Waar laten jullie de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:33

Wij hebben de mesthoop al zeker twee jaar niet meer op laten halen.. Sinds we overgestapt zijn op vlas hebben we zo weinig afval en ik probeer mijn paarden ook 24/7 buiten te houden, tenzij het weer het niet toe laat.

750,- is geen misselijk bedrag zeg! :wow:

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:35

Ik sta op een pensionstal, en bij ons op stal gaat de mest gewoon in de mesthoop (vlas en stro), die de staleigenaar eens in de zo veel tijd leeg haalt en dan op de grote mesthoop op de grote stal (eigenaar heeft 2 stallen naast elkaar, waren vroeger niet van dezelfde eigenaar) leegt. Dat is een hele grote mesthoop waar de mest van ong. 100 paarden vanaf sept. op bewaard wordt tot ong. maart / april (zoiets) want dan pas mag de mest weer over het land uit gestrooid worden. Er is hier 50 hectare land en alle paardenmest gaat over al het land heen, en er komen ook nog van die grote stinkcontainers met koeienstront wat dan over het land gespoten wordt. Het stinkt dan enorm en overal liggen plassen koeienstront, die mijn paard érg eng vond !!! :D

lilvivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:25

beetje bij beetje in de ws doorspullen :D
nee joh bij ons wordt sowieso opgehaald gelukkige.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:43

jeetje 750 euries... mogen de buren wel oppassen, die hebben hier ook een berg mest liggen.

lynns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:50

Mag dat dan?
mest uitrijden na 1 september?
Mail even, want ik zit met hetzelfde probleem, buurman wil wel mest op zijn akkerland, maar pas vanaf februarie.
groetjes lynns

joyfordogs schreef:
wij mogen het gelukkig over het land van de buren gooien.
1 keer per jaar gaan we met 4e scheppen, 2 kruiwagens en 2 met een riek, paar uurtjes werk en weg is de mesthoop 9van nu 7 paardjes).
dan kan ik nog maanden de mest over dat land kwijt, pas als het weer bewerkt word, maak ik weer thuis een mesthoop.
De wei word hier door een buurman bemest met koeienmest, hij kan dat voor ons injecteren.
Is voor ons handigere dan eigen mest met de hand over eigen land gooien.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:53

Wij hebben alles op vlas staan, dus dat wordt een keer per jaar gewoon uitegereden op het land. Gemakkelijk

lynns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:55

Mag je gewoon je mest uitrijden op maisland heel de winter?
groetjes lynns
Lynn_Nikita schreef:
ik heb naast me overal akkers liggen en van de meeste ken ik de boeren
zodra ergens een gewas eraf gehaald is ( deze maand was dus koren eraf) en gooi ik het eropverheen en verspreid het en hun ploegen het gewoon om
binnekort kan ik alles kwijt op de mais en bieten velden

alleen in winter is onhandig als nat is, ik rijd nl de akkers over met mijn gewone auto en dat lukt in de natte winters niet zo goed

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:00

wij hebben een mest hoop die wordt opgehaald als wij dat aangeven. gaat ongeveer een half jaar mee voor ie vol is. zijn niet alleen drollen maar ook stro wat nat uit de stallen is gehaald.
een boer hier uit de omgeving komt het ophalen en gooit het over zn land. weet niet precies wta het kost, maar volgens mij is het niet zo heel goedkoop.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:02

Mest wordt in het najaar bij een bamboekwekerij gelost en andere momenten bij een koeien boer die het over het land uitrijdt. We sparen het in de aanhanger en dan kan je het gelijk wegbrengen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:15

lynns schreef:
Mag je gewoon je mest uitrijden op maisland heel de winter?
groetjes lynns
Lynn_Nikita schreef:
ik heb naast me overal akkers liggen en van de meeste ken ik de boeren
zodra ergens een gewas eraf gehaald is ( deze maand was dus koren eraf) en gooi ik het eropverheen en verspreid het en hun ploegen het gewoon om
binnekort kan ik alles kwijt op de mais en bieten velden

alleen in winter is onhandig als nat is, ik rijd nl de akkers over met mijn gewone auto en dat lukt in de natte winters niet zo goed

Nee, dat mag tegenwoordig niet meer. Drijfmest was al eerder aan banden gelegd, maar nu gelden er ook strengere regels voor vaste mest.
Vroeger mocht het wel op bouwland, datum verschilde tussen kleigrond/veengrond en zandgrond, sinds een jaar of 2 jaar mag het niet meer tussen ongeveer september (zou datum even op moeten zoeken) en 1 februari. Opslaan op kopakker mag onder bepaalde voorwaarden wel. moet je geloof ik melding van maken en dan op absorberende ondergrond en afgedekt en maximaal een half jaar. Jaar erop mag het niet meer op dezelfde plek, maar moet het op een andere plek.
Staat ergens in de mestwetgeving wel een duidelijke uitleg met schema's wat wel en niet mag wanneer bij welke grondsoort.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:26

Wij hebben stro mest. Zodra de mestvaalt vol is en het mais van de buren is eraf dan huren we een loonwerker in die de mest uitrijd over maisgrond. Dit gebeurd in ieder geval voordat de boer zijn land weer omploegd.