Je kunt hoefschoenen gebruiken.

Je bent wel even aan het klooien totdat alles gelukt is, maar als het eenmaal zit dan werkt het ws wel.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Marion71 schreef:IJzerloos is voor lang niet alle paarden een oplossing. Ik snap heel goed dat ijzers onnatuurlijk zijn, maar als je het goed beschouwt is dat bijna alles wat we met paarden doen (rijden, hooi geven, op stal of in kleine weides houden, etc). Voor sommige paarden is een ijzer gewoon noodzaak.
Mijn smid heeft bij mijn ruin nu hunterijzers onder gelegd. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ze bestaan. Ze zijn gewoon uitgesmeed naar de vorm en afrolling die hij nodig heeft, maar de takken zijn anders en minder lang, terwijl er nog steeds een goede drukverdeling is. Op mij komt het bij jouw paard, TS eerder over dat ze voor trager is dan achter. Juist ook omdat ze haar hoefballen beschadigd. Het lijkt net alsof ze met haar voorbenen niet vlug genoeg weg kan en ze dan met haar haar achtervoeten raakt. Zou dat kunnen? Mss moet het voorijzer anders worden uitgesmeed. Mijn smid past voor mijn merrie en gewoon ijzer, met uitgesmede zwitserse opzet toe, zodat ze veel makkelijker kan afrollen en dus vlugger is (mijn merrie had een ernstige blessure aan de collaterale banden van de kogel en voor haar is een ijzer het verschil tussen kunnen lopen als een sportpaard of niet eens meer in de wei kunnen grazen). Uiteraard kan dat zo maar niet bij elk paard, maar wellicht kun je het met je hoefsmid er over hebben. Mocht hij er meer over willen weten, dan geef ik je graag het tel.nr van mijn hoefsmid per pb. Springschoenen moet je echt niet dag en nacht omlaten hoor, de nare wondjes die dat kan veroorzaken laat het middel erger zijn dan de kwaal.