Wie weet een oplossing voor mijn water haal probleem ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:37

Je hebt jerrycans natuurlijk in allerlei maten. Die van 20 liter zijn wel zwaar om uit de kruiwagen te hijsen en leeg te kiepen. Die kraantjes, heel leuk als je een dag vrij hebt maar daar kan je echt niet op wachten. Maar je hebt ook jerrycans van ongeveer 10 liter en die zijn beter te sjouwen. Met een beetje handig stapelen en vullen kan je makkelijk 40 tot 60 liter per keer in een kleine kruiwagen vervoeren.

colunder

Re: Wie weet een oplossing voor mijn water haal probleem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:58

Als ik 'swinters water moet halen zet ik zo'n grote blauwe regenton in een kruiwagen en die laat ik vollopen,dan deksel erop en naar de wei kruien.
Als je de krui iets omkiept kan je het water uit de ton in je drinkbak gieten(je moet even leren inschatten hoever de kruiwagen van je bak af moet staan als je gaat kiepen)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:39

De gehele kruiwagen vullen met water, en het in de bak leegkiepen..
een tuinslang kopen..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:00

Ik veronderstel dat er een dak op je stal zit. Plaats dakgoten en verzamel het water in een grote ton.
Wij hebben dat ook gedaan en ons paard drinkt al jaren van dat regenwater. Een ton van 500 liter staat op een hoogte van +/- 1,2 meter en is verbonden met een automatische drinkbak met vlottersysteem (zoals een toilet). Dit werkt zeer goed tot het niveau in de ton onder 1/4 komt dan geeft het te weinig druk op het vlottersysteem maar dit gebeurt 1 a 2 keer per jaar en dan vul ik bij uit een tweede vat van 300 liter. Om de 2 maanden moet ik de filter van de drikbak proper maken en 1 keer per jaar maak ik de tonnen proper. Het zijn donkergroene watertonnen met een deksel en doordat het binnen donker is heb ik geen last van algen.
Gedaan met sleuren en altijd proper water beschikbaar.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:15

Je kan er dan ook een oude badkkuip of andere grote bak onder zetten(onder de regenpijp die je uit de dakgoot laat komen).
Als je een puntdak op je stal hebt kan je het aan beide kanten doen.
Moet het alleen wel wat meer regenen dan dat het de laatste tijd doet denk ik anders heb je niet genoeg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:21

Wij hebben ook een 1000 liter vat, we hebben speciaal een aanhangwagen daarvoor aangeschaft, vat erop, vullen, naar de wei rijden en gewoon op de aanhangwagen laten staan. Als het vat leeg is, naar huis rijden en terug vullen. Werkt heel goed :)

In natte periodes hebben we genoeg aan het water dat via de regenpijp in de ton loopt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:23

Ik heb de ideale oplossing toevallig in de nieuwe Your Horse gelezen:
een waterzak . Kost maar 10 Engelse ponden, op het moment ca 11 eurietjes!
Deze zak is speciaal voor dit doel ontworpen en past precies in een gewone stalkruiwagen. Hij bevat 80 liter. Er zit een antislipmat bij die zorgt dat de gevulde zak netjes blijft liggen.
Wat een geniaal en goedkoop idee, ik heb nog niet eerder zoiets gezien! *ik kon wel aandelen hebben...

Maar goed, oordeel zelf;
http://www.h2gobag.co.uk

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:11

Wij hebben ook een goot/afwatering vanaf het dak. Loopt dan in grote wateropvangbak. En daarnaast heb ik er nog een staan. Het water hoos ik af en toe van de ene in de andere bak. Alleen als het echt weken niet regent en erg warm is (dus als ze veel drinken) moet ik het helaas helaas uit de sloot gaan halen. Super schone sloot trouwens. Dan gebruik ik het emmer-touw-systeem.
Maar is er nergens een watertank te koop / of heeft die boer er geen? Een keer vullen, wekenlang plezier van. Zie je ook wel eens bij de koeien staan?
Sterkte met die arm, zwaar |(

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:22

Nu weet ik even niet meer hoe het heet en misschien is het al genoemd.
Misschien kan je een pijp in de grond laten slaan waar je een waterpomp op aan kunt sluiten, zo hoef je ook niet ver te sjouwen met je water.

Een regenton heb ik toen ook aan zitten denken, maar wat als er nu te weinig of geen regen valt? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:02

beantsje schreef:
Ik heb de ideale oplossing toevallig in de nieuwe Your Horse gelezen:
een waterzak . Kost maar 10 Engelse ponden, op het moment ca 11 eurietjes!
Deze zak is speciaal voor dit doel ontworpen en past precies in een gewone stalkruiwagen. Hij bevat 80 liter. Er zit een antislipmat bij die zorgt dat de gevulde zak netjes blijft liggen.
Wat een geniaal en goedkoop idee, ik heb nog niet eerder zoiets gezien! *ik kon wel aandelen hebben...

Maar goed, oordeel zelf;
http://www.h2gobag.co.uk

ooooh, dat is handig!! :oo Hoe vaak ik wel niet met kruiwagens vol water gesjouwd heb en de helft al weer kwijt was voordat ik bij de wei aankwam! Ik heb met 2 grote gieters in een kruiwagen gesleept (omdat dat al minder knoeide).
Daarna kwamen de 20 liter jerrykannen, waarbij ik door mijn rug ben gegaan omdat ik me er aan vertilde :+ . Nu heb ik eindelijk een nieuwe stal met water naast de boxen. Maar als het vriest dan wordt daar het water weer afgesloten en kan ik het met mijn lange tuinslang het water in de tonnen vullen.

Maar die zak in een kruiwagen, dat is pas een uitvinding! Waarom komen wij daar nu nooit op? Je moet natuurlijk wel leren mikken, anders giet je nog de helft ernaast. Maar er past wel 80 liter in! Dat is meer dan genoeg voor 1 metselkuip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:35

Marchador schreef:
Nu weet ik even niet meer hoe het heet en misschien is het al genoemd.
Misschien kan je een pijp in de grond laten slaan waar je een waterpomp op aan kunt sluiten, zo hoef je ook niet ver te sjouwen met je water.

Een regenton heb ik toen ook aan zitten denken, maar wat als er nu te weinig of geen regen valt? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

dan heb je niets aan de regenton :=
ik ben niet zo voor een regenton juist om die reden.. als je ziet hoe het water er uit ziet bij ons in de regenton, dat zou ik ze niet te drinken geven :n wij gebruiken dat water dan ook alleen om er emmers water uit te halen en ze daar mee af te spoelen.. met deze warmte wordt dat water heel vies omdat het stilstaat..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:05

Leg de link niet tussen de waterpomp en de regenton ;) Dat zijn twee verschillende dingen.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:28

Als je de tuinslang dan niet permanent zou mogen laten liggen is misschien zo'n grote tank toch een idee, en dat je dan maar af en toe de tuinslang uitrolt om de tank bij te vullen?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:15

klavertje schreef:
Wow, wat veel reacties zo snel...super !!...er is geen sloot te bekennen. Dat met de waterbak in de kruiwagen heb ik al eens geprobeerd, maar mislukte. Het pad is erg hobbelig en ik moet ook een gedeelte over grasland. De helft was er al uit voor ik weer bij de stal was..ha ha ha ..

Tuinslang moet wel erg lang zijn en mag ik niet chronisch laten liggen, dus steeds dat ding oprollen is ook erg zwaar.

De bolderkar met jerrycans lijkt me de beste optie.Ik vraag me alleen af of het niet erg zwaar is om die dingen leeg te gieten met het oog op mijn tennisarm.

Alvast bedankt voor jullie meedenken .

Tja.. een halve kruiwagen vol water is toch beter dan steeds 2 emmers? :)
En een tuin slang is niet erg zwaar.. 5 minuutjes en je hebt 'm weer opgeborgen..

je moet er wát voor over hebben :)

(wat je eventueel ook nog kan doen, is de tuinslang ingraven (wel zorgen dat die niet kan bevriezen).. en het laatste stukje uit de grond, zodat je hm kan aansluiten, en er weer afhalen..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:25

Ik heb t zelfde probleem, en heb nu een super oplossing. Ik heb een oude stenenkruiwagen gekocht op de sloop voor een prikkie. Daarop zet ik zon witte voerton met zon rode schroefdop, wel een grote natuurlijk. Ik vul m bij de kraan en rij er zo mee t land op. Doordat de stenenkruiwagen van die spijlen heeft is t makkelijk gieten. Je zet m tussen 2 spijlen zeg maar en laat m door t gewicht omkantelen, kost bijna geen kracht. Ik loop nu 3 keer inplaats van 10 keer met 2 10 liter gieters. Voor mij echt ideaal

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:52

of je laat zo'n waterput slaan en zet er een weidepomp op, dan heb je er helemaal geen omkijken naar. alleen als het vriest ul je moeten sjouwen, maar voor 11 € ga je dan naturlijk zo'n handige zak kopen. Die is megahandig zeg.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:09

Truus1970, dank je wel :D
Dat bedoelde ik inderdaad, een waterput.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:15

Vraag de boer of hij een stroopton heeft, een oude die je helemaal schoon mag spuiten (is zo''n witte vierkante kuip, met ijzer eromheen en een kraantje aan onderkant).
Mss wil hij die wel voor je plaatsen op de weide en elke keer vullen..hoef je enkelt het kraantje open te draaien en zo de bakken te vullen ;)

Succes.

Speedy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:36

gewoon zo'n vijferbak neerzetten en dan ind met kruiwagens vullen ;)
Doen wij ook.

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:52

je kan ook uit de sloot vissen idd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:45

dees_daan schreef:
daarom zijn jerrycans makkelijker, want die kunnen dicht :)

dan moet je wel een grote kiepkruiwagen hebben anders schiet dat nog niet op denk ik..[/quote]

Dat valt wel mee, ik heb een gewone kruiwagen en daar passen met gemak 2 jerrykans van 20 l in en nog een kleintje van 10 liter. Je zou dan 2x kunnen lopen en de jerrycans minder vol kunnen doen, zodat ze goed eruit te tillen zijn.

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:47

Als je digt bij een slootje zit met je Weiland moet je een emmer aan en touwtje doen en kan je waterhalen!!!

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:51

Solleke_Noah schreef:
Wij hebben ook een 1000 liter vat, we hebben speciaal een aanhangwagen daarvoor aangeschaft, vat erop, vullen, naar de wei rijden en gewoon op de aanhangwagen laten staan. Als het vat leeg is, naar huis rijden en terug vullen. Werkt heel goed :)

In natte periodes hebben we genoeg aan het water dat via de regenpijp in de ton loopt.

Zoiets heeft iemand van onze ponyclub ook.
ziet er erg handig uit. :j

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:18

40 meter, je wilt niet weten hoe blij je daarmee moet zijn, die van mij staan zo'n minstens 2 en misschien wel 3x zo ver van ons huis en ik mag ook elke dag vele emmertjes slepen... Desalnietemin blijft ook 40 meter nog een aardig eindje. Maar goed, ik vind dit wel een heel geniaal topic en ga eens even rustig alle tips doorlezen, er zit vast wel een goed idee tussen dat ik ook kan gebruiken. :j

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:19

ik heb niet alles gelezen, maar wij hebben hetzelfde en hebben hiervoor de volgende oplossing: wij hebben een bolderkar gekocht, hierop zetten we 3 jerrycans van 20l die vullen we met de slang en brengen het zo naar de wei waar een grote cementton staat. Het voordeel van een bolderkar boven een kruiwagen is dat je niet hoeft te tillen, maar kan trekken, wat veel minder kracht kost, plus het feit dat de bolderkar door zijn vier wielen veel stabieler is en dus makkelijker over stoepjes en hobbeltjes heen gaat en en dus veel beter door het land rijdt!