Welk bitje voor een fjord ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:28

irene schreef:
Bij de eerste alinea van de quote krijg ik een beetje nare bijsmaak. Alsof iemand die wel een sterker inwerkend bit gebruikt, er geen fijn te rijden paardje aan overhoudt. Hoop maar dat je dat zo niet hebt bedoeld.


Sorry voor de nare smaak Irene, maar ik bedoel het wel degelijk zo.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:29

Vrij kortzichtig dan, ik zal het tegen mijn fjord vertellen dat hij niet fijn te rijden is Knipoog

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 10:57

Op de eerste plaats is dit niet mijn paard en ben ik ook zijn ruiter niet.
Ik heb gisteren even wat beter met haar gepraat en denk dat het een groot stuk angst bij haar is. Ze heeft het ook steeds over dat ze een quarter had willen kopen. Het is een fjord geworden omdat ze op fjorden heeft leren rijden wat ik een beetje vreemde reden vind als je liever een quarter had gehad. Ik denk zelf dat ze verwacht had dat haar fjord meteen netjes zoals alle andere manege fjorden zou lopen.
Deze fjord is 4 jaar oud, ik heb de oude eigenaren gesproken en zij maakten ritten met de kar. Deze fjord is dus blijkbaar gewend om recreatief voor de kar te lopen en niet duf in een bakje rondjes te rijden.
Hij verveelt zich tijdens het rijden. Logisch ze durft alleen wat met hem te stappen en een klein beetje te draven. Galop durft ze niet.
Tja en dan komt ze bij mij in de bak rijden en om advies vragen. Ik heb zelf een hekel aan rijden ga me net als die fjord snel vervelen in de bak.
Maar ik help haar met wat advies, veel overgangen rijden enz. Ik zal in iedergeval een ander bitje proberen tegen te houden.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:23

Ik rij met mijn fjordje met een enkelgebroken bustrens.
Een hele normale dikte.
Ik heb t een aantal keer met een watertrens geprobeerd (gewoon omdat ik de werking van bus en watertrens wilde zien kijken wat het verschil was) en merkte dat hij door mijn hulpen heen liep wanneer hij die watertrens in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:39

irene schreef:
Vrij kortzichtig dan, ik zal het tegen mijn fjord vertellen dat hij niet fijn te rijden is Knipoog


Ik heb het over MIJN paard, niet de jouwe. Als ik meteen naar een scherper bit had gegrepen, was ze nog lang niet zo ver geweest als nu. Over jouw paard en zijn niveau kan ik niet oordelen.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:14

Sonja"]
[quote="irene schreef:
Vrij kortzichtig dan, ik zal het tegen mijn fjord vertellen dat hij niet fijn te rijden is Knipoog


Ik heb het over MIJN paard, niet de jouwe. Als ik meteen naar een scherper bit had gegrepen, was ze nog lang niet zo ver geweest als nu. Over jouw paard en zijn niveau kan ik niet oordelen.
[/quote]

Dan hadden wij even een misverstandje, want ik dacht dat je het ook over mijn paard had Knipoog
Dan trek ik mijn woorden weer terug Haha!

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:27

Gelukkig maar dat we allemaal van die makkelijk te rijden FJorden hebben (not). Het is echt niet fijn als er weer eens een bakhek op je af komt of iets dergelijks. En ieder voor zich hoe hij/zij rijd. Ik hoop alleen dat er af en toe iets beter gelezen kan worden, voordat men gaat antwoorden (en dan iets genuanceerder)

Roos

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:28

Max"]
Op de eerste plaats is dit niet mijn paard en ben ik ook zijn ruiter niet.
Ik heb gisteren even wat beter met haar gepraat en denk dat het een groot stuk angst bij haar is. Ze heeft het ook steeds over dat ze een quarter had willen kopen. Het is een fjord geworden omdat ze op fjorden heeft leren rijden wat ik een beetje vreemde reden vind als je liever een quarter had gehad.
[/quote]
Quarter was waarsch te duur. Idd als je liever een quarter hebt....

[quote="Max"]
Ik denk zelf dat ze verwacht had dat haar fjord meteen netjes zoals alle andere manege fjorden zou lopen.
Deze fjord is 4 jaar oud, ik heb de oude eigenaren gesproken en zij maakten ritten met de kar. Deze fjord is dus blijkbaar gewend om recreatief voor de kar te lopen en niet duf in een bakje rondjes te rijden.
Hij verveelt zich tijdens het rijden. Logisch ze durft alleen wat met hem te stappen en een klein beetje te draven. Galop durft ze niet.
[/quote]
Tsja de ene fjord is de andere niet, en om een 4 jarige dan al een stang in te gaan hangen...
En ik denk niet dat een ander ras wat had opgelost.

[quote="Max schreef:
Tja en dan komt ze bij mij in de bak rijden en om advies vragen. Ik heb zelf een hekel aan rijden ga me net als die fjord snel vervelen in de bak.
Maar ik help haar met wat advies, veel overgangen rijden enz. Ik zal in iedergeval een ander bitje proberen tegen te houden.


Tsja, gooi hem eens lekker los, jaag hem op en laat haar er dan op stappen, dan issie zn ergste energie al kwijt. Of even longeren.
Ander bitje lost idd niks op.

Viv

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:25

Nicoline sjeest er natuurlijk ook wel eens vandoor (lees : zowat elke keer) maar dan ga ik er niet gelijk een ander bitje inhangen o.i.d. Bij Nic is het gewoon een vorm van verveling, is 't ff niet interessant dan gaan we crossen. Zodra ik haar bezig houd, is het opgelost.
Dus heus niet iedere fjord is makkelijk te rijden, al wordt dat vaak gedacht. Het geduld van de ruiter, dát is het probleem. Heb je geen geduld, moet je ook geen fjord kopen. Zo denk ik er iig. over. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:29

Niet alleen geduld denk ik maar ook daadkracht. Ze kunnen zoooooo lomp zijn, en als ze 't in de kop hebben, hebben ze 't niet in de kont....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 17:57

ben het helemaal eens met de training en het geduld, maar ik weet uit ervaring dat dat voor sommige paarden niet helpt. Er is een truukje voor: de een-teugel-stop. Je buigt dan het hoofd van het paard naar je knie toe en laat z'n achterhand overstappen. Je ziet meestal dat als je aan twee teugels trekt, dat het paard dan juist meer kracht in de achterhand krijgt, waardoor hij juist alleen maar harder gaat. Als je z'n achterbenen laat overstappen, haal je de kracht eruit. Klinkt misschien een beetje vaag (vooral voor de echte dressuurruiters.....) maar het werkt echt verbasend goed. Ik heb dit zelf uit het boek van parelli aangeleerd, en mijn racemonster kan ik nu met een halster in bedwang houden. Het ligt er alleen aan of je er tijd in wilt steken, of dat je er nu een sterk bit in hangt, en je (waarschijnlijk) over een tijdje weer voor hetzelfde probleem staat

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 20:48

Sanne die een teugel stop heb ik geprobeerd, dan trekt hij net zo hard terug aan die teugel en rennen we net zo hard verder.
Ik ga gewoon zeker de eerste tijd in Nederland niet het risico lopen, als ik met mijn hengst op een nieuwe stal sta, en tussen andere ruiters in de bak ga rijden, dat hij er tussenuit knettert en bovenop de pony van een onschuldig kindje springt, omdat 99% van paardrijdend Nederland vindt dat elk paard op een normaal bitje te rijden moet zijn.
En ja, als het niet gaat, wordt hij gecastreerd, ookal is hij een GGK dekhengst, en ja, zeker ga ik als we in NL wonen twee keer per week les nemen om dit er met hulp uit te krijgen, en ja ik ga er bloed, zweet en tranen in investeren, als ik niet om hem gaf, had ik hem wel verkocht. Maar je kan gewoon niet in elke situatie stellen dat elk paard zo te rijden is. Als ik de bergen in ga en langs ravijntjes moet rijden en over smalle paadjes, en ik kan dat met een pelham doen aan een los teugeltje omdat het paard dan WEET dat ik de baas ben, ga ik geen trensje in hangen en mezelf en het paard er misschien bij, doodrijden.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:43

Yoline schreef:
Dus heus niet iedere fjord is makkelijk te rijden, al wordt dat vaak gedacht. Het geduld van de ruiter, dát is het probleem. Heb je geen geduld, moet je ook geen fjord kopen. Zo denk ik er iig. over. Lachen


volgens mij zijn er meer fjorden waar de ruiter problemen mee heeft met rijden, dan fjorden die netjes doen wat de ruiter zegt. Haha!

en of dat dan meestal aan de ruiter ligt of aan de fjord tja...............

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:56

loulou"]
volgens mij zijn er meer fjorden waar de ruiter problemen mee heeft met rijden, dan fjorden die netjes doen wat de ruiter zegt. Haha!
[/quote]

Ik zeg niks Lips are sealed Schijnheilig
Haha, nee hoor, fjorden zijn nou eenmaal wat eigenwijzer dan de meeste andere paarden Knipoog Daar moet je mee om kunnen gaan toch?

[quote="loulou schreef:
en of dat dan meestal aan de ruiter ligt of aan de fjord tja...............


Elke fjord kan lopen, je moet ze alleen zover krijgen dat ze mee willen werken......