is een bont paard soms minder waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:21

Daar was zo'n mooi gezegde over maar ik kom er niet meer op. Hoe ging dat ook alweer? Vier witte benen bracht geluk of zo
Een paard met een wit been lijkt vaak wat onregelmatig te lopen, uiteraard gezichtsbedrog maar daarom werd er vroeger altijd gezegd dat het paard geen oneven aantal witte benen moest hebben.

Ik heb er twee met vier witte benen, heel fijn als ze door de modder hebben gelopen Frusty

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:37

Ik ken de spreuk alleen in het Engels:

"Four black feet, buy him; three black feet, try him; two black feet, see how he goes; one or no black feet, feed him to the crows."

Niet zo positief dus voor eigenaren met paarden die vier witte hoeven hebben...

Heeft ook iets te maken met het bijgeloof dat witte hoeven minder sterk zijn dan donkere hoeven...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:23

Cassidy schreef:
Ik ken de spreuk alleen in het Engels:

"Four black feet, buy him; three black feet, try him; two black feet, see how he goes; one or no black feet, feed him to the crows."

Niet zo positief dus voor eigenaren met paarden die vier witte hoeven hebben...

Heeft ook iets te maken met het bijgeloof dat witte hoeven minder sterk zijn dan donkere hoeven...

Volgens mij andersom want een met vier witte voeten moet je juist kopen Haha!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 08:40

Volgensmij wel, maar ik vind dat Pinto genoeg waard is hoor, op wedstrijden keken mensen me okaltijd aan van wat doe jij nou op een bonte, en dan dacht ik van ja laat mij lekker op mijn Pinto rijden!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:26

Onze bonten werden altijd voor veel meer geld verkocht dan de egaal gekleurde paarden. Zo'n tien tot vijftien jaar geleden waren de veulens al verkocht voordat ze geboren waren (mits ze bont werden geboren), ze kregen dan 5000 gulden per bont veulen van de handelaar. De vader was een bonte eigen hengst van Samber, bij deze veulens zat dus HVB-papier en later Reg. B. Naderhand werd het bij ons wat minder omdat er nog maar twee fokmerries waren en deze twee jaar leeg zijn geweest, een van hen een veulen verloor en ik zelf twee veulens heb weggekocht.

Twee jaar geleden heb ik zo'n bont hengstveulen nog voor 5750,- gulden verkocht naar België en Vlekkie is voor 2000,- euro van eigenaar verwisseld, let wel dit is dus allemaal Reg. B. De bonten zijn echter het meest geliefd in Duitsland, Engeland en België. Mijn ervaring is dat er dus over het algemeen juist meer dan minder betaald wordt voor een bonte.

Ter vergelijking een 2,5 jarige bruine met dezelfde papieren werd verkocht voor 2500,- gulden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:33

ik dacht dat bonte paarden eerder duurder waren.

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:30

en wat moet je met een zwart paard en blauwe Cool ogen? Volgens mensen om me heen moeten die naar de slager!!! Dus die paarden met zo'n uiterlijk dienen direct afgemaakt te worden.

Maar het is wel mijn veulen. Door dressuur...... verafschuwd Lips are sealed maar bij de western supercool gevonden. Zelf moet ik er ook wel aan wennen, maar hij kan er ook niets aan doen en verder is hij superbraaf en dat voor een Gribaldi zeggen ze. Dat maakt alles meer dan goed voor mij.

Dus wellicht moet ik maar gaan western rijden met mijn Gribaldi afstammeling, daar vinden ze hem tenminste mooi............... Haha! Haha!

Zo effe wat frustratie van me afgeschreven hihihi

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:35

Wat een onzin. Ik ken een zwarte naturel met blauwe ogen en die heeft Z gesprongen en Z gedressuurd. Bepaald geen kneus dus. Wat zijn er toch een kortzichtige mensen. misschien kun je voor de gein eens tegen ze zeggen dat zwarte mensen volgens hen zeker ook dommer zijn en alleen geschikt voor produktie werk.

Jupiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:28

Ik ben een vosjes-fan Haha!:D haha maar wij hebben ook een bont paard, een criollo, matrero, en dat is echt een mooi paard hoor! ik vind bont juist super.. das tenminste niet zo standaard

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:04

voor dressuur zij bonte geloof ik idd niet zo geliefd.

maar ikzelf zou graag een goed getekende bonte willen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:51

Bij de Paints is het zo dat je meer geld kunt krijgen voor een gevlekte dan voor een solid... (breeding stock)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:04

bij Tinkers zijn de bonte paarden duidelijk veel meer waard. Maar het ligt ook erg aan de aftekening, soms kunnen de vlekken het paard zo raar maken, dat het echt lelijk is. Ik denk dat Nuala zelfs hogere punten heeft gehad op de keuring omdat ze bijna helemaal wit is, zo is de bouw veel beter te zien want die vlekken vertekenen alles.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:46

Esme_27 schreef:
bij Tinkers zijn de bonte paarden duidelijk veel meer waard. Maar het ligt ook erg aan de aftekening, soms kunnen de vlekken het paard zo raar maken, dat het echt lelijk is. Ik denk dat Nuala zelfs hogere punten heeft gehad op de keuring omdat ze bijna helemaal wit is, zo is de bouw veel beter te zien want die vlekken vertekenen alles.

Waar staat dat Vegelin in haar naam voor???

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:03

Je moet er een liefhebber voor hebben .
Ik ben zelf ook in bezit van een bonte merrie.
Ik hou meer van een bonte met meer zwart als wit,zwart hoofd(geen breede witte bles)jouw paardtje is mooi getekend vind ik .mooie bouw en goede gangen. Duitsland zijn ze nog steeds gek op bonten. Daar geven ze er meer voor dan in Nederland.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:08

Ik vind een bont paard in de dressuurring een minder mooi gezicht, en zou zelf ook alleen bij uitzondering een bonte willen hebben (dan moet het wel een heeeeele goeie zijn) maar dat is echt heel persoonlijk, er zijn ook mensen die juist voor een bonte kiezen. Alhoewel die M.I. wel in de minderheid zijn (als dressuurpaard)

Teletubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:26

Weet iemand een lieve verzorg pony ??
Het moet ergens in Nuenen Oost staan !
Ik wil er natuurlijk op de fiets naartoe kunnen !

Ik rijd bijna 7 jaar en poetsen kan ik ook
Ik ben 13 jaar en ben ongeveer 1.65 (klein dus Scheve mond)

WEET IEMAND EEN LIEVE VERZORG PONY ??? *LOL*
Mail me dan naar : llljjj@wish.net

KUZZZ Party!! Larissa

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:27

Teletubbie schreef:
Weet iemand een lieve verzorg pony ??
Het moet ergens in Nuenen Oost staan !
Ik wil er natuurlijk op de fiets naartoe kunnen !

Ik rijd bijna 7 jaar en poetsen kan ik ook
Ik ben 13 jaar en ben ongeveer 1.65 (klein dus Scheve mond)

WEET IEMAND EEN LIEVE VERZORG PONY ??? *LOL*
Mail me dan naar : llljjj@wish.net

KUZZZ Party!! Larissa

Volgens mij moet je deze oproep ergens anders doen!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:39

Ik ben het helemaal met Esme_27 ens, bij tinkers is bont meer geliefd. Zelf val ik wel op bont waarbij er meer zwart dan wit te zien is, en daar is Kiara het voorbeeld van.
Haha!
gabyfedde schreef:
Waar staat dat Vegelin in haar naam voor???

Ik antwoord even voor Esme, Nuala komt bij een stal vandaan waar alle tinkers de achternaam"vegilin van claerbergen"krijgen. Kijk maar eens op www.tinkerhorse.nl daar staat ook iets over het onstaan van die naam.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:21

Wat een dikke onzin zeg. maar ja, iedereen heeft hier natuurlijk zijn eigen mening over.
Persoonlijk vind ik een mooi stevig bont paard met veel behang prachtig, en ik heb het minder op de luxe dressuur paarden met geschoren staart en getrokken manen.
geef mij maar iets speciaals. wat dacht je van een bonte ijslander? zijn prachtig. en dan de tinkers en shire's en al die andere nog niet te vergeten.
ik vind het meer uitstralen, meer zo als ze zelf zijn. Zonder dat je elke keer de manen gaat trekken omdat je weer een wedstrijd hebt. nee, geef mij maar iets bonts (en dan geen luxe bont dressuur paard, das nix)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:51

als je een bonte in de dressuur goed op niveau kan rijden zijn ze wel degelijk heel veel waard. zo heeft mijn tante een bont paard die inmiddels zz-zwaar loopt, ze heeft hem weles waar verhuurd omdat ze er zelf niet verder mee wilde maar er komen nog regelmatig mensen langs die een heel erg goed bot doen voor deze ruin genaamt le pinotti primo s. maar ze doet hem niet weg, er wordt daarnaast ook heel veel gevraagd om hem voor het dekken te gebruiken wat helaas dus niet meer gaat.

heb je in tegen stelling een bonte die niet veel spectaculairs kan vertonen onder het zadel dan zakt de prijs vaak nogal.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:06

ik hoor ook vaak dat mensen in de dressuur afgerekend worden op hun bonte paarden....
maar gelukkig zijn er "uitzonderingen" want dit vind ik dus echt onzin....
ik heb zelf ook een bonte en ik ben er heeeeeel erg blij mee!!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:15

Nouw die van mij is ALLES voor mij! Haha!

Maakt nie uit wat voor kleur die had -> Uiterlijk!

Hij is gewoon gweldig kwa karakter en daar gaat het om! Knipoog

Maja... Tegenwoordig in de Sport denkt men daar anders over...!!