Onderzoekje mbt opfok en stalling in Frankrijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: Onderzoekje mbt opfok en stalling in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:24

tja ik zou het op zich met goede afspraken en ideeen echt overdenkbaar vinden
maar ik krijg toch altijd nee op het reqest aangezien ik een hengst heb ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:25

Waaaaaahaaaat, ga je trouwen, wat gaaf!!!
Het is wel fijn als je elkaar een beetje in balans kan houden :).

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 22:50

Dat is ook iets; misschien is er dan wel een markt voor om pensioenplekken aan te bieden voor hengsten... :j Dat moet met de juiste indeling goed te realiseren zijn...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 06:36

1. Zouden jullie een jong paard naar Frankrijk brengen om deze daar in de opfok te doen
Nee

2. Zouden jullie een paard dat met pensioen mag naar Frankrijk rengen om daar zijn of haar laatste dagen te slijten
Nee

3. Wat zou een opfok / pensioenstal in Frankrijk aantrekkelijk voor jullie maken?
zomers dag en nacht buiten en bij extreem slecht weer toch naar binnen.
In de wintermaanden overdag toch naar buiten
Goede voeding en verzorging
Overnachtingsmogelijkheid (of in de directe nabijheid) voor als je langs wilt komen

4. Wat voor prijs is voor jullie redelijk tegen welke service?
max 120,00 / 150,00 euro per maand wintermaanden tegen volledige verzorging.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:34

vikki schreef:
Dat is ook iets; misschien is er dan wel een markt voor om pensioenplekken aan te bieden voor hengsten... :j Dat moet met de juiste indeling goed te realiseren zijn...

tja mocht je het dan goed voor elkaar hebben dan zie je mij over 25 jaar wel verschijnen :+

maar idd als je alleen ruinen en hengsten zou doen dan is het een kwestie van goed indelen en dan gaat het perfect
de opfok waar mijn hengst nu staat ,staan ook 2 3 en 4 jarige hengsten , en het is allemaal heel gemoedelijk, geen vechtpartijen,geen gegil,niks van dat en staan toch in groepen :j
zolang er maar geen merrie's in de buurt komen :D

als jij met opfok je hengsten heel ver van je merrie's kan houden is het te doen.....anders niet :n

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 09:42

Anders ook wel hoor... als je maar genoeg ruimte hebt... :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:25

Sorry, heb niet alles goed doorgelezen...

Een echte goede pensionstalling (dus een waar je zelf naar je paard komt elke dag, waar wel voor je gemest wordt ed kost rond de 200 a 280 euro hier). Het voordeel hier is dat de meeste kosten toch wel lager liggen.
Ik geloof zelfs dat je tot je 26e als je een cursus volgt (als je al papieren hebt van een soort van "agrarische" opleiding) KRIJG je een startkapitaal.

Over de opfok, ik weet dat er wat grotere stallen in NL zijn, die graag hun eigen aanfok aanhouden maar niet altijd de ruimte hebben. Je zou met zulke mensen kunnen werken, is opzich gemakkelijk, zij zullen geen mailtjes en foto's verwachten van je.
Als je het voor de nederlandse mensen doet die een of twee paarden hebben denk ik dat elke een a twee weken een mail met foto's een leuke service kan zijn. Evenals een Gite bij huis waar mensen kunnen slapen als ze op bezoek willen komen (misschien een korting op de overnachting als ze hun paard bij jou hebben staan?)

En over het inslapen e.d. Als jij de paarden verzorgt, maar goed in je hoofd houdt dat je er vroeg of laat toch afscheid van moet nemen omdat het beestje niet van jou is, is dit een stuk minder moeilijk. Ik heb nu bij vriendlief op de kliniek een hoop paarden ingeslapen zien worden, autopsies en operaties bijgewoond, maar dat doet me niets, voel ik me niet naar van ofzo. Terwijl als mijn paard iets heeft en bijvoorbeeld gehecht moet worden, dan kan ik daar echt niet naar kijken hoor!!

Nog een tip, maar dat is meer voor de fransen dan, een complete verzorgings stal. Dus paarden die voor langere tijd medische zorg nodig hebben en de eigenaar werk veel.
Of een stal waar je je merrie heen kunt brengen om te veulenen en ook gelijk weer te laten dekken mocht je dat willen, veel mensen hebben door werk hier geen tijd voor.

Mocht je meer vragen hebben kun je altijd pb-en

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:51

Over de prijs: hier wordt een paar keer geopperd om het rond 150 euro per maand te laten kosten. Dat is nogal flink aan de prijs en voor dat geld heb ik mijn jonge paard een half uurtje van huis staan in een prima opfok waar hij niks te kort komt :). Dat kost in de winter 145 voor een twenter en in de zomer 80 euro.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:53

waar vind jij voor 150 euro zulk mooi uitgestrekt land en veel beter weer en een overnachting?
ik nergens hoor :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:01

Het Nederlandse weer is prima voor een paard, daar wordt hij echt niet slechter van hoor. Waar hij nu staat heeft hij behoorlijk wat land tot zijn beschikking en dat wordt ook nog eens uitstekend onderhouden. Ik weet niet hoe mooi en uitgestrekt het land van Vikki straks is. Een gratis overnachting is leuk, maar even naar de Elzas op en neer lukt mij ook niet gratis hoor, ik zal toch een paar keer moeten tanken onderweg. Ik ken trouwens ook echt mensen die mijn opfok en bijvoorbeeld die in de Eiffel te duur vinden, het is maar een tip hoor :).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:06

tja lovely denk dat dat dan toch heel persoonlijk is

ik beweer ook niet dat het weer hier slecht is maar hier (noord-holland) is de grond wel slecht en dat is mooi *** met appels en peren ....

en tja misschien heb jij een dure auto dan? ik niet iig :n
zoals eerder gemeld rij ik voor 30 euro naar parijs
tevens is het best leuk (lijkt me) om elke maand een weekendje in frankrijk te zijn....

maar zoals al eerder gezegd.........geheel persoonlijk dus :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:09

Mijn paard staat op zandgrond nu, dus zelfs daarvoor hoef ik hem niet naar Frankrijk te verkassen. En toch minder dan een half uur vanuit het centrum van Amsterdam :j. Maar voor 30 euro rij ik niet heen en weer naar Parijs, dus laat staan naar het stekje van Vikki. Maar ik hoop wel dat het gaat lopen voor haar, de plannen zijn prima voor zover ik erover gehoord heb :).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:10

ok heb je lekker voor elkaar

zeker geen hengsten toegestaan he ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:12

Uhm, er staan bij elkaar toch een stuk of ....eeeeeeeeeeh 40 hengsten, 50 misschien wel. En die van mij is ook nog helemaal compleet hoor :).

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:55

Ach, op dit moment zijn we (helaas :D ) alleen maar in de fase van het onderzoeken wat het vraag&aanbod is, of er animo is, wat de mogelijkheden zouden zijn, op welke markt je je het beste kan richting (zowel de paardendoelgroep als het land waar de eigenaars wonen, er is gelukkig niet alleen Nederland.) Als het zo ver is, gaan we gewoon klein beginnen (hopelijk met minimaal 1 "normale" betalende baan) en groeien kan dan altijd als er genoeg vraag is naar wat we willen gaan bieden. De tip van Saffier van een komplete verzorgingsstal spreek me eigenlijk wel heel erg aan; ik weet (helaas) hoe het is om een langdurig revalidatie proces met paard te moeten doorlopen en ik kan me goed voorstellen dat dat wel een markt voor zou kunnen zijn... Als werkende paardeneigenaar is het dan bijna onmogelijk om het onderste uit de kan te halen voor je paard en hem / haar de volledige verzorging te bieden die de meest optimale kans op herstel kan bieden :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:55

vikki schreef:
1. Zouden jullie een jong paard naar Frankrijk brengen om deze daar in de opfok te doen

Hangt er vanaf waar. Weet van een opfok in midden Frankrijk (2-3 u onder Parijs) die me wel aanstaat maar die vind ik te ver weg. Mocht er een opfok in Normandië / Picardië of 't Nauw van Calais zijn, dan zou ik dat zeker overwegen.

Citaat:
2. Zouden jullie een paard dat met pensioen mag naar Frankrijk rengen om daar zijn of haar laatste dagen te slijten

Neuh, voor pensioen laat ik het liever zelf op onze eigen wei thuis staan. Dan weet je immers ook zeker dat het geen onnodig lijden wordt om maar maandelijks geld te kunnen vangen wordt.

Citaat:
3. Wat zou een opfok / pensioenstal in Frankrijk aantrekkelijk voor jullie maken?

24/7 buiten maar mét schuilstal.
Gemengde groep, niet alleen maar jonkies, maar juist kuddes van gemengde leeftijd, wat veulens, jaarlingen, jonge paarden, oudere paarden. Mrrries, hengsten, ruinen.

Citaat:

Ik heb er niet meer als globaal gezien 75 per maand voor over. (excl. bijzondere kosten, maar incl wormenkuur / smid / periodieke entingen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:02

laten we hier heel kort over zijn: in Frankrijk doe je zaken met Fransen.

Mijn paarden gaan bij mij dood danwel worden in goed overleg verkocht aan gescreende personen.
Derhalve zal ik dus nooit een paard met pensioen doen, zeker niet in het buitenland en heb daar dus ook geen geld voor over.

De prijzen die hier voorgesteld worden lijken niet erg gestaafd te worden door lokale kennis. Evengoed als dat voor GB geldt (waar ik de situatie wel ken) zal ook voor Frankrijk wel gelden dat het totaal niet vergelijkbaar is met NL en dus genoemde prijzen volslagen inhoudsloos zijn.

Los daarvan heb ik voor iets meer geld mijn paarden in volledig pension staan, op 15min rijden. Voor datzelfde geld mijn paarden een dagreis verderop stallen zou dus volkomen nonsense zijn.

Wil je dus iets gaan doen met paarden, kijk dan wat voor behoefte er lokaal is, wat men gewend is te betalen en of dat plaatje dan haalbaar wordt. Als je dan ook nog anderhalve Hollander erbij krijgt is dat misschien leuk, hoewel ik niet verbaast zou zijn als je ze in no-time zo spuugzat bent dat je ze wegstuurt. Het soort mensen wat hier op in gaat is meestal niet het gezelligste volk om over de vloer te hebben.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:14

Maar er zijn mensen die het wel doen.... Ik ken iemand die heeft in Nederland een heel paarden bedrijf, en heeft er niet ver bij mij vandaan nog een, en geloof mij, dat is geen kwestie omdat het goedkoper is...
Mijn ex zwager heeft hier ook 10 paarden staan, de fokmerrie's en veulens. Als ze drie zijn gaan ze naar NL terug.

@ Vikki, ik denk dat je je beter op de mensen kunt richten die overal paarden hebben staan, en genoeg geld...
Mijn ex zwager betaalde een hoop geld, op verschillende stallen. Voor hem was het goedkoper om ze in Frankrijk te zetten. En daarbij hadden 10 paarden de beschikking over 30ha land.
Als je elke maand door heel nederland trekt om daar je paarden te bekijken, en ook nog eens 300 euro betaald per maand, kan je ze net zo goed, als het toch over 10 beesten gaat, in frankrijk zetten voor 120 euro per maand. (gehele jaar 24/7 buiten, exclusief hoefsmid en ontwormen).

Ik zou me dus richten op de Franse werkende mensen, die geen tijd hebben voor intensieve verrzorging van een wond of herstel, of die geen tijd hebben bij het veulenen te zijn en de merrie terug te dekken.
En dus de rijkere NL, met een hoop paarden, die ook zelf fokt.
Want die mensen hebben het er wel voor over.....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:46

Ik zou op alles nee zeggen, Dit omdat het gewoonweg veel te ver weg is en ik het liefst zicht heb op mijn dieren.
Waar precies in Frankrijk willen jullie naartoe emigreren? Ik heb zelf in Frankrijk gewoont en weet wel wat ik daar erg heb gemist qua paarden (in onze regio tenminste)

vikki schreef:
Mijn vriend en ik gaan op korte termijn emigreren naar Frankrijk en zouden daar graag naast een eventuele "gewone" baan een kleineschalig paardenbedrijf beginnen. Graag zou ik jullie willen vragen of jullie, om ons een beetje een beeld te geven van waar belangstelling voor zou zijn, een paar vragen willen beantwoorden :

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:51

Overigens over de prijzen. Hier zou je zeggen 150 euro dat is niks. Maar daar denken de fransen anders over hoor ;)
Dan moet je echt iets exclusiefs aanbieden. Maar nogmaals dat ligt er een beetje aan waar je heengaat. Ik meende dat Saffier in het Noorden zit? Daar zit je natuurlijk dichterbij België en NL en aangezien daar de prijzen hoger zijn gaan ze in het Noorden van Frankrijk daar ook van profiteren. In de buurt van Parijs zijn de prijzen ook behoorlijk hoog!
Maar als je in de buurt van waar wij zaten gaat zitten gaat het je tegenvallen. Wij zaten in het Zuid-Westen. Alles daar is veel uitgestrekter, ik had de dichtsbijzijnde (armoedige) manege op 40km afstand. Als je dan iets exclusiefs bied voor een nette prijs zullen mensen die afstand wel sneller af willen leggen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:52

Heb ik jou trouwens een paar jaar geleden niet via PB gesproken? Toen zat ik nog in Frankrijk en zaten jullie erover te denken die kant op te gaan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:07

:j Helaas bleek dat verhuisplan in de praktijk iets langer te duren, maar het begint eindelijk iets concreter te worden... :) We willen overigens daar in Frankrijk zitten waar we de meeste voor ons passende werkgelegenheid en/of mogelijkheid om iets voor ons zelf te beginnen... :) Momenteel lijkt de Auvergne de meest geschikte regio mbt aansluiting op ons kunnen en onze wensen... Elzas blijft favoriet, maar ja, soms moet je een beetje water bij de wijn doen he... Als we elders meer mogelijkheden zouden hebben (qua werken en wonen), dan is het logischer om voor die regio te kiezen...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:57

@ cp112, ik woon 250km ten westen van Parijs... (Mayenne) Is nog best een stukje vanaf NL. Maar vanaf noord Nederland (Den Helder) in 7 a 8 uur te rijden....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:16

Ik woonde in de Dordogne (Aquitaine) Ten hoogte van Bordeaux maar zo'n 200km land inwaarts :)) Ietsje verder weg :P