Granenmix ipv brok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:31

Daarom, Manic, zijn een aantal (de wat betere) paardenvoerleveranciers (galgje.....) overgegaan naar meer olie toevoeging om het spulletje plakkerig te houden en minder melasse. Suiker is op zich niet slecht, zolang het niet teveel is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:55

Kun je voorbeelden noemen van de leveranciers die olie gebruiken? Dit is dus inderdaad een van die dingen die bar moeilijk terug te vinden is op die zakken..

Gokje... Hippostar (Arie Blok) -> melasse
Equiral -> olie?

Ik heb zo'n vermoeden dat je dat regelrecht van de prijzen kan herleiden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:30

Sinds 2 wkn voer ik de nieuwe granenmix van Havens (kentucky). Dit langzaam opgevoerd tot 2 kg p/d en de 2 kg Draversbrok van Havens teruggebracht naar 0,5 kg per dag. Daarnaast 15mg Pavo E-plus en als hij veel heeft gedaan 30mg. 1x per dag een scheutje zonnebloemolie over de mix.

Al een hele tijd heeft hij dikke kogels (achterbenen) Zoveel geprobeert, maar ging niet over. Ik hoop dat het niet tijdelijk is, maar vanmorgen zag ik tot mijn grote vreugde dat de kogels een flink stuk dunner waren en vanavond nog steeds.

Energie heeft hij altijd genoeg, maar loopt ook op karakter.

Ik weet niet zeker of ik nog een supplement moet gaan toevoegen. In de granenmix zitten vitamines en mineralen toegevoegd in de vorm van kleine brokjes. Het nadeel ervan is dat het niet goed mengt, dus moeilijk in te schatten wat hij per dag krijgt.

Thyrza, ben wel benieuwd welke granenmix en welk supplement jij voert.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:35

De mix is van Van Kooten, de vitamines bestel ik bij meneer Jonas uit Den Haag, is een homeopaat.

Met de dikke benen, moet je eens kijken of het hooi niet te jong is; daar kunnen ook teveel eiwitten van ontstaan...

En het kan ook zijn dat dit een reactie is op nieuw voer. Heeft ie het soms sinds je van voer bent veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:55

Zo, jij reageert snel!.

Het hooi is van vorig jaar september. Die dikke benen heeft hij gekregen toen hij, schrik niet, 1 1/2 jaar geleden kuilgras kreeg. Hij stond toen in pension, dus had er niets over te zeggen. In totaal heeft hij een klein jaar kuil gehad. Duidelijk dat hij er niet tegen kon, maar een andere stal is niet snel gevonden. (doe het nu lekker zelf).

Als de winter gaat beginnen, worden zijn kogels de helft zo dik als normaal. Staat overdag buiten, maar doordat er geen gras staat, staat hij veel in een hoekje op 3 benen. Nu heeft hij meer te lopen, hoewel het stukje wei zeer schraal is.

Ik denk dat die dikke benen een erfenis zijn van het vele kuilgras. Voorheen had hij hele droge benen, dus mijn verdriet was groot toen ik zag dat het niet overging. Gedurende de zomer wel iets minder maar normaal niet meer geworden.

Van die granenmix heb ik nog nooit gehoord. Is dit ook op meerdere plaatsten te koop? Noord-Brabant bv?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:59

geen idee. Vraag eens bij je voerboer? Of kijk eens op internet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:06

Internet geeft geen hits, ga mijn voederboer vragen.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:48

manon_lin schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Is die van een fabrikant bij jouw in de buurt? Geen idee hoe ik daaraan zou kunnen komen (woon in brabant). Her in de buurt hebben ze die in ieder geval niet. Jammer. Scheve mond

Volgens mij ook niet een bekend merk idd. Toevallig ben ik er tegenaangelopen omdat we altijd bij zo'n veevoederbedrijf onze voorraden hooi, stro en brok bestellen. Zij leverden eerst altijd van ehm.. hoe heette dat ook alweer, oja Masters brok ofzo... Toen kregen we op een gegeven moment dit merk (ze zijn blijkbaar van voedermerk overgestapt...), en dat pakte stomtoevallig goed uit Lachen

Ik zal eens kijken of ik op het pak meer info kan vinden over waar de hoofdleverancier zit...

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:53

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:31

Ik voer de Kentucky E lite van Havens en de sportmuesli van Havens. De Kentucky E lite is een granenmix (tarwe, gerst, blanke en zwarte haver) aangevuld met een vitamine korrel. Granen zijn goed voor de tanden en kiezen, tenminste, dat vertelde de tandarts mij laatst. Door te zacht voer krijgen paarden eerder haken op de kiezen, de granenmix helpt dat voorkomen. Je moet wel opletten dat je ontsloten tarwe en gerst voert, pure tarwe voeren heeft geen zin, dat wordt niet opgenomen en gaat zó met de mest mee naar buiten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:35

Ik weet in iedergeval van Den Hartog (van de Lucerne) dat hij zijn granenmengsel meer olie gebruikt dan vroeger. Ook de lucerne is nu meer van olie voorzien dan van melasse. Pure lucerne is nl een enorme stofbende. Ook Havens heeft olie in. Maar beide hebben een deel melasse in hun meusli zitten omdat olie in grote hoeveelheid niet meer wordt opgenomen door het voer.
Wie het ook redelijk goed voor elkaar heeft is Dodson en Horrel, duur maar wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:52

Zoals ik al vertelde beginnen zijn benen droger te worden. Wat me wel opvalt is dat zijn mest dunner is, geen ronde balletjes, ook geen dunne koek.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:45

Dodson & Horrel ben ik erg van gecharmeerd, maar ik heb er hier alleen maar Fiber P en Pasture Mix van gezien...

Ooit wel eens iets met Blue Chip gedaan?

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 00:13

Nog even iets vergeten als argument waarom ik liever granenmix voer; ze moeten er veel beter op kauwen dan op biks.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:12

Finesse schreef:
Ik heb trouwens ook een URL gevonden, weet niet of dit van de officiele leverancier is, maar er staat wel info over het product;
http://www.bots-huisdiervoeders.nl/bdynamix.htm

Ik heb eens gekeken, maar ze zitten inderdaad een eindje weg!! Scheve mond Ik denk nu erover eXplosive van PAVO eens te gaan proberen. Dat moet je voeren met 50% granen. Ik ken maar één iemand die dit ook al voert en zij was er tevreden over. Nog iemand ervaringen hiermee??