Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:32

Ik zou ook beslist niet kiezen voor die stal van TS.
"Zomers weidegang ;s avonds op stal" komt al gauw neer op hooguit 12 uur buiten (bijv. van 's morgens 8 tot 's avonds 8) of zelfs minder en dat is altijd nog 12 uur of meer op stal.
En dan vind ik die stal van 3 x 2,5 veels te klein.
En in de winter op stal, houdt veelal in: een half jaar op stal (nov-april).
Dus nee, dat zou ik mijn paarden absoluut niet aandoen.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:58

Zeker dat ze op stal staan in de winter, en geheel afhankelijk zijn als jij komt, jammer genoeg is het een kleine paddock waarin ze eigenlijk alleen kunnen stappen niet even kunnen uitrennen, kan wel in de longeercirkel, hoewel ik dan bang ben dat ze uitglijden in het rondje.

Er is nog wel een leuke stal die zeker voldoet aan het paard, met een buitenbak, binnenbox van 3x3, of 3x2,5 of container, maar ze staan zeker de gehele dag in de paddock. Ze worden met rooster in de paddock gezet en einde vd dag binnengehaald, in zomer gehele dag als het weer goed is, ze kunnen ook op stal dan moet jezelf binnen halen, dus die stal heeft wel een keet met wc en waterkoker. Dus die trekt mij ook wel.

Ik heb ook me dochter die regelmatig meegaat, en het moet zeker niet kindonvriendelijk zijn, en die vermaakt zich prima op de huidige stal.

Ga toch maar vragen of winterse weidegang ook mogelijk is, alleen niemand anders maakt daar gebruik van, behalve de shetlanders die er staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:50

principal schreef:
Ga toch maar vragen of winterse weidegang ook mogelijk is, alleen niemand anders maakt daar gebruik van, behalve de shetlanders die er staan.

Toen ik op mijn huidige stalling kwam, gingen alle paarden en pony's naar binnen in november, behalve idd de groep Shetlanders. Ik heb toen gevraagd of ik mijn pony daarbij kon laten staan. In eerste instantie mocht dat niet (gebruikt argument: 'het land gaat kapot'), dus toen heb ik meteen een winterweiland elders gezocht, zodat ik dat jaar in november mijn paard zou moeten verhuizen. Daar was ik niet blij mee, maar je moet wat in zo'n geval.

Gelukkig mocht ik uiteindelijk mijn pony wel in de buitengroep laten staan. Is jaren prima gegaan. Inmiddels staan er sinds begin dit jaar nog een Andalusier en een draver in de kudde. :D
De grond gaat toch wel aardig kapot, maar het groeit na het slepen in het vroege voorjaar ook weer prima aan, hoor. :j
Met wat weidebeheer is het zo weer helemaal groen. En mijn paard en ik zijn er superblij mee dat de club buiten gegroeid is met wat extra paarden (en gezellige baasjes!) erbij. :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:11

Ik kies mede voor wat ik kan betalen maar ook vooral wat goed voor mijn paard is. Op de vorige stal waar ik stond, staan de paarden 's winters het grootste deel van de tijd binnen en kunnen ze alleen buiten in paddocks ter grootte van een grote box, en in de bak maar alleen met toezicht. De buitenbak vond ik te zwaar (al helemaal voor de jonge benen van mijn paard). Er kwam toen een andere stal op ons pad waar ze een heel goede buitenbak hebben, een kleine binnenbak in de maak, van februari tot ? kunnen ze in gróte graspaddocks, de rest van de zomer (plus deel voorjaar/najaar) gewoon weidegang 24/7 en echt in de 'slechte' maanden gaat de mijne in grote zandpaddocks 24/7 lekker buiten en paar maal per dag bijgevoerd met goed kuil met grote schuilstal erboven. De stal is nog in opbouw dus zal nog wel duurder worden maar ik heb dat wel over voor de welzijn van mijn paard :) En ik heb het bijkomend geluk dat het supergezellig daar!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:28

principal schreef:

Kan best dat de grond het niet toelaat om er zwaardere dieren op te zetten dan de shetten. Had in Amsterdam ook dat probleem, was veengrond en in de winter was dat bijna moeras. Mijn pony zakte dan met aan de hand grazen al tot aan het pijpbeen weg. En dan liep hij echt op zijn gemakje 2 stappen voor de volgende pluk gras. Onder die omstandigheden zit je helaas vast aan op stal/paddock in de winter. Dieren trappen de boel anders zo tot gatenkaas dat het ronduit gevaarlijk wordt om er paarden op te laten. In elk gat past keurig een hoefje en bij een beetje droog weer wordt de grond hard ...
Rollen moet je doen als het nog wat nat is, maar dan kan de trekker niet je land op. 1 of 2 maanden van de wei af zit je dan sowiezo aan vast.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:19

herkenbaar die grond... Wij hebben veen op zand en sommige stukken waar een leemlaag onder zit watert zo langzaam af en in de winter zit de grondwaterstand ook nogal hoog, dat het gewoon moerassig wordt... Zelfs als jij zelf te voet gaat lukt het je nog om de bodem kapot te lopen op sommige stukken.

Zodra de zode kapot gaat wordt het helemaal erg. Daarom laat ik het hier liever ook niet kapot lopen. Ze lopen zoveel mogelijk dag en nacht buiten, maar in de winter maar beperkt op het land en als ze het kapot gaan lopen, dan haal ik ze er af tot het weer wat opdroogt...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:42

Citaat:
Kies je je stalling aan de hand van wat je te besteden hebt, of vanwege de voorzieningen en/of gezelligheid en daardoor ook meer gaat betalen, of gericht op wat het paard nodig heeft.?

Dit alles bij elkaar. Uiteraard staat het welzijn van mijn paard voorop. (dwz, weidegang, ruime stal, sociaal contact met andere paarden, goed voer etc.) Daarnaast hecht ik ook veel waarde aan de voorzieningen, ik wil ten minste een binnen- en buitenbak met goede bodem, wasplaats met warm en koud water en als het even kan een solarium. Daarnaast vind ik gezelligheid en uitrijmogelijkheden ook nog eens belangrijk. Kortom, een behoorlijk verlanglijstje :+ Ik vind het overigens niet erg om hier voor te betalen, de prijs kwaliteitverhouding is echter ook belangrijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:43

Oef, mijn eisen lijstje groeit in de loop der jaren alleen nog maar.

1. jaar rond aantal uur buiten kunnen in een groep. Geen uitzonderingen hierop met slecht weer of feestdagen.
2. boxen van minmaal 3x3 (of mag inloopstal zijn)
3. ruim stro (geen ander strooisel) + ruim hooi
4. geen 4 dichte wanden. minimaal 1 luik en zicht op andere paarden
5. overleg mogelijk over soort en hoeveelheid voer
6. kundige pensionhouders
7a. rijbaan die redelijk tot goed is én
7b. goede buitenrijmogelijkheden
8. geen of zeer ruime openingensingtijden
9. kast om spullen in op te bergen
10. plek voor trailer
11. niet te grote groep mensen

luxe voor mij heeft geen enkele waarde. Hooguit een toilet. binnenbak, stapmolen etc. al helemaal niet. Sterker nog; vaak hebben ze dat op stallen waar ik helemaal niet wil staan.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:35

Inmiddels heb ik een aardige eisenlijst, maar het allerbelangrijkste blijft toch dagelijkse weidegang van minimaal 10uur, ook 's winters, liefst in een kudde (in ieder geval een maatje).
Eigen keus in (ruw)voer vind ik ook belangrijk.

Het liefst zou ik dan ook nog een inloopstal hebben van minimaal 4x4m die wel af te sluiten is en voldoende uitrijmogelijkheden (dus bos op maximaal 15min stappen).
Rest doet er voor mij niet veel toe. Goede buitenbak is een pre, maar geen moet. Kast voor je spullen is natuurlijk wel erg handig.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:49

Heb fouten gemaakt en kijk nu echt na de wensen voor mij paard.
Weidegang, uitrijmogelijkheden, fijne rijbak..

Natuurlijk telt het kosteplaatje ook maar hier in de randstad is alles duur ;)

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 23:02

Bedankt voor de vele antwoorden tot nu.

Hier in de randstad is inderdaad alles duur, ik zou graag voor 24 /7 weidegang willen die is moeilijk te vinden, hoewel na sommige berichten wat enkele idioten tegen paarden doen, is op stal in de nacht ook geen slechte optie, een volledig doe hetzelf stal is voor mij niet te doen, met werken en kind en gezin is dat even teveel.

Vele vinden de stal waar ik nu lease niet een hele vriendelijke, het is wel een stal waar ik binnen now time ben. Dat vind ik ook prettig, zeker omdat ik al gehele dag in de auto zit op en neer, dus zo vlakbij is prettig, ja balen van de wintermaanden, het paardje die ik lease, is al gewend aan het ritme, heeft gelukkig geen stalondeugden hierdoor.

Dat wordt wel een aandachtspunt als ik op koopjacht ga, want dan moet het paardje daar wel tegen kunnen, desnoods een overgangsplan, dat komt nog tegen die tijd.

Ik denk ook dat om de grond te sparen de paarden niet in de wei kunnen, in de winter in een klein landje kan wel, alleen moet je zelf erin zetten voor een paar uur. Dus dat zou al een optie zijn.

Die andere stal die ik nog noemde, waar ze gehele dagin de paddock staan, blijft ook nog steeds in de optie, is toch zeker paardvriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:08

-ruime, droge, lichte stal
-paard moet in de zomer in een groep op het land kunnen
-'s winters in de paddock
-minimaal een buitenbak
-kleinschalig
-goed voer, er moet niet bezuinigd worden op het eten van de paarden (eerder meegemaakt)
-eigenaren moeten echt verstand van zaken hebben

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:12

Ik sta op een stal met veel verschillende soorten stallen. De stallen verschillen in grootte en ook zijn sommige stallen veel nieuwer dus netter/beter dan de andere. Daarnaast hebben we 1 binnenbak. 2 buitenbakken (spring & dressuur). een springweide en een paddock. Ook is er een schoonwater aansluiting met warm en koud. en een afspuitplek Mijn pony staat 24/7 buiten, maar veel paarden gaan 's avonds naar binnen en staan overdag buiten. Er zijn nu 2 kantines :P een koffie/thee/hotchoco automaat en sinds kort ook een frisdrank automaat!
Paarden worden buiten en binnen gezet, en gevoerd. en stallen worden uitgemest.
En het is er ook nog eens gezellig!
En betaalbaar!

Dat is waaraan mijn stal moet voldoen :P :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:14

Als ik bv boven de 200 moet betalen dan verwacht ik een binnnebak
Mijn eisen zijn vooral een goede box die warm is in de winter en lekker koel in de zomer.
Ook het voeren moet goed gebeuren ben het tegen gekomen dat de voerster gewoon schijt had en mn pony toch kuilgras gaf terwijl ze bevangen was en een grote plak ook!
De sfeer is ook wel een belangrijk iets jij moet je er ook goed voelen
Een goede rijbak vind ik ook erg belangrijk ik heb een pony die al gauw loopt te ploegen
Mogelijkheid tot afspuiten

Waar ik nu sta is een afspuit
een rijbak
er is land
goede boxen
een longeerring
een fijne kantine met wc
ik betaal er 125 das wel zonder bodembedeking en voer gerekend

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 07:24

DaanxBien: dat is een leuke prijs in de maand, voor wat je heb, in zuid-holland zeg je.

Ja hier begin je vanaf 210, dan 235 en duurste is 260 en zelf mesten, zithoekje wel wc.

Dus is toch wel flink aan de prijs, het is wel dichtbij huis, je kunt naar buiten. Ze letten hier wel op als je paard wat heeft, desnoods met een grote papier aan de stal hangen, dan onthouden ze het nog beter.

Hier miemeren ze nog wel over het strogebruik, hoewel dat meer komt dat vele slecht uitmesten en veel schoon ook in de kruiwagen doen, dus is handig als ze eerst dat leren. Dus dat was begin vh jaar een discussiepunt.

Ja ik heb het ook naar me zin, me kind moet meekunnen en dat gaat goed, altijd wel een speelmaatje in de winter wel minder.

chareleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:41

ik kijk voornamelijk naar hoe het paard het op een stal heeft wat voor eten ze krijgen en of ze lekker dik en het stro staan, of ze goed uit gemest worden
daarna ga ik pas kijken naar de voorzieningen. bijvoorbeeld longeerring enzo ik vind het namelijk bijlangerrijker om te kijken hoe het paard het heeft dan om te kijken wat ik daar heb mijn paard staat er de hele dag ik nie ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:47

Sowieso ga ik eerst voor weidegang. Hoeft van mij niet 24 uur per dag, maar zeker een aantal uur per dag.
Een stal waar ze in de winter niet naar buiten gaan zou voor mij niks zijn.

Wat ik ook belangrijk vind is een ruime stal. Het liefst 3 x 3, maar als het even kan nog groter.

Ook vind ik het belangrijk dat ze veel hooi tot hun beschikking hebben. Geen kleine beetjes en niet maar 1 keer per dag :n

Daarnaast zou ik het voor mezelf prettig vinden om een goede rijbak te hebben. Dit hoeft absoluut geen binnenbak te zijn, maar een goede buitenbaan volstaat. Een solarium, kantine enz. vind ik niet nodig en ook niet echt belangrijk.

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:57

Bij mijn paardje geldt het alleen voor in de winter, ik heb de luxe dat ze zomers bij mn ouders thuis kan staan :D
Dus heb ik voor in de winter een stalling gezocht niet te ver van mij vandaan, mn paard wordt elke dag naar buiten gezet en binnengehaald, gevoerd zoals ik dat wil en en wordt vaak genoeg uitgemest. Verder is er een afspoelplaats, goede binnenbak met fijne bodem en verlichting ( er is ook een buitenbak en stapmolen) en ook wel fijn een wc ;).
Toch moet ik zeggen dat dit een soort van spring/handelsstal is en dat ik er heel veel geleerd heb na een half jaartje in de wintermaanden er te staan. Dus ik kom in oktober weer :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:58

Het is idd een leuke prijs pincipal maar degene van wie het is hoeft er niet rijk van te worden ;)
Ben nog nooit op een stal tegen gekomen dat er maar 1x pdag hooi word gevoert martine?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:01

Ik doel gewoon op het feit dat er niet te weinig gevoerd moet worden ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:16

Ooh ohkey ik dacht meschien heb je dat meegemaakt of gezien :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:23

mijn lijst is vrij groot denk ik ben op zoek naar iets nieuws

* weidegang in groepen of naast elkaar. (zomer veel, winter zo mogelijk)
* betrouwbare staleigenaar, waar ik van op aan kan
* buitenbak met goede bodem
* binnenbaan op loop afstand (ivm wedstrijden, trainingen)
* wasplaats warm/koud water
* mogelijkheid om mijn spullen op te bergen, en dan niet in een kastje waar net een zadel en hoofdstel in kan, iets van poetsspullen etc wegleggen is wel erg fijn
* mogelijkheid om iemand van buitenaf te laten komen om les te geven

Dat is het eigenlijk wel zo'n beetje

Een box van 2.5 bij 3.0 zou ik echt te klein vinden!!

TesjeBesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:15

ik kies voor een gezellige stal met een goede sweer waar niet zo geroddeld word, verder een verlichte buitenbak erbij en weidegang , met een vrij ruime stal erbij , waar ze biks en hooi bij krijgen ,

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:05

Citaat:
Het is idd een leuke prijs pincipal maar degene van wie het is hoeft er niet rijk van te worden

Oke dat scheelt, de stal waar ik ben ja die willen toch wel terugverdienen wat ze geinvesteerd hebben.

Citaat:
Een box van 2.5 bij 3.0 zou ik echt te klein vinden!!

Ik vind het paardje er prima inpassen, tenminste groter is ook beter, maar hier zeker ook prijziger. Liefst dan dat ze naar buiten kunnen kijken dat compenseert, daar hebben we hier ook enkele van, hoewel die steeds snel vol zijn :(:)

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:16

Ik wil graag dat mijn paard veel buiten komt, en dat het goede uitrij mogelijkheden heeft.
ook de staat van de stallen, en verhalen van andere mensen spelen ook mee!
Ik wil zelf ook niet mesten... daar maak ik een keuze mee.