hoe het beste doen als hij verhuisd is,en toch op stal moet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:12

Nouja zeg...
Misschien kan je ook proberen aan te nemen dat de keuze die je nu maakt niet de beste is.

Het beste voor een paard is met soortgenoten te zijn. Dan is je paard het meest gelukkig.
Vervolgens wil jij hem snachts op stal hebben. Waarvan de rede mij niet duidelijk is?

De keuze is voor mij heel simpel, als ik zou moeten kiezen in jou situatie.
Ik zal de optie kiezen waar mijn paard gelukkig in is.

Daarbij is je argument van: andere paarden staan toch ook alleen aan huis of dergelijke, erg slecht..
Dat het gebeurd betekend toch niet meteen dat het goed is?

Omdat je dan toch zo graag een tip wilt, probeer het op te bouwen dat hij van de kudde af is, en houd hem bezig, na een tijd went hij er misschien aan, dat alleen zijn niet zo erg is..
Ik geef je geen zekerheid, je hebt gewoon paarden die t gruwelijk vinden om alleen te zijn, terwijl andere paarden het niet zo erg vinden.

Emaartje

Re: hoe het beste doen als hij verhuisd is,en toch op stal moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 19:22

@maaikemo das een fijne tip,daar kan ik wat mee

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:31

Opzicht is dat wel te leren.
Maar de andere paarden in het land kunnen die ook uit het zicht gaan van jouw paard als die op stal staat?
Als dat zo is zou ik in ieder geval kijken dat deze in het zicht moeten blijven snachts.
Blijkbaar wil je paard graag bij de rest zijn en ik weet niet of de rest ook niet op stal gaat in de winter voor de nacht, anders zou ik tot de winter wachten.
In de winter is die misschien blij om binnen te staan.
Nu is je paard ook nog maar net op een nieuwe plek en ziet soortgenootjes, daar wil die graag bij zijn.
Als die langer daar is en aan de stal is gewent maakt die er misschien niet meer zo'n probleem van.
verder gewoon blijven proberen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 19:47

jesito schreef:
Maar de andere paarden in het land kunnen die ook uit het zicht gaan van jouw paard als die op stal staat?
Als dat zo is zou ik in ieder geval kijken dat deze in het zicht moeten blijven snachts.
Blijkbaar wil je paard graag bij de rest zijn en ik weet niet of de rest ook niet op stal gaat in de winter voor de nacht, anders zou ik tot de winter wachten.
Nu is je paard ook nog maar net op een nieuwe plek en ziet soortgenootjes, daar wil die graag bij zijn.
Als die langer daar is en aan de stal is gewent maakt die er misschien niet meer zo'n probleem van.

@super bedankt voor de duidelijke tip ;) hier kan ik zekers wat mee gana doen je bedoeld het beter is dat hij de paarden snachts kan zien op het land of juist niet?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:19

HEt is niet voor niets dat de dierenbescherming eindelijk actie voert tegen paarden die alleen staan, dus alleen staan is niet natuurlijk en een paard vind dat ook niet fijn. Maar ... laten we wel zijn, elk paard zal ooit wel ergens een keer alleen moeten staan. Of naar een compleet vreemde stal. Of naar een ander weiland. Dus ik veroordeel je niet dat je de vraag stelt hoor, maar ga wel voor jezelf na waarom je hem naar binnen zet. Is het omdat je denkt dat het zo hoort? Of heeft het een achterliggende reden als bijv hij wordt te dik, je hebt volgende dag een wedstrijd en wenst geen paard onder de modder aan te treffen of noem maar op. Anders zou ik het paard gewoon buiten laten. Neemt niet weg, wat ik al eerder zei: hij hoort gewoon wel te leren dat hij een poosje alleen op stal staat. Dat is iets wat gewoon bij de opvoeding hoort.
Rustig opbouwen, voer erbij geven, radio aan (heb ik nog niet bij de tips gezien maar helpt echt), een spiegel (wel zo dat hij er niet bij kan komen), mijn haflinger kan helemaal verliefd naar zichzelf kijken in zijn raampje ;) , een geit (kosten 20 euro en in onderhoud ook bijna niets), die mini van mij kost misschien 30 Euro per maand aan voer enz.
Bij mijn vorige stal hadden we eigenlijk een soort 'deel-shetlander', die ging met elk paard mee de wei op (ze liepen daar altijd alleen en maar een uur of twee, ook niet ideaal) en ging zelfs met sommigen mee naar wedstrijd.
Geef een paard zowiezo even een week of twee weken de tijd aan zijn nieuwe omgeving te wennen. Daarna zijn ze pas weer een beetje 'normaal'. Dus... met een beetje geluk lach je over 2 weken over dit topic :D

Albs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:20

Ik denk dat je goed moet op letten op het gedrag van je pony !
Ik zet mijn pony niet op stal, als ik weet dat hij daar heel de nacht alleen staat.
Ik sta op een pensionstalling en vraag het meestal of ze naar binnen of buiten gaan in de avond.
Als ik weet dat de pony's over een uur na binnen gaan, zet ik mijn pony alvast binnen.
Tuurlijk ze hinnikt even maar na een paar minuten is dat klaar en staat ze rustig hooi te eten.
Dit is hetzelfde na het rijden, zet ik haar even op stal. Ook dan staan er meestal pony's buiten!
Ze staat dan even alleen, krijgt ze een appel van me. En daarna zet ik haar buiten!
Mischien kan je je pony zo laten wennen. Succes ermee! ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:31

Emaartje schreef:
jesito schreef:

@super bedankt voor de duidelijke tip ;) hier kan ik zekers wat mee gana doen je bedoeld het beter is dat hij de paarden snachts kan zien op het land of juist niet?

Ja idd, zodat jouw paard de paarden in het land ten alle tijden kan blijven zien.
Verder zou ik het opbouwen en altijd zorgen voor voldoende hooi in de stal, anders is de lol er snel vanaf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:39

Een geit erbij zetten vind ik dus helemaal niks.
Dit paard van TS zal de geit niet zien staan omdat zijn soortgenoten buiten lopen.
Het beste is natuurlijk gewoon in de groep maar ik vind ook dat het niet zo'n ramp is als die de nacht alleen moet staan.
Maar het paard moet dan niet in die nacht helemaal in de stres schieten.
En daarom moet je het wel zo leuk mogelijk houden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:52

Misschien een idee de paarden die buiten mogen blijven wat voer in de buurt van de stal te geven op 't moment dat je jouw paard op stal zet? Zo blijven ze nog even samen en reageert je paard minder paniekerig als hij alleen in de stal moet blijven.

Verder zou ik 't rustig opbouwen. Zet 'm na 't rijden even een half uurtje op stal met wat brokjes en hooi. Hij moet zich ook nog thuis leren voelen op z'n nieuwe stekkie.

Het is inderdaad heel normaal gedrag van je paard dat ie liever bij de kudde blijft, dus bouw 't rustig op, anders krijgt hij stress.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:49

merk dat het al iets beter gaat,inderdaad het heeft even tijd nodig,hij is zichzelf ook gewoon nog niet,merk ik ook met rijden,dus bouw alles even rustig op bedankt voor de nuttige tips die erbij staan!!

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:35

Voorheen toen ik 1 paard had, stond zij samen met 2 andere paarden. Echter wou ik haar savonds op stal zetten. Ze kon de paarden zien lopen en horen dus naar mijn idee zou het moeten gaan.
Niet dus. Ik heb het een tijd geprobeerd en nu heeft ze er stalstress aan over gehouden.
Ik heb haar toen gewoon buiten laten staan met de andere 2 en dat werkte perfect. Als ik het eerder het geweten...
Je kan je paard ook op stal zetten voor het rijden ed om te kijken hoe ze daar reageerd.
En anders is de oplossing voor een maatje bij op stal niet verkeerd!
De tip van gewoon laten staan, niet ELK paard word er beter van! Gelukkig is en functioneerd elk paard anders! Ze kunnen er bijv niet lekker door in hun vel gaan zitten.
Ik hoop dat je eruit komt... De tips die erbij staan zijn echt zo slecht nog niet. Vind het dan ook niet reeel om er zo over heen te vallen. Men probeert je alleen maar te helpen en dat het jou dan niet zo uitkomt daar kunnen zij niet veel aan doen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:47

Zammie schreef:
Ik vind dat je geen goede oplossing probeert te vinden. 1 paard alleen op stal en de rest in oogzicht buiten? Nou, hoe onnatuurlijk kan het....Of allemaal naar binnen of alles buiten laten. Zou jij het prettig vinden, als jij de hele nacht alleen in een donker hokje ergens neergezet wordt? Terwijl je niet weet wanneer je er weer uit komt? Dat het soms even tijdelijk is voor bijvoorbeeld opzadelen enz, daar kan ik me in vinden, maar niet in een hele nacht alleen staan...

Sorry hoor, maar mijn paard staat ook 's avonds binnen vanwege zomer exceem, zijn hele hoofd tot bloedens aan toe opengekrabt met ijzers, zou ik die dan ook maar buiten moeten laten staan omdat het onnatuurlijk is dat er 1 binnen staat en de rest buiten???? Hoe noem je dat ook al weer, was dat niet dierenmishandeling? En hij heeft zelfs 4 weken op boxrust gestaan. Ja hartstikke onnatuurlijk. En niet weten waneer ie uit dat donkere hok gehaald wordt? paard heeft ook gevoel voor tijd hoor, donders goed waarom beginnen ze anders al een half uur voor de wekker te hinniken voor eten terwijl de wekker nog niet gegaan is en er geen klok in de stal hangt?????

@ de topicstarter: Je leest het dus al een beetje, ik had hetzelfde probleem. Ik heb hen gewoon elke avond op stal gezet met een beetje tranquigel van te voren(eerste keer met boxrust was namelijk niet zo goed gegaan, zat behoorlijk gat in de muur) en dat langzaam aan afgebouwd, hij doet nog steeds beetje stresserig maar als ik 'later op de avond kom is ie rustig en niks aan de hand.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:51

heb je er ooit over nagedacht hoe kwellend het is voor het paard dat de rest buiten mag blijven en hij naar binnen moet.. en nog naar ze kan kijken ook hoe hun lekker buiten grazen en hij in zn hol staat opgesloten
ik begreip jou paard heel goed,, en geef hem nog gelijk ook :)
ik zou zorgen voor een maatje erbij,, paarden alleen houden zou verboden moeten worden :)
als is het maar voor een nacht :)

en zoals reactie hier boven zelfs voor box rust vindt ik dat een paardd maatjes om zich heen moet hebben hoe dan ook :)

ik heb hier gewoon even niet genoeg woorden voor sorry :n

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:54

Kunnen de andere paarden niet mee op stal snachts? Of heb je maar 1 stal?
Zo is je nieuwe paardje nooit helemaal alleen nl.

*sorry als ik er overheen gelezen heb :+ *

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:55

ik begrijp niet waarom het arme paardje niet lekker buiten mag blijven,
bij zijn nieuwe vriendjes?