veulen in gemengde kudde kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:00

Die van mij stond tussen allerlei soorten en maten, gaat prima

capopjekop

Re: veulen in gemengde kudde kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:49

Die van mij is toentertijd niet in de opfok gegaan, maar bij mijn twee andere pony's. De oudste was toen 8 en de jongste 7. Het viel me op dat de 'oudjes' best veel met hem speelde. Het leek vaak op een jollige boel. Het moest alleen niet de hele middag doorgaan, dan trokken ze wel aan de bel.

Dus ik denk dat het best wel kan. Twee jarige zijn toch nog best wel speels? Hij zal iig wel goed opgevoed worden met oudere erbij, dat is wel prettig.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:54

Die van mij is nu anderhalf staat al sinds dat hij 5 maanden is samen met een leeftijdsgenootje op een pensionstal. Maar als ik kon kiezen om oudere paarden er bij te zetten dan zal ik dat zeker doen ook beetje voor de opvoeding.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:57

Het ligt er ook aan hoe de rest het vind. Zo te lezen zal dit geen probleem zijn. Zo'n veulen brengt toch wat meer leven in de brouwerij en als de andere stal genoten liever rust in de kudde houdt dan, kun je een probleem krijgen. Ik heb dit zelf namelijk ook ondervonden en mijn jaarling krijg overal de schuld van. Dus als de staleigenaar jonge dieren gewend is (ook in de omgang) en de anderen het ook prima vinden, zou ik het gewoon doen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:02

Mijn veulen van vorig jaar (nu dus anderhalf) stond ook als enige veulen in een gemengde groep van 10 paarden, leeftijd tussen 3 en 28 jaar. Hij speelde veel met de jonkies in de groep, maar ook met de 2 hoogbejaarden speelde hij erg leuk. Ik vond het ook sneu voor hem dat hij geen veulenvriendje had, maar toen ik zag dat hij zich thuis voelde en de rest ook speelde met hem, was het voor mij geen probleem meer. Dit jaar is er weer een veulen in de groep geboren (niet van mij) en die doet het ook goed. Speelt met mijn jaarling, met de rest van de jonkies en wordt mee opgevoed door de anderen. Het kan dus goed, zoals de rest al schreef.
Over rust in de kudde, de meesten in onze kudde van 10 jaar zijn 18+, en drie paarden van rond de 8 jaar. Dus een heel rustige kalme groep, en die lieten zich echt niet gek maken door 1 veulen ;) Hij bracht juist leven in de brouwerij en als er 1 geen zin meer in zijn gespeel had, dan stond de volgende wel klaar. Hij is een welopgevoede jaarling die zijn plaats weet, uiteraard daagt hij uit, maar kent donders goed de grenzen. Ten opzichte van mensen is hij redelijk welgemanierd, hij weet het wel :D , maar test graag uit bij onbekenden. Om de merries in mijn groep te beschermen is hij jong gecastreerd, met 9 mnd. Ik wilde hem toch nooit hengst laten, en heb het van zijn gedrag af laten hangen wanneer hij gecastreerd werd.
Laatst bijgewerkt door AngeliqueB op 18-09-09 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:04

Mijn veulen staat ook in een gemengde kudde.
- 2 oudere pony's
- 2 tinkers, een van 2 jaar en een van 9 jaar
- 2 haflingers
En er komt binnenkort nog een haflinger van 1 bij en een shet van 5.. :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:10

mijn voorkeur gaat zelfs uit naar een gemengde kudde.
ideaal dus.
voorwaarde is wel dat ze veel naar buiten kunnen,dat is erg belangerijk voor een veulen.
ik heb er al meerdere zo groot gebracht en bevalt mij prima.

soms zie je dat mensen een veulen hoeden p b.v. een manege waarbij ze heel de dag op box staan en even een half uurtje worden los gegooid. dat vind ik dus niet kunnen,dan ben je wel beter af met opfok. ;)

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:14

bij ons op stal heeft er een eigenaar onlangs een veulen aangekocht 6 maand oud en na enkele dagen stal heeft hij het merrie veulen gewoon in de kudde gezet merrie's en ruinen door elkander en het gaat heel goed iedereen schermt over haar en het veulen is stukken rustiger dan voorheen geworden ook ten voordele voor andere paarden!!!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:20

Ik heb mijn tweede paard als veulen gekregen. Eerst stond ze in een groep waar alleen volwassen paarden in stonden. Dat was voor haar natuurlijk niet zoveel aan. Maar toen ze anderhalf was is ze in een jongere groep gekomen waar meer te spelen was.

Een gemengde groep vind ik juist een heel groot voordeel. En een paardje van 2 jaar wil vast ook nog wel spelen! Dus ik zou het geen probleem vinden hoor.

Wil je wel aanraden om je veulen eerst apart te zetten eventueel met een sociaal ander paard samen. Anders wordt het soms gewoon een drama als er een vreemd veulen bij in de groep komt. Mijn eigen veulen werd dus echt continu de groep uitgejaagd, notabene het meest door mijn andere paard. Die concludeerde blijkbaar dat een veulen alleen niet pluis was en dus niet veilig voor de kudde. Dat was echt zielig. Ik zou dus het veulen liever eerst wennen aan 1 ander paard, zodat het daar een steuntje aan heeft als het in de groep komt.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:08

Volgens mij is dat helemaal geen probleem.
Het veulen wordt ook goed opgevoed door de groep.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:10

Mijn pony heeft ook in een gemengde kudde gestaan. Is erg goed gegaan hoor, hij staat nog steeds op 4 benen en is sociaal naar andere paarden en pony's toe :)

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:46

In de natuur groeien ze zo ook op. Oma's, Opa's, Moeders, vaders en veulens door elkaar.

Je veulen zou zo veel beter de rangorde regels leren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:49

Wat is het probleem? Gemengde kudde is VEEL beter dan een opfok met leeftijdsgenootjes. Kleuters leren andere kleuters toch ook niets?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:46

Ik heb mijn afgespeende veulen eerst een half jaar in de opfok gehad. Dit is best goed bevallen. Zo kon zij samen met leeftijdsgenootjes ontdekken hoe de hele paardentaal nou eigenlijk werkt en wat wel en niet mag. Die kleintjes doen elkaar toch minder zeer, maar leren elkaar wel dat in elkaars oren bijten niet helemaal de normale omgang is.

Toen zij ongeveer 1 jaar was is zij in een groep volwassen paarden gegaan. Dit gaat eigenlijk erg goed, maar er zijn wel een paar redelijk jonge paarden (en dan ook jong van geest) bij van een jaar of 3-4. De ruin van 4 houdt meer van klooien dan de jaarling merrie... Voordeel vind ik dat ze ook haar plek leert kennen. Bij de veulens was ze heel hoog in rang en begon ze wel een beetje te denken dat de hele wereld zich wel naar haar zou kunnen schikken. De volwassen paarden weten dat soort praatjes goed in te dimmen. :+

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:54

Eigenlijk is zon gemengde kudde juist beter, door om te gaan met paarden van verschillende leeftijden, net als in natuurlijke kuddes, leren ze juist om paard te zijn.
Het enigste waar je even op moet letten is of hij niet verstoten wordt.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:41

ik heb mijn paardje ook in een gemengde kudde gezet..
ze had 1 leeftijds genootje, 1 van 2jaar en de rest 4 jaar en ouder.. maar dat gaat perfect! ze leert van allemaal wat..

nu 2 jaar later.. ze heeft er niets slechts aan over gehouden.. alleen maar vriendjes.. en een goed opvoeding van allemaal..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:23

Mijn veulen nu ca 2 mnd oud loop in een groep waarvan de leeftijden zijn: 8, 3, 14, 9, 1, 2, 10 en 5 (allen merries)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:59

Mijn veulen staat in de wei met allerlei rassen paarden en van allerlei leeftijden. Dat gaat prima.
Ik had mijn merrie en veulen eerst een een weide staan met andere merries en veulens, maar daar waren ze toch onrustiger. Nu gaat het super, ondanks dat ze geen leeftijdsgenootjes heeft. Daar moet ik wel bij zeggen dat wij een aantal paarden hebben die graag spelen en rennen met die kleine.

Straks op stal staat ze met nog 2 andere veulentjes een een groepstal.

Ik denk inderdaad dat de veulens er erg veel van leren om in een gemengde kudde te staan. Merrie's (met veulen) gaan toch anders met elkaar om dan ruinen en hengsten. Leeftijdsgenootjes voeden elkaar ook veel minder op. Mijn veulen is nu heel erg makkelijk en kan ik overal bij zetten. Erg fijn :o

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:14

Ik heb een merrie van 15 jaar, en als ze een veulen ziet doet ze net of er zojuist een UFO geland is, beestje word helemaal afgesnuffeld en dan wordt ze echt weer moeder! Ze heeft zelf nl 2 veulens gehad dus daarom reageert ze denk ik zo.

Maar je moet het denk ik net zien als volwassen mensen met een baby, die gaan echt niet dat hummeltje slaan ofzo :+ zie je ook wel bij honden en puppy's, de kleintjes worden gewoon met respect behandeld (uitzonderingen daar gelaten)! ;)

Veel succes in ieder geval.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:18

Mijn hengsteveulen gaat ook in een gemengde groep met allenmaal ruinen en een merrie.

De jongste is 5,5. Er staatn 2 shetlanders waar hij schijnbaar erg veel lol mee heeft. en dus 1 heel dominante tuigermerrie. Er staan 2 shiers 1 arabier en mengelmoesje een kwpner een dravertje en nog 1 andere haf.

Ik denk dat dit juist heel erg goed is voor zijn opvoeding en dat ik er een netjes opgevoede hengst aan over houd...

dus lekker doen ;)

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:33

Onze 2 hengstenveulens staan in een groep met allemaal ruinen van verschillende leeftijden. Aan die wei grenst wel een wei waar ook merrie staan en zien ze nog heel veel andere paarden in de omgeving staan. (grenzen een aantal weien aan elkaar).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:18

Quirinake van hier op bokt had zijn veulen bij mij op de wei staan en die kleine meid liet goed genoeg weten dat ze er was :D Leeftijden van de paarden (merries én ruinen) liepen nogal uiteen van 6 tot 20 en ouder.

Voor zover ik weet is het dat veulentje niet slecht bevallen, maar dat kan je misschien beter aan Quirinake vragen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:20

Hier in de opfok worde de veulens vaak pas in januari gescheiden.
Tot die tijd lopen de hengsten en de merries lekker bij elkaar :)

Ik zou ook graag leeftijden gaan mengen.....maar daar willen ze hier niet aan...
1 oudere alpha merrie per groep zo al heel mooi zijn :j

KirstendR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:00

Volgens mij is het niet erg dat je er geen leefstijdsgenootje bij hebt staan.
Dan kan het veulen ook meer leren van de oudere paarden die erbij staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:04

Ik ben een voorstander voor het mengen van leeftijden, maar wel pas vanaf 1 jaar. Om een veulen in de winter in een bestaande groep te zetten vind nog wel wat riskant. In de winter heb je toch snel wat meer voedselcompetitie en een waarschuwings schopje kan bij een 6 maanden oud veulen wel een gebroken been betekenen. Ik zou in het voorjaar inscharen als het gras er mooi bij staat en de paarden gemiddeld genomen een beter humeur hebben.