manen groeien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:41

lucie_paard schreef:
door het vlechten maak je meer huidvet aan bij het paard wat de groei bevorderd...
ook vallen hierdoor minder snel haren uit zodat het een volle bos wordt...
ik ben nu elke dag hard aan het vlechten :P
Door vlechten meer huidvet aanmaken??? :? Nog nooit van gehoord. Hopelijk vlecht je niet te strak in, want dan breken de haren juist af. Ik vlecht de manen van mijn paard wekelijks of 1 keer in de 2 weken in. Als ik dit niet doe, wordt het 1 grote klittenbende.

Volgens mij kan je de groei van de manen wel wat vergelijken met onze eigen krullenbos. Niet elk mens is gezegend met een flinke bos haar dat ook lang wilt groeien. Ik gok erop dat de manen ongeveer een cm per maand groeien. Uiteraard ligt dit niet aan het ras paard, maar aan de aanleg.
Laatst bijgewerkt door noviceh op 27-08-09 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Re: manen groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:42

Heb een Haflinger die een mooie bos heeft, maar het word niet langer! Denk dat 'ie zijn limiet bereikt heeft... :P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:51

dit:
Afbeelding

werd dit:
Afbeelding

in 2 jaar tijd. het ligt denk ik ook aan het ras hoe snel het groeit, en sowieso tot hoe lang het groeit. dat is genetisch bepaald toch?

p.s. als je mijn paard herkent, graag geen naam noemen. voor vragen verwijs ik graag naar pb. ik wil graag anoniem blijven

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:16

dan moet je biotine voeren dat helpt tegen voeten groei maar help ook voor de manen
valt gewoon bij de winkel te halen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:28

idd biotine is ook goed voor manen en vacht.
ik geef het initiëel voor de hoeven, maar ik sta altijd versteld hoe snel m'n paard z'n staart en manen te lang worden. Elke 3 maand is het weer hopeloos en dan ik knip de staart denk ik telkens een dikke 5 cm bij en door het trekken worden de manen een 2cm korter, maar ik knip nog gemakkelijk 3-4 cm bij.
Dus ik denk dat manen en staart normaal tussen 1cm en 1.5cm/maand groeien. Maar eenmaal ze een bepaalde lengte (1/2 tot 3/4 halsbreedte) hebben lijkt het trager te gaan omdat de langere haren gemakkelijk afbreken en je uiteindelijk vnl een dikkere bos krijgt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:42

ik geloof niet dat biotine helpt om de manen te laten groeien...

verder groeien manen niet harder door vlechtjes, maar breken ze minder snela f. dat is wat anders ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:46

biotine helpt bij de aanmaak van keratines in de hoeven dus ook die in de manen en staart. Sinds ik biotine geef groeien de manen van m'n paard sneller, want ik lach er altijd mee op stal dat alles groeit behalve haar hoeven ;)

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:46

de manen van mijn paard groeien heel langzaam, nu was ik ze manen 1x in de week met babyshapoo en masseer het een aantal minuten in maar het lijkt wel beter te gaan groeien, er is al een sstuk meer bij gegroeid

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:59

Dat zelfde probleem heb ik met mijn paard.......hele korte manen. Nu heb ik al een aantal keren gehoord dat cowboy wonder goed werkt maar dat weet ik dus niet zeker.

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:01

Mijn paard krijgt biotine poeder voor de groei van zijn hoeven, maar geloof me haar manen groeien ook als kool van dat spul :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:06

zie ik ben dus niet de enige die dat vind :D

biibiiche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:08

Kwestie van gedult.

Mar_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:16

Ik geef de mijne ook biotine en die manen en staart groeien idd als kool! Het klopt dus wel degelijk... (die van mijn pony komen tot ong. waar haar been begint...)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:02

biotine word ook wel voor katten gebruikt voor een betere vacht dus het zou inderdaad wel moeten kloppen
moet het ook maar aan paardlief geven haar manen groeien vreselijk langzaam :))

Speedy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:22

gewoon afwachten ;)
Niet te vaak kammen en wassen.
net als bij mensen moet ej het gewoon afwachten ;)
Per paard is het verschillend.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:30

Het is ook genetisch bepaald, niet ieder paard krijgt lange manen... een van mijn paarden heeft al zeven jaar nog steeds alleen maar een kort plukje op haar maantop en de rest van de manen wordt niet langer dan dat ze al die jaren al zijn ( iets meer dan handbreedte). De manen van mijn Fries daarentegen waren vorig jaar er helemaal af - nu een jaar later ongeveer 25-30 cm en still growing!

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:36

Mijn verzorg fries waarschijnlijk x
heeft ook korte manen echt jammer z`n bos vindt ik juist mooi.
maar zijn neefje heeft daar integen een bos niet normaal dik en mooi. Dat is ook rare maarja maar hopen dat groeit:)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:31

de manen van mijn pony lijken al 3jaar lang niet langer te groeien. ze hebben niet echt een mooie lengte maar ik wil ze ook niet kort knippen (niet toegstaan in mijn geloof), ik doe er niet veel aan, af en toe wassen, borstellen met zo'n oster kam en heel af en toe de puntjes netjes knippen. ga eens googelen op dat biotine, klinkt eng

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:17

eehmm.. Ik denk dat je gewoon moet wachten? :(:)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:48

Kyr_ schreef:

Denk ik ook en lief zijn tegen je paardje, geduld is een schone zaak :+

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:04

Rider01 schreef:
Kyr_ schreef:

Denk ik ook en lief zijn tegen je paardje, geduld is een schone zaak :+

Jep. :j

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:42

jameyskatje schreef:
de manen van mijn pony lijken al 3jaar lang niet langer te groeien. ze hebben niet echt een mooie lengte maar ik wil ze ook niet kort knippen (niet toegstaan in mijn geloof), ik doe er niet veel aan, af en toe wassen, borstellen met zo'n oster kam en heel af en toe de puntjes netjes knippen. ga eens googelen op dat biotine, klinkt eng

niet toegestaan in je geloof? welk geloof heb je dan? zie wel islam in je tekst staan.. maar naar mijn idee hebben mensen met dat geloof niks met paarden, omdat dieren voor moslims onrein zijn. En uhm op je foto's van je zadel in je profiel zie ik boeddah's staan :P
wist niet dat er in een geloof ook speciaal naar paardenhaar gekeken werd :P
klinkt voor mij best wel vreemd in de oren. dat je vanwege een geloof je paard zijn manen niet mag knippen of trekken...
maargoed, of verzin je je eigen geloof?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:05

die van mij had als jaarling al manen van 50 cm maar toen ze 2 was heeft ze een keer op stal moeten staan en uit protest alles tot bloedens toe afgeschuurt de andere helft was wel nog lang toen hebben we maar gewacht tot het weer was aangegroeid tot handbreedte en de rest ook maar afgeknipt want het zag er niet uit de ene kant 50 en de andere kant uiteindelijk weer 15 of zo... dus heeft ze tot augustus gewoon een kwpn kapsel gehad zeg maar.... en nu ben ik ze aan het laten groeien en ze zijn nu in een maand tijd van eeehm 1 handbreedte naar 30 cm gegaan!!!!! heb trouwens een fries ... die manen en staart groeien bij haar abnomaal hard eerder moest ik iedere week de manen bijpunten, staart een keer in de twee weken anders staat ze dr op....

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:16

ik heb een fries waarvan de manen niet echt hard groeien jammer genoeg
zijn staart die groeit wel heel hard die knip ik regelmatig een stukje zodat hij er niet op gaat staan net als zijn sokken die moet ik ook goed bijhouden wil er wel ff bijzeggen dat hij hele dikke manen en staart heeft

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:43

jumpgirl schreef:
jameyskatje schreef:

niet toegestaan in je geloof? welk geloof heb je dan? zie wel islam in je tekst staan.. maar naar mijn idee hebben mensen met dat geloof niks met paarden, omdat dieren voor moslims onrein zijn. En uhm op je foto's van je zadel in je profiel zie ik boeddah's staan :P
wist niet dat er in een geloof ook speciaal naar paardenhaar gekeken werd :P
klinkt voor mij best wel vreemd in de oren. dat je vanwege een geloof je paard zijn manen niet mag knippen of trekken...
maargoed, of verzin je je eigen geloof?

dieren voor moslims onrein??? omg, hoe kom je daaaar nou bij?? die zin is echt nieuw voor me hahaah.. zelfs in de meest achtergelegen dorpen heb ik die nog niet gehoord. een varken is onrein om te eten en het speeksel van een hond is onrein voor ons. that's it. dieren staan absoluut hoog in het vaandel in de Islam. slecht gedrag tegenover een dier word met dezelfde mate afgestraft dan tegenover een mens. dieren hebben emoties. de meest strenge en dierwaardige regels zitten op onze manier van slachten. dieren hebben gevoel voor schoonheid. dieren zijn de meest trouwe dienaren van God. wij mogen zelfs niet een vlieg vermoorden. en vooral paarden, daar zijn zoveel teksten over geschreven. van het berijden, beleren en verzorgen van paarden tot hun gevoelens en daden wat voorbeelden betreft dierenrechten in de Islam
ik ben dus idd moslim. en de profeet heeft gezegd dat je de voorlok van een paard niet mag verwijderen, want er is waarde aan gebonden. noch zijn manen, want het beschermt hem, nog zijn staart want het is zijn vliegenmepper// dus met alle liefde laat ik de haartjes van mijn pony heerlijk groeien. :D
(de boedha's op de foto zijn van mijn moeder, soevenirs van ons vakantie in bali ed, en aangezien ik nog bij mijn ouders woon..)