Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:31

Nouja ik hou erop, want dit topic is niet bedoelt voor de eeuwige discussie over een paard op stal.

En inderdaad de mensen die het hardst roepen hebben de mogelijkheid om hun paard 24/7 buiten te zetten, als je dat niet hebt, neem je genoegen met iets anders, wat niet meteen slecht hoeft te zijn.
En zo heeft iedereen zijn eigen mening over wat goed of slecht is.
En ik slaap s'nachts ook in bed, dat is ook maar een klein hokje. En ik heb daar geen problemen mee.

En ze staan hier in de winter niet de hele dag op stal, ze komen in groepen 4 uur per dag in de bak los.
Laatst bijgewerkt door Ingridje16 op 02-09-09 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:32

Ik heb mijn paard sinds een vorige jaar zomer 24/7 buiten staan en wil echt niet anders meer voor haar! Ze is zo enorm opgeknapt en zo veel gelukkiger dan toen ze op stal ging!

Op mijn vorige stal stond ze in de winter altijd op stal, in het voor- en najaar alleen overdag buiten op een eigen wei en 's zomers 24/7 buiten. Ik vind het niet oke dat een paard meer binnen dan buiten staat, maar laat ik zeggen dat ik vind dat een paard in elk geval van zonsopkomst tot zonsondergang buiten moet zijn met soortgenoten in een sociale paardnatuurlijke omgeving.

bulck

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:36

onze fokmerries en jonge dieren staan op 4 maanden na praktisch 24/7 in de wei.

Sportpaarden elke dag enkele uurtjes (gemiddeld 3), maar krijgen uiteraard hun training en komen ook nog de stapmolen in sochtends. En hebben ze 1 dag per week vrij, dat betekent na de stapmolen het weiland op tot savonds

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:41

Ze staan bij ons gedeelten van de dag op de wei, en gedeelten op de paddock... dit i.v.m. risico op hoefbevangenheid.
Wanneer het een zeer kaal stuk betreft kunnen ze er wel de gehele dag op, alles met beleid, alles met verstand opgebouwd.
Maar goed, altijd buiten.
In de winter hebben ze een paddock, een plaat (verhard stuk) en een stukje uitloop naar een stukje land... + ruif met overkapping.
Bij ons is het land in de winter te nat, het is kleigrond, ze zuigen er vreselijk in vast.... je zou ze er bijna met een trekker uit moeten trekken als ze vast komen te zitten! Haha!
Maar goed, ze hebben zeer ruime paddocks en voldoende ruimte om even te scheuren met elkaar... en natuurlijk een fijne stabiele groep paarden waar ze altijd mee samen staan, onafscheidelijk! Gelukkige paarden dus :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:41

Ingridje16 schreef:
En ik slaap s'nachts ook in bed, dat is ook maar een klein hokje. En ik heb daar geen problemen mee.

Maar in tegenstelling tot wat wij in onze slaapkamer doen, slapen paarden 's nachts niet in hun kooi, hoor :+.

*grapje*

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:42

Waarom grapje Dani? Je hebt wel gelijk hoor :=
Jij zit toch ook niet de hele dag op de wc? (even voor de groottevergelijking)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:44

Ingridje16 schreef:
Nouja ik hou erop, want dit topic is niet bedoelt voor de eeuwige discussie over een paard op stal.

En inderdaad de mensen die het hardst roepen hebben de mogelijkheid om hun paard 24/7 buiten te zetten, als je dat niet hebt, neem je genoegen met iets anders, wat niet meteen slecht hoeft te zijn.
En zo heeft iedereen zijn eigen mening over wat goed of slecht is.

En ze staan hier in de winter niet de hele dag op stal, ze komen in groepen 4 uur per dag in de bak los.

mijn bericht was niet persée tegen jou gericht hoor (had ik nog niet eens gelezen :+ ) maargoed 4 uur per dag mag jij dus vrolijk ronddartelen en die overige 20 uur moet jij dus in je bed gaan liggen?

Tja ik heb persoonlijk als je de mogelijkheid tot 24/7 niet hébt moet je gewoon geen paard aanschaffen. Of je gaat ergens anders wonen als je zo graag een paard wilt. En já ik heb dus mijn paarden 24/7 buiten. Als je wil kan je met paard en al hier komen en 'm hier neer zetten :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:45

BrittKitt schreef:
Waarom grapje Dani? Je hebt wel gelijk hoor :=
Jij zit toch ook niet de hele dag op de wc? (even voor de groottevergelijking)

Helemaal met je eens, hoor! Maar ik behoed mezelf voor een lading commentaar :). Dat 'grapje' maakt het wat luchtiger, ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:46

Ingridje16 schreef:

En eet, drink, poep, plas en leef je verder ook in je bed? Vast niet. :+

Een paar uurtjes per dag naar buiten vind ik persoonlijk veel te weinig. Training en stapmolen compenseren het buitenleven en kuddebestaan voor een paard dan ook niet.

Mijn eigen paarden lopen het hele jaar door 24/7 buiten en ze hebben een ruime inloopstal tot hun beschikking.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:47

Daarnaast wel weer respect voor Ingridje16 dat ze uberhaupt reageert hier!
Heb er nog niet veel gezien die er volmondig voor uit komen dat hun paard zo lang op stal staat (4 uur in de winter is ook bullshit, dat komt overeen met een gymlesje en voor de rest van de dag weer in je bed gaan liggen, bij wijze van spreken)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:48

ik doe mijn paarden elke dag iniedregeval van 9 tot 5 naar buiten, zomers staan ze lekker dag en nacht buiten.
swinters en in de herfst hangt het wel af van het weer. als het smorgens dan echt k*tweer is dan doe ik mijn paarden er geen plezier mee om ze naar buiten te doen en dan gaan ze een paar uurtjes later naar buiten. zelfde als dat het weer smiddags vreselijk omslaat dan gaan ze eerder naar binnen. en als het echt de hele dag door rotweer is dan gooi ik ze even een uurtje los smorgens en dan worden ze smiddags ook nog een uurtje los gegooid dit omdat ze geen schuilstal hebben in het land. want ik merk wel dat ze het dan veel prettiger vinden om binnen te staan.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:49

Ik vind dat een paard toch zeker wel zo'n 10u per dag buiten moet lopen :j

Bij ons op stal lopen ze in de zomer 24/7 buiten. In de winter gaan ze 's avonds naar binnen. Ze blijven zo lang mogelijk buiten lopen, als het echt hard gaat vriezen, gaan ze 's avonds pas op stal. ;) Dan krijgen ze ook hooi bijgevoerd.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:49

Citaat:
Wat is voor jou het minimaal aantal uren dat je paard de weide op 'moet' van jou in de zomerperiode? Zou je op te weinig weide-uren een stal niet uitkiezen?

Ben benieuwd naar jullie meningen

Ik ben van stal veranderd, een van de hoofdreden was dat ik vond dat er te weinig weidegang was in de winterperiode de ( 2 uurtjes in de weide en geen paddock en een maand 15 minuten luchten op de paddock). In de zomer stonden de paarden gemiddeld 6 tot 8 uurtjes buiten op schraal gras.

nu staat ze van zonsopgang tot ondergang buiten op goed gras en in de winter als het goed weer is ook. Bij slecht weer gaan ze toch minimaal 6 uurtjes naar buiten, mits het niet stormt of onweert.

Dus ja, ik kies een stalling uit op het aantal uren weidegang

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:50

Jemig, 4 uur per dag vind ik echt belachelijk..! Dat doe je een paard toch niet aan..!

Onze paarden staan zomer en winter dag en nacht in de wei, en dat vinden ze heerlijk. Zou NOOIT iets anders voor ze willen. :D

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:53

Hier verschilt het per paard, het ene paard staat bijna de hele dag buiten en gaat er alleen uit voor het rijden, en s'avonds. :)
Maar we hebben ook een paard die een gevaar voor zich zelf is op de wei, over het hek heen willen springen terug willen naar de stal etc.
Dat paard laat ik dan ook niet zonder toezicht van mij op de wei staan, ze komt zo vaak mogelijk buiten maar absoluut niet zonder toezicht, ze heeft zich al een paar keer echt heftig verwond, met de vraag of het uberhaupt nog wel goed kwam, en ze maakt de andere paarden op de wei ook helemaal gek.
Laatst bijgewerkt door Oeless op 02-09-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:53

Mijn pony's staan 24/7 buiten en daar zijn ze ook het gelukkigst mee. Mochten ze om wat voor een reden dan ook naar een pensionstal moeten, dan wel eentje waar ze 's winters minimaal 10 uur buiten kunnen staan. En 's zomers toch het liefst 24/7. Dit hoeft niet perse weide te zijn, een paddock met hooi is ook super ivm dik worden.

Ik vind 4 uur ook echt te weinig, dan staan ze dus nog bijna 19 a 20 uur per dag opstal.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:55

Die van ons staan in de zomer ong 12 - 14 uur buiten (ze mogen niet de hele dag buiten staan, maar dat kan helaas ook bijna niet omdat de wei dan ´dood` gaat') En in de winter ong 8 - 10 (ligt er aan hoelaat ik naar school moet en hoe laat het donker is)
IK vind 8 uur in de zomer-winter toch wel echt het minimum.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:57

BrittKitt schreef:
Daarnaast wel weer respect voor Ingridje16 dat ze uberhaupt reageert hier!
Heb er nog niet veel gezien die er volmondig voor uit komen dat hun paard zo lang op stal staat (4 uur in de winter is ook bullshit, dat komt overeen met een gymlesje en voor de rest van de dag weer in je bed gaan liggen, bij wijze van spreken)

80 % van de paarden staan langer binnen dan buiten, dat is nu eenmaal zo hier.
Denk dat ook de meeste niet de eeuwige discussie aan willen gaan, want ja de mensen met de luxe hebben toch altijd gelijk ;)
Hoe goed de paarden er hier ook bij staan, het is nooit goed genoeg ;)
Maar ik stop er hier ook weer mee, want het blijft een heen en weer geval.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:00

Oh, weinig luxe hier hoor :+
Moet elke dag zelf de paarden gaan voeren en in de winter mag ik zelf het ijs uit de drinkbakken hakken en water gaan halen om dat alles bevroren is. Heb hier alleen een buitenbak en moet zelf uitmesten, voeren etc. Kan nooit zomaar op vakantie of wat dan ook.
Maar ik heb het er wel voor over, zo heeft mijn pony de beste leefomstandigheden, en daar gaat het om voor mij :j
Hier ook genoeg (luxe) pensionstallen hoor, maar daar wordt mijn pony niet gelukkig van, uit ervaring.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:03

Die van mij komt max 8 uur per dag op de wei. Ze mag langer, maar ze wordt erg snel dik dus beperk ik het zelf. Verder heeft ze een uitloopstal.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:06

BrittKitt schreef:
Ingridje; De stal kan daar misschien niets aan doen, maar jij wel. Ik zou het mezelf niet kunnen verantwoorden als ik zou weten dat mijn pony dag en nacht in zo'n klein hok staat waar ze net dr kont in kan keren :n

Niet overal in Nederland heb je veel land of geschikt land.
Vaak als je bv hier in de buurt iets met veel land vind is er niets bij zoals een goede rijbak.
Dan liever wat beter kunnen rijden dan 24/7 op de wei en niets aan rijden doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:08

Daar zit dan het verschil tussen jou en mij. Ik zou er dan voor kiezen dat mijn pony naar buiten kon en dan maar minder rijden, of veel buitenrijden. Een bak gaat echt niet voor mijn pony :n
Máár ik zou dan wel verder blijven kijken naar een betere stal. Ik stop niet voor we allebei tevreden zijn :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:10

24/7 buiten, met schuilstal of bomen naargelang welke weide/paddock.
Maar niet continu op het gras:
Paddock: 12u - 2 paarden + 1 met draadje* - 3000 m²
Weide: 12u - 3 paarden samen - >1ha

*de hengsten kunnen in de zomer alleen overdag samen want die maken 's nachts te veel lawaai samen ;-)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:19

In de zomer van 1 april (soms eerderals het land het toelaat) tot 1 november (soms later als het land het weer toelaat) staat mijn paard, in een gemengde kudde, dag en nacht buiten en komt ze alleen uit het alnd als ik ga rijden.
In de winter mag ze ook op het land, als het niet te nat is, en dan staat ze van half 8 tot 5 uur buiten. Als het land wel te nat is, dan staat ze op stal en moet ik er zelf voor zorgen, maar dan word wel wat geregeld met stalgenootjes die overdag vrij zijn of 1 of 2 dagen in de week vrij zijn dat mijn paard met haar paard buiten kan in de losgooibak. En zo ook andersom dat ik haar paard bij mijn paard zet omdat zij moet werken bv.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:25

Van het weekend was ik op een prachtig mooie stal bij een kennis, alles super de luxe maarrr.. de paarden mochten welgeteld 4 uur PER WEEK op de weide. En toen sprak ik nog iemand die zo'n mooie uitspraak deed "ja mijn paarden gaan maar helemaal niet meer op de wei, ze gaan steeds rennen zo raar! Dus ja ik heb 2 paarden die de wei niet leuk vinden :') " tsja... ik ben de discussie maar niet aangegaan. Er zijn veel mensen die het mooie plaatje en luxe verkiezen boven de behoeftes van een paard echt sneu.