Onderhouden manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Re: Onderhouden manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:31

Mijn pony staat ook gewoon met losse manen op de wei/stal. En af en toe spuit ik antiklit in. Ik borstel het niet zo heel vaak omdat je er dan ook maar haren uit blijft trekken en dan hou je op een gegeven moment niets over. Af en toe pluis ik het dan uit en kam het helemaal.

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:35

Mijn haflinger staat op dit moment weer in het weiland met vlechten in.. maar ik vind het zelf altijd minder mooi, en ook met de krullen die je daarna krijgt ben ik nooit zo blij ;-)
Ik heb hem een tijd met losse manen in het weiland gehad, toen spoot ik er gewoon regelmatig wat antiklit in en borstelde het daarna..
Dit werkte heel goed, zijn manen waren altijd zacht en bleven ook heel mooi schoon!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 14:26

Ik vindt krullen wel mooi maar ik heb ook een fries dus vandaar!
Maar ze staat altijd met losse manen op het land en dus elke keer voor het rijden moet ik weer ontklitten enzo.

Kan je trouwens het beste met een kam of borstel ontklitten

alvast bedankt!

Jessylover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:12

Ik haal de ergste klitten uit de manene en staart, met me vingers. Dan laat ik het zo zitten, alleen bij een wedstrijd doe ik er anti klit in en haal alle kliitten er uit met een manenen staart kam

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:00

Ik heb gewoon simpel anti-klit spul van de ruitershop :D
Werkt prima.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:06

ik doe helemaal niks aan de manen van mij paard. haal er af en toe een borstel door heen maar that's it. ze heeft al niet zo'n hele dikkke bos en als ik het dan vaak kam dan haal ik er alleen maar meer haar uit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:14

geen antiklit gebruiken, daar gaan de haren van breken. Beter cowboy magic gebruiken. Ik vlecht de manen van mijn merrie (moet ook wel anders hangen ze op de grond) en doe ze elke 3 weken overnieuw

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:09

Wat is het beste: Met een borstel of met een grove kam de manen en staart doen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:45

oster borstel!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:48

Hihi ik kam ze even snel omhoog en klaar :o

Wel moet ik ze elke 2 maanden bijknippen.
Ik heb namelijk een fjord ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:51

Stan heeft een flinke bos manen (haflinger) en hij krijgt een keer per week een uitgebreide manen-staart beurt. Dan spuit ik het eerst in met antiklit, laat het even inwerken en dan borstel ik ze helemaal uit gewoon met een mensenborstel (met die stalen pinnetjes). Ik houd ze dan ook vast, en borstel rustig en voorzichting van onderen naar boven. Komen altijd wel wat haren uit maar niet superveel. Hij heeft van dat zijïge haar, dus heel veul ;) en je moet het voorzichtig borstelen anders heb je je borstel vol (en je paard volgens mij na een paar maanden kaal :+ .
Ik was het eigenlijk nooit, omdat ik dan bang ben dat je het beschermende laagje vet eraf haalt. En met de spray (heb die van NAF van de paardendrogist) blijft het ook best wel mooi schoon.
Vlechten doe ik zo af en toe maar ik ben dan weer bang dat zijn haar onderaan afknapt of dat hij ergens achter blijft hangen met die vlechten. Vind het wel super mooi als ze eruit zijn 8-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:56

dat zijige haar komt van de anti klit! Mijn merrie heeft sinds ik dat niet meer gebruik veel stevigere manen. Ze zitten bij mijn merrie nu zo rond de 1,45 en bij Rohan rond de 1,20 dus denk wel dat ik een ervaringsdeskundige ben :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:25

Wat gebruik jij dan om het uit de war te houden? Stan's haar draait in elkaar en zonder antiklit kom ik er niet doorheen eerlijk gezegd?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:30

cowboy magic, tis wel duur maar ik doe ruim een jaar met 1 fles voor 5 paarden.

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:24

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:57

De manen van mijn paard hangen gewoon los, paard staat ook buiten in weer en wind, rolt ermee in de modder etc. Stoeit veel met andere paarden wat het ook niet ten goede komt. Mijn paard heeft zo'n flinke bos, als je die écht mooi wilt houden heb je daar een berg onderhoud aan waar haast niet aan te beginnen valt... En dus heb ik besloten er zo min mogelijk aan te doen. Waardoor ik af en toe dus een grote pluk manen weg moet knippen vanwege klitten die er niet meer uit gaan. Één keer in de week smeer in het in met Cowboy magic en kam ik het (voorzichtig) door... Maar er valt gewoon niet tegenop te kammen... Eigenlijk zou ik de manen moeten vlechten, denk ik.

(cowboy magic is trouwens wel geweldig spul, werkt geweldig terwijl de manen er niet slap van worden, en er niet zo belachelijk 'showy' uit gaan zien)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:59

Ik gebruik altijd de cowboy's magic detangler om alles te ontklitten. Vervolgens maak ik vlechten in de manen en een vlecht in de staart.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:46

Oké dus de meesten hier gebruiken toch wel de cowboy magic! ik gebruik het ook wel en kam het dan uit met een grove kam (elke week 1 keer) maar dan krijg ook vaak wel een bosje losse manen mee! Ik begin wel onderaan en ga dan langzaam naar boven. Is dat normaal of die ik iets verkeerd?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:48

cowboy magic en dan zachtjes uitkamen met een zachte borstel. Af en toe uitwassen met babyshampoo en dan insmeren met lavendel badolie (is zeer vettig, maar reukt zo goed en verzorgt de manen super goed, veel minder knopen achteraf). Af en toe doe ik de manen ook in losse vlechten, ik merk dat ze daar beter van gaan groeien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:09

die losse haren zijn normaal. Je moet eens zien hoeveel haren er bij mij uit komen als ik de vlechten los maak. Die losse haren heb je zelf ook toch ook als je je haar kamt?

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 08:37

Caira schreef:
die losse haren zijn normaal. Je moet eens zien hoeveel haren er bij mij uit komen als ik de vlechten los maak. Die losse haren heb je zelf ook toch ook als je je haar kamt?

Zou ik mogen vragen wat voor een ras jij dan hebt en heeft hij/zij lange of korte manen?

Ik heb trouwens de ene keer meer losse haren dan de andere keer!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:52

kijk maar in mijn profiel

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 12:00

@caira
Hé cool je hebt een tinker. Wel een hele mooie!

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:17

Kirr__ schreef:
cowboy magic en dan zachtjes uitkamen met een zachte borstel. Af en toe uitwassen met babyshampoo en dan insmeren met lavendel badolie (is zeer vettig, maar reukt zo goed en verzorgt de manen super goed, veel minder knopen achteraf). Af en toe doe ik de manen ook in losse vlechten, ik merk dat ze daar beter van gaan groeien.

Groeien ze daar serieus beter van
gewoon van al die vlechtjes maken ?
ik vind dat mij pony best lelijke manen heeft ze zijn best
lang maar alleen in het midden zeg maar. het gaat van kort naar lang en dan weer kort :S
weten jullie hoe de rest ook mooi meegroeid ?

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 10:36

@AhvG :
Misschien ook gewoon vlechten er in doen?