Paard eet stal leeg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiamax

Re: Paard eet stal leeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:31

ik hbe de andere posts niet gelezen maar mijn pony at ook stro en zelfs vlas op. het enige dat ie niet opat was idd zaagsel

Linda1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:35

Ik zou dr gewoon op zaagsel zetten, want van stro kunnen de darmen verstopt raken, ik was allang gestopt met stro erbij gooien!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:35

Davlin schreef:
Vandaar dat ik niet nog meer stro in haar stal wil gooien (verstopping). Het ruwvoer dat ze op stal krijgen is daarbovenop ook nog eens een soort stro en/of luzerne, dus meer stro zeker niet.

Liksteen gebruikt ze niet, zal eens kijken naar een hooinet, pensionstal maakt er misschien geen probleem van om haar 'stro' op die manier te geven. Nadeel van een hooinet vind ik dan wel de onnatuurlijke houding om te eten.

als je hem laag ophangt,, is er op zich niets mis mee,, ik ben er ook geen voorstander van hem hoog op te hangen ivm de natuurlijke houding ( overgens eet mijn paard van de grond,, maar krijgt gewoon genoeg :) )

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:39

Heel herkenbaar.
3x per dag een ruime hoeveelheid ruwvoer en 3x per dag brok en ook nog eens ruim 8 uur per dag naar buiten maar hij bleef zij stal een vreselijk zooitje maken en at hij ook zijn stro op.
Nu heeft hij onbeperkt ruwvoer en als hij op stal staat is zijn stal de volgende dag nog keurig netjes opgemaakt.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:41

@ tat_jana: het hooinet laag ophangen is ook weer gevaarlijk omdat ze er met een been in kunnen komen te hangen
te hoog is een slechte houding.. zo is het altijd wat.

In mijn geval ga ik niet over op vlas of krullen omdat ze dan allerlei hoefproblemen krijgt..

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:45

als het echt uit verveling is kan je het stro ook gewoon in plakken in dr stal leggen zodat ze wat te doen heeft...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:57

Tat_jana schreef:
Davlin schreef:
Vandaar dat ik niet nog meer stro in haar stal wil gooien (verstopping). Het ruwvoer dat ze op stal krijgen is daarbovenop ook nog eens een soort stro en/of luzerne, dus meer stro zeker niet.

Liksteen gebruikt ze niet, zal eens kijken naar een hooinet, pensionstal maakt er misschien geen probleem van om haar 'stro' op die manier te geven. Nadeel van een hooinet vind ik dan wel de onnatuurlijke houding om te eten.

als je hem laag ophangt,, is er op zich niets mis mee,, ik ben er ook geen voorstander van hem hoog op te hangen ivm de natuurlijke houding ( overgens eet mijn paard van de grond,, maar krijgt gewoon genoeg :) )

de kiezen slijten anders van een paard als hij vaak uit een hooinet eet, beter is de natuurlijke houding vanaf de grond

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:08

beantsje schreef:
Zeepwater erover heen spuiten met een plantenspuit.
Verder volop hooi geven.

is dat niet giftig dan??

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:21

als je een hooinet engvind, een hooiruif kan ook,aan de binnenkant volieregaas spannen en....ze moeten echt moeite doen om hooi te pakken,dus zijn ze langer bezig.
wel een onnatuurlijke houding, maar...in het wild eten ze ook takken van bomen :o

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:25

Wij hebben ooit een goeie tip gehad bij een dierenwinkel, was een heeeeeeel erg smerig stinkend goedje dat je enorm moest verdunnen met water. Hielp goed. Oud en nieuw stro mengen bleek later ook best aardig te werken.
Hebben helaas inmiddels het flesje weggegooid omdat het niet meer nodig is en heel de schuur (bij ons thuis waar we het bewaarden) ernaar stonk. Was helemaal natuurlijk en niet schadelijk in elk geval...

Verder ga ik met mn voorgangers mee: veel ruwvoer. Gewoon in een hoek van een stal leggen werkt toch ook..?

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:28

mijn paard doet t ook.
nu ga ik verhuizen van stal en heb een ander uitmest systeem als nu gedaan word.
ik doe het echte vieze achteraan daarna het mindere vieze en daarna een laag goed sto voorin.
en idd wat vies door het goede stro mengen.
als hij het nog opvreet nu gaat hij toch echt op stro korrels.
zaagsel vind ik rot uitmesten en aangezien mijn paard snel last van rotstraal heeft vind ik zaagsel al helemaal niets

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:33

Veel veel veel heel veel (arm) hooi, verder kan je snoepjesballen enzo proberen. Meer krachtvoer geven heeft geen zin, omdat ze daar wel de honger mee stillen, maar niet de tijd mee doden.

Wieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:24

Toen ik mijn paard net gekocht had at ze ook bijna heel de stal leeg. Ik denk dat dit in het begin kwam dor de verhuizing en dat ze moest wennen. Als tips kreeg ik ook om vies en schoon stro te mengen, maar het hielp niet echt en ze was ook nog is elke dag heel vies. Iets ophangen in de stal zoals een liksteen of een speelbal hielp ook maar voor even.

Ik ben haar extra veel hooi gaan voeren en sinds dien blijft ze wel van haar stro af, tenzij ze heel lang op stal staat bijvoorbeeld met heel slecht weer, dan gaat ze zich vervelen en als het eten eenmaal op is begint ze aan haar stro. maar gelukkig komt dit niet meer vaak voor.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:06

Bekend probleem. Ondanks zo goed als onbeperkt hooi (soms lag het nog vermengd in de drek die overbleef in stal), overdag naar buiten (met hooi) en andere maatregelen, at mijn paard ook stro. Na een paar dagen vertoeven op de kliniek wegens koliek (verstoppingskoliek), heb ik haar op zaagsel gezet. Was daar i.v.m. hoefproblemen bij zaagsel nooit een voorstander van.

Nu eet ze braaf al haar hooi op en dat ze nu een groter risico loopt op een hoefzweer, neem ik maar voor lief. Liever dat dan koliek!

Strokorrels zouden paarden ook niet willen eten, maar ik heb daar bij mijn paard niet zo'n vertrouwen in. :+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:15

Hier ook een paard op stal die altijd alles op at.
Zelfs het laatste sprietje stro werd opgegeten.

Sinds ze op strokorrels staat gaat het goed. Alleen hele korrels werden gegeten. Nu ik het nat maak gaat het goed.

Ik heb een compleet verslag over het gebruik van strokorrels op mijn eigen website staan.

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:53

In het wild en van nature kauwt een paard 70% van de dag. Kauwen is stressverlagend. Daarnaast maakt een paard alleen speeksel aan als hij eet. Om het maagzuur tegen te gaan is het dus ook belangrijk dat een paard lekker kan kauwen, het speeksel lost namelijk het vervelende maagzuur weer op.
Het is dus gewoon erg belangrijk dat een paard de hele dag iets te kauwen heeft. En niet alleen 3x per dag een maaltijd. Daar is een paard gewoon niet op gebouwd.
Zorg dus dat hij genoeg heeft om op te kauwen. Lekker hooi, verspreid in verschillende hoekjes van de stal. Dit versterkt het gevoel dat het paard moet zoeken naar zijn eten. Lekker met zn neus snuffelen in de stal zorgt ervoor dat hij zich niet zo snel verveeld. Likstenen, speelgoed. Voerballen etc.. Alles om maar zoveel mogelijk aan die 70% te voldoen. Dit versterkt het welzijn van je paard en hij zal dus veel blijer worden!

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:30

Mijn paard doet het ook, de meeste paarden doen dit omdat ze in de groei zijn en eigenlijk de hele dag honger hebben.
Wat helpt is het schone stro te vermengen met het vieze stro, wel de drollen eruit, maar het plas mengen met het schone stro, mijn merrie vind dit zelf super vies, en blijft hier nu bijna altijd van af, tenzij ze enorme honger heeft.
Mocht dat niet helpen, dan betekend het dat je paard gewoon zulke honger heeft en dan kan het handig zijn als je voordat je weggaat een bakje muslie geeft of slobber, iets waar ze inieder geval niet stapelgek van worden.
Dit helpt bij mijn paard, en daardoor eet ze dus ook minder stro.
Misschien helpt het bij jullie ook

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:26

Ik zou de porties ruwvoer verhogen zodat je paard veel te knabbelen heeft. En dat dan verdelen over de dag. Voor de nacht zou ik er ook een flinke lading ingooien. Als je bang bent voor te veel eiwitten etc. kan je ook wat ouder hooi in doen, zitten minder voedingstoffen in..

Felicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:40

Ik hoorde dat het ook werkt als je licht wat azijn op het stro spuit. Mijn paard at tot voor kort ook altijd stro, maar tegenwoordig hebben we een andere bodem in de stal liggen. Het heeft ongeveer hetzelfde effect als kattegrit. (Ik geloof dat het strokorrels zijn) Het blijft heel lang in de stal liggen en het is erg fijn spul als het uit elkaar gevallen is (De korrels vallen uit elkaar als het in aanraking met vocht komt) Je hebt geen last van vieze geuren, natte plekken en het enige wat je eruitschept zijn de drolletjes van je paard.

Je zou eens moeten googlen, als je paard maar van het stro blijft eten. Een andere bodem is dan misschien toch een uitweg.

Veel succes! ;)