens een handje en knijp je hand dicht als het prikt heb je structuurrijk hooi(dat heeft een paard nodig voor goed darmwerking) als het niet prikt heb je slap hooi. Natuurlijk zijn er ook paarden die het gewoon lekker vinden, zolang het niet overmatig is is er niks aan de hand.
Maar als jou paard maar 1 keer hooi krijgt mag ik toch wel hopen dat ie overdag buiten staat in de wei of in de paddock en daar hooi gevoerd krijgt?
diega
Geplaatst: 09-09-09 12:05
Het is heel normaal dat je pony van het stro eet. Een paard of pony heeft voldoende ruwvoer nodig voor de vertering. Heb gelezen dat je je pony een hooinet per dag geeft, ik weet natuurlijk niet of de pony ook nog buiten staat. Een maal per dag ruwvoer aanbieden per dag is te weinig. Verdeel het hooi over drie portie's per dag.
Stro is ook gewoon ruwvoer hoor, dus zo lang de hele stal niet leeg is binnen een paar uur zou ik me er niet druk over maken, en anders moet je veel meer hooi gaan voeren, want 1 hooinetje per dag is te weinig.
Ik heb mijn paard gewoon 24 uur per dag 365 dagen per week buiten staan. Dan heb je het hele probleem niet. Ze krijgen de gehele dag eten op de paddock en in de schuilstallen, als ze genoeg hebben stoppen ze vanzelf, net als op de weide.
Suus87
Geplaatst: 10-09-09 12:58
Ik had het zelfde probleem.. Heb ze nu al een poos op gehakseld stro staan, bevalt echt prima!!
trudiee
Geplaatst: 10-09-09 15:10
er zitten allemaal lekkere dingen in het stro laat ze lekker eten, werkt ook tegen verveling en zo duur is het ook weer niet. ik zie het advies hooinet maar is niemand bang dat ze daar met hun tanden in blijven hangen, dat ben ik zelf dus wel daarom gebruik ik ze niet.
CCindy
Geplaatst: 10-09-09 15:16
De mijne deed dat ook altijd, nu heb ik haar op vlas staan. Niet omdat ze het op at, want daar zag ik het probleem niet in (doen ze allemaal, lekker wat sprietjes er tussenuit vissen, tegen verveling etc.) maar ik moest jammer genoeg op vlas wegens bultjes. Volgens mij helpt het niet echt, maar ik vind het voordeel van vlas dat het niet zo snel stinkt! Bij ons op de pensionstal wordt de mest er wel uitgehaald, maar de plas gaat er maar 1x per week uit omdat dan de stal helemaal leeg wordt gehaald. Dat vond ik veel te weinig, het stonk dan echt heel erg op de dagen dat er niks extra's bij werd gegooid. Daarom denk ik dat ik op vlas blijf, volgens mij is het niet duurder hoor. Het gaat namelijk niet op, alleen als je flink wat mee opschept met uitmesten natuurlijk
Het nadeel van vlas vind ik dat hij niks meer te doen heeft. Mag ik offtopic even vragen hoe jullie dat oplossen, want ik zie dat er veel bokkers in dit topic ook vlas gebruiken! Liksteen/Jollybal heb ik aan zitten denken... maar ik weet niet of dat nut heeft.
diana1
Geplaatst: 10-09-09 15:17
Je kunt ook overwegen om over te stappen op strokorrels. Hier heb ik een paard die ook altijd alles uit de stal op at. Sinds ze op strokorrels staat is het goed. Voor alle info even de onderstaande links aanklikken. Evt. kun je nog wat stro voor het knabbelen bij strooien.
bally3
Geplaatst: 10-09-09 15:19
ons paardje at ook stro, en kreeg koliek, ik heb haar op vlas staan en het bevalt ons prima, ze is er nog schoner op ook!
Mijn paard krijgt gewoon voldoende hooi, onbeperkt eigenlijk. Als het op is vullen we direct bij, er is altijd wel iemand bij het weiland. Stond hij op stal deden we het ook zo, paard zal zich vervelen of trek hebben.. genoeg hooi geven.
Die van mij eet ook haar stro op. Ze heeft er nog nooit wat van gehad. Iedere dag krijgt ze een schone box, en dus iedere dag eet ze een deel schoon stro op
eppie38
Geplaatst: 13-09-09 21:18
Stro kan helemaal geen kwaad, in de meeste zuid europese landen krijgen ze nooit hooi alleen stro te eten. 1 keer per dag hooi vind ik wel beetje weinig hoor, spreid het uit tot 3 keer per dag en zorg dat hij zich niet verveelt.