Een duur paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 14:17

Een goede d- of e-pony voor € 2000 kan je wel vinden hoor!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:36

In mijn ogen is een paard duur als het de gevraagde prijs niet waard is.
Voor mij persoonlijk ligt het iets anders: ook al is bij wijze van spreken een Zware Tour-paard z'n geld dubbel en dwars waard, voor mij is ie altijd te duur.
Domweg omdat ik zelf dit niveau niet heb en ook nooit zal halen, dus ik heb er niks aan, kan voor minder geld ook een geschikt paard vinden dat wel bij mijn capaciteiten (bah, vreselijk woord) past.

Voor Helion heb ik indertijd bewust iets teveel betaald.
Ik wist dat hij qua marktwaarde iets minder waard was, maar ik wilde hem dolgraag hebben omdat ik eigenlijk wel zeker wist dat hij perfect bij mij zou passen.
Uiteindelijk is dit ook waar gebleken en ik heb eigenlijk nooit meer aan dat teveel betaalde bedrag gedacht.
Zolang je samen lol hebt en een plezierige band hebt, is geld blijkbaar niet zo belangrijk.
Als het verkeerd uitgepakt was en we zouden uiteindelijk niet goed bij elkaar gepast hebben, dan zou ik waarschijnlijk nog weleens achter m'n oren gekrapt hebben Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:49

Helemaal eens dus met kawa en Jippie (€ 17000 koop je een leuke auto voor).

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:25

het moet naar mijn inziens ook verkoopbaar blijven.
Zelf koop ik liever een paard onder de 5000 euro zodat hij later ook nog te verkopen is.(hier moet ik nog lang voor werken)

Het blijft toch een subjectief gegeven.Wat bepaalt een prijs?
Zet ik mijn paard bij een luxe ogende stal neer dan lijkt mijn paard altijd nog meer waard dan bij een boertje met veel rommel op het erf.

Of de afstamming bepaalt dat de prijs.
Is een Jazz merrie (met de zelfde moederlijn) duurder dan een Houston merrie.

Voor mij bepaalt het karakter,looplust de prijs.
Maar dus onder de 5000 euro

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:51

Het hangt er van af wat voor paard. Maar als jij een beetje wilt buiten rijden is een 100% verkeers mak paardje voor jou veel meer waard dan een Z-paard. Voor mij zal de grens op ong 2500 tot 3000 liggen al zal ik op zoek gaan naar een paardje. Maar zal voor een bijna groen paard natuurlijk minder willen betalen dan een paard wat al wat gelopen heeft.
Voor een paard met 'alleen maar' een goed papier(verder nog zo goed als groen) heb ik minder voor over dan een wat verder door gereden paardje zonder(of met een veel minder papier).
Maar wat duur is hangt van jou doel, de afstamming, het nivo en karakter van het paard af.
Wel vind ik paarden veel duurder geworden met de komtst van de euro, wat eerst guldens waren zijn nu zowat euro's.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:35

Een paard is al gauw duur vind ik. Als die dure in het draad hangt, en naar de slager gaat, issie net zo veel waard als die goedkope.

Ik denk dat het maar net is wat je er mee wilt. Isolda hebben we gekregen (gefokt) voor een appel en een ei.
En toch is ze heel veel waard.
Als ik een paard zou willen kopen, dan moest het bij 2000.- echt wel ophouden hoor!
Who cares wat een paard kost of gekost heeft, als je hem eenmaal op stal hebt staan?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:42

een paard dat niet speciaal zal lopen maar toch al Z loopt. kost al gauw meer dan 10,000.oo eur.
een paard dat HEEL goed kan lopen, schat dat maar in: 20.000.000 eur.
Dat vind ik duur.

En een paard dat grand-prix heeft gelopen, kost een fortuin.
Meestal ligt het aan zijn prestatie's.

IK zag laatst een advertentie voor een paard van 148.ooo.oo eur..

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:45

Angeliek schreef:

Dat GP paard heefdt inmiddels dan ook al een fortuin gekost, vergeet dat niet, als iemand zijn GP paard verkoopt voor een ton heeft ie er nog geld op toe moeten leggen hoor!! jammer dat veel mensen op bokt niet zien wat een werk, tijd, en kosten er in zo een paard gaan zitten Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:56

Merk wel weer dat ik weinig potentieele kopers in het boktcircuit heb. Haha!

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:07

Duus is.....
*een prijs die niet bij de prestaties bij het exterieur, afstamming en prestaties van het paard past.
*het bedrag wat boven je budget ligt of wat je ergens voor over hebt.

Paarden kunnen dus op twee manieren duur zijn. Als de prijs niet bij de prestaties (en dergelijke) en bij je budget past is het paard dus dubbel zo duur Tong uitsteken

Dus ook als je multi-miljardair bent kan een paard duur zijn. ´t is maar net wat je onder duur verstaat!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:39

Dat ligt er helemaal aan,
voor een recreatiepaard vind ik een bedrag boven de 5000-6000 al gauw te hoog. Maar een sportpaard in die prijsklasse vind ik weer goedkoop.
Er is hier op stal deze week bijvoorbeeld een gitzwarte merrie van Donnerhall, met een prachtig exterieur en bewegingen waar je u tegen zegt verkocht voor €20.000. En dat was een onbeleerde 3 jarige van 1.80... voor mij te duur, maar wel die prijs waard naar mijn mening.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:10

Wat heb ik aan een paard van € 17.000 als ik toch niet datgene eruit kan halen wat erin zit? IMO kan de vraag beter zijn: wat heb je voor een paard over. Zelf zou ik het bij zo'n 3000-4000 euro houden, en daar zijn vast wel paarden voor te vinden waar ik prima de basis mee zou kunnen doorlopen. En liggen je eisen hoger, tsja, dan zal daar meestal ook een hogere prijsklasse bijhoren Haha!

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:51

Tja, wat is duur. Zelf kijk ik naar de prijs/prestatie verhouding van een paard. En het is inderdaad wel zo dat er een hoop tijd en geld in een paard is gaan zitten dat meer kan. Een prijs van € 10.000 vind ik dus niet hoog voor een paard dat volledig getraind is. Het is maar net waar je naar zoekt. Zelf zou ik wel zo'n € 18.000-€ 22.000 neertellen voor een paard waar je een tour mee kunt lopen. Daarentegen, je hebt niets aan zo'n paard als je het er niet uit kunt halen, dus is zo'n paardje stervens duur. Ik denk dat voor een gezond paard je zo'n € 2.000 tot € 8.000 mag betalen. € 2.000 als je recreatief bezig bent en € 8.000 voor een goed getraind paard waarmee je ZZ dressuur kunt rijden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 07:23

Vanaf 17.000,- euro vind ik het toch wel een duur paard. (Maar dan nog hoeft het voor de capaciteiten van het paard niet te duur te zijn.)

Ik houd mijn hart vast als ik ooit weer op zoek ga naar een paard. Hij moet een stuk beter zijn dan Fitz dus ik ben bang dat ik in een dure klasse terecht kom Knipoog

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 07:34

Ik geef liever die 17.000 uit aan een paard dan aan een auto Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 08:58

Als ik op mijn budget af moet aan is zelfs het goedkoopste slachtpaard duur. Dus ik houd het er toch maar op dat een paard zijn geld waard moet zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:16

Dat ligt aan het paard,
ik weet vele paarden welke voor een ton tot een miljoen werden verkocht maar wat niet duur hoeft te zijn.
Niettemin is het WEL heeeel veel geld mar ze waren het meer dan waard.

Ik zie nu heel veel gewone paarden welke op 8 jarige leeftijd nog geen hol gepresteerd hebben en welke dan 8000 euro moeten kosten, dat vind ik vaak duur.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:22

Mo4ever"]
[quote="spokey schreef:
Ik zou zelf nooit een paard boven de 10.000 gulden kopen. Dat vind ik (voor mij) gewoon te duur.

Ik ben gewoon een recreatieruiter die afentoe een wedstrijdje wil rijden.
Ik hoef geen speciale afstammelingen etc.

hier ben ik het mee eens....Lachen
[/quote]

Mijn gedachten precies..

Ik ga op zoek naar een paardje wat superbraaf is buiten Lachen Ik wil er geen bijzindere dingen mee doen, misschien eens een sprongetje maken voor de lol, maar dat is het dan ook zeg maar Lachen

Ik hoef dus geen sportpaard. Haha!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:16

Arno24 schreef:
Ik niet. die auto hebben we beiden veel plezier van en het paard voornamelijk ik Tong uitsteken .
De auto was 20x de prijs van Gwenn. heel veel geld maar het absoluut waard. Of Gwenn haar kostenplaatje waard is, is afwachten of ze ster wordt of niet *LOL* . Op het moment dat ze de verkoop ingaat heeft ze inderdaad al veel gekost en dat is bij haar niet terug te halen in de verkoopprijs. Bij haar zit een groot deel 'liefhebberswaarde' Lovers

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:33

Nou, bij mij was het paard duurder dan de auto hoor Haha!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:43

Arno24 schreef:
Nou, bij mij was het paard duurder dan de auto hoor Haha!
Scheelt dat ik toch maar ben overgestapt naar Bospony's Haha! . Die zijn wat betaalbaarder. Moet wel zegen dat we geen middenklasser auto hebben, vermoedelijk vergelijkbaar met jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:52

Arno24 schreef:

Auto's kunnen me echt niet boeien
Gister liet iemand op stal haar nieuwe auto zien. Ik weet al niet eens meer wat voor een auto. Hij was iig erg groot en had leren bekleding [en een trekhaak *LOL* ].
Mijn reactie: "Meeeeeen , daar kun je een echt goed paard voor kopen" Haha!

Maar om nog eventjes terug te komen op de vraag. Met duur bedoelde ik niet paarden die het geld niet waard zijn. Ik bedoelde, wat vind je nu veel geld. Wat is voor jou nu die 'duurdere prijsklasse'? Dat loopt hier op Bokt dus uiteen van 2.000 - 17.000 Euro. Een behoorlijke range.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:03

Het verschil tussen duur en veel geld is nu wel duidelijk.
Blijven voor mij twee puntjes over;

Hoeveel tijd gaat er zitten in het aanleren van een paard?
Op deze manier kun je vrij eenvoudig voor jezelf bepalen hoeveel wat een paard kan extra waarde vertegenwoordigt.
Zo bekeken is bijvoorbeeld onze fraaie 2-jarige andalusiër-hengst met zijn 900 Euro véél duurder dan de 14-jarige idem-merrie van 1700 (incl.zadel) waar we zó op weg kunnen rijden.
Als je even nadenkt, is een veulen vaak behoorlijk 'duur' en een goed beleerd paard dat véél meer kost eigenlijk juist niet.
Kijk, als je dan vervolgens een paard koopt dat veel meer nivo heeft dan jij, ja....

De waarde van een afstammingsbewijs.... Een P.R.E. van zeg 9000 Euro is zonder meer qua uiterlijk te vergelijken met onze papierloze andalusiërs van gemiddeld 1200 Euro en als ik er mee de bergen in zou gaan zou ik even min verschil merken. In dit geval kost die 'stamboom' me dus 7800 Euro.
Zelfs als ik er mee zou willen fokken haal ik dat er nauwelijks uit, want een veulen is wellicht 1500 Euro meer waard, maar daar moet ik dan wél een goedgekeurde dekhengst voor gebruiken, dus trek maar weer 300-500 Euro van mijn 'winst' af.

Samengevat is voor míj het antwoord eenvoudig; een paard is voor míj 'duur' als ik voor hetzelfde geld met een ander paard meer lol kan hebben.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:30

Wouter24"]
[quote="Angeliek schreef:

Dat GP paard heefdt inmiddels dan ook al een fortuin gekost, vergeet dat niet, als iemand zijn GP paard verkoopt voor een ton heeft ie er nog geld op toe moeten leggen hoor!! jammer dat veel mensen op bokt niet zien wat een werk, tijd, en kosten er in zo een paard gaan zitten Scheve mond
[/quote]

Maar er gaat in zo'n paard toch evenveel tijd zitten als in mijn paardje. Ik rij ook bijna iedere dag een uur, volg lessen en verzorg haar. Alleen het is mijn hobby en mogelijk voor die mensen hun brood.
Het is gewoon wat de gek ervoor geeft. Als je datzelfde GP-paard bij mij weg zet en laat voorrijden is hij ook niets meer waard. Zou zo'n (bekende) ruiter mijn paard even rijden en helemaal in de witte bandages steken dan wordt ze ook meer waard.

Ik vindt een paard duur als hij de prijs niet waard is. Maar een super betrouwbaar beestje dat minder kan lopen, kan voor bepaalde mensen meer waard zijn dan een patsertje waar je niet op blijft zitten.
Veel geld vindt ik vanaf 5000 euro, voor een leuk paard waarmee je eventueel tot Z kan komen. Vanaf 10.000 euro vindt ik dat je een paard echt voor de topsport koopt en niet meer alleen als hobby.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:55

Voor 10.000 euro heb je echt geen paard voor de topsport of je moet al verschrikkelijk veel geluk hebben.
Voor 10.000 kun je een leuk sportpaard kopen maar geen topper.