Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hinta schreef:vorame: je kunt dan gewoon méér krul erin doen. het moet voldoende zijn om alle pies op te nemen.
leg er desnoods een hele laag in, ook goed.
als je de matten vast zou gaan leggen en afkitten, dan kun je beter geen matten gebruiken. dat werkt natuurlijk niet. gewoon een paar keer per jaar de matten eruit en de boel schoonspuiten.
rapido schreef:vlas is super mits je er goed mee om gaat dus niet te zuinig mee zijn dan blijft de ammoniak damp ook weg en kun je er lang mee doen. Idd genoeg ruw voer aan bieden is een must +mineralen liksteen en goed krachtvoer. Stro vind ik persoonlijk niks want neemt geen vocht op en is erg stoffig en neemt veel plaats in beslag in een mesthoop. Ook hier kan je paard zig een bult aan vreten en koliek van krijgen! Zo heeft alles zijn voor en nadeel maar volgens mij hoort dit bij verzorging, stalling en weide!?
Citaat:maar wat als ze genoeg ruw voer....
een mineralen liksteen en goed krachtvoer hebben
en ze eten het nog steeds?!
hinta schreef:vorame: het stof in houtkrul is anders dan het stof in stro! voor ons lijkt het wel hetzelfde, maar dat is het niet.
als je krul te stoffig vindt, gooi er dan een gieter water over heen.
als jij na 1 week een probleem hebt met de amoniakdampen, dan lijkt het mij dat er te weinig luchtcirculatie is.
vorame schreef:Ja die ken ik.
Nee echt het is hier een fijne frisse stal.
Staan ook geen 100 paarden in een gangpad.
Je ruikt nu ook niets.
Maar met die vieze matten wel.
Ik hoef ze echt nooit meer, of er moet afvoer onder zitten.

vivana schreef:Citaat:maar wat als ze genoeg ruw voer....
een mineralen liksteen en goed krachtvoer hebben
en ze eten het nog steeds?!
Tja normaal moet ruwvoer ,vlas eten tegen gaan.....wel voldoende erin doen dan he en ook een plakje stro.
Ik heb m'n pony 1 keer betrapt en toen had ik net eeen nieuwe pak in de stal erbij gegooid en alleen dat nieuwe ad hij.
(mijn pony staa overigens altijd super mooi op vlas ,is altijd "wit "zijn stal dus geen urine of mest erdoor)
Zal wel eens een foto maken van zijn box.
liedje89 schreef:Ook als je paard tegenover deuren staat kan het zo zijn dat er weinig frisse lucht in de stal komt. Als het kan moet je maar eens met van die gekleurde rook de ventilatie in je stal bekijken. Heb dit gezien bij ptc oenkerk echt duidelijk verschil tussen verschillende stallen. Ook al leek er er voldoede open deuren enzo te staan.
Als je kanon zegt op onbeperkt ruwvoer bedoel je dan explosief of heel zwaar??
vivana schreef:Hier een ander topic dit is een alternatief van vlas.
Ze mogen er best aan eten maar houden daar snel genoeg mee op en..(bij ons) geen koliek verschijnselen.
Ikzelf heb een schimmltje en ik gebruik het dus niet maar 1 rijpaard van mijn man wordt té dik van lucht en hier valt ze wel door af....
Het ruikt in het begin naar kinderklei (heel lekker) en zet ongelooflijk uit!
[VSW] Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates
Dit stoft absoluut niet