Mijn paard eet vlas, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:29

vorame: je kunt dan gewoon méér krul erin doen. het moet voldoende zijn om alle pies op te nemen.
leg er desnoods een hele laag in, ook goed.
als je de matten vast zou gaan leggen en afkitten, dan kun je beter geen matten gebruiken. dat werkt natuurlijk niet. gewoon een paar keer per jaar de matten eruit en de boel schoonspuiten.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:33

janouk: dat deed ik voorheen dus ook, oud en nieuw vermengen en iets erover heen sproeien. maar vergis je niet in een paard, het zijn meesters in het vinden van die schone sprietjes tussen het vuile.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:34

vlas is super mits je er goed mee om gaat dus niet te zuinig mee zijn dan blijft de ammoniak damp ook weg en kun je er lang mee doen. Idd genoeg ruw voer aan bieden is een must +mineralen liksteen en goed krachtvoer. Stro vind ik persoonlijk niks want neemt geen vocht op en is erg stoffig en neemt veel plaats in beslag in een mesthoop. Ook hier kan je paard zig een bult aan vreten en koliek van krijgen! Zo heeft alles zijn voor en nadeel maar volgens mij hoort dit bij verzorging, stalling en weide!?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:35

Verplaatst van MD naar VSW.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:40

Houtkrullen en vlas mengen? De onze eten het dan ook niet meer :j

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:37

hinta schreef:
vorame: je kunt dan gewoon méér krul erin doen. het moet voldoende zijn om alle pies op te nemen.
leg er desnoods een hele laag in, ook goed.
als je de matten vast zou gaan leggen en afkitten, dan kun je beter geen matten gebruiken. dat werkt natuurlijk niet. gewoon een paar keer per jaar de matten eruit en de boel schoonspuiten.

Als ik vlas gebruik voor stof alergie.
Dan moet ik er volgens jou meer krullen in gooien?
Dat is toch een stof rommel.

Een paar keer per jaar?
Gatver.
Na 1 week ga je al kapot van de amoniak damp.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:25

Er zijn paarden die vlas eten en je kan maar 1 ding doen en dat is je paard van de vlas af halen...

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 16:02

rapido schreef:
vlas is super mits je er goed mee om gaat dus niet te zuinig mee zijn dan blijft de ammoniak damp ook weg en kun je er lang mee doen. Idd genoeg ruw voer aan bieden is een must +mineralen liksteen en goed krachtvoer. Stro vind ik persoonlijk niks want neemt geen vocht op en is erg stoffig en neemt veel plaats in beslag in een mesthoop. Ook hier kan je paard zig een bult aan vreten en koliek van krijgen! Zo heeft alles zijn voor en nadeel maar volgens mij hoort dit bij verzorging, stalling en weide!?

maar wat als ze genoeg ruw voer....
een mineralen liksteen en goed krachtvoer hebben
en ze eten het nog steeds?!

Roihi

Re: MIJN PAARD EET VLAS ... WAT NU?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:05

@flash_4ever: het nieuwe vlas met beetjes er bij doen en flink mengen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:10

Citaat:

Tja normaal moet ruwvoer ,vlas eten tegen gaan.....wel voldoende erin doen dan he en ook een plakje stro.
Ik heb m'n pony 1 keer betrapt en toen had ik net eeen nieuwe pak in de stal erbij gegooid en alleen dat nieuwe ad hij.
(mijn pony staa overigens altijd super mooi op vlas ,is altijd "wit "zijn stal dus geen urine of mest erdoor)
Zal wel eens een foto maken van zijn box.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:46

vorame: het stof in houtkrul is anders dan het stof in stro! voor ons lijkt het wel hetzelfde, maar dat is het niet.
als je krul te stoffig vindt, gooi er dan een gieter water over heen.

als jij na 1 week een probleem hebt met de amoniakdampen, dan lijkt het mij dat er te weinig luchtcirculatie is.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:27

hinta schreef:
vorame: het stof in houtkrul is anders dan het stof in stro! voor ons lijkt het wel hetzelfde, maar dat is het niet.
als je krul te stoffig vindt, gooi er dan een gieter water over heen.

als jij na 1 week een probleem hebt met de amoniakdampen, dan lijkt het mij dat er te weinig luchtcirculatie is.

Mijn paard kucht op krullen, niet op vlas. (of eigenlijk minder, hij kucht buiten zelfs af en toe)

Hij staat tegenover een 2 open schuifbare deuren.

En jou stal ruik ik ook als jij naden hebt in je rubber, maar ik denk dat ik er wat meer precies in ben schat ik zo.
Dat heb ik op pension wel vaker gemerkt :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:03

Ook als je paard tegenover deuren staat kan het zo zijn dat er weinig frisse lucht in de stal komt. Als het kan moet je maar eens met van die gekleurde rook de ventilatie in je stal bekijken. Heb dit gezien bij ptc oenkerk echt duidelijk verschil tussen verschillende stallen. Ook al leek er er voldoede open deuren enzo te staan.

Als je kanon zegt op onbeperkt ruwvoer bedoel je dan explosief of heel zwaar??

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:06

Ja die ken ik.
Nee echt het is hier een fijne frisse stal.
Staan ook geen 100 paarden in een gangpad. :)

Je ruikt nu ook niets.
Maar met die vieze matten wel.
Ik hoef ze echt nooit meer, of er moet afvoer onder zitten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:13

2,5 plak ruwvoer, is dat de hele dag onbeperkt kunnen eten?

Of misschien heeft ze een maagprobleem? Maagzweer oid.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:25

Vlas eten ........eruit en andere bodembedekking. koliek wil je niet hebben bij je paard. Elke hap zijn er twee teveel.
Vlas stoft , krullen stoft ook.
En wat de amoniak betreft een goede ventilatie zonder dat er tocht ontstaat is belangrijk voor een frisse stal.

In mijn ogen is onbeperkt een ruif die niet leeg is of te wel een continue aanwezigheid van voer. Maar dat is ook niet handig voor elk paard.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:43

Hier een ander topic dit is een alternatief van vlas.
Ze mogen er best aan eten maar houden daar snel genoeg mee op en..(bij ons) geen koliek verschijnselen.
Ikzelf heb een schimmltje en ik gebruik het dus niet maar 1 rijpaard van mijn man wordt té dik van lucht en hier valt ze wel door af....
Het ruikt in het begin naar kinderklei (heel lekker) en zet ongelooflijk uit!
[VSW] Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates
Dit stoft absoluut niet
Laatst bijgewerkt door vivana op 15-08-09 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:45

vorame schreef:
Ja die ken ik.
Nee echt het is hier een fijne frisse stal.
Staan ook geen 100 paarden in een gangpad. :)

Je ruikt nu ook niets.
Maar met die vieze matten wel.
Ik hoef ze echt nooit meer, of er moet afvoer onder zitten.

Als je plafon hoog genoeg is kunnen er vrij veel paarden in een gang staan hoor. Ik bedoel alleen te zeggen dat vooral bij oudere stallen de ventilatie meestal niet in het ontwerp is opgenomen zoals bij een nieuwere stal. Bij de stal in oenkerk werd de ventilatie juist minder goed ls de deur opstond omdat de lucht daardoor minder goed doorhet dan werd afgeleid.

Als de ammoniak dampen zo erg zijn na een week denk ik toch wel dat je vetilatie niet optimaal werkt. Hoewel het voor een paard met gevoelige longen misschien niet eens zo hoog hoeft te zijn voordat het slecht word.

Bij een vriendin van mijop stal hadden ze zaagsel van de nertsen houderij. Dat was heel vettig en stofte ook nauwlijks. (maar ik weet niet of daar ook paarden met longproblemen stonden eigenijk.)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:51

Het is niet als je op de gang komt dat je het al rook.
Maar in de stal zelf op matten wel.
Ik kan me voorstellen dat andere het anders ervaren, maar ik vind het echt stinken.
En dat vind ik gewoon geen gezonde lucht. :)
Nu op vlas heb ik dat niet.
Ruik ik helemaal niets.
Dat lijkt me als de stal slecht geventileerd zou zijn ook blijven stinken.
En die van mij at er wel van, niet veel,maar zoals iemand al zei 1 hap is al te veel.
Nu ik er een klein beetje oud vlas overstrooi is voor mij het probleem weg.
Maar de matten blijf ik rommel vinden.
Het stoft niet, maar daar blijft het voor mij dan ook bij.

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:25

vivana schreef:
Citaat:

Tja normaal moet ruwvoer ,vlas eten tegen gaan.....wel voldoende erin doen dan he en ook een plakje stro.
Ik heb m'n pony 1 keer betrapt en toen had ik net eeen nieuwe pak in de stal erbij gegooid en alleen dat nieuwe ad hij.
(mijn pony staa overigens altijd super mooi op vlas ,is altijd "wit "zijn stal dus geen urine of mest erdoor)
Zal wel eens een foto maken van zijn box.

ze is allergiesch voor stro en stof dus dat gaat ook niet...
en ze krijgt bij mooi weer 2x per dag 2.5 plak hooi
en bij slecht weer staan ze binnen met 4x per dag 2 plakken hooi
dusjha

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:33

liedje89 schreef:
Ook als je paard tegenover deuren staat kan het zo zijn dat er weinig frisse lucht in de stal komt. Als het kan moet je maar eens met van die gekleurde rook de ventilatie in je stal bekijken. Heb dit gezien bij ptc oenkerk echt duidelijk verschil tussen verschillende stallen. Ook al leek er er voldoede open deuren enzo te staan.

Als je kanon zegt op onbeperkt ruwvoer bedoel je dan explosief of heel zwaar??

met kanon bedoel ik kogelrond....
t is wel een tinker he...als die eenmaal eten stoppen ze ook niet
meer en zeg nou niet dat dat niet waar is als je zelf geen tinker
hebt.... :(

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:45

vivana schreef:
Hier een ander topic dit is een alternatief van vlas.
Ze mogen er best aan eten maar houden daar snel genoeg mee op en..(bij ons) geen koliek verschijnselen.
Ikzelf heb een schimmltje en ik gebruik het dus niet maar 1 rijpaard van mijn man wordt té dik van lucht en hier valt ze wel door af....
Het ruikt in het begin naar kinderklei (heel lekker) en zet ongelooflijk uit!
[VSW] Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates
Dit stoft absoluut niet

Dan ben je dit vergeten te lezen... ;)

karuna
Drukke kabouter

Re: Mijn paard eet vlas, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:11

Overgaan op hennep als stalstrooisel. dat lijkt heel erg op vlas maar wordt bijna niet gegeten. Wij hebben ook een vlasvreter van een tinker. Hij laat alles ervoor staan om maar vlas te kunnen eten met alle ellende van dien. Omdat hij een flinke allergie heeft mag hij niet op stro Houtkrul is lastiger met mestafvoer en de stal waar we heen verhuisden hadden ook vlas als mogelijkheid.

De eerste dag met een koliek denk je het is een toevalstreffer, stress door de verhuizing enz. De 2e dag kan dat ook nog maar na een paar dagen een lege stal terwijl het hooi er nog ligt, de vlas op is en hij weer koliek heeft hebben we hem accuut op hennep gezet. En dat gaat goed, wel een paar happen om te kijken of dit ook zo lekker is maar nee dus. Hier blijft hij vanaf zolang we maar genoeg ruwvoer in blijven duwen.

Vjestagirl

Re: Mijn paard eet vlas, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:17

Waarom laat je je paardje niet gewoon 24/7 buiten? Desnoods op een arm landje, maar dan kan ze geen vlas meer eten, is lekker buiten, lekker gezond. Lijkt me een klassieke win-win situatie