Wat moet ik doen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: Wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:18

ik haal in mijn stro stal elke dag de drollen er uit en een keer in de week ook de natte plek.
alleen is mijn paard wel erg schoon dus is een keer in de week de natte plek er uit halen genoeg, maar met een viezer paard zou je de natte pler er miss twee keer in de week uit moeten halen.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:26

Mijn paard was ook schoon maar als iedereen bij ons op stal alleen de vieze plekken weg zou halen zou het alsnog gaan stinken, en ik heb gewoon liever elke dag een schone stal. Ik meste iedere dag helemaal uit, en schrobde ook de vloer schoon met water elke dag. Ik houd niet van stank haha. Drollen en pis laat ik in ieder geval niet liggen, ook niet voor een dagje. Paard moet er wel in staan grote delen van de dag.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:33

Als je een redelijk schoon paard hebt dan kun je inderdaad de eerste keer een stuk of 3/4 pakken erin gooien en dan oppotten door enkel de drollen eruit te wippen, voor onderhoud en droge laag erop is 1 pak per week meestal voldoende.

Als je net zo'n smeerpijp hebt als die van mij (die niet op 1 plek poept en piest, de hele boel naar achteren schopt en schijnbaar constant rondjes staat te draaien op stal :+), dan zou ik het anders doen. Wat ik deed was een halve baal erin gooien en alleen de achterkant bedekken met vlas, vervolgens 2 bergjes in de hoeken maken. Dan vervolgens elke dag de natte plekken eruit halen en de bergjes droog spul weer verdelen over de achterkant. Dat was voor die van mij de enige optie, dat oppotten lukt bij haar simpelweg niet. Nu was het bij die van mij zo dat ze zelf al het vlas achterin de stal schraapte, dus vandaar dat ik de achterkant alleen bedekte.

xxenomisxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 07:40

Suuzert schreef:
Mijn paard was ook schoon maar als iedereen bij ons op stal alleen de vieze plekken weg zou halen zou het alsnog gaan stinken, en ik heb gewoon liever elke dag een schone stal. Ik meste iedere dag helemaal uit, en schrobde ook de vloer schoon met water elke dag. Ik houd niet van stank haha. Drollen en pis laat ik in ieder geval niet liggen, ook niet voor een dagje. Paard moet er wel in staan grote delen van de dag.

zo wat knap van jou dat jij elke dag je hele stal uitmest en dan ok nog een de vloer gaat boenen.
gooi je dan niet veel te veel goed en schoon stro weg.

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:43

Ik heb 3 paarden op vlas gehad in 1 stal.. nou ik zal je vertellen dat is ook bijna geen doen. Ik weet niet hoeveel vlas je wilt gebruiken per week, maar ik had per paard 1 pak tot mn beschikking, ik haalde iedere dag de poep eruit, en haalde het schone vlas naar het midden, dan deed ik er nog een half pakje overheen. Ik zou dus alleen de poep eruit halen, en dan t schone weer naar het midden trekken, dan kun je altijd kijken of er nog een beetje schoon vlas bij moet gooien.
Meld dit bericht

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:46

xxenomisxx schreef:
hmm, de natte plekken dan ik er ook niet uithalen, want die zijn er haast niet meer omdat ze er steeds doorheen loopt, die liggen overal.
ik kan haast niet zien wat plas poep of schoon is, het poep ligt ok overal

Wat doet dat paard smiddags in de stal? |(
Vlas neemt dat uberhaupt wel vocht op? Als je paard stro eet verveelt hij zich dat deed de mijne ook. Nu staat hij 24/7 op de wei en geen problemen meer. Geen grote hoeveelheden mesten, geen hoefproblemen, geen voedingsproblemen. Ik houd zoveel tijd over om lekker te knuffelen met hem.

xxenomisxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:41

Frats schreef:
xxenomisxx schreef:
hmm, de natte plekken dan ik er ook niet uithalen, want die zijn er haast niet meer omdat ze er steeds doorheen loopt, die liggen overal.
ik kan haast niet zien wat plas poep of schoon is, het poep ligt ok overal

Wat doet dat paard smiddags in de stal? |(
Vlas neemt dat uberhaupt wel vocht op? Als je paard stro eet verveelt hij zich dat deed de mijne ook. Nu staat hij 24/7 op de wei en geen problemen meer. Geen grote hoeveelheden mesten, geen hoefproblemen, geen voedingsproblemen. Ik houd zoveel tijd over om lekker te knuffelen met hem.

dat is dan jou keuze om hem de hele dag in de wei te laten lopen, maar als ik ze de hele dag of wat jij doet 7 dagen in de wei zet, dan ontploft hij. dus vandaar dat ze er alleen smorgens in staan of alleen s middags en savond soms nog even als ik niet ga rijden en het lekker weer is.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:56

xxenomisxx
het hangt er vanaf wat voor een weide. Natuurlijk niet met knie hoog gras. Dan ontploffen ze inderdaad.
Ze kunnen dan lekker kuieren en nibbelen aan het gras. Dit voorkomt een heleboel problemen.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:58

Nee het nadeelw as dat mijn paard onbeperkt ruwvoer had. En dat at hij liever v an de grond dus zijn stal was iedere dag vies goor door al het hooi dat door de poep en het stro heen was gegaan. Ik moest dus in principe ook wel. Anders had ik de schone strootjes er even uitgeveegd en ze later terug gedaan. Ik heb een allergie dus moest ook wel schoonmaken. Was voor mij prettiger, en paard was toevallig een smeerpoets.