paddock gebruik in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:58

@ joyceB je hebt zeker wel een punt. Wij hebben dit jaar ook weer een track, ook weer een oude toltbaan toevallig op ons nieuwe stekkie. Het rechterdeel is minder goed. Dat sluiten we ook af mocht het erg nat gaan worden. Tot nu toe houdt het zich redelijk.

Wat ik bedoelde is, dat als een deel van je track slecht wordt, dat niet erg hoeft te zijn. De paarden van frans en ilona bijv. hebben nog nooit een blessure opgelopen terwijl sommige delen toch echt soppig zijn in de winter (veengrond). Ook toen arno zijn paarden in brabant had (klei) was een deel echt soppig, maar de paarden liepen er wel overheen.

Het mooiste is als je je track kan verharden met bijv. puin, dan heb je bijna hoefonderhoudsvrije paarden 8-), maar niet overal mag dat, gemeentes moeten er wel toestemming voor geven volgens mij. Bovendien is een stuk land met puin weer minder waard en moet je wel een certificaat bewaren dat het schoon puin is (dwz geen milieuvervuiling veroorzaakt)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:00

Wij hebben nu 4 paddocks op (ik meen) 27 paarden, te weinig dus.
Onze paarden staan normaal met z'n 2en 's winters 3 uurtjes per dag in de paddock. (groep van 8.00-11.00, 11.00-14.00 en 14.00-17.00) Nu maar hopen dat de staleigenaar snel klaar is met z'n schuur en aan onze paddocks en stapmolen kan gaan beginnen...

haflingertje

Re: paddock gebruik in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:04

We gebruiken in de winter onze rijbak als paddock!
We hebben 2 "kuddes" van drie pony's dus ze staan meer dan een halve dag per kudde buiten!
De weide sparen we in de winter. Daar staan ze dan vanaf het voorjaar 24/7 op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:07

Hebben jullie al een oplossing gevonden voor de paddocks voor deze komende winter? Ben wel benieuwd of jullie er uit zijn gekomen en hoe jullie het op hebben gelost...

recrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 08:21

De komende winter hang ik een bord met tijden neer. Iedereen kan z'n naam erachter schrijven. Zo kan iedereen zelf bepalen wanneer, hoelaat, en met wie je in de paddock wil...

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:29

Bij mij staan ze altijd in de paddock (en dan ook elke dag even op de wei) maar wel 24/7 buiten!

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:27

wij hebben 2 paddocks.
maar 1 is voor de paarden met gezondheidsproblemen, die gewoon ouder zijn, of waarvoor het gewoon beter is buiten te blijven, ook in de winter.
die andere paddock mag iedereen die wil in (max. 4), alleen mag je dan niet weggaan, en dan je paard pas aan het eind van de dag eruithalen, dat is een beetje asociaal. :P

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:51

Ben ik blij dat ik niet op een pensionstal sta waar je zo met tijden moet werken om je paard eens een half uurtje op de paddock te kunnen zetten. Wat een gedoe lijkt me dat? Vinden jullie dat nou niet vervelend?
Ik zou al snel een stal zoeken waar voldoende ruimte is om alle paarden de hele dag buiten te laten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:25

ja, en vervelend dat je er bij moet blijven. Als je het druk hebt, dan heb je vaak geen tijd om je paard lekker een uurtje of 3 in de paddock te laten lopen en dan ook nog te kunnen rijden. Dan is een buitenzetservice en dat je je paard zelf binnen moet zetten, of andersom, toch wel fijn...

Wat me opvalt is dat velen klagen over dat een paddock niet groot genoeg is of te saai, maar ik heb maar 1 paddock, en bij erg slecht weer in de winter staan ze daar dag en nacht in, of in elk geval de hele dag en evt. 's nachts op stal als het zand erg nat is, met zijn 4en. De paddock was zo'n 300m2 met zand en bestraat deel en schuilstal samen, voor 4 paarden, ze werden er dan 4x per dag gevoerd uit bakken en netten en dat ging prima.
Tuurlijk gingen ze liever ook nog een aantal uren per dag de wei in, dat deed ik ook zolang dat kon, maar ze gingen geen ruzie maken uit verveling, en ook geen ongein uithalen. en als ze verder nog gereden werden, waren ze in de paddock ook niet druk. Werden ze te weinig gereden, gingen ze wel meer stoeien, maar nog steeds geen vervelend gedrag naar elkaar.

Als je een aantal van die paddocks van 20 bij 20 hebt, waar je ook kunt voeren, dan zou je per paddock toch tot 4 paarden per x een aantal uren lekker buiten kunnen laten. Flink Uitrennen kan de eigenaar dan zelf wel regelen in grotere ruimte, aan longe of onder het zadel... Dat kost geen uren. Na een kwartiertje zijn de meeste paarden wel uitgespeeld.

Wilmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:01

Wij hadden waar ik ooit vroeger gewerkt heb er 4, met 50 pensionklanten was dat best weinig, het scheelde dat ze in de molen kwamen, ik hoefde ze niet in de paddock te doen, en anders was het bij ons echt wachten op je beurt.... ;)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:21

We hebben een rijbak en die gebruiken we ook als paddock. Overdag gaan daar tussen 9-10u vier paarden in tot aan het eind van de middag, begin avond.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:27

Mijn verzorg paarden stana op een manege, dus dat betekent genoeg klanten die willen longeren of losgooien..
Vorig jaar wist ik wel onderhand wanneer ik het beste kon losgooien, aangezien longeren voor gaat. :)
Dus ben bij als de longeerbakje weer terug is..
Je mag er een half uur in als er iemand na jou wilt, wilt er niemand na jou dan kan je erin blijven staan zolang je wilt.. Nou komt het weleens voor dat je lang moet wachten ofzo.. maar heb ook vaak zat gehad dat mijn paard er anderhalf uur in stond, en ik zat een boekje te lezen ofzo. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:29

Vinden de mensen die hun paard willen rijden in de bak dat niet lastig? Op een pensionstal zou ik er niet zo blij mee zijn als er elke dag paarden los in de bak staan waar ik moet rijden.

ligt er allemaal mest in, wordt de bodem omgeploegd en gaten gegraven, met pech ook nog resten hooi... Niet echt bevorderlijk voor een fijne vlakke rijbodem lijkt me... Dan liever een aparte paddock...

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:32

Daar zat ik ook aan te denken lijkt me hartstikke vervelend, dan hebje dus 1 bak en moet je ook nog eens rekening houden dat je niet kan rijden omdat ze los staan..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:25

precies, of je moet eerst alle paarden op stal gaan zetten voor je er in kan.
Snap wel dat het een oplossing is als anders de paarden niet naar buiten kunnen, maar ik heb het nooit fijn gevonden op de plekken waar het op die manier gedaan werd. Ook wel eens gehad op een stal met binnenbak dat ik overdag niet in de binnenbak kon rijden omdat dan de opfokpaarden er los in stonden. en 's avonds was het heel druk met andere klanten en mensen die vrij kwamen rijden. Dan betaal je er wel voor maar kun je er niet optimaal gebruik van maken (net als een manege en dat je door de lessen steeds niet kunt rijden in de bak)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:43

op een vorrige stal waar ik gestaan heb hadden we 3 paddocks van ongeveer 20 bij 20. daar stonden in elk 4 paarden. de gehele dag swinters. wel met voldoende hooi de hele dag. maar vond het niet ideaal omdat ze niet echt lekker kunnen rennen.
wat ik zou doen als ik jou was, is bv smorgens in elk paddock 2 of 3 paarden zetten en dit smiddags omwisselen. en dan kan je wel aan de eigenaren vragen waar ze voorkeur aan geven, smiddags of smorgens. en kijken welke paarden beetje goed bij elkaar kunnen omdat ze toch op een relatief klein oppervlakte staan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:52

Wij hadden op de vorige stal een paddock van 15 bij 30 en daar stonden 8 ruinen in en dat ging opzich goed al was de ruimte niet erg groot.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:58

Wij hebben 3 paddocks 40x15, 20x20 en 20x8
De paarden worden in groepen verdeeld en staan allemaal heel de dag buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:21

Mijn paard heeft een eigen paddock waar ze het hele jaar de hele dag in staat, zomers van 's morgens 7u tot 's avonds 8u (en tussen door een uurtje in het gras) en 's winters van 's morgens 8u tot het donker wordt (dus rond 5u).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:52

wij hebben 1 grote losgooi bak en 3 kleine paddocks, ze mogen naar mijn weten 3 kwartier daarin staan geloof ik :) In de winter kijk ik alleen wel altijd even goed of het niet te hard is, anders zet ik 'em de stapmolen in :)

We mogen zelf kiezen of we ze bij een ander paard in de paddock zetten of niet :)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:43

ik heb prive paddocks van ongeveer 7 x 11 geloof ik...zal nog eens nameten, ook nog een grotere waar meerdere paarden in staan dan. ze staan hier de hele hersft en winter in, en krijgen er 2 keer per dag hooi. het enige waar ik soms mee in de maag zit is zandkoliek..maar dat probeer ik wel tegen te gaan.

de paddocks zijn niet zo groot dat ze heel gek kunnen doen maar zeker wel benen strekken enz.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:49

ik heb op een stal gestaan met over de 60 paarden en 2 paddox's( maatje rijbak) we hadden wel een mooi bord, en je moest gewoon opschrijven hoe laat en dat mocht dan maar een half uur lang,, in de zomer hebben we wel genoeg weiland en wordt er (bijna) geen gebruik van de paddocks gemaakt. er is ook een overdekte longeerring dus in de paddock werd ook niet gelongeerd

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:01

Hier hebben ze een eigen paddock, waar ze met z'n 2en in staan. 's Winters staan ze er van 's ochtends 9 tot 's avonds 1900u in, krijgen hier ook hooi en brok in (op stal ook). 's Zomers 24/7 op de wei.