Een shetlander nemen ofniet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:22

Amy__ schreef:
Vind het ook maar een raar toppic, en typisch een geval van oh leuk zo'n grasmaaipony maar niet verder kijkend/nadenkend over wat er allemaal nog meer bij komt kijken.

Jammer, laat dit ook direct een waarschuwing zijn voor meer jonge (want ik gok dat de TS jong is?) meiden die dit leuk lijkt. Dacht het zelf vroeger ook, maar heb nu toch wel de kennis om te weten dat dit een 200% not done is :n

@ Ponytjee, ik zou graag van jou willen horen waarom jij dit 'adviseert'?

Het was niet de bedoeling om de pony als grasmaaipony te gebruiken,
dat heb ik ook nergens neergezet? En heus ik heb er echt wel over nagedacht
en de kosten zijn geen probleem.

Niet elk jong meisje is een pennymeisje, ik heb ook wel hersens en als ik dat
niet had gehad had ik allang een shet gekocht.

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:22

Neptunus schreef:
ik zou eens rondkijken voor een weilandje met stalletje en dan 2 ponys op zetten .
net wat de rest zegt een pony heeft gezeldschap van een andere pony nog.
je kan ook eens kijken naar een pensionstal, misschien dat dan je pony bij een andere pony kan staan.

ik heb mijn 2 shetten op pension staan.
bijna een jaar geleden mijn eerste pony gekocht en zij kon toen met een pony van de staleigenaar staan.
nu heb ik een maand geleden mijn tweede pony gekocht en zij staan nu samen met een shet van een goede vriendin er nog bij.

dus altijd een pony erbij want het zijn kuddedieren.
en niet in de tuin want dat is nogal veel te klein.
misschien kan je gewoon eens rondkijken en informeren en de kosten op een rijtje zetten.

Bedankt voor de tip :o

nientjhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:44

ik zou er dan wel 2 nemen zodat hij
een vriendje heeft.

femkexmayax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:51

Nee ik zou het niet doen 1 het is veel te klein en 2 een pin geen goed idee en vanaf dit of volgend jaar mag je niet 1 paard houden maar moet je er 2 wand er moet het paadje altijd gezelschaphebben! dat kwam op het nieuws ofzoiets?,

dus de tip is NIET DOEN!

ukoldaatje

Re: Een shetlander nemen ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:29

Ik heb begrepen dat je inmiddels wel erachter bent dat het geen goed plan was.
Misschien kan je een shetje ergens bij andere ponnies op een weitje zetten, dan betaal je de huur voor de wei, en de pony heeft maatjes!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:36

Dani62 schreef:
Een maatje voor een paard kan géén geit zijn. Een geit is een ander diersoort, spreekt geen paardentaal. Dat zou hetzelfde zijn als een mens en een paard die samen een kudde vormen }:0 .

@TS: en mocht je denken dat we op bokt maar een stelletje zeurders zijn ;), zélfs de dierenbescherming bemoeit zich ermee:

Afbeelding

Een pony en een geit gaan prima samen, en kunnen zeker beste maatjes zijn :)
En ik spreek uit ervaring.

En ik geloof dat je je antwoord al gehad heb, als je een goed omrastering maakt kun je er ook konijnen oid neerzetten,
die zijn ook heel leuk :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:50

Reneee_ schreef:
Een pony en een geit gaan prima samen, en kunnen zeker beste maatjes zijn :)
En ik spreek uit ervaring.

Je kan er ook een konijn bij zetten maar daar gaat het niet om. Een pony en een geit zijn twee verschillende dieren met verschillende behoeftes en ze spreken een compleet andere "taal". Die zet je niet bij elkaar. Een pony hoort gezelschap te hebben van een soorgenoot. Niet van een ander willekeurig dier. Een mens zit ook graag samen met een mens ipv bijvoorbeeld met een aap. Waarom?? Een aap is lief en best een band mee op te bouwen maar om te communiceren en begrepen te worden zal je meer hebben aan een soortgenoot. Dus een geit bij een pony plaatsen als maatje is voor een pony praktisch gelijk aan solitair staan. En dat mag dus niet meer sinds de dierenbescherming zich in het welzijn van paarden heeft verdiept. Een achtertuin is te klein maar dat was inmiddels al duidelijk dus op zoek naar een weitje waar de pony samen met andere paardjes kan staan zou een goede oplossing zijn. Rest me eigenlijk nog de vraag waarom een shet? Wat wil je ermee doen? Mennen?

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:26

Kodyy schreef:
Neptunus schreef:
ik zou eens rondkijken voor een weilandje met stalletje en dan 2 ponys op zetten .
net wat de rest zegt een pony heeft gezeldschap van een andere pony nog.
je kan ook eens kijken naar een pensionstal, misschien dat dan je pony bij een andere pony kan staan.

ik heb mijn 2 shetten op pension staan.
bijna een jaar geleden mijn eerste pony gekocht en zij kon toen met een pony van de staleigenaar staan.
nu heb ik een maand geleden mijn tweede pony gekocht en zij staan nu samen met een shet van een goede vriendin er nog bij.

dus altijd een pony erbij want het zijn kuddedieren.
en niet in de tuin want dat is nogal veel te klein.
misschien kan je gewoon eens rondkijken en informeren en de kosten op een rijtje zetten.

Bedankt voor de tip :o

graag gedaan !!!
en je kunt het maar beter vragen , dan zomaar doen ( ja toch ;) )

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:38

ik vind het heel sneu dat iedereen je wat zit af te kraken.
maar ik denk dat het wel zou kunnen alleen dan moet je er nog een geitje of zo bij zetten...zodat die pony niet alles is en dan moet je gewoon kijken of er ergens in de buurt nog weilandje is waar je ze ook eens kan neerzetten zodat als het bij jullie thiuis op is dat ze dan even naar een ander plekje kunnen en later weer terug...wel ben ik het er mee eens dat een shetje heel veel beweging nodig heeft.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:42

Verdiep je nu eens in het welzijn van een paard. Een geit erbij is geen goed idee. Twee verschillende dieren, twee verschillende "talen". Dat is hier ook al eerder gezegd. Als ze een pony neemt dan moet ze deze of bij een andere zetten of er eentje bijnemen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:48

Wat een reacties zeg, ik houd mijn shetters ook zo. Schuilstal met verhard stuk en weitje, wat helemaal kaal is. En zo nu en dan aan het spit, kan best, je moet gewoon een zwaar spit hebben die ze echt niet los krijgen. Bij mij staan ze btw alleen aan spit als we in de buurt zijn, ivm benen vastkomen.

Enige waar ik op stuit is een maatje.. anders gaat ie echt niet blij worden.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:49

Ik zeg nee, niet doen. Meerdere redenen zijn al genoemd

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:26

Misschien kan je een leuk pensionstalletje vinden of misschien een boer met land met al wat paarden waar je je pony'tje bij kan zetten ? Dan hoeft het ook niet aan de ketting en kan het lekker rennen in een weide :)

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:26

Ik heb zelf ook een Shetlander. Het is niet echt de mijne maar ok. MIjn opa heeft een boerderijtje en Casper zo noemt hij staat daar op een wei. Ja, hij staat soms aan een pin, maar hij is dit al gewoon van toen hij nog maar een jaar of 2 was. Hij staat alleen op een wei en we hebben al een ander dier er bij proberen zetten zelfs ook nog een andere Shet maar dat ging keer om keer fout. Hij heeft 2 geiten dood geklopt, met die pony begon hij te vechten. Dus heb ik besloten dat ik het zo maar laat. Weet wel ff dat we deze pony al 5 à 6 jaar hebben en dat ik hem nog maar een klein jaartje verzorg. De hoefsmid is hij nooit naar toe geweest. Heb contact opgenomen met een hoefsmid en die zij dat hij helemaal niet bekapt moest worden. Dit omdat Shetlanders hun hoeven meestal voledig zelf verslijten. Tsja, de dierenarts... Ik geef hem zijn wormenkuren en we hebben er nog nooit problemen mee gehad.

Dus zo wil ik toch ff zeggen dat onze Shet ook niet in de beste omstandigheden zit. Maar ik kan je wel zeggen dat 2 geitejs heel leuk zijn! Ik heb er zelf 2 Szybko en Snowy en die kunnen allerlei kunstjes :o

Ik vind dat de mensen hier een beetje hard op gereageerd hebben. Ze hadden het ook met een paar uitroeptekens minden mogen doen. maar dat zijn mijn zaken niet.

Xx siouk

Kristl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:57

Nee echt doen, beestje word er niet blij van en vooral die pin zal hij niet leuk vinden. En zoals al werd gezegt kan hij verstrikt raken. Beter dat je er andere beestjes in zet. Paarden hebben meer ruimte nodig. En graag met meerdere. En dit is gewoon een te klein stukje. ;)

Speedy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:06

Het zou wle kunnen, omdat hij ook vaak uit het weiland gaat zo te horen ;)
Maar ind een shet heeft ook een vreindje nodig, dus ik zou er dan een geit of schaap bij zetten.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:07

Ik zou het niet doen!
Je paardje heeft zo geen maatje en aan een pin staan?
Ik zou dat sowieso al niet doen, wat als hij vast komt te zitten?
Nee, niet aan beginnen.

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:43

Het zijn dan shetjes maar het zijn ook ponies!